با این شربت های تابستانی، خنک شوید!

شربت گلاب و زعفران که قدمت آن به دوران هخامنشیان بازمی گردد، عنوان گران قیمت ترین شربت تابستانی ایرانی را به خود اختصاص داده است. زیرا در ترکیب آن از زعفران نگین (بهترین نوع زعفران)، عسل طبیعی، نبات سفید و گلاب ناب کاشان استفاده می شود. البته گران بودن تنها مزیت این شربت نیست، بلکه ...
راهنمای مطالعه

هیچ چیز به اندازه نوشیدن یک نوشیدنی خنک در تابستان لذتبخش و دلچسب نیست. معمولا اکثر ما در یخچالهای سوپرمارکتها به دنبال نوشیدنیهای تابستانی می گردیم، در حالی که باید این نوشیدنیها را در کتاب های طب سنتی ایرانی و شربتخانه ها جست و جو کنیم. زیرا در اقصی نقاط کشور ما، از جنوب تا شمال و از غرب تا شرق شربتهای سنتی و نوشیدنیهای تابستانی دلچسبی تهیه می شود که حتما باید آنها را امتحان کنید. ما نیز به متقضای فرا رسیدن فصل زیبای تابستان تصمیم گرفتیم شما را با شربت های تابستانی مجلسی ایران آشنا کنیم. پس در این سفر جذاب به دور ایران با مجله تیک بان همراه باشید.

شربت سنتی گلاب و زعفران، سلطنتی ترین شربت تابستانی ایران

شربت گلاب و زعفران که قدمت آن به دوران هخامنشیان بازمی گردد، عنوان گران قیمت ترین شربت تابستانی ایرانی را به خود اختصاص داده است. زیرا در ترکیب آن از زعفران نگین (بهترین نوع زعفران)، عسل طبیعی، نبات سفید و گلاب ناب کاشان استفاده می شود. البته گران بودن تنها مزیت این شربت نیست، بلکه بنابر نوشته های کتاب مخزن الاودیه شربت گلاب و زعفران در دوران قاجار خواص دارویی داشته و پزشکان دربار از آن برای درمان ضعف و سرگیجه درباریان بهره می بردند. علاوه بر آن در دوران هخامنشیان، خدمتکاران در جشن ها با این نوشیدنی سلطنتی از مهمانهای دربار پذیرایی می کردند تا آنها را به شور و وجد بیاورند.

چون بنابر اعتقاد پادشاهان، شربت گلاب و زعفران نشاط آور بوده که امروزه علم این ادعای شاهان را اثبات کرده است. همچنین این شربت اصیل ایرانی هزاران خواص دیگر نیز دارد که نشاط آور بودن برجسته ترین آنهاست.

خوشمزه ترین شربت گلاب و زعفران را کجا بخوریم؟

اگر چه نمی توان این شربت تابستانی ایرانی را به شهر خاصی منسوب کرد، اما با توجه به زبانزد بودن شهر مقدس در زمینه تولید زعفران خوش طعم ترین شربت زعفران و گلاب را در این خطه خواهید یافت. بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم در صورت پرواز مستقیم به مشهد و سفر به این شهر در کنار زیارت حتما سری به شربتخانه سنتی بهار (واقع در خیابان هفت تیر) بزنید. قطعا پشیمان نخواهید شد؛ تابستانی ترین شربتهای ایران را اینجا بنوشید.

شربت بهار نارنج، خوش عطرترین شربت تابستانی ایران

آیا از هیاهو و شلوغی شهر در گرمای تابستان خسته شده اید و نیاز به آرامش دارید؟ پس ما به شما بی برو برگرد شربت بهار نارنج را توصیه می کنیم. این شربت تابستانی ایرانی یکی از انواع شربت های سنتی ایرانی است که از عرق بهار نارنج، آبلیموی تازه، شکر و آب تشکیل می شود. در واقع بانوان خوش سلیقه شیرازی در فصل بهار شکوفه های سپید رنگ بهار نارنج را می چینند و عرق آن را می گیرند. سپس از این عرق برای تهیه ی شربت دلچسب بهار نارنج استفاده می کنند. نکته ی جالب دیگر این است که این شربت تابستانی ایرانی به همراه فالوده شیرازی نیز سرو می شود.

علاوه بر آن با اینکه شیراز به داشتن خوش عطر ترین شربت بهار نارنج شهرت دارد، اما این نوشیدنی اصیل ایرانی در شمال کشور به ویژه استان مازندران نیز یافت می شود.

بهترین شربت بهار نارنج شیرازی را کجا می توان خورد؟

باغ موزه نارنجستان قوام یکی از زیباترین آثار باستانی شهر شیراز به شمار می رود که شربتخانه باصفا و پرطرفداری را در خود جای داده است. بنابراین شما در حین بازدید از این مکان تاریخی، می توانید خود را به جامی از شربت بهار نارنج دعوت کنید.

شربت بیدمشک، گواراترین شربت تابستانی ایرانی

شربت بیدمشک از آن دسته شربتهایی است که همه طعم آن را می پسندند. دانه های بیدمشک که در اصل کمی طعم گس دارند در فصل بهار از درختهای بیدمشک (درختی تزیینی از خانواده بیدها) چیده می شوند. در مرحله بعدی این دانه های خوش عطر و کوچک برای تقطیر به آشپزخانه های سنتی انتقال می یابند. در نهایت نیز خانم خانه عرق بیدمشک را با آب، تخم شربتی، گلاب، خاکشیر، زعفران، شکر، نبات یا عسل ترکیب می کند و با این شربت تابستانی ایرانی که می توان با افزودن رنگ های خوراکی نیز آن را به شربت های رنگی برای تابستان های دلچسب و پذیرایی از مهمانها و اهل خانه می پردازد.

اگرچه درخت بیدمشک در بیشتر مناطق ایران از جمله مازندران، گیلان، آذربایجان، اصفهان، فارس و یزد می روید، اما شهر تاریخی یزد به عنوان خاستگاه اصلی شربت بیدمشک شناخته می شود.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *