فلسفه خوردن سبزی پلو با ماهی شب عید چیست

فلسفه خوردن سبزی پلو با ماهی شب عید چیست؟

راهنمای مطالعه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]بالطبع یکی از نیازهای اساسی انسان غذا خوردن است. بشر از اولین ساعات تولد نیاز دارد تا با خوردن غذا انرژی بدن خود را برای ادامه حیات تامین کند. غذا خوردن علاوه بر این که یک نیاز جسمی است، یک نیاز روحی نیز می باشد. از همین رو در طی سالیان دراز غذا خوردن از آداب و سنن خاصی در فرهنگ های ملل مختلف برخوردار شده است. به طوری که امروزه غذاها از تنوع زیادی برخوردارند و در طبخ و استفاده هر غذایی حکمتی نهفته است. یکی از غذاهای معروفی که در بین ما ایرانیان ازاهمیت ویژه ای برخوردار است، شام شب عید است.

شام شب عید در فرهنگ مردمان ایران زمین دارای قدمتی دیرینه است. در شهرهای مختلف ایران مردم هر منطقه برای شب عید شام مخصوصی تدارک می بینند. اما فلسفه شام شب عید چیست؟

فلسفه خوردن ماهی درشب عید

شام شب عید در فرهنگ ما بیانگر فرهنگ غنی ایرانیان است  و از باورها و اعتقادات ما نشات می گیرد. باکمی جستجو در فرهنگ شهرهای مختلف متوجه می شویم که سبزی پلو با ماهی اصلی ترین غذای شب عید است. بسیاری از مردم خوردن ماهی به خصوص ماهی سفید را در این شب خوش یمن می دانند. در ادامه با مجله تیک بان همراه باشید تا حکمت خوردن ماهی شب عید را در یابید.

طبق تحقیقات تیم محتوای تیک بان، در طبخ ماهی شب عید نوروز حکمتی نهفته است که در این جا برخی از مهمترین آنها را بیان می کنیم. از رسوم عید نوروز است که در شب اول نوروز تمامی افراد خانواده دور یکدیگر جمع شده و با هم شام بخورند. شام رسمی، سبزی پلو با ماهی می باشد اما علاوه بر آن کوکو سبزی، آش رشته،‌ رشته پلو و دلمه نیز استفاده می شود.

بنا بر روایت دیگر در سال نو روشن بودن اجاق خانه خوش یمن است و باید در خانه غذای گرم طبخ شود. حکمت خوردن ماهی بنا بر روایات متعدد ریشه در داستان حضرت سلیمان دارد. چرا که حضرت سلیمان انگشتر خود را در شکم ماهی پیدا کرد.

بنا بر اعتقاد پیشینیان خوردن ماهی در ابتدای سال موجب درک بیشتر حقایق و انگیزه و انرژی می شود. ماهی نماد ثروت، برکت و فراوانی بوده است و خوردن آن موجب تندرستی و حکمت می شود. اما فلسفه طبخ سبزی پلو با ماهی از این قرار است که برنج نماد برکت، ماهی نشانه حیات و سبزی نماد رویش و زایش است و سیر نماد پاکی است. ترکیب این مواد با یکدیگر موجب برکت و سرزندگی و شادابی در زندگی می گردد.

کوکوسبزی پرخاصیت

در روزگاران قدیم دربرخی از شهرها ماهی پیدا نمی شده است. به همین جهت به جای ماهی کوکوی سبزی را جایگزین می کردند. چرا که کوکویی که با سبزی های صحرایی و طبیعی درست شده باشد همان خواص مغذی ماهی را دارد. بسیاری از مردم در فرهنگ های مختلف معتقدند که سبزی های بهاری داری خواص مغذی زیادی هستند که برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد. به همین علت در اوایل بهار غذاهایی چون کوکوی سبزی، آش سبزی و سبزی پلو طبخ می کردند. همچنین سبزی نماد خرمی و برکت زندگی است. ایرانی های باستان معتقد بودند که خوردن سبزی در اوایل سال شادی و برکت را به خانه می آورد.

رشته پلو ساده و لذیذ

در برخی از شهرهای ایران پختن رشته‌پلو در روز عید مرسوم است. یعنی همان روز اول نوروز بعداز تحویل سال اولین غذایی که می‌پزند، رشته‌پلو است تا به اصطلاح رشته‌ی کار از دست‌شان در نرود! برخی نیز معتقدند خوردن رشته پلو موجب درازی عمر می‌شود.

 طرز تهیه سبزی پلو با ماهی عید

تره، گشنیز، جعفری، شوید و شنبلیبله از سبزی هایی هستند که در تهیه سبزی پلو مورد استفاده قرار می گیرند. سیر تازه یا یک حبه سیر کهنه نیز عطر و طعم بهتری به برنج می دهد.

معمولاً در کنار سبزی پلو از ماهی سفید یا قزل آلا استفاده می شود اما می توان انواع ماهی های گوشتی جنوب مانند شوریده ماهی را نیزطبخ کرد و از طعم آن لذت برد. در کنار این غذا زیتون پرورده و سالاد نیز سرو می شود.

آش رشته غذای لذیذ روزهای بهاری

در روزهای عید به علت خوردن انواع شیرینی جات و مغزها طبع بدن دچار ناهماهنگی و گرمی بیش ار حد  می شود بنابراین خوردن غذاهایی مانند آش که پراز مواد مغذی و سبزیجات مفید است، می تواند به تعادل طبع بدن کمک کند. یکی از محبوب ترین آش های ایرانی که مورد علاقه بسیاری از افراد می باشد، آش رشته است. برخی از خانواده های ایرانی برای شام جشن چهارشنبه سوری آش رشته می پزند. خوبست که در روزهای بهاری از خوردن این غذای لذیذ و مفید غافل نشوید.  برای کسب اطلاعات درباره جشن چهارشنبه سوری به بلاگ تیک بان مراجعه کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *