غذاهای ایتالیایی

در ایتالیا مواظب انگشتان خود باشید

ایتالیا از دید بسیاری از توریستها ،مهد شکم گردی دنیا محسوب می شود. چون کمتر کسی پیدا می شود که مزه غذاهای این کشور به مذاقش خوش نیاید. پس اگر اهل شکم گردی هستید حتما در اولین فرصت راهی بهشت شکموها شوید. البته پیش از سفر به شما پیشنهاد می کنیم که...
راهنمای مطالعه

کشور ایتالیا یکی از ۵ کشور برتر توریستی جهان است که در جنوب قاره اروپا قرار دارد . این کشور چهار فصل به دلیل برخورداری از آب و هوای مدیترانه ای، دارای مناظر طبیعی شگفت انگیزی می باشد که از جمله معروف ترین آنها می توان به دریاچه کومو، چشمه های آب گرم ساتورنیا، دره های توسکانی و جزایر آئه ئولیَن اشاره کرد. جاذبه های تاریخی ایتالیا مانند برج پیزا، کلیسای جامع میلان و قصر دوک هم نیازی به تعریف ندارند.

ایتالیا، مهد شکم گردی دنیا

اما شهرت هیچ یک از این جاذبه ها به پای غذاهای ایتالیایی نمی رسد. در واقع ایتالیا از دید بسیاری از توریستها ،مهد شکم گردی دنیا محسوب می شود. چون کمتر کسی پیدا می شود که مزه غذاهای این کشور به مذاقش خوش نیاید. پس اگر اهل شکم گردی هستید حتما در اولین فرصت با خرید بلیط هواپیما تهران رم راهی بهشت شکموها شوید. البته پیش از سفر به شما پیشنهاد می کنیم که در مجله تیک بان با بهترین غذاهای ایتالیایی آشنا شوید.

مهد شکم گردی دنیا

پاستا آلفردو، محبوب ترین غذای ایتالیایی در جهان

امروزه این غذا در کافه ها و رستورانهای اقصی نقاط دنیا سرو می شود و همه گروه های جمعیتی از زن و مرد تا پیر و جوان برای آن سر و دست می شکنند. این غذای پر کالری و مقوی که از پاستا پنه، سینه مرغ، قارچ، پنیر پارمزان، خامه، شیر، کره و ادویه تشکیل شده، ۱۱۴ سال قدمت دارد. ماکارونی مخصوص پخت این پاستا ماکارونی فتوچینی نام دارد. به همین دلیل ایتالیاییها پاستای آلفردو را فتوچینی آلفردو می نامند.

همیشه پای یک زن در میان است

داستان پخت پاستا آلفردو به سال ۱۹۱۰ میلادی و مادر شدن همسر آلفردو دی، آشپز برمی گردد. در این سال همسر وی پس از به دنیا آوردن فرزندشان آرماندو، کاملا بی اشتها و ضعیف شده بود. بنابراین آلفردو تصمیم گرفت خوشمزه ترین و مقوی ترین پاستای عمرش را برای او بپزد. از همین رو وی با ترکیب ماکارونی فتوچینی تازه، پنیر پارمیزان، خامه ترش و کره دست به این ابتکار زد و اشتهای از دست رفته همسرش را بازگرداند.
در سال ۱۹۱۴ آلفردو از این غذا در رستوران خود در شهر رم رو نمایی کرد و با استقبال گسترده مشتریان مواجه شد. دیری نگذشت که پای سلبریتیهای آن دوران همچون داگلاس فرینکس و مری پیکفورد برای خوردن پاستا آلفردو به این رستوران باز شد. پس از مدت کوتاهی این غذا از طریق توریستها و تاجران خارجی در سراسر جهان گسترش یافت تا دستور پخت آن به دست ما رسید.

پاستا آلفردو

بهترین پاستا فروشی های ایتالیا

در طی این سالها آشپزان هر کشوری با توجه به فرهنگ تغذیه ای خود، تغییراتی در رسپی پاستا آلفردو یکی از بهترین غذاهای ایتالیایی ایجاد کردند.
ولی چنانچه به دنبال تجربه طعم اصیل پاستا آلفردو هستید، باید به رستورانهای دال مورو، لاتزوکا و ال جوباجو در ونیز سر بزنید اما حواستان باشد که جهت سفارش این غذا به هیچ عنوان از عنوان پاستا آلفردو استفاده نکنید. زیرا ایتالیایی ها انواع ماکارونیها را پاستا می نامند و به جای این غذا با پاستای کربونارا یا پاستا پومودور از شما پذیرایی می کنند.

اولین پیتزای جهان در کجا پخته شد؟

امروزه شما برای خوردن پیتزای ایتالیایی باید به رستورانهای لوکس بالای شهر بزنید اما باید بدانید که این غذا در گذشته مختص به فقرا بود. باستان شناسان معتقدند که تاریخچه پخت پیتزا به هفت هزار سال پیش بازمی گردد. بنابر اسناد بدست آمده اهالی روم ویونان روی نان را با گیاهان، روغن و طعم دهنده های گوناگون می پوشاندند و می خوردند. با این تفاوت که در آن دوران این مواد روی نان گرد و کلفت قرار می گرفت.

پیتزای ناپلی، برگرفته از پرچم ایتالیا

مردم ناپل اولین کسانی بودند که مواد غذایی را بر روی نان مسطح قرار دادند و از گوجه در تهیه پیتزا استفاده کردند. چون تا پیش از قرن هجدهم گوجه فرنگی به عنوان یک ماده سمی شناخته می شد که مصرف آن به مرگ می انجامید. تا اینکه در سال ۱۸۸۹ نانوایی به نام بیکر رافائل اسپوزیتو در شهر ناپل به منظور استقبال از پادشاه آلبرتو اول و همسرش مارگاریتا که به بازدید از این شهر آمده بودند ،با استفاده از گوجه، پنیر، ریحان و نان مسطح پیتزایی به شکل پرچم ایتالیا پخت.

پیتزای ناپلی

پیتزا مارگاریتا، ثبت شده در میراث جهانی یونسکو

ملکه مارگاریتا از طعم این پیتزا شگفت زده شد و نام خود را بر روی آن گذاشت. به تدریج طرز تهیه پیتزا مارگاریتا از ناپل به سایر شهرهای ایتالیا انتقال یافت و توریستهای خارجی در قرن نوزدهم فقط برای امتحان کردن طعم این پیتزا به محله های فقیر نشین ونیز ،ناپل و رم می آمدند. در سال ۲۰۰۵ با توجه به استقبال گسترده گردشگران یونسکو پیتزا ناپلی را در فهرست میراث جهانی بشریت به طور رسمی ثبت کرد تا همه تمام مردم دنیا با یکی از بهترین غذاهای ایتالیایی آشنا شوند.

انواع پیتزا ناپلی

نسخه اصلی این غذا، پیتزا مارگاریست که بر از نان تخت،گوجه فرنگی و پنیر موزارلا تشکیل شده است. در حال حاضر دو نوع دیگر از پیتزا ناپلی در رستورانهای کشور ایتالیا طبخ می شود که قطعا ارزش امتحان کردن را دارند. پیتزا مارینارا (متشکل از گوجه فرنگی، سیر، پونه کوهی و روغن زیتون فرا بکر ) و پیتزا مارگاریتا اکسترا (متشکل از گوجه فرنگی، پنیر موزارلا، ریحان تازه، روغن زیتون فرا بکر) خواهر خوانده های پیتزا مارگاریتا هستند که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند.

پیتزا مارینارا

بهترین پیتزا فروشی های ایتالیا

قرار نیست برای خوردن پیتزا ایتالیایی حتما به رستورانهای لوکس ایتالیایی بروید. بلکه با صرف پیتزا در پیتزافروشی های کوچک و نقلی در محله های قدیمی ناپل، ونیز و رم یکی از جذاب ترین خاطرات عمرتان را رقم خواهید زد. پیتزا فروشی دی منتو در ناپل،آی مارمی، اما و استفونو در رم، پیزاریوم و دارمو در ونیز از بهترین مکانهایی هستند که در آنها می توان پیتزا ایتالیایی اصل را نوش جان کرد. با این حال اگر نگران اضافه وزن در طول سفر به ایتالیا هستید، امکان سفارش پیتزا اسلایسی هم از دکه های کنار خیابان برای شما وجود دارد.

لازانیا، به نام یونان، به کام ایتالیا

باید بدانید که یونانیها اولین ملیتی بودند که لازانیا پختند. البته آنها تنها ورقه های خمیر را با لایه های پنیر محلی ترکیب می کردند و در این غذا خبری از طعم دهنده ها،گوجه، مواد گوشتی و سس نبود. تا اینکه در سال ۱۳۰۰ میلادی زن خانه داری به نام ماریا بورگوگنو در شهر بولونیا که از برش زدن رشته های اسپاگتی خسته شده بود، برای نخستین بار رشته ها را به صورت پهن بریده و به همراه پنیر، گوجه و گوشت طبخ کرد. در کمال تعجب اهل خانه از طعم این غذای ابتکاری خوششان آمد و طرز پخت آن زبان به زبان گشت.از آنجایی که این غذا در قابلمه های مخصوصی به نام لازانیوم پخته می شد، این غذا لازانیا نام گرفت. به تدریج آوازه ی لازانیا در کل کشور پیچید و این غذا تبدیل به غذای ملی ایتالیا شد.

لازانیا

انواع لازانیای ایتالیایی

لازانیا که در لیست بهترین غذاهای سنتی ایتالیایی قرار دارد به روشهای مختلفی در این کشور طبخ می شود. لازانیای سنتی ناپلی (حاوی سوسیس محلی،گوشت قلقلی، تخم مرغ، پنیر موزارلا و ریکوتا (پنیر ایتالیایی، سس گوشت) معروف ترین لازانیای ایتالیایی به شمار می رود.
لازانیای آل فورنو و بلونیایی از دیگر انواع این غذا به شمار می روند که از ترکیب سس بشامل گوشت چرخ کرده ،اسفناج ،زیتون و قارچ به دست می آید. در کشور ما هم در حال حاضر لازانیا به سبک مردم بلونیا (متشکل از گوشت چرخ کرده ،سس گوجه ،قارچ ،پنیر ،سس بشامل) تهیه می گردد .

قوانین غذا خوردن در رستورانهای ایتالیا

اکنون که با بهترین غذاهای ایتالیایی آشنا شدید ،باید از قوانین صرف غذا در رستورانهای این کشور نیز آگاه شوید . چون ایتالیاییها علی رغم خونگرم بودن و مهمان نواز بودن بر سر نحوه ی صرف غذاهای سنتی خود تعصب خاصی دارند .بنابراین در هنگام حضور در رستورانهای ایتالیا به این نکات توجه کنید .

  1. به هیچ عنوان روی پیتزای مارگاریتا ،لازانیا و اسپاگتی سس کچاپ نزنید تا با نگاه های سرزنش آمیز گارسونها مواجه نشوید .
  2. استفاده از قاشق در حین خوردن اسپاگتی نوعی بی احترامی به آشپز به حساب می آید .پس پیش از سفر به ایتالیا و رزرو تور ونیز خوردن غذا با چنگال را حسابی در خانه تمرین کنید .
  3. اصلا روی سالاد ،پیتزا یا غذاهای دریایی پنیر اضافه نریزید .چون انجام این کار نشانه نارضایتی از طعم غذا می باشد .
  4. با توجه به شلوغی رستوران های ایتالیایی میز خود را از یک تا دو روز قبل از طریق تماس با مسئول پذیرش رستوران رزرو کنید .
  5. بعد از خوردن بهترین غذاهای ایتالیایی در رستوران حتما به نشانه تشکر به گارسون انعام بدهید .
مدیریت

مدیریت

آرزوی بهترین ها برای شما
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
مدیریت
مدیریت
آرزوی بهترین ها برای شما

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

سفر به کره شمالی

سفر به کره شمالی، لذت یا اسارت؟!

کره شمالی یکی از جالب ترین کشورهاست که قطعا سفر به آن تجربه منحصر به فردی است. سفر به کره شمالی شبیه به هیچ کشور دیگری نیست؛ در ادامه درباره عجایب این کشور بیشتر صحبت خواهیم کرد. سوای از مباحث سیاسی کره شمالی، مردم این کشور در شرایط خاصی زندگی می کنند که ممکن است دانستن آن برایتان جالب باشد. اما…

محرم در اصفهان

آداب و رسوم محرم در اصفهان

اهالی نصف جهان هم از دوران صفویه تاکنون هر ساله در دهه اول محرم، شهر را سیاه پوش و بساط عزاداری مفصلی را بر پا می کنند. از همین رو آداب و رسوم محرم در اصفهان، جذابیت بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. در مجله تیک بان قصد داریم شما را با زیباترین مناسک حسینی در شهر گنبدهای فیروزه ای آشنا کنیم…

مراسم قالیشویان

مراسم قالیشویان مشهد اردهال

مراسم قالیشویان یکی از مشهورترین آیین های مذهبی در کشور می باشد که در سال ۲۰۱۲ توسط یونسکو به ثبت رسید. این مراسم تنها مناسب مذهبی تعیین شده بر اساس تقویم شمسی در ایران است که قدمت برگزاری آن به ۵۷ سال پس از هجرت پیامبر بازمی گردد….

جزایر جیمز باند

جزایر جیمز باند کجاست؟

جزایر جیمز باند یا همان خائو فینگ کان، مجمع الجزایری از جزایر کوچک هستند که در خلیج فانگ نگا در نزدیکی پوکت تایلند قرار دارند. این جزایر به دلیل طبیعت بی نظیر و چشم نوازشان بسیار مشهور هستند به طوری که هر ساله میلیونها گردشگر را…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *