دره کال جنی

ماجراجویی در دره کال جنی

در شهر طبس از توابع استان خراسان جنوبی دره ای مخوف و شگفت انگیز وجود دارد که به دره جنیان معروف است. کال جنی یا دره جنیان منطقه‌ای رازآلود و تماشایی است که می تواند سفر منحصر به فرد برایتان رقم بزند. چرا که اینجا، در دل کویر محل زندگی ارواح و جن هاست!
راهنمای مطالعه

در شهر طبس از توابع استان خراسان جنوبی دره ای مخوف و شگفت انگیز وجود دارد که به دره جنیان معروف است. کال جنی یا دره جنیان منطقه‌ای رازآلود و تماشایی است که می تواند سفر منحصر به فرد برایتان رقم بزند. چرا که اینجا، در دل کویر محل زندگی ارواح و جن هاست!
این دره زیبا از سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده و به یکی از دیدنیهای طبس تبدیل شده است. سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی به این منطقه سفر می کنند تا از زیبایی های بکر و طبیعی آن لذت ببرند. مسیر رسیدن به دره بسیار زیبا و تماشایی است و از درختان نخل و نیزارها پوشیده شده است.

به طوری که بسیاری از مسافران برای دیدن این طبیعت بی نظیر و تجربه حس هیجان انگیز دره مخوف بلیط هواپیما تهران طبس را خریداری می کنند. اینجا یکی از ترسناک ترین مکان های ایران است.

دره کال جنی

دره کال جنی در ۳۲ کیلومتری شمال شهر طبس، در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی در همان نزدیکی واقع شده است. این دره بر اساس نظر زمین شناسان، توسط آب و باد ساخته شده است. اینجا شاهکاری از طبیعت است که در طی چندین سال‌، پدید آمده است. روایت های محلی می گویند که اینجا دره ای است که جن ها در آن زندگی می کنند. اگر شما نیز لحظاتی را در این دره بمانید به یقین می رسید که بومی ها حق دارند. چرا که شب ها صداهای عجیب و ترسناکی از دره به گوش می رسد.

بر همین اساس به آن دره جن ها گفته می شود!

دره کال جنی طبس

تاریخچه کال جنی

دره کال جنی بر اثر عواملی همچون باران‌ های فصلی، شیب زیاد طولی رودخانه و فرسایش سنگ ها در طول سالیان دراز، به وجود آمده اند. در واقع رودخانه ازمیغان، مسوول خلق این پدیده شگفت انگیز است. رودخانه ازمیغان از کوه‌های شتری در شمال طبس سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه در ابتدای مسیر کم‌ آب است که پس از پیوستن به سایر آبراهه‌ ها، پرآب شده و به‌ سمت دشت طبس سرازیر می‌شود. در حال حاضر سدی در روستای ازمیغان وجود دارد که آب رودخانه را برای مصارف کشاورزی استفاده می کند. در پایین این سد رودخانه‌ای قرار دارد که در هنگام بارندگی آب در آن به جریان می یابد.

در غرب روستا رودخانه وارد دره‌ای عمیق و V شکل می‌شود که مسیرش را درون دره‌ ای طی می کند که احتمالا گسل است. در این گسل لایه هایی از دوران ژوراسیک وجود دارد که لایه های جدید نیز در طول سالیان به آن افزوده می شود.

علت نام‌گذاری کال جنی چیست؟

نام دره کال جنی از دو بخش «کال» و «جنی» تشکیل شده که در واقع کال به‌ معنای دره است و جن هم که همان موجود ترسناک! بومیان این منطقه معتقدند که این دره در گذشته، محل زندگی ارواح و جنیان بوده است و به همین دلیل در این منطقه صداهای ترسناک به گوش می رسد. اما حقیقت چیز دیگری است، در واقع شکل و ساختار دره طوری است که وزش باد در هنگام شب که شدت بیشتری دارد، با عبور از میان شکاف‌های دره، صداهای عجیب و غریبی را پدید می آورد.

اما اهالی این منطقه در گذشته تصور می کردند که این صداها حاکی از حضور جن ها می باشد.

 

شکاف‌های دره کال جنی

جاذبه های گردشگری کال جنی

دره نوردی در کال جنی طبس یکی از تجربه های نابی است که در هیچ مکان دیگری نمی توانید حس کنید. کوه‌های شتری با گسل های فراوانی که به موازات یکدیگر شکل گرفته‌اند، پدیده ای به وجود آورده اند که می تواند ساعتها شما را مجذوب خود کند. تنورهای جن، غارهای فرسایشی طبیعی، دودکش‌ها و …. از زیبایی‌های طبیعی کال جنی هستند که توسط فرسایش در دیواره‌های رودخانه به وجود آمده اند.

دودکش‌های جن به ستون‌های فرسایشی گفته می‌شود که حاصل فرسایش آبی در دیواره رودخانه هستند. تنورهای جن در واقع استوانه‌های تو خالی حاصل از فرسایش است که با جریان‌های آب سطحی به داخل دره و فرسایش شدید پدید آمده اند. در گذشته بومی هایی که از علت طبیعی ایجاد این اشکال اطلاعات کافی نداشتند، آن را به جن ها نسبت دادند و نامش را دودکش و تنور جن گذاشتند.

آب بازی در کال جنی

آب جریان یافته در گودال‌های آب کال جنی، پتانسیل لازم برای تجربه آب تنی و آب بازی را برای شما فراهم می‌کند؛ تفریح جذابی کهدر روزهای گرم سال می تواند همه اعضای خانواده به‌خصوص بچه‌ها را خوشحال کند.

تماشای طبیعت اطراف

در محیط بیرون دره کال جنی طبس نخلستانی طبیعی وجود دارد که تصویر متفاوتی از کویر را به شما نشان می دهد.

 

طبیعت دره کال جنی طبس

عکاسی در کال جنی

عکاسی از طبیعت شگفت انگیزی که پدیده اتفاقات طبیعی و بکر است می تواندخاطرات این منطقه جالب را برای همیشه ثبت کند.

مسیر دسترسی به کال جنی

برای رسیدن به کال جنی می توانید با خرید بلیط هواپیما، اتوبوس، قطار و یا اتومبیل شخصی خود را به طبس برسانید. اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، بهترین مسیر، تهران به سمنان است که از همانجا راه خود را به‌سمت طبس ادامه دهید. برای دسترسی به دره کال جنی طبس راه های مختلفی وجود دارد:

از طبس تا کال جنی فقط ۲۵ دقیقه است که می‌توانید با رسیدن به سمنان از این دره دیدن کنید. اما دره کال جنی با تهران ۸۹۰ کیلومتر فاصله دارد که با اتومبیل شخصی در حدود ۱۰ ساعت رانندگی وقت تان را می گیرد.

آدرس: استان خراسان جنوبی، جاده طبس – بشرویه، دوراهی استخرِ شاعر، روستای فشاه (مشاهده روی نقشه)

 

مسیر دسترسی به کال جنی

اقامت در کال جنی

امکانات اقامتی خاصی در کال جنی طبس وجود ندارد؛ البته اگر عاشق طبیعت گردی هستید و یا تجربه اقامت در بیرون از شهر را دارید، می‌توانید در این منطقه کمپ بزنید. توصیه می شود برای کمپینگ در کال جنی وسایل لازم را به‌ همراه داشته باشید و به تماشای ستاره‌های آسمانی بنشینید. اگر اهل کمپینگ در طبیعت نیستید، می توانید از هتل‌های شهر طبس یا اقامتگاه‌ های بومگردی در روستای ازمیغان و روستاهای اطراف اقامت کنید.

در اقامتگاه دیکاکو پس از خاموش شدن برق‌ها در ساعت مشخصی از شب، می‌توان آسمان زیبا و پرستاره کویر را با چشم غیر مسلح رصد کرد.

پندار شایسته

پندار شایسته

دنیا مثل یک کتابه و اونایی که سفر نرفتن، تنها یک صفحه این کتاب رو خوندن. (سنت آگوستین) مجله تیک بان کمک می کنه تا شروع سفر باهوش را در کنار هم تجربه کنیم و لذت ببریم. انگیزه سفر، یکی از امیدوار کننده ترین نشانه های زندگی هست، پس امیدوار و مسافر باشید.
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
پندار شایسته
پندار شایسته
دنیا مثل یک کتابه و اونایی که سفر نرفتن، تنها یک صفحه این کتاب رو خوندن. (سنت آگوستین) مجله تیک بان کمک می کنه تا شروع سفر باهوش را در کنار هم تجربه کنیم و لذت ببریم. انگیزه سفر، یکی از امیدوار کننده ترین نشانه های زندگی هست، پس امیدوار و مسافر باشید.

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *