شکم گردی در سرزمین تزارها

شکم گردی در سرزمین تزارها!

اگرچه غذاهای سنتی روسیه در دنیا شهرت چندانی ندارند؛ اما طعم آنها تا حدود زیادی به ذائقه غذایی غذایی ما ایرانیها خوش می آید. علاوه بر آن سفر به روسیه یا هر مقصد دیگری بدون تجربه شکم گردی معنایی ندارد. زیرا...
راهنمای مطالعه

روسیه پهناورترین کشور دنیاست که در اوراسیا قرار دارد. این کشور که در قرن ۱۲ بنا شد، تاکنون تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. در این کشور سردسیر اقوام بسیاری زندگی می کنند که از جمله پرجمعیت ترین آنها می توان به قفقازی ها، بلاروس ها، چچنی، ارمنی ها، آذربایجانی ها و قزاق ها اشاره کرد. هر یک از این اقوام در منطقه خاصی از این کشور زندگی می کنند و آداب و رسوم و فرهنگ مختص به خود را دارند. از همین رو با سفر به هر نقطه روسیه فرصت تماشای سبک زندگی های متفاوت و چشیدن غذاهای متنوع را خواهید داشت.
اگرچه غذاهای سنتی روسیه در دنیا شهرت چندانی ندارند؛ اما طعم آنها تا حدود زیادی به ذائقه غذایی غذایی ما ایرانیها خوش می آید.

علاوه بر آن سفر به روسیه یا هر مقصد دیگری بدون تجربه شکم گردی معنایی ندارد. زیرا غذاهای محلی پیوند عمیقی با ریشه های فرهنگی یک ملت دارند. غذاهای روسی هم از این قاعده مستثنا نیستند و بیانگر تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین هستند.

از همین رو پس از خرید بلیط هواپیما مسکو از تیک بان و اقامت در هتل باید به فکر امتحان کردن طعم های جدید باشید. در ادامه قصد داریم شما را با معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی روسیه آشنا کنیم. پس در این تور شکم گردی به دور روسیه با ما همراه باشید.

بلینی یا پنکیک روسی

این غذا جایگاه ویژه ای در میان روسها دارد؛ به گونه ای که آنها یک روز از سال را به جشن پخت بلینی اختصاص می دهند. این جشن که فستیوال ماسلنیتسا نامیده می شود، قدیمی ترین جشن قوم اسلاوها به شمار می رود. این رویداد که هزار و پانصد سال قدمت دارد، یک هفته (از ۱۵ تا ۲۲ اسفند) به طول می انجامد.

در این فستیوال بانوان اسلاو با پنکیک روسی یا همان بلینی از فقرا و توریستها پذیرایی می کنند. البته بلینی فراتر از یک شیرینی ساده می باشد و به همراه خاویار، رولت گوشت، پنیر و انواع مخلفات سرو می شود. در واقع این غذای خیابانی پر کالری و خوش طعم نه تنها بر سر میز صبحانه روسها حضور دارد، بلکه می توان آن را به عنوان شام یا ناهار نیز میل نمود. بنابراین شما با حضور در جشن پنکک یا سر زدن به دکه های کوچک کنار خیابان می توانید دلی از عزا در بیاورید. قطعا بلینی خوشمزه ترین پنککی است که در تمام طول عمرتان آن را تست خواهید کرد.

پنکیک روسی
ششلیک روسی، رقیب سر سخت ششلیک ایرانی

شاید با خودتان فکر کنید که کبابهای ایرانی در کل دنیا رقیب ندارند. ولی وقتی بوی ششلیک روسی در خیابانهای مسکو در مشامتان می پیچد، متوجه اشتباه خود خواهید شد. ششلیک یکی از خوش طعم ترین غذاهای سنتی روسی به شمار می رود که با استفاده از گوشت خوک، بوفالو یا گاو تهیه می شود. قفقازها اولین اقوام روسی بودند که بساط کباب را در این کشور به راه انداختند. زیرا آنها شکارچیان ماهری بودند که در برای تامین انرژی مورد نیاز خود در کوهستانهای سیبری و روسیه به طبخ انواع کباب روی آوردند. ششلیک سنتی روسی معمولا روی ذغال معطر شده با گیاهان محلی طبخ می شوند و برای طعم دادن به آن گوشت را پیش از طبخ در مخلوطی از سرکه و آب انبار می خوابانند.

این غذا به حدی در میان مردم روسیه محبوبیت دارد که غذا خوری های ویژه ای به نام ششلیک نایا تنها به پخت این غذا می پردازند. همچنین بنابر باور قفقازها، مردان واقعی فقط باید کباب بخورند. به همین دلیل قفقازها در سراسر جهان از جمله روسیه، چچن، جمهوری داغستان و جمهوری آذربایجان صورت سرخ رنگی دارند و از اضافه وزن، نقرس و فشار خون رنج می برند.

ششلیک روسی
بیف استراگانوف، یکی از قدیمی ترین غذاهای سنتی روسیه

امروزه در اکثر رستوران های ایران و سایر نقاط جهان بیف استراگانف سرو می شود. آیا تا به حال به تاریخچه سرو این غذا فکر کرده اید؟ آیا می دانستید که در گذشته های نه چندان دور خوراک بیف استراگانف تنها بر سفره تزارها و حاکمان حضور داشت؟ داستان پخت این خوراک لذیذ به قرن ۱۹ میلادی باز می گردد. در آن زمان اشراف روسی از سبک زندگی فرانسوی ها که در آن دوران در اوج ترقی و شکوفایی بودند، تقلید می کردند.

در واقع در این عصر اشراف زادگان روسی درب خانه ی خود را به روی معلمان، خدمه و آشپزان روسی باز کردند در سال ۱۸۹۱ یک سرآشپز فرانسوی که در خانه کنت پاول الکساندرویچ استراگانف کار می کرد ، برای جلب رضایت او دستور پخت غذای جدیدی را ابداع نمود. وی این غذا را که از گوشت و خامه فرانسوی تشکیل شده بود، به خاطر اربابش بیف استروگانوف نامید. با گذر زمان و مهاجرت روس ها به سایر نقاط دنیا، تغییرات قابل توجهی در دستور پخت این غذای سنتی روسی ایجاد شد. اگرچه در حال حاضر ما به دستور این غذا مواد غذایی مختلفی مانند قارچ، پنیر پارمزان، آرد و کره اضافه کرده ایم ولی هنوز هم بابت تجربه طعم لذیذ بیف استروگانوف باید قدر دان سرآشپز فرانسوی گمنام خانه کنت باشیم.

بیف استراگانوف
پلمنی، خوشمزه ترین پیراشکی جهان

هیچ چیز لذتبخش تر و دلچسب تر از نوش جان کردن پیراشکی داغ در عصرهای زمستان نیست. حالا تصور کنید که خوردن پیراشکی داغ در زمستانهای زیر صفر درجه سن پترزبورگ و مسکو چه لذتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. پلمنی یا پیراشکی روسی یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی روسیه محسوب می شود که خمیر آن از ترکیب آرد، آب و تخم مرغ به دست می آید.

درون این پیراشکی را معمولا با مواد مختلفی مانند گوشت قرمز، ماهی و انواع ادویه جات پر می کنند. پیراشکی روسی ضخامت و مواد بیشتری نسبت به پیراشکی های سایر کشورها دارد و بر سر حق مالکیت آن در میان روسها همیشه دعواست. از یک سو اهالی منطقه اورال ادعا دارند که آنها برای اولین بار شیوه طبخ پلمنی را ابداع کردند. از سوی دیگر اهالی سیبری معتقدند که اولین پلمنی روسیه دست پخت آنهاست. با این حال ما قضاوت در این مورد را به هیچ عنوان به توریستها توصیه نمی کنیم. چون روسها به هیچ عنوان کارنامه درخشانی دربرخورد با توریستها و افراد بیگانه ندارند.

پلمنی
سوپ برشت، تنها سوپ جهان که واقعا غذاست!

ممکن است شما سوپهای ایرانی را صرفا یک نوع پیش غذا بدانید ولی وقتی که سوپ برشت را امتحان کنید کاملا نظرتان عوض خواهد شد. این سوپ از جمله مقوی ترین غذاهای سنتی روسیه است که در سراسر رستورانهای این کشور سرو می شود. این غذا که از لبو، هویچ، پیاز، سیب زمین، فلفل دلمه ای، سیر،آب گوشت، کلم سفید، رب گوجه فرنگی، برگ بو و خامه ترش تشکیل شده، انرژی مورد نیاز بدن شما را در حین گشت و گذار به همراه تور مسکو وسن پترزبورگ تامین می کند. ولی از آنجایی که روسها بدون خوردن گوشت روزشان شب نمی شوند، سوپ برشت را به همراه تکه های گوشت گاو، ماهی اسملت (ماهی ویژه دریاچه های محلی روسیه)، سوسیس وینی و ژامبون روسی می خورند.

شما هم می توانید این ترکیب بی نظیر را امتحان کنید. البته به شرطی که از حلال بودن گوشت سرو شده کنار سوپ برشت اطمینان حاصل نمایید.

سوپ برشت
آداب و رسوم غذا خوردن در روسیه

حالا که با برترین غذاهای سنتی روسیه آشنا شده اید، می بایست با آداب و رسوم غذا خوردن در این کشور هم آشنا شوید. با وجود اینکه برخی از رستوران های مسکو در دنیا شهرت دارند ولی روسها اکثر وعده های غذایی را در خانه سرو می کنند. چون آنها برای بزرگترهای خانواده به ویژه پدربزرگ و مادربزرگها ارزش ویژه ای قائلند. بنابراین رستورانهای سنتی روسیه معمولا خلوت هستند. همچنین در صورتی که قصد میل نمودن غذا در رستورانهای لوکس این کشور را دارید، حتما میز خود را از قبل رزرو کنید.

همچنین برای میل نمودن شام از ساعت ۵ الی نهایتا ۷ عصر در رستوران حضور یابید. ناهار هم در این کشور بین ساعت ۱۲ تا ۲ سرو می شود. در ضمن سیگار کشیدن در غذاخوری ها و خیابانهای روسیه کاملا آزاد است و رد کردن تعارف نوشیدنی نوعی بی احترامی تلقی می شود. پس به نفع شماست که در حین نوش جان نمودن غذاهای سنتی روسیه و حضور در رستورانهای مسکو و سنت پترزبورگ به این قوانین پایبند باشید.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *