بهترین بستنی های ایتالیایی

بهترین بستنی های ایتالیایی

با اینکه امروزه بستنی در تمام کشورهای جهان یافت می شود اما هنوز خوشمزه ترین بستنی ها را در ایتالیا (امپراطوری رم سابق) می توان پیدا کرد. از همین رو در مجله تیک بان بهترین بستنی های ایتالیایی را به شما معرفی خواهیم کرد تا در روزهای گرم تابستانی از میل نمودن آنها لذت ببرید.
راهنمای مطالعه

بستنی یکی از خوشمزه ترین خوراکی های جهان است که قدمت آن به ۲۵۰۰ سال پیش باز می گردد. بنابر منابع تاریخی در سال ۶۲ قبل از میلاد، نرون امپراطور روم که به نوشیدنی های یخی علاقه بسیاری داشت، کارگزاران خود را به منظور تهیه یخ و برف به کوهستانهای آپنین می فرستاد. سپس آشپزان سلطنتی آن را با شربت، پوره، میوه و عسل مخلوط می کردند تا طعم شیرین و دلچسبی پیدا کند. با شروع کشور گشایی های سلاطین روم، بستنی یخی از مرزهای روم فراتر رفت و اشراف یونان و اروپا از طعم بی نظیر آن با خبر شدند.

با اینکه امروزه این خوراکی خوش طعم در تمام کشورهای جهان یافت می شود اما هنوز خوشمزه ترین بستنی ها را در ایتالیا (امپراطوری رم سابق) می توان پیدا کرد. از همین رو در مجله تیک بان بهترین بستنی های ایتالیایی را به شما معرفی خواهیم کرد تا در روزهای گرم تابستانی از میل نمودن آنها لذت ببرید.

ژلاتو، معروف ترین بستنی ایتالیایی

درباره ی تاریخچه ابداع این بستنی داستانهای متفاوتی نقل می شود. عده ای بر این باورند که مارکوپولو در سال ۱۲۹۵، هنگامی که از چین به ونیز بازگشت دستور تهیه نوعی شربت یخ زده را با خود به ایتالیا آورد. آشپزان ایتالیایی هم این رسپی را به مرور زمان تغییر دارند و آن را به جلاتوی امروزی تبدیل کردند.

اما مورخان ایتالیایی معتقدند که در سال ۱۵۶۵ برناردو بوونتالنتی، آشپز اهل فلورانس یخ، شکر، شیر، تخم مرغ، عسل و خامه را با طعم دهنده پرتقال و نارنج ترکیب و آن را به کافه های ایتالیا وارد کرد.

ژلاتو

پدر بستنی ایتالیایی چه کسی بود؟

استقبال از بستنی جلاتو به حدی گسترده بود که فرانچسکو پوروپیو (یکی از اشراف سیسل) به فکر ساخت دستگاه ژلاتو ساز افتاد. به همین دلیل امروزه ایتالیایی ها او را (پدر جلاتو ایتالیا) می نامند و معرفی این بستنی به جهانیان را مرهون زحمات او می دانند.

امروزه این بستنی در طعم های مختلف میوه ای، نه تنها در کافه های رم و میلان بلکه در بستنی فروشی های سراسر جهان یافت می شود. با توجه به کم چرب تر بودن جلاتو نسبت به سایر انواع بستنی، امروزه متخصصان تغذیه به افراد دارای اضافه وزن توصیه می کنند که آن را در رژیم غذایی خود جایگزین بستنی های پر چرب کنند.

آفوگاتو، همنشینی دلچسب قهوه و بستنی

واژه آفوگاتو در زبان ایتالیایی به معنای (غرق شده) است که این واژه بی شباهت به این نوع بستنی نیست. زیرا در حین سرو دسر آفوگاتو باریستا ابتدا یک اسکوپ بستنی وانیلی را در لیوان می ریزد و سپس با افزودن اسپرسو داغ، آن را در قهوه غرق می کند. البته در کافه و بارهای ایتالیا گاهی به بستنی شکلات داغ، نوشابه، شیره افرا و ونوشیدنی های الکلی می افزایند.

اگرچه تاریخچه دقیقی از تهیه آفوگاتو برای اولین بار در دسترس نیست ولی شواهد بیانگر ابداع این ترکیب در طول دهه ۱۹۵۰ (همزمان با مدرن سازی صنعت بستنی سازی در ایتالیا) می باشد.

درست کردن این نوع بستنی که یکی از بهترین بستنی های ایتالیایی محسوب می شود، شگردهای ویژه ای دارد. این رازهای نگفته سالهاست که نسل به نسل بین کافه داران ایتالیایی می چرخد. به طور مثال ظرف آفوگاتو، پیش از سرو می بایست چندین ساعت در فریزر قرار داده شود و قهوه آن صرفا از نوع اسپرسو و بدون هر گونه افزودنی باشد.

آفوگاتو

تارتوفو، بستنی سلطنتی ایتالیایی

شاید تارتوفو در صدر لیست بهترین بستنی های ایتالیایی نباشد ولی قطعا خوشمزه ترین دسر ایتالیایی محسوب می شود. تاریخچه این دسر به برگزاری عروسی سلطنتی شاه ویتوریو امانوئل دوم بازمی گردد. از آنجایی که در این مراسم از همه درباریان و اشراف زادگان ایتالیا و سایر ممالک اروپایی دعوت شده بود ،فنجان برای سرو دسر کم آمد.

به همین دلیل سر آشپز دربار به صورت کاملا ناگهانی یک ایده جالب به ذهنش رسید و بستنی ها را در داخل فنجان شکلات داغ غلتاند. سپس فنجان ها را در محفظه یخی قرار داد تا به خوبی منجمد شوند . بعد از چند ساعت او با این دسر منجمد از مهمانها پذیرایی کرد.
اگرچه تارتوفو به شدت مورد استقبال حاضران در مجلس واقع شد اما تا مدتها دستور پخت آن در گنجینه اسرار مطبخ سلطنتی باقی ماند. تا اینکه در سال ۱۹۴۶ دانته ورونلی، قناد سلطنتی در ایالت مسینا (استانی در جنوب کشور ایتالیا)، پس از اخراج از دربار در کافه کوچکی در سطح شهر مشغول به کار شد و این بستنی را در منوی خود قرار دارد.

او مهارت تهیه تارتوفو که شامل قرار دادن ژلاتوی فندقی و شکلاتی در قالب قنادی گرد می شد، را به پسرش آموخت. پسر وی پس از مرگ پدر، این هنر را با صنعت تلفیق و کارخانه ساخت تارتوفو و سایر محصولات جانبی ژلاتو را در سراسر ایتالیا راه اندازی کرد.

در حال حاضر هم نوادگان ورونلی همچنان در صنعت بستنی سازی ایتالیا نقش مهمی دارند و برندهای بار دانته و بار الکو را اداره می کنند. امروزه در برخی از شرکتهای بستنی سازی کشورما نیز تارتوفو تولید و در سوپر مارکتها عرضه می شود.

تارتوفو

سفر به ایتالیا با طعم جلاتو

شاید پس از آشنایی با بهترین بستنی های ایتالیایی به فکر سفر به این کشور افتاده باشید. اگرچه سفر به ایتالیا نیاز به صرف هزینه های بالا دارد ولی با خرید بلیط هواپیما رم از سایت تیک بان، برترین عرضه کننده آنلاین بلیت سفر در ایران امکان کاهش هزینه های سفر برای شما وجود دارد. البته ما به شما قول می دهیم که این هزینه کاملا ارزش امتحان کردن خوشمزه ترین بستنی های ایتالیایی را خواهد داشت.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *