شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد...
راهنمای مطالعه

گیلان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در کشور ماست که در هر ایام تعطیلات هموطنان ما را از اقصی نقاط ایران به سوی خود می کشد. اکثر ما این خطه خوش آب وهوا را با بارانهای عاشقانه، آب و هوای معتدل، جنگل های سرسبز، عطر نارنج، دریای آبی و غذاهای خوشمزه محلی به یاد می آوریم. اما متاسفانه در حق شیرینی های سنتی گیلان اجحاف شده است. به گونه ای که بسیاری از گردشگران حتی نام برخی از این شیرینی ها هم به گوششان نخورده و از طعم بی نظیر آن بی اطلاعند. به همین دلیل ما در ادامه در مجله تیک بان شما را با خوشمزه ترین شیرینی های محلی گیلان آشنا خواهیم کرد تا در سفر بعدیتان به این خطه شیرین کام شوید.

رشته خشکار، معروف ترین شیرینی محلی گیلان

رشته خشکار که قدمت آن به ۳۰۰ سال پیش بازمی گردد، برای اولین بار در منطقه کسگرات صومعه سرا طبخ شد. طبخ این شیرینی که از آسیاب کردن برنج علی کاظمی (دارای طبع سرد) و هاشمی (دارای طبع گرم) به دست می آید، تا کنون در خطه گیلان ادامه دارد.

به گونه ای که بسیاری از اهالی این سرزمین رشته ریزی را شغل آبا و اجدادی خود می دانند و به پخت رشته خشکار افتخار می کنند .البته تهیه چنین شیرینی خوشمزه ای فقط از پس گیلانیهای هنرمند و ماهر بر می آید. از آنجایی که رشته خشکار بسیار مقوی و پر کالریست، شمالی ها آن را برای وعده افطار سرو می کنند. آنها این شیرینی را به همراه چای خوشرنگ و لعاب گیلانی میل می کنند تا تلخی چای طعم شیرین رشته ها را دلچسب تر کند.

رشته خشکار

طرز تهیه رشته خشکار

در مرحله اول پخت رشته خشکبار، دو نوع برنج با دو طبع متفاوت سرد و گرم را در دستگاه مخصوصی آسیاب می کنند و با قیف بر کف تابه های بزرگ می ریزند. سپس مواد درون آن نظیر گردو، شکر، دارچین، هل و جوز هندی را به آن می افزایند و رشته را پس از خشک شدن به دور آن می پیچند. ولی در این مرحله رشته خشکار آماده میل نمودن نیست، بلکه باید آن را در روغن سرخ کنید.

جهت خوشمزه تر شدن این شیرینی سنتی گیلانی می توان در حین سرخ کردن آن را در شکراب تفت دهید.

کلوچه فومن، سالم ترین و مقوی ترین کلوچه جهان

این روزها متخصصان تغذیه به افراد توصیه می کنند که شیرینی جات و قند مصنوعی را از رژیم غذایی خود حذف کنند ولی این توصیه ها شامل کلوچه فومن نخواهند شد. چون این کلوچه مفیدترین مواد غذایی شامل گردو، کره محلی، هل، زعفران، تخم مرغ، سیاه دانه و آرد گندم را در خود جای داده است. کلوچه فومن یکی از مشهورترین سوغاتی ها و شیرینی های محلی گیلان به حساب می آید که در نانوایی های سراسر این استان توسط نانواهای گیلک پخته می شود. البته این شیرینی اصالتا متعلق به شهرستان فومن (از توابع شهر رشت) می باشد که در گذشته درون کوره های سنگی پخته می شد.

ولی امروزه پخت کلوچه فومن شکل صنعتی به خود گرفته و در کارخانجات و کارگاه های شیرینی پزی به صورت مکانیزه تولید می شود. با این حال ما به شما پیشنهاد می کنیم که این شیرینی را از قنادیها و نانوایی های محلی تهیه و به همراه شیر داغ محلی گاو میش یا گوسفندی نوش جان کنید.

 

کلوچه فومن

باقلوای یاس، مجلسی ترین شیرینی محلی گیلان

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد.

این باقلوا از دو لایه تشکیل شده و در ترکیب آن از قلوا از آرد، شیر و زرده تخم مرغ، گردو، پسته، بادام و پودر قند استفاده می شود. علاوه بر آن قنادان گیلانی برای معطر کردن لایه های میانی این شیرینی از گلبرگهای گل یاس بهره می برند. شما هم می توانید با خرید باقلوای یاس به سفره ی مجالس شادی خود زینت ببخشید. جهت خرید این شیرینی مجلسی کافیست به قنادی های معروف شهر رشت به ویژه قنادی سهیل، الف و آق بانو مراجعه کنید.

 

باقلوای یاس

شیرینی برنجک، ارزان ترین شیرینی محلی گیلان

این شیرینی که مردم بومی آن را با نام بهاردونه یا بادونه می شناسند، از برنج، شکر، آبلیمو و روغن تشکیل شده است. شیرینی برنجک در شهرهای شمالی کشور به عنوان تنقلات در جشن تولد، دور همی های خودمانی و شب چهارشنبه سوری مورد استفاده قرار می گیرد. بانوان گیلانی برای تهیه برنجک ابتدا برنج را خیس می کنند و پس از گرفتن رطوبت آن در روغن سرخ می کنند. سپس شهد (ترکیب شکر و آب لیمو یا آب نارنج و عسل) را به آن می افزایند تا بافت سفتی پیدا کند. بعد از سفت شدن مواد آنها برنجک را برش زده و در کنار سایر تنقلات سرو می کنند.

 

شیرینی برنجک

حالا که با بهترین شیرینی های محلی گیلان آشنا شدید، وقت سفر به این خطه بهشتی فرا رسیده است. پس با خرید بلیط هواپیما رشت از سایت تیک بان، برترین عرضه کننده بلیت سفر در ایران، خود را به ضیافتی شیرین دعوت کنید.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *