کرونا تا کی ادامه دارد؟ آیا بلیط هواپیما را پس بدهیم؟

راهنمای مطالعه

[vc_section][vc_row][vc_column][vc_column_text]

کرونا تا کی ادامه دارد؟ آیا بلیط هواپیما را پس بدهیم؟ 

در آغاز سال نو هستیم و تعطیلات نوروز را پیش رو داریم اما با اپیدمی بیماری مرگبار کرونا مواجه هستیم. ویروسی که به سرعت از چین به  دیگر کشورها سرایت کرد و تمامی صنایع و سبک زندگی را تحت تاثیر قرار داد. بسیاری از مردم برای سفرهای نوروزی خود اقدام به خرید بلیط هواپیما کرده اند و حالا بلاتکلیف مانده اند که در شرایط فعلی و با رکود فعالیت های اجتماعی چه کنند؟ آیا شرایط تا نوروز به حالت عادی باز می گردد؟ اصلا کرونا تا کی ادامه دارد و آیا بلیط هواپیما را پس بدهند یا خیر؟

در همین رابطه تیک بان تحقیقاتی به عمل آورده است تا به تصمیم گیری مسافران کمک کند. طبیعی است که در شرایط فعلی و با وجود اپیدمی ویروس کرونا هر گونه تجمع و یا فعالیت های اجتماعی باید لغو شود تا بتوان بیماری را کنترل کرد. اما سوال اینجاست کرونا تا کی ادامه دارد؟

 کمی درباره کرونا ویروس 

ویروس کرونا از خانواده سارس و مرس بوده و خیلی پدیده عجیبی وغریبی برای دانش پزشکی امروز نیست.  بدن انسان ذاتا دارای مکانیزم دفاعی در برابر این بیماری می باشد. بشر در طول سالیان دراز انواع اپیدمی ها را دیده است. آنها می آیند و بعداز مدتی با برجای گذاشتن عوارضی فروکش می کنند اما بشر همواره ثابت کرده است که طبیعت بدنش از استقامت  بالاتری برخوردار است. سیستم ایمنی به شرط سالم بودن توانایی مقابله با انواع عوامل بیماری زا را دارد.[/vc_column_text][vc_column_text]بیماری کرونا نیزهمانند دیگر بیماری های پیشرونده در مدت زمان مشخصی افزایش می یابد و در نهایت رو به کاهش می گذارد. این نظریه برخی از اپیدمیولوژیست ها می باشد که اتظار دارن کرونا پس از سه تا چهار هفته فروکش کند. در مورد یک بیماری زمانی از کلمه اپیدمی استفاده می شود که تعداد موارد مشاهده شده دریک بازه زمانی و مکانی بیش از حد انتظار باشد. در این مواقع اقدامات سازمان‌دهی شده اهمیت زیادی پیدا می کند.

ویروس کووید ۱۹ نسبت به هم خانواده های خود (سارس و مرس) از میزان کشندگی کمتری برخوردار است منتهی علت نگرانی،‌ میزان وسرعت گسترش آن است. در این مورد اقدامات پیشگیری کننده بسیار مهم و ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات مدل‌سازی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ضمن معرفی مدل میزان تکثیر پایه و با اشاره به اینکه بر اساس مدل سیستم دینامیکی تأخیری(تصادفی) هر مبتلا به کووید ۱۹ در ایران به طور متوسط می‌تواند پنج نفر را آلوده کند، گفت: این عدد باید به زیر یک برسد تا بگوییم اپیدمی در کشور کنترل شده است.

دکتر علی احمدی در همین باره توضیح داد: کروناویروس‌ها از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان یا “زئونوزها” هستند. این ویروس ها از سال ۱۹۶۵ میلادی کشف شده‌ و هفت گونه بیماری‌زای انسانی در آن‌ها شناخته شده است.  علائم بیماری کووید ۱۹ (Covid-۱۹) ، سرفه خشک، لرز، تب، تنگی نفس، خستگی و در برخی مواقع اسهال و استفراغ است.

در حال حاضر نگرانی بسیاری از افراد این است که تا کی درگیر همه گیری این بیماری هستیم و کرونا تا کی ادامه دارد؟ تکلیف کسب و کارها چه می شود و آیا باید سفرهای نوروزی را به زمانی دیگر موکول کرد؟ 

معاون درمان وزیر بهداشت، در این باره  گفت: در بدبینانه‌ترین حالت تا خرداد درگیر کرونا هستیم.

اما اگر بخواهیم خوش بینانه به قضیه نگاه کنیم تا شب عید و در بدبینانه‌ترین حالت تا خرداد درگیر کرونا هستیم. بنابراین تمامی شرایطی که منجر به تجمع مردم است باید تعطیل شود.

هرچه بتوانیم این دوره را کوتاه‌تر کنیم برای مردم بهتر است. هرچه مردم برنامه‌های غیرضروری را عقب بیاندازند دوره این بیماری کوتاه‌تر خواهد بود.[/vc_column_text][vc_column_text]

در صورت رعایت کردن بهداشت تا عید کرونا را کنترل می کنیم

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی در همین زمینه توضیح داد: اظهارنظر درباره این‌که اپیدمی کرونا تا چه وقتی ادامه دارد باید از طرف متخصص اپیدمیولوژی صورت گیرد. به‌صورت کلی می‌توان گفت ما در حال حاضر در اوج یا پیک این اپیدمی قرار داریم و اپیدمیولوژیست‌ها پیش‌بینی‌های مختلفی برای سرنوشت این اپیدمی داشته‌اند.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت  با کنترل بیماری و بالارفتن دمای هوا تا اوایل فروردین‌ماه درگیر این بیماری خواهیم بود و در شرایط بدبینانه حداقل یک سال با این بیماری درگیر هستیم

برای کنترل بیشتر بیماری باید هر نوع تجمعی کنار گذاشته شود تا دوره بیماری در کشور کوتاهتر گردد. یک اپیدمیولوژیست دانشگاه تهران گفته است اگر مردم دو هفته خود ا قرنطینه خانگی کنند ویروس کنترل خواهد شد.

اما آیا ۱۴ روز مدت زمان مناسبی برای کاهش اپیدمی  ویروس کرونا است؟ مهمترین راهکار، توقف چرخه انتقال ویروس است.  در واقع اپیدمی هنگامی وتوقف می شود که چرخه انتقال از فرد بیمار به فرد سالم متوقف شود. برای شکستن چرخه انتقال اولین و ایتدایی ترین راه، ایزوله کردن بیماران است. بیماران باید دور از افراد سالم قرنطینه و درمان شوند.

نمی‌توان با قطعیت گفت که چه زمانی پیک بیماری تمام خواهد شد، اما می توان با اطمینان گفت که هر چه رعایت مسائل بهداشتی بیشتر باشد احتمال کاهش اپیدمی بیشتر خواهد بود.

بنابراین مسافرانی که اقدام به خرید و یا رزرو بلیط هواپیما کرده اند می توانند تصمیم درست بگیرند. تیک بان توصیه می کند اگر مسافران قصد کنسل کردن بلیط خود را دارند، می توانند به راحتی آن را کنسل کرده و مبلغ بلیط را تماما بازپس بگیرند.  بر طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری مسافران می توانند بدون پرداخت جریمه کنسلی نسبت به استرداد بلیط خود اقدام کنند. در غیر این صورت می توانند بلیط خود را تبدیل به اپن بلیط نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین باره با تیم پشتیبانی تیک بان در تماس باشید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][/vc_section]

مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *