ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز، ردپای سیاره مریخ!

جزیره هرمز یکی از عجیب ترین و منحصر به فردترین جزیره های جهان به حساب می آید که در 42 کیلومتری خلیج فارس قرار دارد. این شهر که نظیر جاذبه های طبیعی آن را در هیچ کجای جهان نمی توان یافت، در میان گردشگران با نام جزیره رنگین کمانی شناخته می شود. زیرا سراسر این جزیره...
راهنمای مطالعه

جزیره هرمز یکی از عجیب ترین و منحصر به فردترین جزیره های جهان به حساب می آید که در ۴۲ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد. این شهر که نظیر جاذبه های طبیعی آن را در هیچ کجای جهان نمی توان یافت، در میان گردشگران با نام جزیره رنگین کمانی شناخته می شود. زیرا سراسر این جزیره با خاکهای رنگی از طیف نقره ای تا قرمز پر رنگ پوشیده شده است. خوشبختانه در سالهای اخیر با توسعه صنایع گردشگری در این جزیره امکان قدم زدن روی خاک های رنگین کمانی و لمس آن برای گردشگران فراهم شده است.

شما نیز با سر زدن به ساحل سرخ می توانید از حس یکی شدن با طبیعت لذت ببرید. تیک بان با توجه به زیبایی شگفت انگیز و محبوبیت این ساحل قصد دارد تا شما را با تمام نکات ریز و درشت بازدید از این ساحل آشنا کند.

ساحل سرخ هرمز کجاست؟

این ساحل در سواحل شرقی خلیج فارس و در نزدیکی شهرهای بندر عباس و قشم قرار دارد. این ساحل که قدمت آن به هزاران سال پیش بازمی گردد، در واقع بزرگترین معدن خاک سرخ ایران به شمار می رود. این معدن که از شهرت جهانی برخوردار است، در سالهای اخیر به شدت مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است. از همین رو ساحل سرخ هرمز تنها یک مقصد گردشگری جذاب نیست، بلکه به عنوان یک منطقه سود آور اقتصادی هم شناخته می شود.

خاک رنگی - ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز، ردپای سیاره مریخ روی زمین

نکته جالب توجه دیگر این است که نه تنها خاک، بلکه صخره ها، مرجان ها و صدف های این مکان نیز سرخ رنگ هستند. از همین رو زمین شناسان آن را مریخ زمینی می نامند و وقت زیادی را صرف بررسی ویژگی های طبیعی منحصر به فرد این منطقه می کنند. با این تفاسیر شما نیز به جای در سر پروراندن آرزوی نا ممکن سفر به مریخ می توانید خود را به بازدید از سواحل مریخی جزیره هرمز دعوت کنید.

دلیل قرمز بودن خاک ساحل سرخ

اگرچه در تاریخ شفاهی افسانه های عجیب و غریب بسیاری درباره سرخ رنگ بودن خاک این جزیره نقل می شود، اما علت این امر وجود ترکیبات منحصر به فرد در ترکیب خاک آن می باشد. در حقیقت غلظت و میزان اکسید آهن در خاک ساحل سرخ به حدی بالاست که ما آن را به رنگ سرخ می بینیم. این خاک تنها خاک خوراکی جهان است که نه تنها در آشپزی بلکه در صنعت رنگ سازی و ساختمان سازی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین یکی از شگفت انگیز ترین صحنه هایی که در هنگام بازدید از ساحل سرخ با آن روبرو می شوید ،به رنگ سرخ درآمدن امواج آبی رنگ در هنگام برخورد با ساحل است. گویی که خاک ساحل سرخ نقاشی چیره دست است که به تمام محیط اطرافش به شیوه هنرمندانه ای رنگ می بخشد. در حقیقت تضاد میان آسمان آبی و دریای سرخ این ساحل موجب شده که هر ساله گردشگران از اقصی نقاط ایران و جهان مشتاقانه به سوی بازدید از آن بشتابند.

تفریحات ساحل سرخ هرمز

اگر اهل تجربه تفریحات هیجانی هستید، در اسرع وقت به این ساحل سری بزنید. چون در این منطقه محبوب گردشگری تفریحات متنوعی برای شما تدارک دیده شده است. این تفریحات عبارتند از:

غواصی: در حال حاظر تورهای غواصی هر روزه در این جزیره با حضور مربیان مجرب این حوزه برگزار می شوند. شما با رزرو این تور امکان شنا در اعماق آبهای ساحل سرخ و آشنایی با آبزیان خلیج فارس نظیر لاک پشتها، دلقک ماهی ها و دلفین ها را خواهید داشت.

غواصی - ساحل سرخ هرمز
پرش از سکو: پرش از سکو یا شیرجه یکی از شاخه های شنای حرفه ای است که در صورت داشتن مهارت کافی امکان تجربه آن را خواهید داشت. در این فعالیت شما باید از روی صخره های ساحل سرخ به اعماق دریای خونین شیرجه بزنید. توجه داشته باشید که انجام این فعالیت به هیچ عنوان به بانوان باردار، افراد سالمند و کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود.

عکاسی: شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که به دلیل خوش عکس نبودن از دوربین عکاسی فراری هستید. اطمینان می دهیم که با دیدن زیبایی های ساحل سرخ ذوق عکاسی سراغتان خواهد آمد. البته ما به شما پیشنهاد می کنیم که خلق عکسهای یادگاری را به عکاسان حرفه ای جزیره که تجهیزات لازم را به همراه دارند بسپارید.

بهترین زمان برای بازدید از ساحل سرخ هرمز

از آنجایی که جزیره هرمز در زیر خط استوا قرار دارد، آب و هوای آن در اکثر ایام سال گرم و شرجیست. بنابراین تنها در فصل زمستان و اوایل بهار باید از جاذبه های آن بازدید کرد. علاوه بر آن با توجه به مستقیم بودن زاویه تابش خورشید، حتما در هنگام بازدید از ساحل سرخ باید عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب،کلاه آفتاب گیر و لوازم شنا به همراه داشته باشید.

بهترین زمان بازدید - ساحل سرخ هرمز

نکات طلایی کمپ در ساحل سرخ هرمز

چنانچه قصد کمپینگ و چادر زدن در این منطقه را دارید، به همراه بردن بادگیر و لباس گرم را جهت در امان ماندن از بادهای شبانگاهی این جزیره فراموش نکنید. علاوه بر آن در صورتی که در فصل بهار قصد کمپ زدن در این منطقه را دارید، از ایجاد سر و صدا و نزدیک شدن به آشیانه گونه های جانوری اکیدا خودداری کنید. چون در این فصل لاک پشتهای منقار عقابی و سایر گونه های کمیاب شروع به تخم گذاری می کنند و آلودگی صوتی موجب فراری شدن آنها از زیستگاهشان می گردد.

علاوه بر این باید به عنوان یک طبیعت گرد این نکته را بدانید که در ساحل سرخ هیچگونه مخزن تخلیه زباله ای وجود ندارد. به همین دلیل می بایست زباله های خود را به خارج از ساحل انتقال دهید و از سوزاندن آنها و آلوده کردن هوای جزیره هرمز جلوگیری کنید.

امکانات رفاهی ساحل سرخ

در سالهای اخیر به دلیل استقبال مسافران اهالی جزیره هرمز امکانات رفاهی قابل قبولی را در این منطقه دایر کرده اند که این امکانات شامل موارد زیر می شوند:

هتل ساحل سرخ: این هتل که در سال ۱۳۹۵ افتتاح شده، به عنوان یک هتل سه ستاره آماده پذیرایی از مشتریان و گردشگران محترم می باشد. هر سوییت این هتل دارای ۲ تختخواب دو نفره، سرویس بهداشتی و سایر امکانات رفاهی مورد نیاز مسافران است و اقامت در آن نیاز به صرف هزینه های بالا ندارد.

اقامتگاه های بومگردی: این اقامتگاه ها بهترین مکان برای آشنایی با سبک زندگی بومیان این جزیره محسوب می شوند. چون شما در اقامتگاه های بومگردی علاوه بر آشنایی با سبک معماری مناطق گرمسیری شانس امتحان کردن غذاهای محلی نظیر: دو پیازه میگو، هواری ماهی، سواغ (غذای محلی پخته شده با چاشنی خاک خوراکی ساحل سرخ) و برنج دیشو را خواهید داشت.

اقامتگاه های بومگردی - ساحل سرخ هرمز

بازارچه های محلی: بازار گردی یکی از تفریحات محبوب مسافران به ویژه خانمها در طول سفر است. بازارهاچه های محلی ساحل سرخ که به منظور آشنایی گردشگران با فرهنگ و صنایع دستی این منطقه راه اندازی شده اند، به عرضه دستسازه های اهالی این جزیره نظیر: برقع، لباس ها و پارچه های سوزن دوزی شده و زیور آلات صدفی می پردازند. همچنین در این مکان زنان برقع پوش هرمزی با نان و شیرینی های محلی و قهوه خرما به بهترین نحو از شما پذیرایی خواهند کرد.

خرید خاک ساحل سرخ هرمز ممنوع !

اگرچه در این محل خاک رنگارنگ جزیره در شیشه های رنگی به فروش می رسند اما خرید آن موجب تسریع فرآیند کاهش ذخایر خاک ساحل سرخ و تخریب محیط زیست جزیره هرمز می شود. توصیه می شود به عنوان یک گردشگر دوستدار محیط زیست، تنها به خرید صنایع دستی، انواع ادویه، ترشی و ماهی های خوش طعم اکتفا و به حفظ محیط زیست کمک کنید.

خرید خاک - ساحل سرخ هرمز
مسیرهای دسترسی به ساحل سرخ هرمز

از آنجایی که هیچ فرودگاهی در جزیره هرمز قرار ندارد، در ابتدا باید خود را با اتوبوس، قطار یا هواپیما به بندر عباس برسانید. سپس بعد از بازدید از جاذبه های گردشگری این بندر نظیر محله باستانی سورو، بازار لاری ها و اوزی ها و چشمه آب گرم تنو به اسکله شهید حقانی بروید و سوار لنج (قایق تندرو) شوید. لنج ها معمولا در عرض یک ساعت شما را به جزیره هرمز می رسانند.

بعد از ورود به این جزیره، خودروهای مخصوص (توک توک و موتور سه چرخ) شما را به ساحل سرخ می رسانند تا لحظات به یاد ماندنی را در این جزیره رنگین تجربه کنید. برای خرید بلیط هواپیما بندرعباس می توانید از طریق سایت تیک بان اقدام کنید تا در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود.

پندار شایسته

پندار شایسته

دنیا مثل یک کتابه و اونایی که سفر نرفتن، تنها یک صفحه این کتاب رو خوندن. (سنت آگوستین) مجله تیک بان کمک می کنه تا شروع سفر باهوش را در کنار هم تجربه کنیم و لذت ببریم. انگیزه سفر، یکی از امیدوار کننده ترین نشانه های زندگی هست، پس امیدوار و مسافر باشید.
پندار شایسته
پندار شایسته
دنیا مثل یک کتابه و اونایی که سفر نرفتن، تنها یک صفحه این کتاب رو خوندن. (سنت آگوستین) مجله تیک بان کمک می کنه تا شروع سفر باهوش را در کنار هم تجربه کنیم و لذت ببریم. انگیزه سفر، یکی از امیدوار کننده ترین نشانه های زندگی هست، پس امیدوار و مسافر باشید.

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بزرگترین فستیوال رقص تانگو

بزرگترین فستیوال رقص تانگو در کجا برگزار می شود؟

این فستیوال که بزرگترین رویداد تانگوی جهان به حساب می آید، هر ساله از ۲۳ آگوست تا ۳ سپتامبر (از ۲ تا ۲۳ شهریور) در این شهر برگزار می شود. در این بازه زمانی هزاران رقصنده تانگو از سراسر جهان برای حضور در این جشنواره به بوینوس آیرس می آیند که…

روز ملی امارات

روز ملی امارات محبوب ترین فستیوال دبی

در این روز همه شهرها و خیابانهای امارات متحده عربی با پرچم های این کشور آذین بندی می شوند و ماشینها به رنگ های این پرچم (قرمز، سبز، سفید، سیاه)در می آیند. علاوه بر آن در زمان برگزاری فستیوال استقلال امارات در برج خلیفه دبی…

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

شاید شما هم این ضرب المثل (کاچی به از هیچی) را شنیده باشید اما کافیست به ترکیبات تشکیل دهنده این دسر خوشمزه نگاهی بیاندازید تا به اشتباه بودن این ضرب المثل پی ببرید. البته از منابع تاریخی اینگونه برمی آید که کاچی در زمانهای قدیم غذای فقرا بوده است. اما در حال حاضر…

ارزان ترین مراکز خرید همدان

ارزان ترین مراکز خرید همدان کجاست؟

در مراکز خرید ارزان همدان، سوغاتی و انواع اجناس را با مناسب ترین قیمت بیابید. به همین بهانه قصد داریم در مجله تیک بان شما را با بهترین مقاصد بازار گردی در شهر تاریخی هگمتانه و مراکز خرید ارزان همدان آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *