الکل بیشتر می کشد یا کرونا ؟

الکل بیشتر می کشد یا کرونا ؟

راهنمای مطالعه

۲۳[vc_section][vc_row][vc_column][vc_column_text]

الکل بیشتر می کشد یا کرونا ؟

در خبرها آمده است که تعدادی از ایرانیان بر اثر مسمومیت با الکل جان باختند. این روزها که خود را برای مبارزه با کرونا آماده و مجهز می کنیم، شنیدن چنین خبری کمی تعجب برانگیز است. تاکنون چندین نفر در جنوب کشور جان خود را در اثر مسمومیت با الکل از دست داده اند و حال عده ای دیگر هم وخیم اعلام شده است.

شایعه”  خوردن الکل در پیشگیری از بیماری کرونا موثر است” ، تعدادی از هموطنان ایرانی را به کام مرگ کشاند!! همین موضوع بهانه ای شد تا درباره مصرف الکل و تاثیر آن بر جلوگیری از ابتلا به ویورس کرونا مطلبی را بیان کنیم.

الکل و تاثیر آن بر کرونا 

الکل در دو نوع متیلیک ( متانول ) و اتیلیک (اتانول) وجود دارد. متانول نسبت به اتانول اثرات ضدعفونی کننده بسیار کمتری دارد و خوردن آن موجب کوری، مسمومیت شدید و مرگ می گردد. متانول همچنین به راحتی می تواند از طریق پوست به خصوص پوست آسیب دیده جذب بدن شود و موجب مسمومیت گردد. مصرف خوراکی الکل و یا غرغره کردن آن در دهان هیچ تاثیری در ضدعفونی کردن بدن و پیشگیری از بیماری کرونا ندارد.

همانطور که می دانید متانول سمی می باشد و حتی از آن در ضدعفونی کردن وسایل و سطوح استفاده نمی شود. به هیچ وجه نباید از الکل صنعتی یا متانول برای ضدعفونی کردن وسایل استفاده کرد. تنها گزینه مناسب برای ضدعفونی و استرلیزه کردن  سطوح و همچنین دستها ، الکل اتانول با غلظت ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

مصرف خوراکی الکل نه تنها هیچ گونه تاثیری بر پیشگیری از بیماری ندارد بلکه می تواند موجب به وجود آمدن مشکلات جدی برای فرد مصرف کننده شود. الکل هایی بر پایه متیلیک در بدن مسمومیت های جبران ناپذیر ایجاد می کنند. ترس و نگرانی مردم جهت ابتلا به بیماری کرونا و یافتن راه حل های مناسب کاملا طبیعی است اما برای دست یابی به اطلاعات درست و مفید باید به توصیه های وزارت بهداشت و متولیان امر و پزشکان عمل کرد. نمی توان به راحتی هر نوع دستورالعملی را نادانسته  به عنوان پیشگیری از بیماری به کار برد.

مسمومیت با الکل 

الکل‌ فراورده‌های هیدرو کربنی است  که از دیر باز مورد استفاده پزشکی قرار می گرفته است. الکل خوراکی یا اتانول  نیز برای ایجاد سرخوشی مصرف شده و موجب وابستگی و اعتیاد میگردد. افراد وابسته در صورت عدم مصرف الکل دچار بی قراری، اختلال حافظه، تشنج و گاهی مرگ می شوند. به همین جهت این افراد باید تحت نظر پزشک مصرف الکل را کنار بگذارند.

مصرف الکل موجب چه بیماری هایی می شود؟ 

از مهمترین بیماری هایی که بر اثر مصرف الکل به وجود می آید، سیروز کبدی است. از آن جایی که جذب و متابولیسم الکل در کبد صورت می گیرد، این عضو حیاتی بدن را درگیر کرده  و در صورت مصرف روزانه و بیش از حد می تواند کبد را دچار سرطان کبد و یا سیروز کبدی نماید. علاوه بر آن، واریس معده، بیماری های روانی و خونریزی های گوارشی از دیگر مشکلات سو مصرف الکل است.

مسمومیت با الکل چیست؟ 

الکل انواع مختلفی دارد، صنعتی و طبی. الکل خوراکی نیز نوعی الکل است که موجب سرمستی می شود و مصرف مداوم آن آسیب های شدید جسمی و روحی را به دنبال دارد. مصرف الکل صنعتی یا الکل چوب (میتیلیک) خسارت های جبران ناپذیری به بدن وارد می کند و به هیچ عنوان توصیه نمی شود. کوری و مرگ کمترین عارضه مصرف این نوع الکل می باشد. میتیلیک از مواد سلولزی مانند چوب متصل به انگور تولید می شود و فرق چندانی از نظر بو یا مزه با الکل ایتیلیک ندارد و به راحتی قابل تشخیص نیست.

علائم مسمومیت با الکل

تهوع، استفراغ، اختلال بینایی و کاهش سطح هوشیاری و کما از علائم مسمومیت با الکل صنعتی است. بسیاری از مصرف کنندگان بعد از مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند و دچار نابینایی و مرگ می شوند. معمولا علائم ناشی از مسمومیت الکلی ۶ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف خود بروز می کند.

در صورت مسمومیت با الکل چه کنیم؟

هنگام روبرو شدن با این علائم باید راه تنفسی بیمار را باز کرد. همچنین باید بدن بیمار را طوری قرار داد که سمت راست قفسه‌سینه بالاتر از سمت چپ آن قرار گیرد. از دادن مایعات خودداری شود و هر جسم خارجی را از دهان وی خارج کرد. سپس به سرعت او را به بیمارستان رساند. در آنجا معمولا تزریق پادزهر و دیالیز و تصفیه خون انجام می شود. سرعت عمل در اقدامات اولیه تاثیر بسزایی در نجات جان بیمار دارد. بنابراین هرچه سریعتر باید او را به بیمارستان های مجهز منتقل کرد.

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا بهتر است برای جلوگیری از بیماری، موراد بهداشتی را با دقت رعایت کرد. بهترین راه پیشگیری از ابتلا شستشوی مداوم دستها و سطوح پرکاربرد می باشد. بهترین ماده برای شستن و ضدعفونی دستها آب و صابون است. استفاده از الکل اتیلیک یا اتانول با غلظت ۷۰ درصد در صورتی مجاز است که دسترسی به آب و صابون وجود ندارد. بهتر است به شایعات موهوم توجه نکنید  و با اطلاعات کامل و درست هر نوع اقدامات پیشگیرانه ای را برای کنترل بیماری به کار ببرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][/vc_section]

مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *