حقاق جالب از واتیکان

حقاق جالب از واتیکان، کوچکترین کشور جهان!

راهنمای مطالعه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]حتما شما هم بارها نام کوچکترین کشور جهان را شنیده اید. کشور واتیکان، کوچکترین دولت- شهر دنیاست که مقدس‌ترین شهر مسیحیان می باشد. واتیکان در ایتالیا واقع شده و کم جمعیت ترین کشور دنیا می باشد. از نظر تاریخی این شهر بسیار مهم و ارزشمند است و اتفاقات زیادی را به خود دیده است.

با این که واتیکان کشور بسیار کوچکی است اما یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری می باشد. اگر علاقه مند اسرار واتیکان هستید، در این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره این کشور زیبا بدست آورید.

واتیکان چیست؟

حکومت واتیکان به صورت پادشاهی می باشد و رییس آن پاپ اعظم است. این دولت- شهر در حدود ۱۰۰ هکتار وسعت دارد که تقریبا به اندازه یک هشتم پارک سنترال نیویورک است.

با این که در نظر اول واتیکان یک شهر کوچک دیده می شود اما تمامی خصوصیات یک کشور مستقل را دارا می باشد. این کشور پاسپورت، پول ملی، گواهینامه‌، رسانه، پرچم و سرود ملی و حتی تمبر مخصوص به خود را دارد. این کشور با درآمدهایی چون گردشگری، فروش تمبر و فروش کالاهایی که گردشگران خریداری می کنند، اداره می شود. این کشور مرکز مسیحیت در جهان است و محل زندگی پاپ اعظم می باشد. در ادامه مطالب جالبی را درباره معرفی شهر واتیکان بیان می کنیم.

ابلیسک در کجای واتیکان قرار دارد؟

در واتیکان ابلیسک یا هرم سنگی بزرگی در میدان سن پیتر قرار دارد که کالیگولا آن را از مصر به واتیکان آورد. «کالیگولا» امپراطور روم دستور داد تا ابلیسکی را که به صورت یک تکه از سنگ گرانیت قرمز رنگی به وزن ۳۵۰ تن در ۳۰۰۰ سال پیش برای فرعون ساخته بودند، به میدان سن پیتر واتیکان بیاورند. این هرم در سال ۱۵۸۶ در این مکان قرار داده شد و یکی از جاذبه های گردشگری و نماد واتیکان است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9884″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

عدم خروج پاپ ها از واتیکان به مدت ۶۰ سال

ماجرا از زمان استقلال ایتالیا آغاز شد. در آن زمان ایالت های مستقل ایتالیا توسط پاپ ها اداره می شد تا این که درسال ۱۸۷۰، زمانی‌که کشور ایتالیا متحد شد، دولت جدید سکولار، همه‌ سرزمین‌های پاپ را به تصاحب خود درآورد و فقط واتیکان امروزی از این امر مستثنی شد. بنابراین جنگ سردی بین دولت ایتالیا و کلیسا درگرفت که موجب شد تا پاپ‌ها دولت ایتالیا را به رسمیت نشناسند و به صورت مستقل عمل کنند. بر همین اساس پاپ «پیوس نهم» خود را «زندانی واتیکان» نامید و پاپ ها به مدت ۶۰ سال از شهر خارج نشدند و دولت ایتالیا را رسما قبول نداشتند.

پیما لاتران و استقلال واتیکان

درگیری بین دولت ایتالیا و قدرت‌های کلیسا در سال ۱۹۲۹ با امضا کردن «پیمان لاتران» پایان یافت. این پیمان توسط موسولینی رئیس دولت ایتالیا به امضا رسید و واتیکان شهری که کشوری مستقل است. بر اساس همین معاهده ۹۲ میلیون دلار به این کشور غرامت پرداخت شد و واتیکان این مبلغ را به عنوان بودجه خود استفاده کرد.

حضور پاپ ها در واتیکان از قرن چهاردهم

محل زندگی پاپ ها قبل از قرن چهاردهم در قصر لاتران رم بود. آن‌ها تا سال ۱۳۰۹، زمانی‌که دستگاه پاپ به «آوینیون» فرانسه منتقل شد، رم را به مقصد واتیکان ترک کردند. هفت پاپ که اصالتا فرانسوی بودند، از آوینیون، حکومت را اداره می‌کردند تا اینکه در سال ۱۳۷۷ به روم بازگشتند. در این سال کاخ لاتران دچار حریق شد و واتیکان به عنوان محل اقامت پاپ تعیین شد. در آن زمان شهر نیاز به بازسازی داشت چرا که به خرابه تبدیل شده بود.

استخدام گارد سوئیسی به‌ عنوان نیروهای محافظ!

از سال ۱۵۰۶ گارد سوئیسی، با لباس‌های رنگارنگ رنسانسی برای محافظت پاپ استخدام شدند. در آن زمان «پاپ ژولیوس یکم» نیروهای سوئیسی را برای محافظت از خود به کار گرفت. گارد سوئیسی در واتیکان وظیفه داشت تا امنیت شخصِ پاپ را تامین کنند. می توان گفت این کوچکترین ارتش دنیاست که همه نیروهای آن شهروندان سوئیس می باشند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”9823″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

چرا پاپ ها از گذرگاه های مخفی فرار کردند؟

در سال ۱۲۷۷، یک گذرگاه مخفی که به کاخ سنت آنجلو در حاشیه‌ی رود «تیبر» متصل می شد، برای فرار پاپ ساخته شد. این گذرگاه در سال ۱۵۲۷، زمانی‌که جانِ «پاپ کلمنت هفتم» را هنگام شورش روم نجات داد، بسیار مهم جلوه کرد. به طوری که در زمانی هجوم نیروهای «کارل پنجم»، به واتیکان شهر بسیاری از کشیش‌ها و راهبه‌ها به قتل رسیدند اما گارد سوئیسی دشمن را مجبور به عقب نشینی کرد و کلمنت را از گذرگاه مخفی به کاخ سنت آنجلو فراری داد. ۱۴۷ نفر از نیروهای پاپ در این جنگ کشته شدند.

شهروندان واتیکان در خارج از کشور زندگی می کنند

درسال ۲۰۱۱، شهروندان واتیکان در حدود ۵۹۴ نفر بودند که از این تعداد ۷۱ کاردینال، ۱۰۹ نفر گارد سوئیسی، ۵۱ نفر کشیش و یک راهبه در داخل این کشور بودند.

بزرگ‌ترین گروه شهروندان واتیکانی را ۳۰۷ نفر از اعضای روحانی تشکیل می‌دهد. از زمانی‌که «پاپ بندیکت شانزدهم» از مقام خود کناره‌گیری کرد، در هنگام انتخاب پاپِ جدید یک نفر به جمعیت شهر اضافه می‌شود. اکثر شهروندان در خارج از کشور زندگی می کنند و تعدادی از آنها در سراسر دنیا دارای پست های مهم دیپلماتیک هستند.

برای سفر به واتیکان باید ابتدا به رم بروید. چرا که شهر واتیکان دارای فرودگاه مستقل نمی باشد. برای سفر به رم می توانید به سایت تیک بان مراجعه کرده و بلیط هواپیما رم را در قسمت بلیط هواپیما خارجی جستجو و در کوتاهترین زمان و کمترین قیمت رزرو نمایید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

پندار شایسته

پندار شایسته

دنیا مثل یک کتابه و اونایی که سفر نرفتن، تنها یک صفحه این کتاب رو خوندن. (سنت آگوستین) مجله تیک بان کمک می کنه تا شروع سفر باهوش را در کنار هم تجربه کنیم و لذت ببریم. انگیزه سفر، یکی از امیدوار کننده ترین نشانه های زندگی هست، پس امیدوار و مسافر باشید.
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
پندار شایسته

پندار شایسته

دنیا مثل یک کتابه و اونایی که سفر نرفتن، تنها یک صفحه این کتاب رو خوندن. (سنت آگوستین) مجله تیک بان کمک می کنه تا شروع سفر باهوش را در کنار هم تجربه کنیم و لذت ببریم. انگیزه سفر، یکی از امیدوار کننده ترین نشانه های زندگی هست، پس امیدوار و مسافر باشید.

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *