بازار تبریز

از بازار تبریز، بزرگترین بازار سر پوشیده آسیا خرید کنید

راهنمای مطالعه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]بی شک تبریز یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ایران است که در قسمت شمال غربی واقع شده است. با خرید بلیط هواپیما تبریز می توان به این شهر تاریخی سفر کرد و از بزرگ ترین بازار سرپوشیده قاره آسیا دیدن کرد.

بازار تبریز مساحتی حدود یک کیلومتر مربع دارد که بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان محسوب می شود. این بازار با معماری ایرانی و جالب توجه خود در مرداد ۱۳۸۹ شمسی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت و به عنوان جاذبه گردشگری تبریز شناخته شد. در تاریخچه تبریز این شهر بر سر راه جاده ابریشم قرار داشت و از همین رو کاروان های زیادی از آسیا، آفریقا و اروپا از آن عبور می کردند و موجب رونق اقتصادی آن می شدند. به همین دلیل بازار بزرگ تبریز به عنوان مکانی برای انجام معامله و داد و ستد ساخته شد. این بازار دارای کاروانسراهای متعدد، تیمچه سرا و دالان های زیادی است که یک بار در هنگام زلزله بزرگ تبریز تخریب و دوباره در سال ۱۱۹۳ قمری بازسازی شد.

تاریخچه بازار بزرگ تبریز

درباره تاریخ ساخت این بازار اطلاعات دقیقی در دست نیست اما بازرگانان و جهان‌گردان درباره این بازار در مدت زمان سده چهارم هجری تا دوران قاجاریه مطالبی بیان کرده اند.

جایگاه استراتژیک شهر تبریز در تجارت و قرار گیری آن بر سر راه جاده ابریشم موجب ساخت چنین بازار بزرگ و زیبایی شد تا علاوه بر خرید و فروش، به عنوان انبار کالاها و محل استراحت تجار استفاده شود. اگر به متون تاریخی نگاهی بیندازیم در آثار مختلف افراد مشهوری همچون مارکو پلو، حمداله مستوفی،‌ یاقوت حموی، زکریا محمود قزوینی و ابن بطوطه، اولیاچلبی، اودریک، کلاویخو، دورتی اسمیت و دیگران اطلاعات ارزشمندی از بازار تبریز گفته شده است.

بازار تبریز که احتمالا قدمت آن به قرن چهارم هجری بر می گردد گواه درستی بر رونق اقتصادی مشرق زمین علی الخصوص ایران می باشد. این بازار در طول تاریخ شاهد وقایع و اتفاقات زیادی بوده است و با عبور از کوچه پس کوچه هایش به وضوح می توان ردپای تاریخی کهن و شکوهمند ایران را مشاهده کرد. این بازار بی همتا با معماری بسیار زیبای ایرانی داری قسمت های مختلفی می باشد که در ادامه برخی از آنها را بیان می کنیم.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9080″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” css_animation=”bounceIn”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

تیمچه مظفریه

معروف‌ترین بخش بازار تبریز تیمچه مظفریه است. این بازار بزرگ توسط حاج شیخ محمدجعفر قزوینی که از تجار معروف تبریز بود، بنا نهاده شد. در واقع تیمچه مظفریه در زمان ولیعهدی مظفرالدین میرزای قاجار به اتمام رسید. در حال حاضر این تیمچه از مراکز عمده فروش فرش و قالیچه می باشد. این بازار دو طبقه مرکز اصلی دادو ستد فرش است.

بازار امیر

یکی از مهم‌ترین قسمت های بازار تبریز، بازار، کاروانسرا و تیمچه امیر می‌باشد. در این بخش از بازار بیشتر طلا و جواهر مورد معامله خرید و فروش قرار می گیرد.البته مغازه های پارچه فروشی نیز در این بخش وجود دارد. بازار امیر در سال ۱۲۵۵ قمری ساخته شده است.

راسته بازار

بزرگ‌ترین بخش بازار تبریز که دارای تنوع بی نظیری از کالاها و اجناس است، راسته بازار نام دارد. در این قسمت از بازار می توانید سرای حاج حسین میانه، سرای کمپانی، حاج سیدحسین کهنه، سرای خان، سرای درعباسی، سرای دودری میانه، دودری مدقالچی، سرای کچه چیلر، سرای میرزاجلیل، تیمچه حاج شیخ اول، حاج شیخ دوم و سوم، تیمچه حاج صفرعلی، جعفریه را مشاهده کنید و از این همه تنوع کالا لذت ببرید. اگر قصد خرید دارید حتما سری به راسته بازار بزنید.  حتی در این قسمت از بازار می توانید از تیمچه‌های خرازی لر، کفاشان، قیزبسدی، مقبره، سرا جان، کلاهدوزان، پنبه فروشان، دله زن و بازار شریف العلما نیز دیدن کنید.

تالار ارک تبریز

اگر با خرید بلیط هواپیما ارزان به تبریز سفر کرده اید و قصد دارید با رزرو هتل تبریز چند روزی را در این شهر بزرگ و دیدنی اقامت کنید، حتما از بازار آن دیدن کنید. بازار تبریز یکی از مکان هایی است که نباید آن را از دست بدهید. در این بازار هم می توانید سوغاتی بخرید، هم از یک مکان تاریخی دیدن کنید و هم ساعتها با مردم خونگرم تبریزصحبت کرده  و با فرهنگ اصیل شان آشنا شوید.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9077″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” css_animation=”bounceIn”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]یکی دیگر از قسمت های بازار تبریز که حتما باید از آن بازدید کنید، تالار ارک است. تالار ارک یا تئاتر شیر و خورشید تبریز، در اواخر حکومت قاجاریه، در بخشی از زمین­های محوطه ارک علی­شاهی ساخته شد. این بنای با شکوه دارای معماری تحسین برانگیز دوران قاجاریه است. با این که سپهبد امیر احمدی این تالار را به وسیله معماران روس به سبک تماشاخانه های پطرزبورگ ساخت اما به راحتی میتوان آثار معماری قاجاری را در آن مشاهده کرد.

در این تالار که گنجایش ظرفیت ۸۰۰ نفر را دارد، نمایش های فاخری چون چون آی با کلاه و آی بی کلاه (مرحوم غلامحسین ساعدی) به اجرا درآمد. هرچند تالار ارک در سال ۱۳۵۹ از بین رفت اما آثار به جا مانده از آن یاد آور شکوه تاریخی آن می باشد.

برای سفر به تبریز و بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی و باشکوه به تیکبان مراجعه کنید و با بررسی قیمت بلیط هواپیما بهترین و ارزان ترین آن را رزرو نمایید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *