میدان سرخ مسکو

آیا این میدان واقعا سرخ است؟

میدان سرخ مهم ترین جاذبه تاریخی این شهر می باشد که قلب مسکو نامیده می شود. زیرا همه بناهای مهم این شهر حول این میدان قرار گرفته اند. بنابراین اولین مکانی که در تور مسکو باید از آن بازدید کنید، همین میدان دیدنی و پر ماجراست...
راهنمای مطالعه

مسکو پایتخت روسیه و پرجمعیت ترین شهر این کشور به حساب می آید. این کلانشهر که در کنار رودخانه مسکوا قرار دارد، بزرگ ترین شهر در قاره اروپا نیز محسوب می شود. با توجه به اینکه قدمت مسکو به سال ۱۱۴۷ میلادی بازمی گردد، بناهای تاریخی بسیاری در آن به چشم می خورد. هر یک از این بناها که نماینده دوره خاصی از تاریخ روسیه هستند، شکوه و عظمت خاصی به این کلانشهر بخشیده اند.

میدان سرخ مسکو ،مهم ترین جاذبه گردشگری روسیه

میدان سرخ مهم ترین جاذبه تاریخی این شهر می باشد که قلب مسکو نامیده می شود. زیرا همه بناهای مهم این شهر حول این میدان قرار گرفته اند. بنابراین اولین مکانی که در تور مسکو باید از آن بازدید کنید، همین میدان دیدنی و پر ماجراست. به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم در مجله تیک بان شما را با میدان سرخ مسکو آشنا کنیم. پس این گشت و گذار جذاب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

میدان سرخ مسکو کجاست؟

پیش از هر گونه اقدامی باید با محل قرار گیری و مشخصات این جاذبه تاریخی آشنا شوید. این میدان با برخورداری از مساحتی حدود ۷۳۰۰ متر مربع در شرق کاخ کرملین و شمال رودخانه مسکو قرار دارد. اگرچه اهالی مسکو این محل را میدان سرخ می نامند، ولی علاوه بر میدان ساختمانها و بناهای بسیاری در آن مستقر شده اند. از جمله مهم ترین این بناها باید به کلیسای سنت باسیل، مقبره لنین، تئاتر بولشوی مسکو، کتابخانه ملی و موزه دولتی مسکو اشاره کرد. شما با رفتن به خیابان تورس کایا که یکی از عریض ترین و لوکس ترین خیابانهای این شهر به شمار می رود، امکان بازدید از مجموعه میدان سرخ و بناهای اطراف آن را خواهید داشت.

میدان سرخ مسکو
تاریخچه میدان سرخ مسکو

بنابر گفته مورخان میدان سرخ به اندازه تاریخ مسکو قدمت دارد. در واقع این میدان اولین بنای این شهر تاریخی و نمادی از شهر نشینی و تمدن امپراتوری بزرگ روسیه به شمار می رود. اما عده ای دیگر بر این باورند که قدمت میدان سرخ مسکو به سال ۱۴۹۰ میلادی بازمی گردد. این دوران از لحاظ تاریخی مصادف با دوره اوج شکوفایی روسیه و آغاز ورود بازرگانان به این کشور برای تجارت بود. این میدان در ابتدا بازار بزرگ شهر بود که پیر و جوان و ثروتمند و غنی برای تهیه مایحتاج خود به آن می رفتند. همچنین جارچیان دستورات تزارها (فرمانروایان) و اخبار مهم شهر را در این محل اعلام می کردند و جشن های همگانی مانند جشن کریسمس و عید پاک و فستیوال پنکیک و گوزن چران ها در میدان سرخ برگزار می شد.

بعد از انتقال پایتخت از مسکو به سنت پترزبورگ این مکان به تدریج جایگاه و رونق خود را از دست داد.

میدان سرخ یا میدان رجز خوانی ؟

با روی کار آمدن کمونیست ها و انتخاب مسکو به عنوان مقر قدرت، این مکان رونق خود را بازیافت. بعد از انقلاب روسیه که به سرنگونی تزارها و برپایی اتحاد جماهیر شوروی لنین رهبر کمونیست ها در میدان سرخ به خاک سپرده شد. در طول برگزاری جنگ جهانی دوم حکومت شوروی رژه تانکها را در این مکان برگزار کرد تا توان نظامی خود را به قدرتهای غربی یادآوری نماید. در سال ۲۰۰۸ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دمیتری مدوف بار دیگر این صحنه را در میدان سرخ مسکو بازسازی کرد.

پوتین و آغاز معرکه گیری خرس بزرگ اوراسیا

با آغاز جنگ بین روسیه و اکراین (از سال ۲۰۲۲ تا کنون) این میدان به محل رجز خوانی های پوتین بر علیه نیروهای اکراینی تبدیل شده است. به گونه ای که هر ساله در سالروز جشن پیروزی (روز پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم بر علیه قدرتهای غربی) پرچم روسیه با حضور گارد افتخار ارتش روسیه در میدان سرخ مسکو به نشانه برتری بر سایر قدرتهای جهان برافراشته می شود.

ارتش روسیه در میدان سرخ مسکو
هزار و یک دلیل برای بازدید از میدان سرخ مسکو

شاید از خودتان بپرسید که اصلا چرا باید در سفر به روسیه از این محل بازدید کنید؟ جواب این سوال بسیار ساده است .زیرا این میدان علاوه بر برخورداری از معماری کلاسیک و چشم گیر ،نماد اصلی این کشور به حساب می آید و بدون دیدن آن انگار اصلا روسیه را ندیده اید. همچنین این مجموعه ی تاریخی جز معدود جاذبه های مدور جهان است که در طی دوره های مختلف از آسیب جنگ و حوادث مصون مانده است. در حقیقت میدان سرخ کتابی زنده و گویاست که تاریخ روسیه از زمان حکومت تزارها تا به امروز را در مقابل چشمان شما به تصویر می کشند.

جاذبه های فرهنگی، فستیوال های شاد و شبهای همیشه نورانی این مکان هم که نیازی به تعریف و تمجید ندارند و با گذراندن یک شب در میدان سرخ، یک هزار شب آرزوی بازگشت به آن را خواهید داشت.

جاذبه های فرهنگی میدان سرخ مسکو، از فستیوال موسیقی تا فرمالیته عروسی

در برخی از ایام سال همزمان با فرا رسیدن ایام پیک سفر به این کشور، هنرمندان بین المللی نظیر گروه موسیقی تتو، پل مک کارتنی و خوانندگان معروف روس مثل الکساندور ایوانف، ماشا آلینکا و ولادیمیر ویستوتسکی در این مکان کنسرت برگزار می کردند که این اجراهای جذاب و دیدنی در سالهای اخیر به دلیل بروز جنگ میان روسیه و اکراین ملغی شده اند.

البته با وجود سایه انداختن جنگ بر این کشور شما هنوز هم شانس حضور در جشن بزرگ روسیه و فستیوال کلیسای ارتدکس را خواهید داشت. انداختن عکس یادگاری در این میدان هم از ضروری ترین کارهایی است که در سفر به مسکو نباید آن را از قلم بیندازید. با این حال باید بدانید که توریستها تنها کسانی نیستند که در این مکان عکس یادگاری می اندازند. بلکه عروس و دامادهای روس که عرق ملی بالایی دارند، برای گرفتن عکس های فرمالیته به مهم ترین جاذبه ی تاریخی شهرشان می آیند.

جاهای دیدنی میدان سرخ مسکو

اکنون که دلایل قانع کننده ای برای بازدید از نماد اصلی کشور روسیه دارید، باید با اماکن دیدنی میدان سرخ مسکو به طور اجمالی آشنا شوید. این اماکن عبارتند از:

آرامگاه لنین: لنین یکی از بزرگترین دیکتاتورهای تاریخ است که جسد مومیایی شده آن از سال ۱۹۲۴ در این مکان نگه داری می شود. با این حال مردم روسیه برای او احترام زیادی قائل هستند و او را یک نظریه پرداز تاریخ ساز می دانند.

آرامگاه لنین
کلیسای سنت باسیل: این کلیسا که در سال ۱۵۵۵ میلادی به دستور کشیش تسارترویچ در اطراف میدان سرخ مسکو ساخته شده ،به دلیل برخورداری از معماری منحصر به فرد یکی از عجایب هفت گانه روسیه به شمار می رود. کلیسای لوبنوی مستو و کازان هم از کلیساهای مجاور سنت باسیل هستند که بر اثر حمله لهستانی ها در جنگ جهانی اول تا حدود زیادی تخریب شدند. ورود به این کلیسای رنگارنگ که متشکل از گنبدهای رنگارنگ و مجسمه ها و نقاشی های خیره کننده است

برای افراد زیر ۱۶ سال رایگان می باشد اما افراد بزرگسال باید حدود ۷۰۰ روبل بابت خرید بلیت کلیسای سنت باسیل بپردازند.

کاخ کرملین: اگر به تاریخ اروپا علاقمند هستید، به هیچ عنوان بازدید از کاخ کرملین (واقع شده در شرق میدان سرخ) را از دست ندهید. این کاخ که در دوران نیکلای تزار اول ساخته شده، دارای ۵ تالار (به نامهای ولادیمیرسکی – الکساندرووسکی – آندرِیوسکی – یکاتِرینسکی و گئورگِوسکی)، ۷۰۰ اتاق ،چهار قصر، چهار برج و چهار کلیساست. موزه اسلحه خانه، میدان سنا (محل رژه های نظامی روسیه) و میدان جامع مسکو هم زیر مجموعه این کاخ سلطنتی و پر رنگ و لعاب به شمار می روند.

کاخ کرملین
موزه دولتی تاریخ روسیه: یکی از مهم ترین جاذبه هایی که در هنگام بازدید از میدان سرخ مسکو به هیچ عنوان نباید از قلم بیفتد، موزه دولتی تاریخ روسیه است. چون در این موزه می توانید با شاهکارهای هنری و جواهرات دوران تزارها، کتابهای کمونیست ها، اسناد مخفی اتحاد جماهیر شوروری در جنگ جهانی اول و دوم، صنایع دستی و لباسهای پر زرق و برق روسها آشنا شوید. بازدید از این موزه که از ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر دایر است، نیاز به پرداخت هزینه و خرید بلیط دارد.

رودخانه مسکوآ: این رودخانه که لقب زیباترین جاذبه طبیعی مسکو را به خود اختصاص داده، در جوار میدان سرخ قرار دارد. با توجه به اینکه رودخانه مسکوآ از مرکز شهر عبور می کند، با قایق سواری بر روی آن می توان چشم انداز مسکو و بازتاب تصویر تمام بناهای محوطه تاریخی میدان سرخ را در آن تماشا کرد.

رودخانه مسکوآ

بهترین زمان برای بازدید از میدان سرخ مسکو

روسیه کشوری سردسیر و بایر است که سفر زمستانی به آن چندان عاقلانه به نظر نمی رسد اما در بهار و تابستان با به همراه داشتن یک کت نازک سفر به آن امکان پذیر می باشد. اکثر گردشگران در سراسر جهان هم تا پیش از بروز جنگ در نیمه اول سال از اوایل فروردین تا اواسط شهریور، به مسکو سفر می کردند ولی در حال حاضر دیگر میدان سرخ مسکو رونق و نشاط سابق را ندارد و توریستهای کمتری از آن بازدید می کنند.

نحوه دسترسی به میدان سرخ مسکو

اولین گام برای بازدید از این جاذبه تاریخی سفر به پایتخت روسیه می باشد که با خرید بلیط تهران مسکو از سایت تیک بان امکان پذیر است. پس از رسیدن به مسکو با مترو، تاکسی و اتوبوس می توانید خود را به میدان سرخ برسانید. برای رسیدن به این مکان با مترو تنها کافیست سوار خط ۱ تا ۳ متروی مسکو شوید. شما با پیاده شدن در ایستگاه خط یک تنها ۳ دقیقه با میدان سرخ مسکو فاصله دارید ولی در صورت پیاده شدن در ایستگاه خط دو وسه ۵ دقیقه پیاده روی پیش روی شما خواهد بود. با توجه به پیشرفته بودن حمل و نقل عمومی در شهر مسکو، اتوبوسهای شهری و تاکسی ها نیز شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به میدان سرخ می رسانند.

در صورتی که حوصله و توان پیاده روی در شهر را ندارید، از یاندکس (اپلیکیشن تاکسی اینترنتی) تاکسی بگیرید.

کلیسای سنت باسیل
نکات طلایی بازدید از میدان سرخ مسکو

اکثر بناهای میدان سرخ در ساعت ۹ تا ۱۰ صبح بازگشایی می شوند. بنابراین پیش از این ساعات به این مکان مراجعه نکنید تا با درهای بسته مواجه نشوید. ورود به این مجموعه در ایام پر گردشگر مستلزم رزرو و خرید بلیط است که این بلیط بسته به میزان تقاضا بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ روبل برای شما هزینه در بر دارد. شما جهت جلوگیری از اتلاف وقت در این ایام می توانید بلیت خود را به صورت آنلاین یا از طریق متصدی هتل تهیه کنید. لطفا به قوانین کشور روسیه احترام بگذارید و از ریختن زباله، ایجاد سر و صدا و عکاسی در اماکن ممنوعه جدا خودداری کنید.

چون روسها در زمینه اجرای قوانین بسیار سختگیر هستند و امکان پرونده سازی و متهم کردن شما به جاسوسی در صورت تخلف از قوانین برای شما در این کشور وجود دارد. با توجه به اینکه بازدید از اکثر بناهای تاریخی میدان سرخ مسکو نیاز به خرید بلیط هواپیما مسکو دارد، حتما در هنگام بازدید از این مکان وجه نقد به همراه داشته باشید.

امکانات میدان سرخ مسکو

در این میدان انواع امکانات رفاهی دایر شده اند تا توریستها گشت و گذار لذتبخشی را تجربه کنند. این امکانات شامل سرویس بهداشتی، پارکینگ، مراکز خرید سوغاتی، مراکز اقامتی و کافه و رستورانها می شوند. هتل ستاره سبز، چهار فصل، ریترز کالتون، ورمانا گودا از جمله بهترین مراکز اقامتی نزدیک به میدان سرخ مسکو هستند. رستوران روسی ترموک، رستوران اکراینی تاراس بولبا، کافه ایتالیایی چهار گوش و رستوران ژاپنی کودو از غذاخوری های نزدیک به این مکان هستند که در آنها امکان نوش جان نمودن غذاهای ملل برایتان وجود دارد. در انتها نیز به شما پیشنهاد می کنیم حتما کارت پستال ها و مگنت های میدان سرخ مسکو را از غرفه های فروش سوغاتی و مرکز خرید گام بخرید تا همیشه یک یادگاری کوچک از سفرتان به مسکو به همراه داشته باشید.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

سفر به کره شمالی

سفر به کره شمالی، لذت یا اسارت؟!

کره شمالی یکی از جالب ترین کشورهاست که قطعا سفر به آن تجربه منحصر به فردی است. سفر به کره شمالی شبیه به هیچ کشور دیگری نیست؛ در ادامه درباره عجایب این کشور بیشتر صحبت خواهیم کرد. سوای از مباحث سیاسی کره شمالی، مردم این کشور در شرایط خاصی زندگی می کنند که ممکن است دانستن آن برایتان جالب باشد. اما…

محرم در اصفهان

آداب و رسوم محرم در اصفهان

اهالی نصف جهان هم از دوران صفویه تاکنون هر ساله در دهه اول محرم، شهر را سیاه پوش و بساط عزاداری مفصلی را بر پا می کنند. از همین رو آداب و رسوم محرم در اصفهان، جذابیت بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. در مجله تیک بان قصد داریم شما را با زیباترین مناسک حسینی در شهر گنبدهای فیروزه ای آشنا کنیم…

مراسم قالیشویان

مراسم قالیشویان مشهد اردهال

مراسم قالیشویان یکی از مشهورترین آیین های مذهبی در کشور می باشد که در سال ۲۰۱۲ توسط یونسکو به ثبت رسید. این مراسم تنها مناسب مذهبی تعیین شده بر اساس تقویم شمسی در ایران است که قدمت برگزاری آن به ۵۷ سال پس از هجرت پیامبر بازمی گردد….

جزایر جیمز باند

جزایر جیمز باند کجاست؟

جزایر جیمز باند یا همان خائو فینگ کان، مجمع الجزایری از جزایر کوچک هستند که در خلیج فانگ نگا در نزدیکی پوکت تایلند قرار دارند. این جزایر به دلیل طبیعت بی نظیر و چشم نوازشان بسیار مشهور هستند به طوری که هر ساله میلیونها گردشگر را…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *