جاذبه های گردشگری مشهد در ماه رمضان

از آنجایی ‌که ماه رمضان برای مردم مشهد اهمیت ویژه‌ای دارد، به مناسبت فرا رسیدن این ماه مراسم و مناسک متنوعی را در کوچه خیابان‌های شهر برگزار می‌کنند. مشهدی‌های روزه‌دار بنا بر سنت دیرین خود...
راهنمای مطالعه

مشهد یکی از شهرهای مذهبی ایران است که در تمام طول سال زائران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. اکثر ما ایرانی‌ها حداقل یکبار به این شهر مقدس سفر کردیم و خاطرات بسیاری از حرم امام رضا در ذهنمان نقش بسته است. شهر مشهد در اعیاد مذهبی و ماه‌های خاص مانند محرم و صفر حال و هوای خاصی دارد. ماه رمضان نیز یکی از ماه‌های ویژه برای سفر به این شهر مقدس است. زیرا در این ماه مراسم‌ مذهبی متنوعی در مشهد برگزار می‌شود که شرکت در آنها خالی‌ از لطف نیست. همچنین به دلیل جو مذهبی حاکم بر این شهر، مفصل‌ترین افطاری‌ها در این شهر طبخ می‌شود که قطعاً از طعم آن شگفت‌زده خواهید شد.

همچنین با توجه ‌به این که نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان مصادف شده است، ایام نوروز بهترین فرصت برای سفر به مشهد خواهد بود. به همین جهت ما نیز تصمیم گرفتیم در وبلاگ تیک بان به بررسی جاذبه‌های گردشگری و آداب ‌و رسوم مردم مشهد در ماه رمضان بپردازیم. پس اگر شما نیز قصد دارید در ماه مهمانی خدا به پایتخت معنوی ایران سفر کنید با ما همراه باشید.

سفر نوروزی به مشهد با مزه شله مشهدی نذری

از آنجایی ‌که ماه رمضان برای مردم مشهد اهمیت ویژه‌ای دارد، به مناسبت فرا رسیدن این ماه مراسم و مناسک متنوعی را در کوچه خیابان‌های شهر برگزار می‌کنند. مشهدی‌های روزه‌دار بنا بر سنت دیرین خود، هر شب پس از افطار گرد هم می‌آیند و قرآن می‌خوانند. آنها طبق این رسم باید قرآن را تا آخر ماه مبارک ختم کنند. همچنین هرکس جز سی قرآن را به پایان برساند، باید در خانه خود آش نذری قل هوالله بپزد. خانم خانه معمولاً این آش را میان همسایگان پخش می کند تا برکت را به خانه بیاورد. البته بسیاری از بانوان مشهدی ترجیح می‌دهند که نذرشان را بین زائرین توزیع کنند؛ بنابراین تنها کافیست بلیط مشهد را تهیه کنید تا در این ماه به حسینیه‌ها و حرم امام رضا سر بزنید و با خوشمزه‌ترین نذری‌ها از شما پذیرایی شود.

شله مشهدی نذری

شله مشهدی (متشکل از حبوبات، گوشت قرمز، ادویه مخصوص)، دیگچه مشهدی (نوعی آش شبیه شیربرنج) و آش ماستی (متشکل از ماست، سینه مرغ و حبوبات) از دیگر غذاهای نذری این شهر هستند که در وعده افطاری طبخ می‌شوند.

جشن ملاقه کوبی در مشهد

یکی از رسومات منحصربه‌فرد مشهدی‌ها، جشن‌گرفتن شب بیست و هفتم ماه رمضان (شب قصاص ابن ملجم) است. جوانان در این شب به ملاقه زنی می‌پردازند. به این شکل که با ملاقه به در خانه‌ها می‌کوبند و کیسه خود را تحویل صاحب‌خانه می‌دهند. صاحب خانه نیز باید کیسه آنها را با شیرینی و شکلات پر کند و ابن ملجم را لعنت کند.

افطاری مجلل در رستوران‌های مشهد

مشهد رستوران‌های معروف بسیاری دارد که وعده افطاری را به بهترین شکل سرو می‌کنند. رستوران پسران کریم، معین درباری و ارم شاندیز از جمله بهترین رستوران‌های این شهر هستند که حتماً باید به آنها سر بزنید. همچنین به‌خاطر داشته باشید که در سفر به مشهد ششلیک، چلو ماهیچه و ته‌چین را امتحان کنید.

صرف افطار در حرم امام رضا

البته خادمین حرم امام رضا نیز از زائران آن حضرت با افطاری ویژه شامل سوپ، برنج، خورشت و شیرینی در شب‌های ماه مبارک پذیرایی می‌کنند. اما به ‌خاطر داشته باشید که برای صرف افطاری در مهمان‌خانه حرم حتماً باید کارت توزیع غذا را پیش از افطار به‌ صورت اینترنتی یا حضوری تهیه کنید تا از برکات افطاری حرم بی‌بهره نمانید.

افطاری در حرم امام رضا (ع)

شهر مشهد، شادترین شهر ایران در شب عید فطر

مردم متدین مشهد رسم دارند که در شب عید فطر حتما غسل کنند و لباس نو بپوشند. در این شب نقاره‌زن‌ها و نوازندگان محلی نیز در کوچه‌های مشهد راه می‌افتند و اشعار مذهبی می‌خوانند. همسایه‌ها نیز معمولاً به آنها عیدی می‌دهند و بر سرشان نقل مشهدی می‌ریزند. رسم نقاره‌زنی در حرم امام رضا نیز از رسومات قدیمی این شهر محسوب می‌شود که تا کنون نیز پابرجاست. در واقع باید گفت در شب عید فطر شادی به معنای حقیقی در رگ‌های مشهد جاری است.

شب‌نشینی در حرم، تجربه ی نزدیکی به خدا در جوار امام رضا

معمولاً در شهر مشهد برنامه‌های مذهبی متنوعی به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به سخنرانی‌های مذهبی، مراسم اعتکاف و جلسات ترتیل قرآن اشاره کرد. اما شب‌نشینی در حرم با برخورداری از حال و هوای معنوی تکرار نشدنی، جذاب‌ترین مراسم مذهبی ماه رمضان در این شهر محسوب می‌شود. اگرچه محور اصلی شب‌نشینی را عبادت و تلاوت قرآن تشکیل می‌دهد، اما خاطره‌گویی و روضه‌خوانی نیز در این رسم جایگاه خاصی دارند. به این شکل که معمولاً مرشد پیر جوانان را دور خود جمع می‌کند و برای آنها تجربیات معنوی خود را شرح می‌دهد. سپری‌کردن شبهای قدر در حرم مطهر نیز یک تجربه معنوی استثنایی محسوب می‌شود که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

حسینیه بهشت رضا، مسجد امام خمینی و مسجد مقبره از دیگر اماکن مذهبی مشهد هستند که برنامه‌های خاص و مفصلی را به مناسبت فرا رسیدن این شب‌ها برگزار می‌کنند.

ما در این مطلب برای شما به شرح جاذبه‌های گردشگری مشهد در ماه رمضان پرداختیم تا با آشنایی با آنها و خرید بلیط ارزان مشهد سفر نوروزی به‌یادماندنی را برای خود و عزیزان تان رقم بزنید. راستی اگر در این ماه مبارک به زیارت حرم امام رضا مشرف شدید، ما را به‌وقت دعا از یاد نبرید.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *