میدان امیر چقماق یزد

میدان امیر چقماق یزد، نماد هنر ایرانی

بدون شک میدان امیر چقماق را می توان یکی از دیدنی ترین مکان های یزد است که می تواند شما را به قرن پانزدهم هجری بازگرداند. به دلیل نمای خارجی با شاه‌نشین‌های قوسی‌شکل و گود و فروشگاه‌ها و غذاخوری‌های پایین آن مشهور است...
راهنمای مطالعه

استان یزد، یکی از زیباترین شهرهای کویری ایران است که به دلیل جاذبه های طبیعی شگفت انگیزش مسافران زیادی را به خود جذب می کند. جاذبه های گردشگری متنوعی در این شهر قرار دارد که هر کدام شان دلیل خوبی برای تهیه بلیط هواپیما تهران یزد و سفر به این دیار کهن است. بدون شک میدان امیر چقماق را می توان یکی از دیدنی ترین مکان های یزد است که می تواند شما را به قرن پانزدهم هجری بازگرداند.

به دلیل نمای خارجی با شاه‌نشین‌ های قوسی‌ شکل و گود و فروشگاه‌ها و غذاخوری‌های پایین آن مشهور است.

قدمت میدان امیر چخماق چقدر است؟

میدان امیر چخماق یکی از قدیمی ترین بناهای ایران است که قدمت آن به حدود ۶ قرن پیش می‌رسد.

این میدان را شاهرخ تیموری که یکی از سرداران امیر جلال‌الدین چقماق به دستور وی ساخت. امیر چخماق که حاکم یزد بود در این شهر اقدامات عمرانی بسیاری انجام داد که مهمترین آنها میدان امیر چخماق یزد است. اینجا فقط یک میدان ساده نیست بلکه مجموعه‌ای از بناهای تاریخی مانند مسجد، کاروانسرا، بازار، تکیه و آب انبار می باشد که معماری شگفت انگیز با تزئینات کاشی‌ کاری زیبا نمونه‌ای از شاهکار معماری دوره تیموری را نشان می دهد.

قدمت میدان امیر چخماق

تاریخچه میدان امیر چخماق

این میدان در قرن نهم هجری قمری به دستور امیر جلال‌الدین چقماق، از سرداران شاهرخ تیموری، احداث شد. امیر چخماق پس از رسیدن به حکومت یزد، اقدامات عمرانی بسیاری در این شهر انجام داد و میدان امیر چخماق را به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های خود بنا کرد. امیر جلال‌الدین چقماق شامی، سردار معروف دوره تیموریان است که در زمان شاهرخ تیموری حاکم یزد شد و بناهای متعددی را ساخت و نام خود را در تاریخ ماندگار کرد. او علاقه زیادی به علم و دانش داشت و مدارس و کتابخانه های زیادی را بنا کرد. این سردار بزرگ در سال ۸۶۱ هجری قمری در یزد درگذشت و آرامگاهی برای وی در تکیه امیر چخماق ساخته شد.

این مجموعه یکی از اصلی ترین میادین یزد است که محل تجمع مردم در مراسمات مذهبی و اجرای راهپیمایی ها، تشیع شهدا، تظاهرات و … می باشد.

جاذبه های گردشگری میدان امیر چخماق

مسجد امیر چخماق: یا همان جامع نو، با سردر زیبا و تزئینات کاشی‌کاری چشم نواز از معروف ترین مساجد یزد است.

تکیه امیر چخماق: سقف این تکیه بلند با تزئینات مقرنس‌کاری است که در ایام محرم محل برگزاری مراسم عزاداری است.

بازار امیر چخماق: در ضلع شرقی میدان، بازار سنتی یزد و محلی وجود دارد که فروشگاه های مختلف برای صنایع دستی یزد جهت خرید سوغاتی وجود دارد.

علاوه بر اینها می توانید آب انبار، کاروانسرا، حمام و حوض معروف را ببینید. معماری این مجموعه با تزئینات کاشی‌کاری خیره‌کننده، از شاهکارهای معماری دوره تیموریان است که در آن می توانید آرامش را تجربه کنید و با گشت و گذار در بازار سنتی، با صنایع دستی و آداب و رسوم و فرهنگ مردم یزد آشنا شوید.

 

بازار امیر چخماق

اطلاعات بازدید از میدان

برای بازدید از این میدان می توانید بلیط یزد را در سایت تیک بان به صورت آنلاین تهیه کنید. بازدید از میدان امیر چخماق رایگان است و در تمام طول شبانه روز امکان بازدید از آن را دارید. صبح زود یا غروب آفتاب، بهترین زمان برای بازدید زیبایی های این بنای تاریخی است که در زیرنور خورشید جلوه ای دو چندان دارد.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی (ره)، میدان امیر چخماق

مسیریابی: به راحتی می‌توانید با استفاده از نقشه گوگل یا اپلیکیشن‌ های مسیریابی، به میدان امیر چخماق بروید.

نکات قابل توجه برای بازدید از میدان

  • هنگام بازدید از مسجد و تکیه، به پوشش اسلامی توجه داشته باشید.
  • انواع سوغاتی و صنایع دستی یزد مانند شیرینی یزدی، ترمه، ظروف سفالی و … را می توانید از بازار تهیه کنید.
  • در اطراف میدان رستوران‌ها و کافه‌های متعددی وجود دارد که برای صرف غذا و نوشیدنی انتخاب مناسبی هستند.

 

تکیه امیر چخماق

راه‌های دسترسی به میدان امیر چخماق

  • با ماشین شخصی: می‌توانید از طریق خیابان‌های اصلی شهر مانند بلوار شهید صدوقی، بلوار شهید بهشتی و خیابان امام خمینی (ره) به میدان امیر چخماق برسید. در اطراف میدان پارکینگ‌ های عمومی متعددی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
  • با اتوبوس: با خرید بلیط اتوبوس‌ یزد می توانید به این شهر سفر کنید و در در ایستگاه میدان امیر چخماق توقف کنید.
  • با تاکسی: به راحتی می‌توانید از هر نقطه از شهر یزد به میدان امیر چخماق بروید.

انواع هتل ها در نزدیکی میدان امیرچخماق یزد

هتل های متعددی در نزدیکی میدان امیر چخماق یزد وجود دارند که می توانید در یکی از آنها با توجه به بودجه و سلیقه خود اقامت کنید:

  • هتل سنتی مظفر یزد
  • هتل سنتی لب خندق یزد
  • هتل سنتی لاله یزد
  • هتل سنتی مشیر الممالک یزد
  • هتل سنتی داد یزد

چنانچه قصد دارید بلیط هواپیما یزد یا بلیط قطار یزد را برای بازدید از دیدنی های یزد تهیه کنید، حتما رزرو هتل یزد را برای تجربه اقامتی شیرین انجام دهید. بلیط پرواز و هتل های زیبای یزد به راحتی در سایت تیک بان در درسترس شما هستند. در صورت هر گونه مشکل می توانید با تیم پشتیبانی تیکبان تماس بگیرید.

پندار شایسته

پندار شایسته

دنیا مثل یک کتابه و اونایی که سفر نرفتن، تنها یک صفحه این کتاب رو خوندن. (سنت آگوستین) مجله تیک بان کمک می کنه تا شروع سفر باهوش را در کنار هم تجربه کنیم و لذت ببریم. انگیزه سفر، یکی از امیدوار کننده ترین نشانه های زندگی هست، پس امیدوار و مسافر باشید.
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
پندار شایسته
پندار شایسته
دنیا مثل یک کتابه و اونایی که سفر نرفتن، تنها یک صفحه این کتاب رو خوندن. (سنت آگوستین) مجله تیک بان کمک می کنه تا شروع سفر باهوش را در کنار هم تجربه کنیم و لذت ببریم. انگیزه سفر، یکی از امیدوار کننده ترین نشانه های زندگی هست، پس امیدوار و مسافر باشید.

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *