بوستان باراجین

با بوستان باراجین آشنا شوید

بوستان باراجین بزرگ ترین پارک جنگلی کشور به حساب می آید که یکی از خوش آب و هواترین تفرجگاه این شهر به شمار می رود. به گونه ای که اکثر قزوینی ها از سالهای دور تا به کنون در ایام تعطیلات و آخر هفته ها در این مکان اتراق می کنند. البته...
راهنمای مطالعه

بوستان باراجین بزرگ ترین پارک جنگلی کشور به حساب می آید که در ۲ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد. این بوستان که مساحت آن به ۱۵۰۰ هکتار می رسد، یکی از خوش آب و هواترین تفرجگاه این شهر به شمار می رود. به گونه ای که اکثر قزوینی ها از سالهای دور تا به کنون در ایام تعطیلات و آخر هفته ها در این مکان اتراق می کنند. البته پیک نیک کردن در پارک جنگلی باراجین که محلی ها آن را (بوستان فدک) نیز می نامند، بر خلاف سایر پارکهای جنگلی کشور منحصر به بهار و پاییز نیست.

بلکه در سالهای اخیر در این بوستان امکاناتی دایر شده که آن را به قطب اصلی تفریحات زمستانی در قزوین تبدیل کرده است. ما نیز با توجه به چهار فصل بودن بوستان فدک، در مجله تیک بان قصد داریم شما را با این مکان آشنا کنیم.

بوستان باراجین کجاست؟

این مکان در ارتفاعات شرقی مشرف بر رودخانه فصلی ارنزک که سرچشمه آن در دو کیلومتری شمال شرق قزوین قرار دارد، واقع شده است. این پارک جنگلی سرسبز که از رودخانه ارنجک تغذیه می شود، دارای محوطه ۲۵۰ هکتاری درخت کاری شده می باشد. به همین جهت پارک جنگلی باراجین معمولا تفاوت دمای چشمگیری با مرکز شهر قزوین دارد و هوای آن پاک تر از شهر است. به گونه ای که با کمپ کردن در منطقه باراجین حس می کنید که ابرهای سفید و پنبه ای آسمان آبی شما را در آغوش گرفته اند.

آلاچیق های پارک باراجین

بخشهای مختلف بوستان باراجین

در این پارک برای تفریح هر یک از اعضای خانواده بخش مجزایی در نظر گرفته شده است. به همین دلیل هیچ یک از گروه های سنی در بوستان باراجین احساس کسالت و حوصله سر رفتن نخواهند کرد. بخشهای گوناگون این پارک عبارتند از:

فضای سبز: با توجه به اینکه احداث فضای سبز بوستان فدک به سال ۱۳۸۲ بازمی گردد، نباید از آن انتظار سرسبزی پارکهای جنگلی خطه ی شمال همچون پارک جنگلی گیسوم (به مطلب پارک جنگلی گیسوم لینک داده شود) را داشته باشید. با توجه به تنوع بالای پوشش گیاهی منطقه باراجین در آن درختانی مانند سرو شیراز، سرو نقره ای، کاج سیاه، اقاقیای پیوندی، افرا و ارغوان به چشم می خورد که می توان در زیر سایه ی آنها دمی آرمید. در این محوطه علاوه بر درختان بلند و سر فلک کشیده، درختچه های زرشک، ختمی، سماق، یوکا، رزماری و لاوان نیز روییده اند که دارای شناسنامه و شماره هستند.

شهربازی دالفک باراجین: مجتمع دالفک با برخورداری از شش هکتار مساحت، مجهزترین و بزرگترین شهر بازی شهر قزوین به حساب می آید. این مکان که در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده، دارای پیست کارتینگ، سینما پنج بعدی، چرخ و فلک، فریز بی، ترن هوایی، سرسره آبشار و سفینه می باشد.
همچنین انواع بازی های کامپیوتری و دستگاهی در این مکان جهت سرگرمی بزرگسالان دیده می شود. اگرچه در تابستان ۱۴۰۱ حوادثی در شهر بازی دالفک رخ داد، ولی در حال حاضر نواقص ایمنی دستگاه ها به لطف کارکنان شهرداری قزوین برطرف شده است.

شهربازی دالفک باراجین
بنابراین با خیالی آسوده می توانید لحظات هیجان انگیزی را در این شهر بازی تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی مجموعه دالفک از طریق راه های ارتباطی زیر با پرسنل آن در ارتباط باشید.

وبسایت: www.parkdalfak.ir
شماره تلفن: ۰۹۱۲۷۸۰۶۷۳۳
ساعات کاری: ۱۷ الی ۲۳ (در صورت نامساعدبودن شرایط جوی و بارندگی های سنگین این مکان تعطیل می شود)

دهکده طبیعت باراجین، محلی برای رفاقت گرگ و بره

دهکده طبیعت همانطور که از نامش پیداست، مکانی برای همزیستی مسالمت آمیز و صمیمانه حیوانات اهلی و وحشی در کنار یکدیگر به شمار می رود. این پارک حیات وحش دارای سه فاز گوناگون می باشد که در هر یک از فازها گونه های جانوری متفاوتی زندگی می کنند. در فاز اول دهکده طبیعت باراجین حیوانات نشخوار کننده اهلی مانند قوچ ومیش، کل و بز، پرندگان آبزی، شکاری و زینتی در قالب یک مزرعه زندگی جمعی دارند.

ولی هنگامی که پا به فاز دوم می گذارید، ترس وجود شما را فرا خواهد گرفت. چون در این فاز گوشتخورانی مانند خرس، یوزپلنگ، شیر و گرگ در انتظار شما نشسته اند. در فاز سوم هم با خزندگان و دو زیستان روبرو خواهید شد که از پشت شیشه برای شما خط و نشان می کشند. به همین دلیل در این قسمت باید از ضربه زدن به شیشه و تحریک اعصاب این جانداران خودداری کنید.

همچنین در این مکان عکاسخانه ای به شکل خانه روستایی دایر شده که در آن امکان ثبت عکس یادگاری برای شما وجود دارد.

شماره تلفن: ۰۲۸۳۳۵۹۰۴۷۱
ساعات کاری: ۹ صبح الی ۹ شب

جاده سلامت: جاده سلامت محبوب ترین مسیر پیاده روی در میان قزوینیها به حساب می آید. این مسیر پیاده روی از محل قرار گیری دانشگاه آزاد قزوین تا ورودی بوستان باراجین ادامه دارد و در آن علاوه بر مسیر پیاده روی، مسیر دوچرخه سواری نیز تعبیه شده است. البته در طول مسیر جاده سلامت یک ایستگاه کرایه دوچرخه قرار دارد تا توریستها از دوچرخه سواری در آب و هوای مطبوع و دلپذیر منطقه باراجین لذت ببرند.

جاده سلامت

مقبره شهدای گمنام: چنانچه علاوه بر سیاحت اهل زیارت هم هستید، سری به مقبره شهدای گمنام بزنید. چون بنابر باور مردم قزوین ،زیارت این شهدا و شمع روشن کردن برای آنها موجب برآورده شدن حاجات شما خواهد شد. در طول سال و به ویژه مناسبتهای مذهبی در این مکان مراسمات دعا و نیایش با حضور خانواده شهدا برگزار می شود که با سفر به قزوین در این ایام شانس حضور در این مجالس معنوی را خواهید داشت.

اقامتگاه بامسان: شاید حال و هوای جذاب بوستان باراجین شما را به فکر اقامت در این منطقه بیندازد. اسباب برآورده شدن این آرزوی شما از قبل فراهم شده و با صرف هزینه اندک امکان اقامت در اقامتگاه بومگردی بامسان را خواهید داشت. چون این مجتمع اقامتی با برخورداری از ۲۴ واحد مجزا با دیزاین سنتی در تمام طول سال پذیرای توریستهای داخلی و خارجی می باشد.

اقامت در قلب کوه های باراجین با چاشنی قیمه نثار

مجتمع بامسان یک کافه رستوران مدرن و یک کافه سنتی را در خود جای داده که انواع غذاهای فست فودی و غذاهای محلی قزوین مانند قیمه نثار، آش دوغ و شیرین پلو در آنها با بهترین مواد اولیه سرو می شود. توجه داشته باشید که با توجه به ارزان بودن هزینه خدمات گردشگری در شهر قزوین، هزینه اقامت در اقامتگاه بومگردی بوستان باراجین از سایر اقامتگاه های سنتی در سطح کشور پایین تر می باشد و امکان اقامت اقتصادی در منطقه کوهستانی باراجین را خواهید داشت.

خرید بلیط قطار تهران قزوین از سایت تیک بان یکی دیگر از راهکارهاییست که به ارزان تمام شدن برنامه سفر به قزوین خواهد انجامید. زیرا سامانه تیک بان به منظور رفاه مشتریان بلیط همه مسیرهای داخلی و خارجی را با نرخ رقابتی عرضه می کند.

مجتمع اقامتی بامسان

امکانات رفاهی بوستان باراجین

در این بوستان همه امکانات رفاهی و تفریحی مورد نیاز شما برای اقامت یک روزه در اختیار شما قرار دارند .این امکانات عبارتند از:

آلاچیق های چوبی: مسافران می توانند در این آلاچیق ها مستقر شوند و از میل نمودن غذا و گفتگو با عزیزانشان در سایه آنها لذت ببرند. با این حال در ایام پر تردد ظرفیت آلاچیق ها به سرعت تکمیل می شوند. پس در این ایام رفتن خود به بوستان ملی باراجین را به عصر موکول نکنید و از صبح زود در این مکان حضور یابید.

محل مناسب برای کمپینگ: با توجه به حضور شبانه روزی ایستگاه پلیس در بوستان فدک، هیچ گونه نگرانی بابت تامین امنیت در طول شب و چادر زدن نخواهید داشت. از همین رو شما در بوستان باراجین امکان برپایی کمپ و چادر زدن به صورت گروهی را خواهید داشت. اگرچه این منطقه امنیت بالایی دارد و عوامل انسانی همچون دزدها و زورگیرها شما را تهدید نخواهند کرد، ولی می بایست مراقب گزیدگی حشرات موذی باشید.

کافه و رستوران: در سراسر محوطه بوستان باراجین کافه و رستورانهای متعددی قرار دارند که شما در آنها امکان صرف انواع غذا و نوشیدنی را خواهید داشت. برخی از این کافه های سنتی برای مسافران قلیانهای سنتی با رایحه های متنوع سرو می کنند. پس به شما پیشنهاد می کنیم به جای برافروختن آتش و آماده سازی قلیان در فضای پارک جنگلی فدک به قهوه خانه های سنتی مراجعه کنید.

سرویس بهداشتی: پارک ملی باراجین مجهز به چندین سرویس بهداشتی زنانه و مردانه ایرانی و فرنگیست که در فواصل منظم نظافت می شوند.

فروشگاه های مواد غذایی: برای آمدن به بوستان باراجین نیازی به سنگین کردن سبد پیک نیک خود نخواهید داشت. چون در سوپر مارکتهای منطقه باراجین انواع تنقلات و اقلام غذایی را خواهید یافت.

چگونه به بوستان باراجین برویم؟

برای رفتن به پارک جنگلی باراجین می بایست ابتدا خود را به شمال شهر قزوین (میدان جانبازان) برسانید. سپس تابلوها را دنبال کنید و در بلوار نخبگان مستقیم به مسیر خود ادامه دهید. سپس از ورودی اصلی به این بوستان ملی وارد شوید. البته بوستان باراجین دو در فرعی هم دارد که ورودی یکی از آنها از جاده روستای شفیع آباد و دیگری از سمت یادمان شهدای گمنام می گذرد.

جهت یافتن موقعیت مکانی این پارک جنگلی می توانید از نرم افزارهای مکان یاب نظیر نشان و گوگل مپ نیز بهره ببرید.

اطلاعات جاذبه های گردشگری

نام جاذبه گردشگری: بوستان ملی باراجین
نوع جاذبه: طبیعی
مجری پروژه: شهرداری قزوین
تاریخ افتتاح: سال ۱۳۹۱
هزینه بازدید: ارزان و اقتصادی
جاذبه های گردشگری نزدیک به بوستان باراجین: پل شیشه ای – تالار شهر – امامزاده اسماعیل – کوه میلدار (قله مردمی)

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بزرگترین فستیوال رقص تانگو

بزرگترین فستیوال رقص تانگو در کجا برگزار می شود؟

این فستیوال که بزرگترین رویداد تانگوی جهان به حساب می آید، هر ساله از ۲۳ آگوست تا ۳ سپتامبر (از ۲ تا ۲۳ شهریور) در این شهر برگزار می شود. در این بازه زمانی هزاران رقصنده تانگو از سراسر جهان برای حضور در این جشنواره به بوینوس آیرس می آیند که…

روز ملی امارات

روز ملی امارات محبوب ترین فستیوال دبی

در این روز همه شهرها و خیابانهای امارات متحده عربی با پرچم های این کشور آذین بندی می شوند و ماشینها به رنگ های این پرچم (قرمز، سبز، سفید، سیاه)در می آیند. علاوه بر آن در زمان برگزاری فستیوال استقلال امارات در برج خلیفه دبی…

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

شاید شما هم این ضرب المثل (کاچی به از هیچی) را شنیده باشید اما کافیست به ترکیبات تشکیل دهنده این دسر خوشمزه نگاهی بیاندازید تا به اشتباه بودن این ضرب المثل پی ببرید. البته از منابع تاریخی اینگونه برمی آید که کاچی در زمانهای قدیم غذای فقرا بوده است. اما در حال حاضر…

ارزان ترین مراکز خرید همدان

ارزان ترین مراکز خرید همدان کجاست؟

در مراکز خرید ارزان همدان، سوغاتی و انواع اجناس را با مناسب ترین قیمت بیابید. به همین بهانه قصد داریم در مجله تیک بان شما را با بهترین مقاصد بازار گردی در شهر تاریخی هگمتانه و مراکز خرید ارزان همدان آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *