پارک ائل گلی تبریز

پارک ایل گلی تبریز، تجربه یک روز شاد

پارک ایل گلی یکی از دیدنی ترین تفرجگاه های شهر تبریز است که در سفر به این شهر حتما باید از آن دیدن کنید. این مجموعه تنها یک پارک نیست، بلکه یک بنای تاریخی نیز به حساب می آید که با داشتن جادذبه های گردشگری شما را مبهوت خود می کند! این مجموعه...
راهنمای مطالعه

پارک ایل گلی یکی از دیدنی ترین تفرجگاه های شهر تبریز است که در سفر به این شهر حتما باید از آن دیدن کنید. این مجموعه تنها یک پارک نیست، بلکه یک بنای تاریخی نیز به حساب می آید که با داشتن جاذبه های گردشگری شما را مبهوت خود می کند! این مجموعه با ۵۰ هکتار مساحت، از یک دریاچه ۵ هکتاری، عمارت کلاه فرنگی و بخشهای و رفاهی متنوعی تشکیل شده است. در واقع مجموعه تفریحی ائل گلی با برخورداری از جاذبه های طبیعی، تاریخی و امکانات تفریحی مقصدی ایده آل برای همه اعضای خانواده از کودک تا سالمند به شمار می رود. از همین رو در ادامه شما را به طور مفصل با این تفرجگاه منحصر به فرد آشنا خواهیم کرد.

تاریخچه پارک ائل گلی

در واقع قدمت این عمارت به دوران حکومت آق قویونلوها بازمی گردد. البته در دوران حکومت این سلسله خبری از بنای فعلی نبود و در این محل تنها یک استخر بزرگ جهت آبیاری باغ های مناطق شرقی تبریز راه اندازی شده بود ولی در دوران صفویان، معماران به دستور شاه عباس اول این استخر را با شن و ماسه پر کردند و در اطراف آن درخت کاشتند.

در دوران قاجار در این باغ که دور تا دور آن با درختان تبریزی و بید مجنون پوشیده شده بود، به یک گردشگاه سلطنتی تبدیل شد. در نهایت با روی کار آمدن حکومت پهلوی، باغ ایل گلی به شهرداری واگذار شد که این نهاد در سال ۱۳۵۰ به دستور محمد رضا شاه پهلوی آن را تبدیل به یک تفرجگاه عمومی کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز طرح توسعه و آبادانی پارک ایل گلی ادامه یافت تا اینکه این عمارت در ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ به ثبت ملی رسید. عکسهای پارک ائل گلی امروز و پیش از انقلاب را دو قاب مجزا در کنار یکدیگر قرار دادیم تا آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

پارک ائل گلی

بخشهای مختلف پارک ایل گلی

پیش از آشنایی با تفریحات و امکانات پارک ایل گلی باید نگاهی کلی به این مجموعه بیندازیم. بخشهای اصلی پارک ایل گلی عبارتند از:

دریاچه ائل گلی: این دریاچه چهار فصل که مساحتی حدود ۲۰۰ متر مربع دارد، در گذشته های دور به عنوان محلی برای ذخیره آب مورد استفاده قرار می گرفت ولی در حال حاضر به همت جنگل کاری ها و آبشار سازی های مصنوعی کارکنان شهرداری این دریاچه به یکی از جاذبه های گردشگری شهر تبریز تبدیل شده است.

عمارت ایل گلی: کاخ ائل گلی مانند نگینی در میان دریاچه می درخشد و توجه شما را به خود جلب می کند. این کاخ ۲ طبقه در دوران حکومت سلطان یعقوب آق قویونلو احداث شد و در دوران حکومت قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) به یک استراحتگاه سلطنتی تبدیل شد. ولی در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی به دلیل تخریب بیش از حد به دستور محمدرضا شاه و به معماری استاد حاج علی‌اکبر نادرالوجود مرمت شد. در حال حاضر این بنا به عنوان رستوران بین المللی و تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد و توریستهای خارجی و داخلی را به خود جذب می کند.

ساعت آفتابی: ساعت آفتابی منحصر به فرد ترین جاذبه گردشگریست که در پارک ایل گلی قرار دارد. این ساعت بزرگترین ساعت آفتابی کشور به حساب می آید که زمان را با استفاده از مکان خورشید در آسمان می سنجد. توصیه می شود در سفر به تبریز حتما از این مجموعه شگفت انگیز دیدن کنید. شما می توانید بلیط هواپیما تهران تبریز را با قیمت مناسب از سایت تیک بان تهیه کنید و با بازدید از مجموعه ائل گلی لذت ببرید.

ساعت آفتابی
مجموعه ورزشی سایمان: این مجموعه ورزشی با برخورداری از استانداردترین پیست اسکی در خاورمیانه توانسته ورزشکاران را از اقصی نقاط جهان به سوی خود بکشاند. البته در این مجموعه علاوه بر اسکی بازی می توانید به هاکی، تنیس روی میز و سنگ نوردی بپردازید. مجموعه ورزشی سایمان از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب پذیرای مسافران عزیز می باشد.

تفریحات پارک ایل گلی

اگر به دنبال یک مجموعه تفریحی برای همه فصول سال می گردید، در اولین فرصت به باغ ایل گلی سر بزنید. زیرا در این پارک در چهار فصل سال می توانید تفریحات لذتبخش و جذابی را تجربه کنید. این تفریحات شامل موارد زیر می شوند.

قایق سواری: قایق سواری در دریاچه ایل گلی یک پیشنهاد فوق العاده برای خانواده ها به شمار می رود. چون این تفریح گروهی قیمت نسبتا پایینی دارد. همچنین شما در گشت با قایق، امکان تماشای محوطه پارک ائل گلی و ماهی رنگی های این دریاچه را دارید و در فصل بهار و تابستان از عطر گل های اطلسی باغ سرمست خواهید شد ولی توجه داشته باشید که با توجه به ارتفاع ۱۲ متری این دریاچه شنا در آن اکیدا ممنوع می باشد. همچنین از آنجایی که آب و هوای شهر تبریز کوهستانی و سردسیر است، به دلیل یخ زدن دریاچه قایق سواری در پارک ایل گلی امکان پذیر نیست.

قایق سواری در دریاچه ایل گلی
دوچرخه سواری: در سراسر این پارک مسیرهای آسفالته ای ایجاد شده که می توان در این مسیرها دوچرخه سواری کرد. در ضمن برای دوچرخه سواری در پارک ایل گلی نیازی به بردن دوچرخه شخصی به این محل ندارید. بلکه می توانید با به امانت گرفتن این وسیله نقلیه از ایستگاه های کرایه دوچرخه به اقتصاد محلی کمک کنید.
مینی گلف: مجموعه مینی گلف پارک ائل گلی یکی از استانداردترین و مجهزترین زمین های گلف در سطح کشور است که در آن رقابتهای ملی و استانی برگزار می شود. شما نیز جهت تجربه ورزش گلف تنها کافیست سری به گوشه جنوب شرقی این پارک بزنید.

درشکه سواری: درشکه سواری نوستالژیک ترین تفریحیست که آن را در پارک شاه گلی تجربه خواهید کرد. با این حال به منظور رعایت حقوق حیوانات به شما توصیه می کنیم که در صورت مشاهده بد رفتاری با اسبهای درشکه ران از انجام این تفریح صرف نظر کنید.

اسکیت: اگر در ورزش اسکیت مبتدی هستید، به اسکیت سواری در مسیرهای آسفالته پارک ایل گلی اکتفا کنید. اما در صورت حرفه ای بودن حتما به پیست اسکیت مجموعه ورزشی سایمان در این پارک بروید و یک روز متفاوت را رقم بزنید!

اسکی روی یخ: اسکی، هاکی و اسکیت روی یخ از جمله ورزشهای زمستانی هستند که امکان انجام آنها در این پارک برای مسافران فراهم شده است. البته این تفریحات لوکس نرخ بالاتری نسبت به سایر تفریحات مجموعه ایل گلی دارند و برای تجربه آنها باید به باشگاه ورزشی سایمان سر بزنید.

اسکیت روی یخ

شهر بازی لونا پارک: لوناپارک ایل گلی بزرگترین شهربازی تبریز محسوب می شود که همه روزه از ساعت ۱۶ عصر الی ۱ بامداد پذیرای گردشگران است. این شهر بازی با برخورداری از وسایل سرگرمی مانند ماشین کوبنده، چرخ و فلک، تاب زنجیری مرتفع، سورتمه، کشتی صبا، قطار وحشت و بازیهای فکری و سرگرمی برای همه گروه های سنی مناسب و سرگرم کننده می باشد.

گیم کلاب: در حال حاضر بسیاری از نوجوانان بازی های رایانه ای را به رفتن به شهر بازی ترجیح می دهند. از همین رو در سالهای اخیر در مجموعه ائل گلی یک گیم کلاب مجهز به پیشرفته ترین دستگاه ها راه اندازی شده که در آن امکان انجام همه انواع بازی های واقعیت مجازی برای این گروه سنی وجود دارد.

شکم گردی: شاید شکم گردی تفریح مورد علاقه شما نباشد ولی هر چقدر هم بد غذا و وسواسی باشید، توان مقاومت در برابر غذاهای خیابانی تبریز را نخواهید داشت. بستنی شیر گاو میش و ساندویچ پرالتا یومورتا (ترکیبی از نان، سیب زمینی، تخم مرغ،کره و ادویه) از جمله خوشمزه ترین خوراکی های پارک ایل گلی هستند که از تست نکردن آنها قطعا پشیمان خواهید شد.

پیک نیک: ترکهای تبریز به داشتن دستپخت بی نظیر در سراسر ایران مشهورند! بنابراین در سفر به تبریز با خیال راحت می توانید انواع غذاها را سفارش دهید و از میل کردن غذاهای تبریر لذت ببرید. همچنین می توانید در آلاچیق ها و فضای سبز پارک ایل گلی بساط پیک نیک خود را به پا کنید ولی در فصل تابستان به این دلیل که مردم تبریز هم به شب نشینی در این پارک روی می آورند، در این بازه زمانی با پر بودن ظرفیت آلاچیق ها و کمبود جا مواجه خواهید شد.

امکانات رفاهی پارک ایل گلی

از جمله امکانات رفاهی این مجموعه می توان به رستوران های سنتی و فست فودی، کافی شاپ، پارکینگ رایگان، کتابخانه، خانه کودک، باجه اطلاعات گردشگری، سوپر مارکت، تالار تولد، نمازخانه و توالت فرنگی و ایرانی اشاره کرد. علاوه بر آن در ایام پرتردد گردشگری سال مانند ایام نوروز و فصل تابستان غرفه های صنایع دستی در این پارک مستقر می شوند که سوغات شهر تبریز نظیر نوقا، باقلوا، اریس، بستنی خشک، عسل و پنیر لیقوان را به مسافران عرضه می کنند.

دریاچه پارک ائل گلی
مسیرهای دسترسی به پارک ایل گلی تبریز

شاید بپرسید پارک ایل گلی کجاست؟ شما سه راه برای رسیدن به این مکان دارید. در وهله اول می توانید با ماشین شخصی خود را به اتوبان باکری و بلوار ایل گلی برسانید. سپس وارد پارکینگ محوطه پارک شوید و خودروی خود را با خیال آسوده در این مکان پارک کنید. تاکسی های خط ایل گلی که در مرکز شهر مستقر شده اند، هم در کوتاه ترین زمان ممکن شما را به مقصدتان می رسانند. چنانچه دوستدار محیط زیست و مایل به استفاده از وسایل نقلیه عمومی هستید، سوار شدن به خط ۱۰ اتوبوس و خط ۳ مترو شهر تبریز نیز روش های ایده آلی برای رفتن به پارک ایل گلی تبریز به حساب می آیند.

اطلاعات ایل گلی تبریز

  • آدرس دقیق: آذربایجان شرقی، تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، بلوار ایل گلی، پارک ائل گلی
  • شماره تماس: ۳۳۸۴۹۹۰۴-۰۴۱
  • مدت زمان مورد نیاز برای بازدید:۲ الی ۳ ساعت
  • ساعات کار: شبانه روزی
  • بهترین فصل برای بازدید: از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط شهریور ماه
  • هزینه بازدید: رایگان
  • جاذبه های نزدیک به پارک ایل گلی تبریز: مقبره الشعرا _بازار سنتی _پارک ولیعصر –پارک باغلار باغی –تفرجگاه صائب تبریزی
  • اقامتگاه های نزدیک به مجموعه ائل گلی: هتل پالاس –هتل پارس –هتل شهریار –هتل کایا
دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

سفر به کره شمالی

سفر به کره شمالی، لذت یا اسارت؟!

کره شمالی یکی از جالب ترین کشورهاست که قطعا سفر به آن تجربه منحصر به فردی است. سفر به کره شمالی شبیه به هیچ کشور دیگری نیست؛ در ادامه درباره عجایب این کشور بیشتر صحبت خواهیم کرد. سوای از مباحث سیاسی کره شمالی، مردم این کشور در شرایط خاصی زندگی می کنند که ممکن است دانستن آن برایتان جالب باشد. اما…

محرم در اصفهان

آداب و رسوم محرم در اصفهان

اهالی نصف جهان هم از دوران صفویه تاکنون هر ساله در دهه اول محرم، شهر را سیاه پوش و بساط عزاداری مفصلی را بر پا می کنند. از همین رو آداب و رسوم محرم در اصفهان، جذابیت بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. در مجله تیک بان قصد داریم شما را با زیباترین مناسک حسینی در شهر گنبدهای فیروزه ای آشنا کنیم…

مراسم قالیشویان

مراسم قالیشویان مشهد اردهال

مراسم قالیشویان یکی از مشهورترین آیین های مذهبی در کشور می باشد که در سال ۲۰۱۲ توسط یونسکو به ثبت رسید. این مراسم تنها مناسب مذهبی تعیین شده بر اساس تقویم شمسی در ایران است که قدمت برگزاری آن به ۵۷ سال پس از هجرت پیامبر بازمی گردد….

جزایر جیمز باند

جزایر جیمز باند کجاست؟

جزایر جیمز باند یا همان خائو فینگ کان، مجمع الجزایری از جزایر کوچک هستند که در خلیج فانگ نگا در نزدیکی پوکت تایلند قرار دارند. این جزایر به دلیل طبیعت بی نظیر و چشم نوازشان بسیار مشهور هستند به طوری که هر ساله میلیونها گردشگر را…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *