جنگل گیسوم

فرصتی برای دیدار با پلنگ مازندران!

جنگل گیسوم یکی از زیباترین جنگلهای ایران به حساب می آید که در آن دریا و جنگل با یکدیگر تلاقی کرده اند. بنابراین با رفتن به این مکان می توان یک تیر و دو نشان زد. از همین رو قصد داریم در مجله تیک بان شما را با این جاذبه گردشگری بکر به طور مفصل آشنا کنیم.
راهنمای مطالعه

جنگل ها بزرگترین میراث طبیعی ما انسانها هستند که لقب ریه های کره زمین را به خود اختصاص داده اند. در کشور ما ایران نیز سه ملییون و هفتصد هزار هکتار جنگل به چشم می خورد که دو سوم آنها در دامنه های شمالی کوه های البرز و استان های ساحلی دریای خزر به چشم می خورد. جنگل گیسوم یکی از زیباترین جنگلهای ایران به حساب می آید که در آن دریا و جنگل با یکدیگر تلاقی کرده اند. بنابراین با رفتن به این مکان می توان یک تیر و دو نشان زد. از همین رو قصد داریم در مجله تیک بان شما را با این جاذبه گردشگری بکر به طور مفصل آشنا کنیم.

جنگل گیسوم کجاست؟

این جنگل که مساحت آن به ۸۰ هکتار می رسد، در ۱۷ کیلومتری جاده تالش و ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا، در روستایی به همان نام قرار دارد. روستای گیسوم یکی از توابع شهرستان تالش به شمار می رود که این شهرستان به عنوان قطب اکوتوریسم شمال کشور شناخته می شود. همچنین از آنجایی که این مکان در نزدیکی ساحل نور (یکی از شهرستانهای استان مازندران) و بندر ترکمن واقع شده، در آن تلفیقی از آب و هوای معتدل و مرطوب خزری و جلگه های حاصلخیز به چشم می خورد.

جاده جنگل گیسوم، لذت توامان از مسیر و مقصد

بسیاری از اندیشمندان و فیلسوفان جهان معتقدند که انسان در طول زندگی باید از مسیر لذت ببرد نه مقصد. با این حال لذت بردن از مسیر در شهرهای پر دود و ترافیک مدرنی مانند تهران توهمی بیش نیست ولی شما در حین پیمودن جاده روستای گیسوم از تماشای مسیر به وجد خواهید آمد. زیرا این جاده از میان طاقی از درختان کهنسال و سر به فلک کشیده می گذرد و بوی جنگل و نم دریا در تمام طول مسیر در مشامتان می پیچد.

این حال و هوا بی شک ذهن شما را از دغدغه های زندگی روزمره دور می کند و به آرامش و خلسه عمیقی فرو می برد.

جاده جنگل گیسوم
جاذبه های طبیعی جنگل گیسوم

این مکان به دلیل برخورداری از جاذبه های طبیعی بی شمار بهشت طبیعت گردان محسوب می شود. علاوه بر آن، با توجه به تنوع بسیار بالای گونه های گیاهی و جانوری در جنگل گیسوم، دوستداران حیات وحش و محیط زیست از سفر به این مقصد لذت خواهند برد. حدودا ۷۶ گونه گیاهی در این جنگل وجود دارند که از جمله مشهورترین آنها باید به درخت توسکا، شاه بلوط، کاج، زالزالک، زبان گنجشک، ناورن و تمشک وحشی اشاره کرد.

اگرچه اکثر ما جنگل ها را به عنوان ریه های کره زمین می شناسیم اما بنابر تحقیقات دانشمندان در هر یک هزار مربع از جنگل گیسوم بین ۵۰۰ تا دو هزار متر مربع آب ذخیره می شود. به همین دلیل این جنگل نقش ویژه ای در حفظ اکوسیستم و بقای حیات همه جانداران اقلیم دریای خزر دارد.

حیات وحش جنگل گیسوم

در گذشته های نه چندان دور حدود ۳۰۰ گونه جانوری در این محل می زیستند که متاسفانه نیمی از آنها به دلیل شکار بی رویه منقرض شده اند. در حال حاضر در این جنگل پرندگان و پستاندرانی مانند قرقاول، شاهین، عقاب، خرگوش، غزال، خرس قهوه ای، گرگ خاکستری و پلنگ ایرانی زندگی می کنند.

این جنگل محل زندگی پلنگ مازندران است! این هم سیاره ای های ارزشمند که در قسمتهای بکر جنگل خانه کرده اند، در اکثر اوقات خود را از چشمان انسان مخفی می کنند. با این حال هر گونه سر و صدا و اقدام نا به جایی می تواند باعث عصبانیت، وحشت زدگی و حمله آنها به انسانها شود.

حیات وحش جنگل گیسوم
ساحل گیسوم، همنشینی با دریا در دل جنگل

این ساحل یکی از زیباترین سواحل شنی ایران است که در قلب جنگل گیسوم قرار دارد. برای رسیدن به ساحل گیسوم تنها کافیست از جاده مستقیم میان جنگل عبور کنید. سپس در نقطه ای که افق دریا و نوار ساحلی در مقابل چشمانتان پدیدار شد، توقف کنید. سپس دمی در ساحل شنی گیسوم بیارامید و قصه دریا را از زبان گوش ماهی ها بشنوید. شاید هم این بار دلتان بخواهد قصه خود را روی شنهای طلایی حک کنید .

اما اکیدا توصیه می کنیم که از جمع آوری صدفها و ساحل روبی در این مکان خودداری کنید. چون صدفها پناهگاه موقت خرچنگ ها و سایر موجودات دریایی و مصالح خانه سازی مرغان دریایی به حساب می آیند.

امکانات تفریحی جنگل گیسوم

در سال ۱۳۸۲ شهرداری تالش وقتی با استقبال گسترده گردشگران روبرو شد، شروع به ساخت و ساز و راه اندازی امکانات تفریحی در این مکان کرد. پیاده روی، برپایی پیک نیک و اسب سواری از تفریحات کلاسیکی هستند که گردشگران در جنگل گیسوم آنها را تجربه می کنند ولی چنانچه به دنبال تفریحات دریایی با هیجان بالا هستید، می بایست خود را به ساحل گیسوم برسانید تفریحات ساحل گیسوم عبارتند از:

جت اسکی روی آب: این ورزش یکی از معروف ترین شاخه های ورزش آبیست که با استفاده از راندن دستگاه جت اسکی (نوعی موتور با توربین آبی ) با سرعت بالا بر سطح دریا انجام می شود. از آنجایی که ورزش جت اسکی هیجان بالایی دارد، انجام آن به افراد فاقد آمادگی جسمانی بالا و اشخاص سالمند توصیه نمی شود.

جت اسکی روی آب
شاتل: این تفریح در واقع نوعی تیوب سواریست که بر روی آب انجام می شود. شاتل شما در حین بازی توسط یک قایق تندرو بر روی آب کشیده می شود و هیجان و لذت بسیاری را تجربه خواهید کرد.

قایق سواری: قایق سواری یک تفریح خانوادگیست که همه افراد خانواده از پیر تا جوان امکان شرکت در آن را دارند. هزینه این تفریح با توجه به مدت زمان و نوع قایقی که انتخاب می کنید، متغیر می باشد .

پاراگلایدر: تماشای چشم انداز تلاقی جنگل و ساحل از بالاترین ارتفاع فرصت استثناییست که تنها در ساحل گیسوم به آن دست خواهید یافت. البته به شرط آنکه از ارتفاع و پاراگلایدر سواری در آسمان بی کران کرانه دریای خزر نترسید.

پاراگلایدر ساحل گیسوم
شنا: شنا نوستالژیک ترین ورزش آبیست که اکثر ما حداقل یکبار آن را تجربه کرده ایم. در ساحل گیسوم هم پلاژ اختصاصی خانمها و آقایان طراحی شده که زیر نظر غریق نجات از آب تنی کردن در دریای خزر لذت ببرند.

موتور چهار چرخ: در ساحل گیسوم پیست موتور سواری دایر شده تا علاقمندان به این رشته ورزشی با شرایط کاملا استاندارد و ایمن به انجام آن بپردازند.

ترامپولین: هیچ چیز به اندازه جست و خیز روی ترامپولین های فنر دار نمی تواند کودک شما را شاد و سرحال نگه دارد. پس در صورتی که با کودک دلبندتان به جنگل گیسوم رفتید، حتما او را به پارک بادی این مکان ببرید.

امکانات رفاهی جنگل گیسوم

شما در این منطقه به انواع خدمات گردشگری دسترسی خواهید داشت که این خدمات عبارتند از:

پارکینگ رایگان: مسافران می توانند خودروهای سواری خود را در این مکان با خیال آسوده پاررک کنند.

آلاچیق: در محوطه جنگل گیسوم آلاچیق های بسیاری جهت پیک نیک و اسکان توریستها به چشم می خورد. با این حال در فصل پیک سفر ممکن است با تکمیل ظرفیت آلاچیق ها و نبود جا برای نشستن روبرو شوید. در چنین ایامی حتما با خود چادر و کیسه خواب به همراه بیاورید تا دچار مشکل نشوید.

سرویس بهداشتی: سرویس بهداشتی از ضروری ترین امکانات رفاهیست که جنگل گیسوم به آن مجهز شده است. این واحد دارای میز تعویض کودک جهت آسایش مادران مسافر نیز می باشد.

بازارچه صنایع دستی: در حین قدم زدن در ساحل گیسوم سری به بازارچه صنایع دستی بزنید و سوغات منحصر به فرد این منطقه نظیر مرکبات، گلیم، عسل، پنیر سیاهمزگی و صنایع دستی چوبی را از فروشندگان محلی بخرید. شما با انجام این کار علاوه بر خوشحال کردن عزیزانتان از اقتصاد محلی حمایت خواهید کرد و به رشد و شکوفایی صنعت گردشگری داخلی کمک شایانی خواهید کرد.

رستورانهای سنتی: سفره ی شمالیها به حدی برکت دارد که هیچ احدالناسی دست خالی از آن باز نمی گردد. اصلا مگر می شود از غذاهای سنتی شمالی با آن همه آب و رنگ و عطر و طعم چشم پوشی کرد؟ به شما پیشنهاد می کنیم خود را به یک پرس پلا کباب (نوعی کباب سنتی گیلانی که با گردو، زیتون، رب انار و سایر مخلفات سرو می شود). در رستورانهای محلی این منطقه همچون پلوکبابی گیسوم، کافه رستوران هیرکانی و رستوران سنتی گیلار دعوت کرد.

رستورانهای سنتی ساحل گیسوم
اقامت در جنگل گیسوم

این جنگل آنقدر زیبا و دلرباست که گشت نیمروزی در آن شما را قانع نخواهد کرد. در ضمن تماشای آسمان پر ستاره شب در سکوت جنگل و تماشای طلوع آفتاب در کنار دریا تجربیات به یاد ماندنی هستند که منحصرا در این مکان به دست خواهید آورد. اگر قصد اقامت در فضای جنگل را داشته باشید می بایست چادر مسافرتی و لوازم کمپینگ خود را به همراه بیاورید. اما در صورتی که اقامت در آغوش ساحل انتخاب شماست، با پرداخت هزینه نسبتا پایین در پلاژهای اقامتی کنار دریا شب را به رویایی ترین شکل ممکن سپری کنید.

اقامت در اقامتگاه های بومگردی و خانه های روستایی که در داخل روستای گیسوم قرار دارند،گزینه سوم شماست. مالک این واحدهای اقامتی معمولا بومیان این منطقه هستند که از طریق اجاره اقامتگاه امرار معاش می کنند. در اقامتگاه های روستایی گیسوم در وعده های مختلف با شما از غذاهای محلی پذیرایی خواهد شد و با سبک زندگی روستاییان بیشتر آشنا خواهید شد.

اقامت در جنگل گیسوم
بهترین زمان برای بازدید از جنگل گیسوم

هر یک از فصلهای سال در این جنگل چهار فصل زیبایی های خاص خودش را دارد. در فصل بهار جنگل سر تا پا سبز می پوشد و در فصل پاییز رخت هزار رنگش را بر جان و تنش می کش. در فصل تابستان شعله های ملایم آفتاب بخشنده سفره طلایی خود را بر روی برگها و ساحل طلایی پهن می کنند اما در فصل زمستان با به خواب رفتن طبیعت و کم شدن منابع غذایی شکارچیان نامدار جنگل مانند خرس و گرگ اوضاع کمی خطرناک می شود.

از سوی دیگر در روزهای برفی خطراتی همچون سقوط بهمن و سرخوردن در معابر یخ زده جاده گیسوم شما را تهدید خواهد کرد. در واقع از لحاظ آب و هوایی و شرایط جوی از اردیبهشت تا پایان خرداد طلایی ترین زمان جهت بازدید از این جاذبه گردشگری به شمار می روند.

نکات ضروری برای سفر به جنگل گیسوم

حالا که مقصد خود را انتخاب کردید، این نکات را نیز پیش از رفتن به آن به خاطر بسپارید.

  1. کفش مناسب پیاده روی و لباسهای راحتی و ورزشی بپوشید.
  2. با توجه به سرد و مه آلود بودن شب در جنگل، در هر فصلی به همراه خود کاپشن یا بادگیر بیاورید.
  3. به هیچ عنوان زباله هایتان را در این منطقه رها نکنید. چون تجزیه مواد پلاستیکی و فلزی در طبیعت حدود یک قرن طول می کشد و آیندگان از شما به بدی یاد می کنند.
  4. خاموش نکردن آتش به صورت کامل می تواند جان گونه های گیاهی و جانوری را به خطر بیندازد. همچنین در آب و هوای طوفانی شعله آتش به سرعت در کل منطقه گسترش می یابد و میراث طبیعی کشورمان را به خطر می اندازد.
  5. لطفا جنگل گیسوم را با جشن تولد و مهمانی اشتباه نگیرید و از پخش آهنگ با صدای بلند و باندهای اکو دار در این منطقه اکیدا خودداری کنید. چون در غیر این صورت خرسها، گرگها و گرازها مهمان ناخوانده شما خواهند بود.

ساحل گیسوم
اطلاعات گردشگری جنگل گیسوم

  • نوع جاذبه: طبیعی
  • هزینه بازدید: اقتصادی و معقول
  • ساعات بازدید: شبانه روزی
  • جنگل گیسوم روی گوگل مپ
  • فاصله تهران تا گیسوم: ۴۰۷ کیلومتر (۵ ساعت)
  • فاصله ماسال تا گیسوم: ۴۴ کیلومتر
  • فاصله رشت تا گیسوم: ۸۵ کیلومتر

جاذبه های گردشگری نزدیک به جنگل گیسوم

  • آبشار ویسادار
  • خانه میرزا کوچک خان جنگلی
  • منطقه ییلاقی دو خاله کوه
  • پارک جنگلی سیاه داران
  • باغ محتشم
  • عمارت کلاه فرنگی

باتوجه به اینکه شاخص ترین جاذبه گردشگری، نزدیک این مکان در شهر رشت قرار دارند، در ابتدا با خرید بلیط هواپیما تهران رشت از تیک بان معتبرترین مرجع خرید آنلاین بلیط در کشور به شهر باران سفر کنید. سپس از هیاهوی دلنشین کوچه خیابانهای رشت به آرامش جنگل گیسوم پناه ببرید.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *