قلعه بابک راز مقاومت کوه های آذربایجان

قلعه بابک راز مقاومت کوه های آذربایجان

راهنمای مطالعه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]در میان گردشگران افرادی هستند که علاقه مند به بازدید بناهای تاریخی و طبیعی می باشند. شاید بسیاری از مسافران تمایل داشته باشند، به مناطقی سفر کنند که جاذبه های طبیعی و گردشگری معروف دارند اما برخی دیگر از گشت و گذار در طبیعت و بازدید از آثار تاریخی لذت می برند.

احتمالا خیلی از شما اسم قلعه بابک را شنیده‌اید! این قلعه یکی از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری آذربایجان شرقی‌ است که فقط سه ساعت با تبریز فاصله دارد. خرید بلیط تبریز راهی برای سفر به قلعه تاریخی بابک و تماشای عظمت کوه های آذربایجان است.

قلعه بابک در کجا قرار دارد؟

قلعه بابک در فاصله‌ ۱۳ کیلومتری شهر کلیبر واقع شده است که سه ساعت با تبریز فاصله زمانی دارد. برای رسیدن به قلعه می توانید با ماشین از تبریز به سمت قلعه بابک حرکت کنید. از جاده کلیبر تا جاده قلعه ۳ کیلومتر فاصله است. این جاده آسفالته می باشد و تا نزدیکی قلعه کلیبر (بابک) را می توان با اتومبیل رفت اما قسمتی از مسیر باید پیاده طی شود. در طول مسیر چشمه های طبیعی و فروشگاه های محلی می توانند خیال شما را از حیث آب معدنی آسوده کنند.

بعد از رسیدن به جاده خاکی بقیه راه را باید پیاده بروید. بعد از کمی پیاده روی به کافه ای می رسید که می توانید لحظاتی در آنجا استراحت کنید و نوشیدنی سفارش دهید. این کافه پلکانی سیمانی دارد که اگر تا آخرین پله بالا بروید به قلعه بابک نزدیک شده اید. حالا وقت کافی دارید تا درباره این قلعه زیبا بیشتر بدانید![/vc_column_text][vc_single_image image=”8400″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” css_animation=”bounceIn”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

قلعه بابک چند پله دارد؟

مسیر پلکانی قلعه بابک دارای حداقل هزار پله سنگی است که در انتهای آن قلعه باشکوه خودنمایی می کند. کافه‌های متعددی در طول مسیر قرار دارند که می توانید انواع نوشیدنی های مختلف را تهیه کرده و مدتی در آنجا استراحت کنید. مسیر دیگری نیز برای رفتن به قلعه وجود دارد اما کمی خطرناک است.

چرا قلعه به نام بابک است؟

بابک خرمدین، شخصی وطن پرست و متولد آذربایجان بوده است که با پیوستن به گروه خرمدینان علیه حکومت عباسی شورش می کرد. او در حدود ۲۰ سال از عمر خود را در راه مبارزه با عباسیان گذارد. از حکومت مامون تا معتصم. وی در جنگ با افشین، سردار ایرانی معتصم شکست خورده و کشته می شود!

از همین رو قلعه “بابک یا جمهور یا بذ “به نام این شخصیت بنا نهاده شده است و هر ساله در ۱۵ تیر ماه سالروز تولد بابک مراسم یادبودی برگزار می شود که از معروف ترین مراسم قلعه بابک محسوب می شود.

این دژ مستحکم در ارتفاع ۲۳۰۰متری کوه ساخته شده که دور تا دور آن را دره هایی با عمق ۶۰۰ متر احاطه کرده اند. ساسانیان، قلعه‌ بابک را بنا کردند تا امروز به عنوان یکی از آثار باستانی ایران گردشگران زیادی را به سوی خود فرا بخواند. در محدوده قلعه سفال و سکه های مسی متعلق به قرن ۷ هجری کشف شده است که اهمیت تاریخی این منطقه را بازگو می کند. اینجا شما را به تاریخ کهن ایران می برد.[/vc_column_text][vc_single_image image=”8398″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” css_animation=”bounceIn”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]مشخصات ساختمان قلعه

در حال حاضر بیشتر قسمت های قلعه تخریب شده است اما همچنان با شکوه و پر هیمنه است. دو برج در دو طرف دروازه ورودی ساخته شده که به عنوان دژبانی استفاده می شده است. در چهار طرف قلعه نیز چهار برج دیده بانی مشهود است که به شکل نیمه استوانه وجود دارند.

دژ بابک تنها یک راه ورودی دارد که در آن دوران دسترسی به دژ را محدود می کرده است. از دروازه ورودی که عبور کنید به مسیر وارد می شوید که یک دالان باریک است که یک طرف آن پرتگاه دره است.

معماری قلعه بابک

ساختمان دژ در دو طبقه ساخته شده اما برخی قسمت ها سه طبقه بنا شده اند. پله های منتهی به طبقه سوم از بین رفته اند و نمی توان از طبقه بالا دیدن کرد. یک تالار مرکزی با ۷ اتاقی که دور تا دور آن را فرا گرفته اند، معماری قلعه را منحصر به فرد نشان می دهد.

در بخش شرقی قلعه آب انبار هایی وجود دارند که نشان از دور اندیشی ساکنان قلعه دارد. امروزه بخش اعظم قسمت غربی تخریب شده که ارتفاع بالاتری دارد. از بقایای ساختمان تصور می شود که اینجا قسمت نگهبانی بوده است.

جاذبه‌های گردشگری مسیر قلعه

ممکن است برای رسیدن به قلعه عجله داشته باشید اما مسیر قلعه نیز بسیار دیدنی و زیباست. در این منطقه جنگل های ارسباران قرار دارند که خود به تنهایی یکی از جاذبه های گردشگری منطقه می باشد. منطقه‌ گردشگری آینالو در بکرترین مناطق جنگل ارسباران یکی از مکان های دیدنی است که با قلعه یک ساعت فاصله دارد. عمارت آینالو بازمانده از دوران قاجار در دل کوههای جنگلی قرار دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست. در منطقه جنگلی حیواناتی همچون مارال و آهوی وحشی زندگی می‌کنند.

در طول مسیر روستاهای با صفا و خوش آب و هوای زیادی همچون شجاع‌آباد، هجراندوست، آغویه و علی‌آباد وجود دارند که بعد از آنها دره مکیدی قرار گرفته است. عشایر شاهسون و چادرهایشان هم در طول راه وجود دارند. از بالای قلعه کل منطقه جنگلی زیر پایتان خودنمایی می کند.[/vc_column_text][vc_single_image image=”8394″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” css_animation=”bounceIn”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

بهترین زمان سفر به قلعه بابک

از آنجایی که قلعه در منطقه کوهستانی آذربایجان بنا شده است، بهترین زمان برای سفر به آن، فصول گرم و معتدل می باشد. با توجه به مسیر پیاده روی تا قلعه تابستانها نیز چندان مناسب بازدید از قلعه نیست. بنابراین از فروردین تا اوایل خرداد و همچنین از شهریور تا مهر بهترین زمان بازدید از قلعه می باشد.

در بازدید از قلعه بابک، کجا اقامت کنید؟

برای حل مشکل اقامت بستگی دارد مسیر خود را از کجا شروع کرده باشید. اگر از تبریز و یا اهر به سمت قلعه می روید می توانید در این دو شهر هتل رزرو کنید و از جاذبه های گردشگری آن دیدن کنید. برای لذت بردن از سفر خود توصیه می شود در شهر کلیبر اقامت کنید. با رزرو هتل آپارتمان آنزا می توانید خیال خود را از حیث اقامت آسوده کنید.

این هتل ۳ ستاره اتاق های دو تخته و سوییت های بزرگ تر را در اختیارتان می گذارد. علاوه بر این می توانید خانه های محلی کلیبر را نیز اجاره کنید. برای آرامش بیشتر می توانید بلیط هواپیما تبریز و رزرو آنلاین هتل را از تیک بان تهیه کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *