کوه های رنگی

چرا این کوه ها رنگین کمان شده اند؟!

راهنمای مطالعه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]اگر سفر به طبیعت را دوست دارید می توانید با یکی از عجایب طبیعت که کوه های رنگین کمانی پرو می باشد آشنا شوید. این کوه های رنگین کمانی قسمتی از رشته کوه های آندس پرو است که رنگ هایی همچون آبی و بنفش تا خرمایی و طلایی در آن وجود دارند.

برای تماشای این کوه های رنگارنگ حدود یک هفته کوهنوردی لازم است که مسیری بسیار پر چالش و لذت بخش می باشد. چرا که در مسیر هم جاذبه های طبیعی دیگری همچون چشمه های آب گرم و یخچال های طبیعی آسونگاته وجود دارند.

این کوه ها میلیون ها سال قبل در اثر برخورد ورقه های سنگ کره به یکدیگر به وجود آمده اند اما تنها ۵ سال است که گردشگران با این منطقه آشنا شده اند و در طی ۵ سال گردشگری کشور پرو به علت مشهور شدن کوه های رنگین کمانی پیشرفت چشمگیری داشته است. همچنین وضعیت اقتصادی مردم این منطقه به دلیل ورود گردشگران و از بین رفتن فقر بهتر شده و علاوه بر دامپروری شغل های جدیدی نیز به وجود آمده است.

مردم کوه های رنگین کمانی را عبادتگاه خود می دانند و به آن لقب “خدای کوسکو “داده اند. جشنواره برف ستاره نیز در این منطقه هرساله گردشگران زیادی را جذب می کند.

چرا این کوه ها رنگی هستند؟

مهم ترین دلایل به وجود آمدن این رنگ ها در خاک، وضعیت آب و هوایی و وجود سنگ های معدنی می باشد. رنگ قهوه ای نشان دهنده وجود اکسید آهن یا سنگ آهک است. سولفید آهن رنگ زرد و اکسید آهن رنگ قرمز را به وجود آورده است. همچنین کلریت در خاک باعث ایجاد رنگ سبز شده است.[/vc_column_text][vc_single_image image=”8603″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” css_animation=”bounceIn”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

کوه های رنگی در دیگر نقاط جهان

کوهستان دانکسیا در جنوب شرقی چین، کوه های هورنوکال در شمال غربی آرژانتین، آریزونای آمریکا، آلا داغ لار در زنجان و کوه های رنگی هرمز از دیگر رنگین کمان های زمینی در جهان می باشد.

آلا داغ لار، رنگین کمان زنجان

نامگذاری این کوه ها به زبان ترکی است. آلا به معنای رنگارنگ و داغ به معنای کوه می باشد. آلا داغ لار در شهرستان ماهنشان زنجان قرار دارد و با این نام نیز شناخته می شود. کوه بلقیس مرتفع ترین نقطه این رشته کوه می باشد که ۳۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست و تقریبا ۷۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

بر اساس روایاتی که از گذشتگان نقل شده، محل سکونت مادها، روستای مادآباد بوده است که ۱۵ کیلومتر با شهرستان ماهنشان فاصله دارد. اقوام ماد مدتی در این منطقه سکونت داشتند و آنها نام مادنشان را برای کوه ها انتخاب کردند که بعدها به ماهنشان تغییر یافته است.

تاثیر آلا داغ لار بر فرهنگ مردم

وجود خاک های رنگی در این منطقه بر زندگی مردم بی تاثیر نبوده است. به طوری که هر ساله قبل از عید نوروز مردم از خاک های رنگی منطقه برای تزیین خانه های خود استفاده می کنند.

معمولا زنان روستا برای زیبا کردن خانه هایشان از خاک های رنگی کوه ماهنشان استفاده می کنند. بیشترین خاکی که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد، خاک قرمز است که نشان دهنده جشن و شادی است. زنان خاک های جمع آوری شده را با آب مخلوط کرده سپس مخلوط رقیق شده را بر روی دیوارها می کشند تا رنگ های زیبایی را بر روی دیوار به وجود آورند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”8591″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” css_animation=”bounceIn”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

کوه های رنگین ماهنشان را دریابیم

شهر ماهنشان نیز همانند منطقه کوه های رنگین کمانی پرو مملو از مواد معدنی است. عناصری که در خاک منطقه وجود دارند موجب شده تا رنگ های زیبایی به وجود بیاید. علت اصلی این پدیده به ۱۵ میلیون سال قبل مرتبط می شود. در هنگام تشکیل کوهها با نفوذ رسوبات آهنی درون خاک بسته به نوع املاح رنگ رسوبات تثبیت شده استو موجب پدید آمدن این کوه های رنگی خیره کننده شده است.

هر یک از رنگ ها نشان دهنده یک ماده معدنی خاص می باشد. رنگ قرمز ناشی از اکسیژن فراوان می باشد و رنگ سبز کربناته شدن مس را نشان می دهد.

تپه های آلا داغ لار که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری را دارد مورد کم لطفی واقع شده و بسیاری از گردشگران از وجود آن بی اطلاع هستند. در حالی که می توان با معرفی این منطقه و تمهیدات اقامتی و گردشگری در منطقه موجب افزایش بازدید ها و درآمد زایی بیشتر شد.

عدم آشنایی مردم با جذابیت های منطقه، نبود امکانات لازم و عدم توجه به آن موجب شده تا یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کشور بدون بازدید کننده و مهجور واقع شود.

برای سفر به این منطقه کشور و تماشای کوه های رنگین کمانی ماهنشان می توانید با خرید بلیط قطار یا اتوبوس به زنجان بروید سپس از زنجان به سمت کوه های ماهنشان حرکت کنید. برای رزرو هتل نیز بهتر است در شهرهای نزدیک اطراف اتاق مناسبی رزرو کنید. به همین منظور به تیک بان مراجعه کنید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *