قلعه رودخان

قلعه رودخان، بهشتی در دل جنگل های گیلان

راهنمای مطالعه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]در سفر به استان گیلان حتما سری هم به قلعه تاریخی و دیدنی رودخان بزنید. قلعه رودخان میراث ارزشمندی از قلعه نظامی گیلان است که امروزه به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شمال ایران تبدیل شده است. این قلعه تاریخی برای مدت های مدیدی مرکز فرمانروایان گیلان بوده است و از بزرگترین دژهای نظامی گیلان محسوب می شود. هرچند اسناد محکمی از ساخت این قلعه زیبا وجود ندارد اما برخی از کارشناسان، ساخت قلعه رودخان را به دوره ساسانیان منسوب کرده اند. این دژ محکم یک بار در زمان سلجوقیان تجدید بنا شده و در دوره اسماعیلیان به عنوان پایگاه نظامی استفاده می شده است.

قلعه رودخان گیلان، مکانی است که فرصت تجربه طبیعت‌گردی و آشنایی با تاریخ باستان را به گردشگران می‌دهد؛ قلعه‌ای تاریخی در در جنگل های سبز گیلان که فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است. بیش از ۱۰۰۰ پله شما را به ورودی بزرگترین قلعه آجری ایران هدایت می کنند. برای آشنایی بیشتر با این قلعه باشکوه در ادامه با ما همراه باشید.

قلعه رودخان کجاست؟

در شهرستان فومن، از توابع استان گیلان بر فراز کوههای جنگلی سرسبز قلعه ای استوار و با شکوه بنا شده است که عظمتش را در میان درختان سر به فلک کشیده به رخ می کشد! اینجا مکانی دیدنی و جذاب است که بازدید از آن ارزش سختی راه را دارد. قلعه رودخان یا قلعه حسامی در پارک جنگلی قلعه رودخان قرار دارد و بزرگترین قلعه آجری ایران می باشد.

برای بازدید از قلعه می توانید بلیط هواپیما را از سایت های معتبر به صورت آنلاین خریداری کنید. سپس بعد از رسیدن به فومن حسابی آماده پیاده روی در دل جنگل باشید! از جنگل عبور می کنید و از مسیر سنگ فرش شده و پلکانی با ۱۰۰۰ پله، گذر کنید تا به قلعه برسید. عبور از پله های قلعه رودخان مفرح و جذاب است. در طول مسیر، رودخانه‌ای خروشان از شمال به جنوب جریان دارد که بر زیبایی مسیر و جذابیتش می افزاید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9740″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ساختمان قلعه رودخان

در کتاب “آستارا تا استرآباد” نوشته دکتر منوچهر ستوده این قلعه را سومین بنای عجیب از عجایب هفتگانه گیلان معرفی می کند و از استحکام و استورای دژ بسیار تعریف شده است.

برای رسیدن به قلعه باید ۲۰ کیلومتر از سمت جنوب غربی فومن دور شوید. قلعه رودخان ۲٫۶ هکتار مساحت دارد که دیوار قلعه به طول ۱۵۰۰ متر است. ۶۵ برج نگهبانی مسوولیت محافظت از قلعه را برعهده دارند!

قلعه رودخان با معماری بی نظیری از ساختار دفاعی و استراتژیکی محکم و غیر قابل نفوذی برخوردار است و یکی از کم نظیر ترین بناهای تاریخی ایران است. این قلعه تاریخی در تاریخ ۳۰ مرداد سال ۱۳۵۴ با شماره ۳/۱۵۴۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

تفریحات قلعه رودخان چیست؟

قلعه رودخان را نباید صرفا یک مکان تاریخی دانست. موقعیت جغرافیایی قلعه باعث می شود تا برای بازدید از آن طبیعت گردی و جنگل نوردی مهیجی را تجربه کنید. حضور در طبیعت بکر و عبور از جنگل های زیبا مایه نشاط و سر زندگی است. بنابراین بازدید از قلعه صرفا یک بازدید تاریخی نیست.

برای رسیدن به قلعه باید تا مکان پارک خودروها با اتومبیل بروید. سپس خودرو را در پارکینگ پارک کرده و آماده پیاده روی می شوید. در ابتدای مسیر قلعه رودخان، گذرگاهی پوشیده از سنگ‌فرش وجود دارد که در دو طرف آن رستوران‌های محلی و مغازه‌های فروش سوغات دلنوازی می کنند. بعد از عبور از این قسمت به مسیر پلکانی وارد می شوید. باید از هزار پله بالا بروید تا به قلعه برسید.

قبل از آغاز مسیر پلکانی می توانید از رستوران هایی که وجود دارند استفاده کنید و یک غذای محلی خوشمزه سفارش دهید تا انرژی لازم را برای بالا رفتن از پله ها داشته باشید! حتی شاید قصد گرفتن چند عکس یادگاری با لباس های محلی را داشته باشید. بنابراین می توانید به آتلیه عکسی که در همان محل واقع شده مراجعه کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9742″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ساختار قلعه رودخان

قلعه از دو بخش ارگ و قورخانه تشکیل شده که ارگ محل شاه‌نشین و قورخانه محل زندگی سربازان بوده است. ارگ را در قسمت غربی قلعه می بینید که دو طبقه می باشد و قراول‌خانه‌ها در قسمت شرقی می باشند که با نورگیرها و روزنه‌های متعددی بر اطراف قلعه مسلط هستند.

قلعه به سه بخش شرقی، میانی و غربی تقسیم می‌شود. بخش شرقی بر روی تپه ای با ارتفاع ۶۷۰ متر قرار دارد که بیشتر جنبه‌ی نظامی دارد و شامل دروازه‌‌ ورودی، دو برج بزرگ، زندان، در اضطراری و تعدادی واحد مسکونی می باشد. این بلندترین ارتفاع قلعه رودخان است.قسمت میانی در پایین‌ترین سطح قلعه قرار گرفته است و دروازه‌ اصلی در این نقطه واقع شده است. قسمت غربی نیز روی شیب تند دامنه کوه قرار گرفته و شامل دروازه‌‌ی ورودی، شاه نشین، آب انبار، آبریزگاه، سردخانه، و تعدادی واحدهای مسکونی می باشد.

۴۲ برج دیده‌بانی دور تا دور قلعه وجود دارند که شامل اتاق‌های هشت ضلعی طاق‌های گنبدی هستند. داخل دیوارها و برج‌ها روزنه‌هایی تعبیه شده که از آنها برای تیراندازی استفاده می شده است. برخی از برج‌های دیده بانی دو طبقه هستند که وجود سقف چوبی و دودکش و اجاق، از سربازان در برابر سرمای زمستان محافظت می کرده است.

در کنار قلعه رودخانه‌ای جریان دارد که زیبایی دو چندانی به این منطقه بخشیده است. قبل از پله‌های رستورانها با غذاهای محلی زیادی منتظر شما هستند. نان‌های محلی و کلوچه فومن، آلوچه و لواشک و صنایع دستی زنان فومنی، در بازارچه‌های محلی پایین قلعه به فروش می رسند. برای سفر به شمال ایران و بازدید از طبیعت بی نظیر می توانید بلیط هواپیما رشت را از تیک بان رزرو کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *