بازار رضای مشهد

تجربه شیرین خرید در بازار رضای مشهد

بازار رضا یکی از نوستالژیک ترین و قدیمی ترین بازارهای شهر مقدس مشهد به حساب می آید که در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد. به همین دلیل کمتر زائری پیدا می شود که پس از زیارت گذرش به این بازار جذاب و رنگارنگ نیفتاده باشد. اگرچه در این مرکز خرید خبری از کالاهای لوکس نیست، ولی...
راهنمای مطالعه

بازار رضا یکی از نوستالژیک ترین و قدیمی ترین بازارهای شهر مقدس مشهد به حساب می آید که در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد. به همین دلیل کمتر زائری پیدا می شود که پس از زیارت گذرش به این بازار جذاب و رنگارنگ نیفتاده باشد. اگرچه در این مرکز خرید خبری از کالاهای لوکس نیست، ولی حس نشاط و سر زندگی در سراسر فضای آن موج می زند.
علاوه بر آن فضای سنتی و امکان چانه زنی و گپ و گفت با حجره داران موجب شده که بازار رضای مشهد انتخاب اول مسافران این مقصد زیارتی برای خرید سوغاتی باشد. ما نیز به همین بهانه در مجله تیک بان قصد داریم شما را با این مرکز خرید سنتی آشنا کنیم. پس در این بازار گردی با ما همراه باشید.

تاریخچه بازار رضا مشهد

ایرانیان از گذشته های دور به دلیل ارادت و علاقه خاصی که به امام هشتم شیعیان داشتند، هر ساله به شهر مشهد سفر می کردند. اما سفر زیارتی در آن دوران مثل حالا آسان نبود و با چالشهای بسیاری همراه بود. البته سختی های سفر فقط در طی نمودن مسیر طولانی و خسته کننده خلاصه نمی شد، بلکه اقامت و خرید سوغات هم دشواری های خاص خودش را داشت. زیرا تا پیش از روی کار آمدن محمد رضا شاه پهلوی ،هتل مجهز و مرکز خرید منسجمی در این شهر به چشم نمی خورد. بنابراین این شاه پهلوی در سال ۱۳۵۴ به منظور توسعه ظرفیت های گردشگری مشهد مقدس، دستور ساخت بازار رضا را صادر کرد.
پروژه ساخت این مکان در عرض یک سال به همت مهندس داریوش بور بور و یک تیم ۵۰ نفره به پایان رسید و اولین بازار خرید سوغاتی مشهد به نام بازار امام رضا (ع) در سال ۱۳۵۵ افتتاح شد. از آنجایی که این مرکز خرید در مجاورت حرم قرار داشت، زائران از آن به شدت استقبال کردند. در حال حاضر نیز بازار رضا یکی از محبوب ترین مراکز خرید ارزان مشهد (لینک داده شود به مطلب مراکز خرید ارزان مشهد) محسوب می شود که زائرین را به سوی خود می کشاند.

تاریخچه بازار رضا مشهد

معماری بازار رضا مشهد

اگر از علاقمندان به سبک معماری اصیل ایرانی هستید، به هیچ وجه بازدید از این بازار را از دست ندهید. زیرا با وجود آنکه بازار رضا در دوران معاصر ساخته شده، المان هایی از معماری اسلامی ایرانی دوران صفوی در آن به چشم می خورد. این مکان سرپوشیده دارای سر درها و طاق های هلالی در دو طرف بازار می باشد و در سر در آن معماری پلکانی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.
این مرکز خرید که در زمینی به طول ۹۶۰ متر و عرض ۳۳ متری بنا شده، حدود ۱۷۰۰ مغازه را در قلب خود جای داده است. کف بازار رضای مشهد با سرامیک و موزاییک های کلاسیک پوشیده شده و غرفه ها و مغازه ها به واسطه چینش آجری از یکدیگر جدا شده اند. نبود شیشه بین حجره ها موجب ایجاد فضای صمیمی، پیچیدن بوی عطر و سوغات مشهد در فضا و وسوسه شدن مسافران برای خرید کردن می شود.

بخشهای مختلف بازار رضا مشهد

این بازار در دو طبقه مجزا ساخته شده که در هر یک از آنها اجناس متفاوتی به فروش می رسند. در طبقه اول بازار دو راهروی طویل وجود دارد که در هر یک از آنها مغازه های مختلفی به چشم می خورند. اجناس این حجره ها شامل انواع سوغاتی نظیر زعفران، هل، زرشک، عطر، تسبیح، مهر و سجاده، پارچه، چادر، انواع پوشاک و اسباب بازی می شود. به همین دلیل همه مسافران با هر سطح اقتصادی می توانند از فروشگاه های این طبقه برای عزیزان خود سوغاتی تهیه کنند.
ولی در حجره های طبقه دوم انواع سوغاتی های لوکس همچون سنگ های قیمتی، جواهرات، ظروف مینا کاری شده و صنایع دستی عرضه می شوند. به همین دلیل چنانچه به دنبال خرید سوغاتی نفیس برای اشخاص خاص زندگیتان هستید، حتما سری به مغازه های طبقه دوم بازار رضا بزنید.

تسبیح سوغات

بهترین زمان برای بازدید از بازار امام رضا(ع) مشهد

در ایام نوروز و مناسبتهای خاص مذهبی که شهر مشهد لبریز از مسافر می شود، در بازار رضا هم دیگر جایی برای سوزن انداختن نیست. چون زائران حرم برای خرید سوغاتی که از واجبات سفر به مشهد به حساب می آید ،به این مرکز خرید هجوم می آورند.
به همین دلیل شما در این مکان با ازدحام جمعیت مواجه خواهید شد و فرصت بررسی اجناس با دید خریدارانه و چانه زنی با فروشندگان را نخواهید داشت ولی در صورتی که در روزهای کاری سال و فصول کم مسافر پاییز و زمستان به بازار رضا سر بزنید، شانس تخفیف گرفتن و خرید مرغوب ترین اجناس را خواهید داشت. علاوه بر آن در این بازه زمانی امکان خرید بلیط هواپیما تهران مشهد با پایین ترین نرخ را از سایت تیک بان خواهید داشت.

مسیرهای دسترسی به بازار رضا مشهد

دسترسی به بازار رضا بسیار آسان است. تنها کافیست سوار مترو شوید و خود را با این وسیله نقلیه تندرو در کوتاه ترین زمان ممکن به ایستگاه ۱۷ شهریور برسانید. البته با اتوبوس های تندرویی که مقصد آنها ایستگاه باب الرضاست هم امکان رفتن به این مرکز خرید برای شما وجود دارد. آسان ترین روش دسترسی به این بازار این است که سوار تاکسی های خطی فلکه آب شوید. زیرا با انجام این کار دقیقا روبروی درب اصلی بازار رضا پیاده خواهید شد و مجبور به پیاده روی نخواهید بود.

درب اصلی بازار رضا

روزها و ساعات کاری بازار رضا مشهد

این بازار از روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۲۳ شب پذیرای مسافران می باشد اما حجره داران در روزهای جمعه و ایام سوگواری مذهبی مانند تاسوعا، عاشورا و سالروز شهادت امام رضا (ع )به احترام اهل بیت دکانهای خود را می بندند . ولی در اعیاد مذهبی همچون عید مبعث و سالروز میلاد امام هشتم، مغازه داران جلوی دکان های خود را آب و جارو نموده و از حضور مشتریان استقبال می کنند.

اطلاعات جاذبه گردشگری

نام: بازار رضا
نوع جاذبه: تجاری
آدرس دقیق: استان خراسان رضوی- مشهد- ضلع شرقی خیابان امام رضا- حدفاصل میدان بیت‌المقدس و ۱۷ شهریور (آدرس بازار رضا روی گوگل مپ نمایش داده شود)
جاهای دیدنی نزدیک: حرم امام رضا (ع)-آرامگاه خواجه ربیع –پارک ملت –آرامگاه فردوسی
رستورانهای نزدیک: رستوران قصر عتیق –رستوران هتل کریم خان –رستوران فیروزه
اقامتگاه های نزدیک: هتل اترک –هتل الماس –هتل مینو

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بزرگترین فستیوال رقص تانگو

بزرگترین فستیوال رقص تانگو در کجا برگزار می شود؟

این فستیوال که بزرگترین رویداد تانگوی جهان به حساب می آید، هر ساله از ۲۳ آگوست تا ۳ سپتامبر (از ۲ تا ۲۳ شهریور) در این شهر برگزار می شود. در این بازه زمانی هزاران رقصنده تانگو از سراسر جهان برای حضور در این جشنواره به بوینوس آیرس می آیند که…

روز ملی امارات

روز ملی امارات محبوب ترین فستیوال دبی

در این روز همه شهرها و خیابانهای امارات متحده عربی با پرچم های این کشور آذین بندی می شوند و ماشینها به رنگ های این پرچم (قرمز، سبز، سفید، سیاه)در می آیند. علاوه بر آن در زمان برگزاری فستیوال استقلال امارات در برج خلیفه دبی…

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

شاید شما هم این ضرب المثل (کاچی به از هیچی) را شنیده باشید اما کافیست به ترکیبات تشکیل دهنده این دسر خوشمزه نگاهی بیاندازید تا به اشتباه بودن این ضرب المثل پی ببرید. البته از منابع تاریخی اینگونه برمی آید که کاچی در زمانهای قدیم غذای فقرا بوده است. اما در حال حاضر…

ارزان ترین مراکز خرید همدان

ارزان ترین مراکز خرید همدان کجاست؟

در مراکز خرید ارزان همدان، سوغاتی و انواع اجناس را با مناسب ترین قیمت بیابید. به همین بهانه قصد داریم در مجله تیک بان شما را با بهترین مقاصد بازار گردی در شهر تاریخی هگمتانه و مراکز خرید ارزان همدان آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *