کاخ و اپرای گارنیه

کاخ و اپرای گارنیه کجاست؟

راهنمای مطالعه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]پاریس پایتخت زیبای فرانسه، شهری رویایی با آثار تاریخی و دیدنی فراوان و جاذبه های گردشگری متنوع است که برای سفر به آن بلیط هواپیما پاریس را لازم دارید! در این شهر بناهای مدرن در کنار ساختمان های باشکوه و با قدمت هزاران سال ساخته شده اند. از مکانهای دیدنی و جذاب شهر پاریس می توان به برج ایفل، موزه لوور، کلیسای نوتردام، خیابان شانزلیزه، کاخ و اپرای گارنیه و … اشاره کرد. در این نوشته شما را با یکی از بناهایی که ازنظر معماری فوق العاده چشمگیر است و همچنین سازنده آن آشنا می کنیم.

چارلز گارنیه کیست؟

بهتر است قبل از پرداختن به این کاخ زیبا و معماری خیره کننده اش مختصری درباره خالق این اثر بی نظیر بدانیم. چارلز گارنیه در پاریس متولد شد. ابتدا در مدرسه ریاضی و بعد در کالج سلطنتی بوزار مشغول به تحصیل شد. او جایزه بزرگ رم را در دهه ۲۰ زندگیش به دست آورد و از طرف آکادمی ایتالیا به یونان و ترکیه رفت و به نمایش های رومی علاقه پیدا کرد.

گارنیه دوست داشت طراح بناهایی شود که در آن نمایش های باشکوه اجرا شود. در زمانی که چالرز معمار گمنام سی ساله ای بود، در مسابقه ای که ناپلئون برای ساخت اپرای پاریس برگزار کرده بود، شرکت کرد و طرح پیشنهادی گارنیه از بین طراحی معماران مطرح فرانسوی با نظر هیات داوران انتخاب شد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9859″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ساخت اپرای گارنیه

معماری کاخ باشکوه گارنیه در سال ۱۸۶۲ شروع شد و قرار بود در این مکان بزرگترین و مجلل ترین سالن اپرا ساخته شود. نمای اصلی این محل بعد از ۶ سال تکمیل شد و قسمت های داخلی با دقت و وسواس معمار چیره دست آن با وجود جنگ و روی کارآمدن دولت جدید همچنان ادامه داشت. قبل از کامل شدن اپرا آتش سوزی بزرگی رخ داد که قسمت هایی از این بنا را تخریب کرد. به گارنیه مهلتی برای ساخت دوباره داده شد. بنابراین او و تیم همراهش شبانه روز کارکردند تا بعد از ۱۸ ماه افتتاح اپرای پاریس بصورت رسمی انجام شد.

این کاخ از لحاظ معماری شاهکار بی نظیری در زمان خودش می باشد. در طراحی آن از سبک هنری خاصی پیروی نشده، بلکه گارنیه درخلق این اثر ترکیبی زیبا از سبک های مختلف هنری را استفاده کرده و از بین همکارانش بهترین هنرمندان معمار، نقاش و پیکرتراش را انتخاب کرد تا با هم فکری آنان بتواند به هدفش که خلق یک اپرای افسانه ای بود برسد. او در این کار موفق شد وحدت در کثرت را بخوبی نشان دهد.

نمای بیرونی کاخ گارنیه

نمای خارجی این بنا مانند داخل آن بسیار خیره کننده است و در تزیین آن از مجسمه های خدایان یونانی که در زمینه موسیقی و شعر مشهور بودند و همچنین تندیس آهنگسازان معروف دنیا استفاده شده است. این نوع معماری از سبک بوزار تبعیت می کند که در آن تقارن و حالت تکراری مصالح بکار رفته اهمیت ویژه ای دارد. برای ورود به داخل کاخ گارنیه دو قسمت طراحی شده یکی ورودی امپراطور یا پادشاه و در سمت دیگر ساختمان ورودی سایر مخاطبان ساخته شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9861″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

نمای داخلی کاخ و اپرای گارنیه

نمای داخلی کاخ از قسمت های مختلف تشکیل شده است از جمله نقوش برجسته ی کاخ، ستون ها و مجسمه های بزرگ آن همه از سنگهای زیبای مرمرساخته شده و مشخصه نمای داخلی ساختمان نقاشی های هنرمندانه دیواریست که در بیشتر فضاها به چشم می خورد. بخش های داخلی کاخ شامل موارد زیر است:

سالن مدور کاخ گارنیه

لابی کاخ سالن مدوری است، که دقیقا در زیر اپرا قرار دارد و مانند غارهای تو در تو می ماند. دارای ۱۶ ستون مرمری شیاردار است که کوتاهی سقف سالن را جبران کرده است. در وسط سقف دایره ای شکل لابی نقش برجسته ای، مانند کتیبه های عربی کار شده است که بصورت بسیار هوشمندانه ای رازی را در خود پنهان دارد. وقتی با دقت زیاد به آن نگاه می کنید، گارنیه اسم خود و سال شروع و پایان این بنای باشکوه را بصورت مخفی نوشته است. در قسمت داخلی این بنای زیبا علاوه بر سالن بزرگ اپرا بخش های متنوع دیگری نیز مانند کتابخانه، موزه، سالن کنسرت، فروشگاه و … طراحی شده است.

راه پله های کاخ گارنیه شکوه را به تصویر می کشد!

در سالن مدور پله هایی که مدعوین را به طبقه بالا و سالن اپرا راهنمایی می کند با جلوه ای خاص خود نمایی می کند. طراحی راه پله های اپرای گارنیه با پرسپکتیوی خارق العاده و استفاده از مصالح رنگارنگ و اشکال زیبا به گونه ایست که هر بیننده ای آن را تحسین می کند و تماشاگران اپرا را به دیدن کاخ  باشکوه دعوت می کند.

راه پله ها به طبقات دوم و سوم که دارای بالکن هستند منتهی می شوند. نرده های برنزی بالکن ها نشان از حسن سلیقه طراح آن دارد. در سقف راه پله اصلی چهار اثر نقاشی، هنر دست هنرمندان معروف آن دوره نقش بسته است که هرکدام تابلویی نفیس و گران بها به نظر می رسد.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”9863″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

سالن اپرا یا خانه اپرا در پاریس

سالن نعلی شکل و چهار طبقه کاخ گارنیه یکی از بزرگترین و مجلل ترین تالارهای اپرا در اروپاست و معماریش بی نظیر و مسحورکننده است. ترکیب رنگ طلایی صحنه، ستون ها و تراس ها با مخمل قرمز صندلی ها جلوه ای خیره کننده به سالن اپرا داده است. استیج آن حدود پانصد نفر ظرفیت دارد و تعداد صندلی هایش ۱۹۷۹ عدد می باشد. اپرا در چهار طبقه ساخته شده است و در هر طبقه اتاقک های مخصوصی قرار دارد که از تراس آن می توان نمایش های اپرا را تماشا کرد.

نقاشی های زیبایی از ۱۴ اپرا که اثر هنرمند سرشناس روس است، روی سقف تالار ترسیم شده است و از وسط آن لوستری بسیار بزرگ، برنزی و کریستالی که گارنیه آن را طراحی کرده، آویزان است. شکوه صحنه اپرا با معماری خارق العاده گارنیه در این سالن صد چندان شده است.

سرسرای کاخ گارنیه

سالن اجتماعات این کاخ که محل پذیرایی و دیدار تماشاگران است، با رنگ طلایی تزیین شده است. سراسر سقف های این تالار از نقاشی استادان مطرح و چیره دست درخصوص موسیقی و رویدادهای آن پوشیده شده است. در دو انتهای سرسرای کاخ گارنیه شومینه های بزرگی با طراحی زیبا قرار دارد. به جرات می توان گفت این تالار باشکوه تر از تالار آینه کاخ ورسای است.

سفر به پاریس را فراموش نکنید

در این مطلب گوشه ای از شکوه و جلال کاخ و اپرای گارنیه را بیان کردیم که برای سالیان طولانی مثل ستاره ای درخشنده در آسمان شهر پاریس می درخشید. روزنامه نگاران در مورد این کاخ نوشته اند: “اپرای گارنیه مانند تابلویی است که قابش از نقاشی داخل آن زیباتر جلوه می کند.”

درحقیقت میتوان گفت معماری کاخ و اپرای گارنیه از سبک کلاسیک، توازن، و عظمتش از سبک باروک، تزییناتش از سبک رمانتیسم، فضایی رویایی و آزادی عمل را یک جا در خود دارد. برای تماشای این کاخ زیبا بلیط چارتر پاریس را از تیک بان تهیه کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *