سفره ای با هفت سلام و هفت سین

سفره ای با هفت سلام و هفت سینا

راهنمای مطالعه

[vc_section][vc_row][vc_column][vc_column_text]هر ساله ایرانیان به یمن فرا رسیدن بهار جشن آیینی برگزار می کنند که از قدمتی دیرینه برخوردار است. جشنی که علاوه بر ایران، ۱۱ کشور دیگر نیز آن را برگزار می کنند و ۳۰۰ میلیون نفر را در جهان به وجد و شوق و تکاپو وا میدارد. جشن نوروز به ثبت جهانی رسیده است و شامل مراسم مخصوص به خود است. مراسمی باشکوه که در برگزاری هر کدام از آنها حکمتی نهفته است. از خانه تکانی گرفته تا سبز کردن دانه ها و چیدن سفره هفت سین چنان جذاب و هیجان انگیز است که همه افراد خانواده در برگزاری هر چه باشکوه تر این جشن در تلاش و تکاپو هستند. در این مقاله سعی کرده ایم یکی از زیباترین مراسم نوروز یعنی چیدن سفر ه هفت سین را به تماشا بنشینیم . با ما همراه شوید و از برپایی فرهنگی هزاران ساله لذت ببرید.

 

سفره هفت سین از کجا آمده است؟ 

حتما تا به حال بارها و بارها سر سفره هفت سین نشسته اید و یا برای چیدن آن در خانه مشارکت کرده اید. اما آیا به حکمت این سفره زیبا فکر کرده اید؟ چرا عدد هفت و چرا حرف سین از میان تمامی اعداد و حروف برای برگزاری مراسم تحویل سال نو برگزیده شده است؟ در اینجا علل انتخاب عدد ۷ در هفت سین را برمی شماریم:

این فرهنگ غنی ریشه در آداب و سنن قدیمی ایرانیان دارد. در بین فرهنگ مردم ایران عدد هفت عددی مقدس و خوش یمن برشمرده می شود چراکه پیشینیان معتقد بودند این عدد نمادی از ۷ عنصری است که با خود خوشبختی و خوش یمنی می آورد.

علاوه بر این ایرانیان باستان علاقه فراوانی به علم نجوم و ستاره شناسی داشتند. عدد هفت نشان از ۷ سیاره ای است که در اطراف زمین در حال حرکت هستند و ایرانی ها بخت و اقبال خود را متاثر از این سیاره ها می دانستند. به همین جهت توجه به عدد هفت نشان از خوش اقبالی دارد.

فرضیه دیگر این است که عدد ۷نشان دهنده هفت دانه غلاتی است که در ایران قدیم مورد کاشت و برداشت قرار می گرفته است و نشان دهنده برکت و رزق و روزی است. البته یک فرضیه دیگر نیز عدد ۷ را نمادی از هفت فرشته مقرب درگاه الهی می داند که هر کدام به یک صفت بزرگ الهی آراسته هستند. همچنین سفره هفت سین اشاره به هفت سینا ( هفت مقدس) دارد و در رساله ای تالیف عمادالدین محمودشیرازی طبیب آمده است که هفت سین اشاره به هفت سلامی دارد که در قرآن آمده است.

امروزه با توجه به رنگی که هر ساله از شرکت های طراحی و مد به عنوان رنگ سال معررفی می شود، سفره هفت سین را می چینند. به طور مثال رنگ سال امسال آبی کلاسیک است بنابراین در سفر ه هفت سین از این رنگ استفاده می شود. اما داستان در سفره هفت سین اصلی به قرار دیگر بوده است.

در روزگاران باستان ایرانی ها سفره هایی به رنگ سفید که نمادی از پاکی و خلوص است را روی زمین یا خوان های چوبی بزرگ پهن می کردند. نحوه چیدمان هریک از سین ها بر روی سفره نیز دارای اهمیت بوده است و اما حکمت سین چیست؟

سفره ای با هفت سلام و هفت سین
سفره ای با هفت سلام و هفت سین

چرا ۷ سین؟ 

در ایران باستان علاوه بر سفره هفت سین، سفره هفت شین و هفت چین هم چیده می شده است که به مرور زمان و براثر اتفاقات تاریخی و فتح ایران توسط اعراب مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است و ما امروزه فقط سفره هفت سین را در آغاز سال نو به کار می بریم. چیدن سفره هفت شین در زمان ساسانیان جزو رسوم ایرانی ها بوده است که شامل شیرینی، شربت، شمشاد، شاخه نبات، شهد (عسل)، شقایق و شمع بوده است. سفره هفت چین نیز در زمان هخامنشیان رواج داشته است و خوراکی هایی را در هفت ظرف چینی می گذاشتند که به آن هفت چین می گفتند.

در مطالب قبل علت انتخاب عدد هفت مشخص شد و اما انتخاب حرف سین و حکمت آن چیست؟

در سفره هفت سین تنها اقلامی می توانند جای بگیرند که اولا نام فارسی داشته باشند، دوما باید خوراکی باشند و سوما باید از گیاه گرفته شده باشند. گیاه هم از خاک تغذیه می کند و ما هم از خاک آفریده شده ایم. در واقع فلسفه این سفره یکپارچگی و اتحاد با طبیعت و با یکدیگراست.

فلسفه اجزای هفت سین چیست؟

هر یک از اقلامی که بر سر سفره هفت سین گذارده می شود، به عنوان یک نماد یا سمبل استفاده می شود. در این جا مهمترین اجزای هفت سین و فلسفه هرکدام از آنها را بیان می کنیم.

سنجد: نماد زایش، فرزانگی و عشق به یکدیگر است. علت گذاردن سنجد بر سفره این است که افراد با آغاز سال نو در کارها سنجیده عمل کنند. از همین رو نماد عقل و فرزانگی است.

سیب: نماد سلامتی، نشاط و زیبایی می باشد. معمولا سیب را بزرگترهای خاواده روی سفره می چینند چرا که آنها بیشتر نگران سلامتی اعضای خانواده هستند.

سبزه: حیات، زایش و تولدی دوباره معانی زیبایی است که دلیل گذاردن سبزه بر روی سفره است. از طرفی رنگ سبز نیز آرامبخش و نشاط آور است.

سمنو: سمبل خیر و برکت و نیرو و قدرت است. سمنو غذایی است که از جوانه گندم درست می شود و به جز جوانه و آرد گندم و آب ماده دیگری در پخت آن وجود ندارد. غذایی مقوی و شیرین و سرشار از ویتامی ها می باشد. همچنین نمادی از صبر و استقامت نیز می باشد.

سیر: به عنوان گیاهی ضدعفونی کننده و درمانگر بسیاری از بیماری ها شناخته شده است. نمادی از تندرستی و پاکیزگی است. همچنین نماد سیرچشمی و قناعت نیز می باشد.

سرکه : از قدیم الایام به عنوان ماده ای ضدعفونی کننده و نماد صبر و بردباری بوده است. علامت تسلیم و رضا در برابر سرنوشت و پذیرش سختی های زندگی است.

سماق: به رنگ طلوع خورشید است و سمبل آغازی دوباره، صبر و تلاش است.

سایر اجزای هفت سین

امروزه علاوه بر اقلام ذکر شده سکه، سنبل، آینه، ماهی قرمز، قرآن، تخم مرغ رنگی، ساعت، شیرینی و شمع نیز در سفره هفت سین استفاده می شود که بعدها به سفره اضافه شده است و هرکدام از آنها به عنوان نماد و سمبل به کار می رود.

آینه نماد پاکی و شفافیت، شمع نماد نور و روشنی، ماهی قرمز نماد حرکت وتکاپو، سکه نماد رونق و درآمد می باشد. قرآن به عنوان کتاب مقدس مسلمانان و برکت و احترام بر سفره هفت سین گذاشته می شود.

هنگامی که تمام اجزای سفره هفت سین کنار یکدیگر چیده می شوند بسیار باشکوه و چشم نواز می شوند. سفره ای که ما را با آداب و رسوم گذشتگان، با طبیعت و از همه مهمتر با یکدیگر پیوند می دهد. در‌آغاز سال نو تمامی افراد خانواده دور یک سفره زیبا نشسته و با هم برای شروع سالی پر از سلامتی و شادی دعا می خوانند. باید بیشتر قدر فرهنگ غنی ایرانی را بدانیم و آن را ارج نهیم. برای داشتن سالی شاد و پربار  سفر کردن بهترین گزینه است. برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل تیک بان در خدمت شماست. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در باره جاذبه های گردشگری کشورهای مختلف به بلاگ تیک بان مراجعه کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][/vc_section]

مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *