کندوان - روستای صخره ای ایران

کندوان، تنها روستای صخره ای ایران!

روستای کندوان یکی از دیدنی ترین روستاهای کشور ماست در استان آذربایجان شرقی (در 18 کیلومتری شهر اسکو) قرار دارد. این روستا که تنها روستای صخره ای ایران به حساب می آید در سال 2021 توسط یونسکو به ثبت جهانی رسید. از همین رو هر ساله اهالی این منطقه میزبان گردشگران داخلی و خارجی از اقصی نقاط جهان هستند که...
راهنمای مطالعه

روستاگردی یکی از جذاب ترین شیوه های گردشگریست که مردم در سالهای اخیر به آن روی آورده اند. زیرا روستاها زیستگاه های طبیعی هستند که در آنها می توان به دور از ترافیک، شلوغی و دود لذت زندگی حقیقی را چشید. روستای کندوان یکی از دیدنی ترین روستاهای کشور ماست در استان آذربایجان شرقی (در ۱۸ کیلومتری شهر اسکو) قرار دارد. این روستا که تنها روستای صخره ای ایران به حساب می آید در سال ۲۰۲۱ توسط یونسکو به ثبت جهانی رسید. از همین رو هر ساله اهالی این منطقه میزبان گردشگران داخلی و خارجی از اقصی نقاط جهان هستند که همین امر موجب شکل گیری اقتصاد آن بر پایه صنعت گردشگری شده است.

بنابراین وجود تمام امکانات رفاهی و تفریحی در روستای کندوان آن را به یکی از محبوب ترین دهکده های گردشگری در سطح جهان تبدیل کرده است. به همین بهانه ما تصمیم گرفتیم شما را با جاذبه های گردشگری بی نظیر تنها روستای صخره ای جهان آشنا کنیم.

تاریخچه روستای کندوان، از حمله مغولها تا ثبت جهانی در یونسکو

داستان پیدایش این روستاها با سایر روستاهای ایران بسیار متفاوت است. زیرا خانه های صخره ای آن بر اثر انفجار آتشفشان کوه سهند در حدود هفت هزار سال پیش شکل گرفته اند. اما تاریخ کشف آن توسط ایرانیان به سه هزار سال پیش که مغول ها به ایران حمله کرده بودند بازمی گردد.

در واقع مورخان بر این باورند که با هجوم مغولها به منطقه آذربایجان، اهالی این خطه جهت در امان ماندن از شر آنها صخره های آتشفشانی را کنده و درون آن مخفی شدند. اما با گذشت زمان و با توجه به حاصل خیز و خوش آب و هوا بودن این روستا مردم تصمیم به اقامت دائم در این منطقه گرفتند. با این حال جاذبه های گردشگری کندوان تا سال ۱۳۶۷ که به ثبت ملی برسد، از دید اکثر مردم کشورمان پنهان مانده بود. از سال ۱۳۸۷ توسعه و مرمت این روستا به طور جدی با همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد و در سال ۲۰۲۱ این روستا از سوی یونسکو در لیست بهترین دهکده های جهانی گردشگری قرار گرفت. در حال حاضر نیز به دلیل خنک و معتدل بودن آب و هوای روستای کندوان بسیاری از گردشگران به منظور فرار از گرمای تابستان به دل صخره ها و طبیعت تماشایی این مقصد ییلاقی پناه می برند.

تاریخچه روستای کندوان
جاذبه های گردشگری کندوان

امروزه رواج سبک زندگی شهر نشینی در میان مردم باعث شده که بازدید از روستاها پس از گذشت چند ساعت برای آنها کسل کننده شود. اما بازدید از روستای کندوان هرگز برایتان خسته کننده و کسالت آور نخواهد شد. تفریحاتی همچون مانند عکاسی اسب سواری و بازدید از جاذبه های گردشگری بی شمار و کم نظیر آن چندین روز شما را به خود مشغول خواهند کرد. در ادامه به معرفی جاذبه ها و اماکن دیدنی روستای کندوان خواهیم پرداخت.

معماری منحصر به فرد و رد پای اولین آپارتمان های جهان در روستای کندوان

معماری این روستا به گونه ایست که نظیر آن را در هیچ کجای جهان نمی توان یافت زیرا خانه های صخره ای این روستا که کران نامیده می شوند، ساختاری شبیه به آپارتمان های امروزی دارند. فضای داخلی خانه های کندوان: در واقع کران های روستای کندوان اولین نمونه های ساختمانهای چند طبقه در طول تاریخ هستند که بین ۱ تا ۴ طبقه دارند. معمولا طبقه همکف این خانه ها به عنوان طویله مورد استفاده قرار می گیرد و طبقه اول آن محل اصلی سکونت روستاییان محسوب می شود.

طبقه دوم معمولا به پخت و پز و تولید فرآورده های غذایی ارگانیک اختصاص دارد. طبقه سوم که خود به تنهایی دارای هال، اتاق خواب و چندین صندوقخانه است اتاق مهمان به حساب می آید. یکی از هوشمندانه ترین نکات در معماری خانه های کندوان قرار گرفتن انباری آن در طبقه چهارم خانه می باشد. زیرا با واقع شدن انباری در بالاترین طبقه خانه، دسترسی دزدها به وسایل ارزشمند و امکان سرقت آنها تقریبا ناممکن می شود.

کندوان، تنها روستای بی پنجره جهان

در روستای کندوان خبری از پنجره های شیشه ای نیست. زیرا ضخامت دیواره های کران های کندوان، کندن نورگیر را بسیار سخت می کند. از سوی دیگر با توجه به بارش سنگین برف و باران و عایق نبودن شیشه در مقابل سرمای زیاد، از چوب برای ساختن پنجره در این خانه ها استفاده می شود. البته درب اصلی خانه ها نیز از جنس چوب است و همه کرانها از طریق پله های سنگی به یکدیگر متصل می گردند. در واقع شاید همین ارتباط خانه ها با هم موجب ایجاد صفا، صمیمیت و همدلی در میان اهالی این منطقه شده است.

کندوان، تنها روستای بی پنجره جهان
طبیعت روستای کندوان، درمان هزار درد بی درمان

این روستا تنها به عنوان مقصد محبوب علاقه مندان به تاریخ شناخته نمی شود. بلکه جاذبه های طبیعی حیرت انگیز آن هم می تواند به نوبه خود طبیعت گردان را حسابی سرمست کند. زیرا آسمان این روستای سنگی همیشه به رنگ آبی زلال دیده می شود و دامان آن در فصل بهار و تابستان سرسبز و پر شکوفه است.

در واقع نبود آلاینده ها در هوای این روستا موجب شده مبتلایان به آسم و سایر بیماری های تنفسی این شهر را به عنوان مقصد درمانی خود انتخاب کنند. بنابراین در سالهای اخیر کندوان به عنوان یکی از قطب های گردشگری پزشکی کشور ما شناخته شده است.

چشمه آب معدنی کندوان، سرچشمه اکسیر حیات

اگر از مشکلات کلیوی رنج می برید، حتما سری به این روستا بزنید. چون بنابر گفته اهالی این منطقه، آب چشمه آب معدنی کندوان به طرز معجزه آسایی سنگ کلیه و سایر بیماری های کلیوی شما را بهبود می بخشد. البته با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از آب این چشمه توسط کارخانه های آب معدنی مورد بهره برداری قرار می گیرد، شما مستقیما به این مایع شفا بخش دسترسی ندارید. بلکه با خرید آب معدنی از بومیان روستای کندوان می توانید به رشد و توسعه اقتصاد محلی آن کمک کنید.

چشمه آب معدنی کندوان

اقامت در روستای کندوان

قطعا با دیدن جاذبه های طبیعی و تاریخی این روستا معمولا به فکر اقامت در آن خواهید افتاد. به شما اطمینان می دهیم که در طول اقامتتان اهالی مهمان نواز این روستا با جان و دل از شما پذیرایی خواهند کرد. شما روشهای متفاوتی را برای اقامت در روستای کندوان خواهید داشت که انتخاب آن کاملا به خودتان بستگی دارد.

کمپینگ در روستا، ارزان ترین شیوه اقامت در کندوان

در صورتی که قصد اقامت اقتصادی در این روستا را دارید، وسایل کمپ خود را به همراه ببرید. چون چادر زدن در این منطقه برای شما رایگان تمام خواهد شد. البته باید به خاطر داشته باشید که آب و هوای روستای کندوان در شبهای تابستانی هم خنک است. پس هرگز به همراه بردن لباس گرم و تجهیزات گرمایشی را فراموش نکنید. البته در صورت شلوغ بودن این روستا در ایام پرگردشگر می توانید در روستاهای نزدیک به کندوان نظیر روستای دیدنی حیله ور اقامت کنید.

اقامت در اقامتگاه های بومگردی، تجربه زندگی روستایی

آیا علاقمند به تجربه زندگی روستایی هستید؟ پس بدون معطلی سراغ رزرو اقامتگاه های بومگردی و خانه های محلی بروید. اقامتگاه های بوم گردی سهند، گونش، تورال و عمارت سنگی از جمله مشهورترین مراکز بوم گردی در این منطقه هستند که تجربه یک روز زندگی روستایی را برای شما رقم می زنند. علاوه بر آن شما با اقامت در این خانه های روستایی شانس امتحان کردن غذاهای محلی و خوش طعم کندوان نظیر آبگوشت، دلمه، کباب و کوفته تبریزی را خواهید داشت.

اقامت در هتل لاله، اقامتی لوکس در دل صخره ها

اگرچه اقامت در این هتل به بودجه زیادی نیاز دارد ،اما هرگز از رزرو اتاقهای آن پشیمان نخواهید شد. چون این هتل یکی از معروف ترین هتل های صخره ای جهان به شمار می رود که انواع امکانات رفاهی لوکس نظیر جکوزی، استخر و رستوران و کافی شاپ بین المللی را در اختیار مسافران قرار می دهد. همچنین شما با اقامت در این هتل شانس گذراندن شب در دل صخره های آتشفشانی و تماشای آسمان پرستاره را خواهید داشت.

هتل لاله کندوان

سوغات و صنایع دستی کندوان ،آمیزه ای از طعم ها و طرحهای اصیل ایرانی

کمتر کسی می تواند دست خالی از روستای کندوان بازگردد. چون خوراکی های خوشمزه و ارگانیک و منسوجات رنگارنگ و دست بافت این منطقه در بازار کندوان به شما چشمک می زنند و وسوسه تان می کنند. عسل طبیعی، خشکبار (انواع میوه خشک مانند قیسی، توت خشک و آلوچه) و لبنیات محلی از خوشمزه ترین خوراکی های محلی این منطقه هستند که طعم آنها را تا مدتها به خاطر خواهید داشت.

کندوان، مقصدی برای دوستداران فرش تبریزی

هنر قالی بافی از گذشته های بسیار دور در میان بانوان کندوان رواج داشته است. آنها از پشم گوسفندان برای قالی بافی استفاده و دست بافته های خود را به طرحهایی از طبیعت روستای کندوان مزین می کنند. قالی و جاجیم بافی در این منطقه به صورت تک بافی انجام می شود و بر خلاف فرشهای ماشینی به صرف زمان زیادی نیاز دارد. از همین رو قالی ها و فرشهای کندوان با قیمت بالایی به فروش می رسند. پس چنانچه قصد خرید سوغاتی های گرانقیمت را ندارید، به جای خرید فرش تبریزی سراغ دست سازه های چوبی این منطقه نظیر ظروف منبت کاری و کنده کاری شده بروید.

لذت بازار گردی در کندوان

بازارهای محلی بهترین مکان برای خرید سوغات این روستا به شمار می روند. چون کشاورزان و دامداران این منطقه محصولات خود را به صورت مستقیم در این بازارها چه ها عرضه می کنند. البته این بازارچه های محلی معمولا در ایام پر تردد برپا می شوند و در فصول کم تردد نظیر زمستان و پاییز خبری از آنها نیست. ولی دلیلی برای نگرانی وجود ندارد چون در این ایام نیز دکان های کوچک به عرضه سوغات این منطقه می پردازند.

البته با توجه به اینکه اهالی روستای کندوان ترک زبان هستند، حتما برای چانه زدن بر سر قیمتها در بازار پیش از سفر اندکی زبان ترکی بیاموزید.

بازار کندوان

بهترین زمان برای سفر به روستای کندوان

با توجه به اینکه این روستا در طول سال ۱۸۰ روز یخبندان دارد ،اصلا در فصل پاییز و زمستان نباید به آن سفر کنید .همچنین این منطقه به هیچ وجه مقصد مناسبی جهت سفر نوروزی نیست. چون در برخی از اوقات کندوان در اوایل فروردین ماه پوشیده از برف می شود. ولی در ماه های اردیبهشت تا اواسط شهریور با خیالی آسوده می توان به تنها روستای صخره ای جهان سفر کرد و از گشت و گذار در طبیعت و کوچه پس کوچه های سنگی آن لذت برد.

مسیرهای دسترسی به کندوان

شما راه های مختلفی را جهت رسیدن به روستای کندوان پیش رو دارید .اما پیش از هر اقدامی می بایست ابتدا خود را با خودروی شخصی، اتوبوس و یا هواپیما به شهر تبریز برسانید. سپس از تبریز به سمت شهرستان اسکو بروید و مسیر خود را به سمت شهر اسفنجان و روستای که منو ادامه دهید. پس از عبور از روستای کهمنان، کندوان با شکوه در مقابل دیدگان شما پدیدار می شود و شما را به آغوش خود فرا می خواند.

سفر ارزان به روستای کندوان

هزینه های سفر به این روستا تا حدود زیادی به سبک سفر کردن خودتان بستگی دارد. قطعا علاوه بر هزینه اقامتگاه و خورد و خوراک، هزینه های حمل و نقل نیز نقش مهمی در تعیین بودجه مورد نیازتان جهت سفر به این منطقه دارد. ولی چنانچه به دنبال سفر ارزان به این منطقه هستید، همین حالا بلیط پرواز تبریز را با پایین ترین نرخ از سایت تیک بان تهیه کنید. ما نیز امیدواریم با تهیه بلیط هواپیما تهران تبریز از این سایت و احترام به فرهنگ محلی اهالی تنها روستای سنگی ایران، سفر خاطره انگیز، آسوده و اقتصادی را تجربه کنید.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بزرگترین فستیوال رقص تانگو

بزرگترین فستیوال رقص تانگو در کجا برگزار می شود؟

این فستیوال که بزرگترین رویداد تانگوی جهان به حساب می آید، هر ساله از ۲۳ آگوست تا ۳ سپتامبر (از ۲ تا ۲۳ شهریور) در این شهر برگزار می شود. در این بازه زمانی هزاران رقصنده تانگو از سراسر جهان برای حضور در این جشنواره به بوینوس آیرس می آیند که…

روز ملی امارات

روز ملی امارات محبوب ترین فستیوال دبی

در این روز همه شهرها و خیابانهای امارات متحده عربی با پرچم های این کشور آذین بندی می شوند و ماشینها به رنگ های این پرچم (قرمز، سبز، سفید، سیاه)در می آیند. علاوه بر آن در زمان برگزاری فستیوال استقلال امارات در برج خلیفه دبی…

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

شاید شما هم این ضرب المثل (کاچی به از هیچی) را شنیده باشید اما کافیست به ترکیبات تشکیل دهنده این دسر خوشمزه نگاهی بیاندازید تا به اشتباه بودن این ضرب المثل پی ببرید. البته از منابع تاریخی اینگونه برمی آید که کاچی در زمانهای قدیم غذای فقرا بوده است. اما در حال حاضر…

ارزان ترین مراکز خرید همدان

ارزان ترین مراکز خرید همدان کجاست؟

در مراکز خرید ارزان همدان، سوغاتی و انواع اجناس را با مناسب ترین قیمت بیابید. به همین بهانه قصد داریم در مجله تیک بان شما را با بهترین مقاصد بازار گردی در شهر تاریخی هگمتانه و مراکز خرید ارزان همدان آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *