خوشمزه ترین کوفته های ایران را اینجا بخورید!

معمولا در ترکیب اکثر کوفته های ایرانی از گوشت قرمز استفاده می شود. اما کوفته مشتا ترکیبات متفاوتی دارد و از ماهی، سیب زمینی، ادویه بندری و سبزیجات محلی تشکیل شده است. جنوبیها معمولا این غذا را...
راهنمای مطالعه

کوفته یکی از غذا های اصیل ایرانیست که طرفداران پروپا قرصی دارد. این غذای خوشمزه برای اولین بار در دوران هخامنشیان طبخ شد و مورد توجه پادشاهان قرار گرفت. بنابراین آنها از تاجرانی که برای مبادله کالا به ایران می آمدند با کوفته پذیرایی می کردند. در نتیجه تجار که این خوراک به مذاقشان خوش آمده بود، شیوه طبخ آن رابه کشور های خود بردند. پس دیری نگذشت که کوفته ایرانی به غرب اروپا، آسیای صغیر، قفقاز و شمال آفریقا راه یافت.

با وجود اینکه امروز این غذا در اکثر نقاط جهان پخته می شود، اما همچنان خوشمزه ترین کوفته ها در ایران پخته می شوند. همچنین باتوجه به محبوبیت این خوراک لذیذ، رورز دهم مارس (۲۰ اسفند) به عنوان روز جهانی کوفته نامگذاری شده که شکموها در سراسر جهان آن را جشن می گیرند. ما نیز به مناسبت فرا رسیدن این روز تصمیم گرفتیم در وبلاگ تیک بان شما را با خوشمزه ترین کوفته های ایران آشنا کنیم. پس در این سفر جذاب با ما همراه باشید.

ایران، مهد کوفته جهان

بنابر نوشته نادر میرزا، نویسنده و تاریخ نگار مشهور دوران قاجار، در دوران پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار بیش از ۲۰ نوع کوفته در ایران طبخ می شده که هریک طعم منحصر به فرد خود را داشتند. اما مشهورترین آنها کوفته تبریزی، برنجی و کرمانشاهی (شامی) بودند که آشپز دربار آن را در جشن ها می پخت. اما کوفته ساده (متشکل از گوشت چرخ کرده،آرد، سیب زمینی و تخم مرغ) بر سر سفره مردم عادی نیز دیده می شد.

ایران، مهد کوفته جهان

کوفته های ایرانی، از ترش تا شیرین

امروزه دیگر این غذا نوعی غذای سلطنتی نیست. پس شما با یک ایرانگردی ساده می توانید انواع آن را امتحان کنید. البته انتخاب نوع کوفته بستگی به ذائقه شما دارد. البته جای نگرانی نیست. چون در ایران این غذا در طعم های گوناگونی تهیه می شود تا هر کس با هر سلیقه ای از طعم آن لذت ببرد.

کوفته تبریزی، سلطنتی ترین غذای ایران

اگر اهل خوردن غذاهای سنگین هستید، باید یک راست به سراغ کوفته تبریزی (متشکل از گوشت، آردنخودچی،ادویه، سبزیجات، زرشک و آلو) بروید. البته ما به شما پیشنهاد می کنیم این غذا را در رستوران های معروف تبریز مانند حاج علی، برکه و گل لاله امتحان کنید.

کوفته شیرین کرمانشاه، ملس و متفاوت

اگرچه ترکیب گوشت و شکر به نظر اکثر مردم چندان جالب به نظر نمی رسد، اما کوفته کرمانشاهی قطعا نظر شما را عوض خواهد کرد. این غذای محلی که از گوشت چرخ کرده، پیاز، تخم مرغ، نعناع ،شکر، سرکه و ادویه تشکیل شده که طعم ترش و شیرین (ملس) دارد. البته نوع دیگری از این غذا در کرمانشاه نیز پخته می شود که به هلو کباب مشهور است. هلو کباب طعم چرب و لذیدی دارد و باید آن را با نان محلی نوش جان کنید. البته اگر به شهر زیبا و دیدنی کرمانشاه سفر کردید به خوردن کوفته اکتفا نکنید. بلکه صرف خورشت خلال و دنده کباب در رستوران های عمارت و عالی جناب این شهر را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید.

کوفته ترش، رقیب سرسخت کباب ترش گیلانی!

همه ما هنگام سفر به شمال کشور سراغ غذاهای دریایی می رویم. اما خورشت ها،کباب ها و کوفته های این خطه نیز کم نظیرند و قطعا ارزش یکبار امتحان کردن را دارند. کوفته ترش یکی از غذاهای محلی این شهر محسوب می شود که گردشگران کمتر آن را می شناسند. این غذای خوش عطر (متشکل از گوشت چرخکرده،سبزی محلی، رب انار،رب نارنج، زرشک کوهی) معمولا در رستوران های معمولی شهر یافت نمی شود. زیرا طبخ آن به شدت سخت و زمانبر است. ولی اقامتگاه های بوم گردی گاهی غذاهای محلی کمیاب را برای مشتریان سرو می کنند.

کوفته ترش گیلانی

پس ما به شما توصیه می کنیم حتما در هنگام سفر به گیلان، سری به اقامتگاه ها و خانه های محلی بزنید. همچنین با توجه به ترافیک سنگین جاده های شمال کشور در ایام نوروز، برای سفر به این خطه هرچه زودتر بلیط قطار تهران رشت را رزرو کنید.

قیمه ریزه اصفهانی، کوچک ترین کوفته ایرانی

این غذا یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که با گوشت چرخ کرده، پیاز، رب گوجه فرنگی ،سبزیجات معطر و ادویه درست می شود. مردم اصفهان قیمه ریزه را با نام خوراک کله گنجشکی نیز می شناسند. این خوراک برخلاف سایر کوفته های ایرانی، به همراه برنج سرو می شود. بانوان اصفهانی برای تهیه این غذا، تکه های گوشت را با کمک دست به اندازه فندق گرد می کنند و به همراه رب و سیب زمینی در روغن تفت می دهند.کله گنجشکی اصفهان در واقع نوعی خورشت سبک به حساب می آید که برای ناهار یا شام طبخ می شود. پخت آن نیز بسیار سریع و آسان است و در یک چشم به هم زدن آماده می شود.

کوفته ماهی، تنها کوفته دریایی ایران

معمولا در ترکیب اکثر کوفته های ایرانی از گوشت قرمز استفاده می شود. اما کوفته مشتا ترکیبات متفاوتی دارد و از ماهی، سیب زمینی، ادویه بندری و سبزیجات محلی تشکیل شده است. جنوبیها معمولا این غذا را به همراه سس مخصوص (شامل پوره گوجه فرنگی، پیاز داغ و ادویه) و ترشی بندری سرو می کنند. البته در برخی از مناطق هرمزگان به سس این خوراک تمبر هندی می افزایند تا طعم شیرین پیدا کند.

ماهی مخصوص این کوفته نیز با روش مشتا (نوعی روش خاص ماهیگیری که مطابق با جذر و مد دریاست) صید می شود و طعم منحصر به فردی دارد. شما می توانید در سفر نوروزی به بندر عباس، علاوه بر بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن،کوفته ماهی را در رستوران های محلی آن مانند سامکو، داریوش و مروارید امتحان کنید.البته با توجه به بالا بودن هزینه های اقامت در این شهر در ایام نوروز، برای کاهش هزینه های خود بلیط هواپیما چارتری را با ارزان ترین قیمت ازسایت ما رزرو کنید.

ایران کشور پهناوریست که فرهنگ غذایی بسیار غنی و متنوعی دارد. بنابراین به هرکجای ایران که سفر کنید، از شکم گردی لذت خواهید برد.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *