۵ زیارتگاه دیدنی در ایران

ایران یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی در سراسر جهان است که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند. در واقع اماکن زیارتی یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور ما هستند که مسلمانان را از سراسر جهان به سوی خود می کشانند. بسیاری از این زیارتگاه ها، علاوه بر جاذبه مذهبی از جاذبه های تاریخی نیز برخوردارند که ...
راهنمای مطالعه

ایران یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی در سراسر جهان است که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند. در واقع اماکن زیارتی یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور ما هستند که مسلمانان را از سراسر جهان به سوی خود می کشانند. ایرانیها نیز بنابر آداب و رسوم دینی خود، حداقل سالی یکبار به این اماکن زیارتی سر می زنند. زیرا زیارت موجب آرامش روح و حس تقرب و نزدیکی به خدا می شود و ما را از روزمرگی رها می کند. با توجه به تاریخ درخشان و سبک معماری چشم نواز ایرانی بسیاری از این زیارتگاه ها، علاوه بر جاذبه مذهبی از جاذبه های تاریخی نیز برخوردارند. در ادامه قصد داریم شما را با دیدنی ترین اماکن زیارتی ایران آشنا کنیم.

حرم امام رضا، قدیمی ترین زیارتگاه ایران

حرم امام رضا (ع) اولین و قدیمی ترین زیارتگاه کشور ما محسوب می شود که در سده ششم هجری ساخته شده است. این حرم که تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته، دارای ۱۰ صحن و ۲۴ رواق می باشد. با توجه به اینکه این بنای زیارتی در دوران حکومتهای مختلف مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته، در هر گوشه از آن ردپایی از سبک معماری آن دوران به چشم می خورد.

حرم امام رضا
صحن انقلاب که لقب زیباترین صحن حرم امام رضا را به خود اختصاص داده، از ۴ ایوان تشکیل شده است. هر یک از این ایوان ها متعلق به یک دوره خاصی تاریخی هستند. به گونه ای که ایوان طلا نادری و اسماعیل طلا در دوران نادر شاه، پنجره فولاد در دوران تیموریان، ایوان عباسی در دوران صفویه ساخته شده اند. البته گنبدها و گلدسته های طلایی این حرم هم دسترنج هنرمندان دوران شاه طهماسب صفوی هستند. با خرید بلیط هواپیما تهران مشهد می توانید به سوی زیارت صدر نشین لیست دیدنی ترین زیارتگاه های ایران بشتابید.

مسجد گوهر شاد، عاشقانه ترین زیارتگاه ایران

مسجد گوهر شاد یکی از شاهکارهای معماری اسلامی به شمار می رود که در صحن جنوبی حرم امام رضا قرار دارد. این مسجد که به دستور بانو گوهرشاد، همسر میرزا شاهرخ تیموری ساخته شد، دارای گنبد و گلدسته های معرق کاری شده وگچ بری های بی نظیر می باشد به گونه ای که قدرت عشق را در سراسر این بنا می توان دید.

معمار اصلی این بنا قوام الدین شیرازی، یکی از معروف ترین معماران ایرانی بوده که به دلیل ادای نذر خود به امام هشتم شیعیان هیچ مبلغی را بابت ساخت این شاهکار دریافت نکرد.

مسجد گوهرشاد
همچنین افسانه های بسیاری درباره این بنا ذکر شده که شنیدن آن خالی از لطف نیست. بنابر آنچه در کتاب زندگینامه گوهر شاد آمده، درحین ساخت این مسجد یکی از کارگران به بانو گوهرشاد دل می بازد. این بانو در مقابل ابراز علاقه این کارگر از او درخواست عجیبی می کند. به این شکل که کارگر بر اساس این وعده باید به مدت چهل روز در اعتکاف به سر می برد. سپس بعد از گذشت چهل روز، چنانچه هنوز هم عاشق گوهرشاد ماند، این بانو پس از طلاق از همسرش با وی ازدواج کند. ولی این کارگر در طی این مدت بر اثر عبادت از عشق زمینی به عشق آسمانی رسید.

اما در کمال تاسف این بانوی بزرگوار در سن ۸۸ سالگی بر اثر دسیسه های درباریان به قتل رسید و در جوار همسر و پسرش در این مسجد به خاک سپرده شد. با این حال هنوز هم عاشقان بر سر مزار گوهرشاد تجدید پیمان می کنند و عهدهای عاشقانه می بندند.

امامزاده حسین، یکی از زیباترین زیارتگاه های ایران

در لیست دیدنی ترین زیارتگاه های ایران نام بقعه امامزاده حسین همواره می درخشد. زیرا معماری بی نظیر این بقعه به محض ورود هر بیننده ای را شگفت زده می کند. این بنا که در دوره ایلخانی ساخته شد، با کاشی کاری ها، آیینه کاری ها و نقش های ایرانی اصیل مزین شده است.

شاهزاده حسین که یکی از مهم ترین زیارتگاه های شهر قزوین محسوب می شود، منتسب به فرزند کوچک حضرت امام رضا (ع) می باشد که در جریان سفر به خراسان در منزل داوود بن عیسی قزوینی بر اثر بیماری فوت می کند. به همین جهت بسیاری از اهالی شهر قزوین معتقد هستند که این امامزاده حاجتهای آنها را خیلی زود اجابت می کند. البته ایوان ها و شاهکارهای هنری این بنا در دوران شاه عباس طهماسب صفویه و به دستور دختر او زینب بیگم ساخته شد. ورودی امامزاده حسین دارای ۲ طاق و ۶ مناره است که مزین به کاشی کاری ها و مقرنس کاری های بسیار زیبایی هستند.

امامزاده حسین (ع)
دور تا دور صحن این زیارتگاه از سه جانب شرقی، غربی و جنوبی با دیوارهایی به شکل طاق نما بنا و با کاشی های رنگی تزیین شده است. در این مجموعه ۸ کتیبه تاریخ دار قرار دارد که اطلاعات زیادی از نحوه و تاریخ ساخت این بنا قید گردیده است. گران قیمت ترین اثر در این بقعه در چوبی منبت کاری می باشد که با رنگ هایی طلایی، لاجوردی و فیروزه ای مزین شده اند. همچنین در روزهای محرم و صفر، مراسم با شکوه عزاداری سیدالشهدا در این مکان برگزار می شود که حضور در این مراسم لطف معنوی خاصی دارد.

امامزاده ابراهیم ییلاقی، یکی از دیدنی ترین زیارتگاه های ایران

شاید با خود فکر کنید که تلفیق زیارت و طبیعت گردی امکان پذیر نیست. ولی با سفر به گیلان و رفتن به امامزاده ابراهیم ییلاقی هم از فضای معنوی و هم از زیبایی های طبیعت لذت خواهید برد. این امامزاده در روستای شفت واقع شده که یکی از زیباترین روستاهای شمال کشور محسوب می شود.

امامزاده ابراهیم شفت
مردم بومی این خطه امامزاده ابراهیم ییلاقی (از نوادگان امام موسی کاظم) را ابوالفضل گیلانی می نامند و احترام ویژه ای برای وی قائل هستند. بقعه امامزاده ابراهیم دارای مهمانپذیر دلبازی است که مسافران در آن امکان اقامت کردن دارند. البته اقامت شما در این روستا نباید موجب برهم خوردن اهالی آن شود. همچنین پیشنهاد می کنیم به منظور کمک به اقتصاد محلی و توسعه ظرفیتهای گردشگری روستای شفت حتما از بازارچه های سنتی این منطقه دیدن کنید.

حرم شاه عبدالعظیم، پرحادثه ترین زیارتگاه ایران

این حرم که در جنوب تهران و در شهر ری قرار گرفته، به لقب قبله تهران شهرت دارد. زیرا در این محل علاوه بر پیکر شاه عبدالعظیم حسنی (از نوادگان امام حسن) دو امامزاده دیگر به نام حمزه و طاهر دفن شده اند. قدمت این مکان به دوره ایلخانی باز می گردد و در دوره های صفوی و قاجاریه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

این حرم که یکی از دیدنی ترین زیارتگاه های ایران به حساب می آید که از دو قسمت اصلی و مرکزی، رواق ها ،مساجد ،ایوان ها و صحن ها تشکیل شده است. بنای آرامگاه عبدالعظیم که به سبک سلجوقی شناخته شده، پوشیده از آیینه کاری و گچ کاری می باشد.

حرم شاه عبدالعظیم
حرم شاه عبدالعظیم علاوه بر جاذبه مذهبی از لحاظ تاریخی نیز مورد توجه گردشگران قرار دارد. زیرا در طول تاریخ حوادث بسیاری در این مکان رخ داده که از جمله مهم ترین آنها باید به تحصن علمای با هدف از میان رفتن تبعیض تعرفه گمرکی بین مسلمانان و تاجران خارجی، برکناری مستشار انگلیسی و آزادی کشور از سلطه بیگانگان در سال ۱۲۸۴ (زمان حکومت مظفر الدین شاه) اشاره کرد.

از همین رو چنانچه به مطالعه تاریخ ایران علاقه دارید، حتما به حرم شاه عبدالعظیم حسنی سر بزنید. چون با انجام این کار نه تنها از فیض معنوی بلکه از فیض علمی نیز بهره مند خواهید شد. اگرچه ما به معرفی دیدنی ترین زیارتگاه های ایران پرداختیم ولی عبادت در هر مکانی برای شما امکان پذیر است؛ تنها کافیست قلب خود را به خدا بسپارید.

راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

سفر به کره شمالی

سفر به کره شمالی، لذت یا اسارت؟!

کره شمالی یکی از جالب ترین کشورهاست که قطعا سفر به آن تجربه منحصر به فردی است. سفر به کره شمالی شبیه به هیچ کشور دیگری نیست؛ در ادامه درباره عجایب این کشور بیشتر صحبت خواهیم کرد. سوای از مباحث سیاسی کره شمالی، مردم این کشور در شرایط خاصی زندگی می کنند که ممکن است دانستن آن برایتان جالب باشد. اما…

محرم در اصفهان

آداب و رسوم محرم در اصفهان

اهالی نصف جهان هم از دوران صفویه تاکنون هر ساله در دهه اول محرم، شهر را سیاه پوش و بساط عزاداری مفصلی را بر پا می کنند. از همین رو آداب و رسوم محرم در اصفهان، جذابیت بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. در مجله تیک بان قصد داریم شما را با زیباترین مناسک حسینی در شهر گنبدهای فیروزه ای آشنا کنیم…

مراسم قالیشویان

مراسم قالیشویان مشهد اردهال

مراسم قالیشویان یکی از مشهورترین آیین های مذهبی در کشور می باشد که در سال ۲۰۱۲ توسط یونسکو به ثبت رسید. این مراسم تنها مناسب مذهبی تعیین شده بر اساس تقویم شمسی در ایران است که قدمت برگزاری آن به ۵۷ سال پس از هجرت پیامبر بازمی گردد….

جزایر جیمز باند

جزایر جیمز باند کجاست؟

جزایر جیمز باند یا همان خائو فینگ کان، مجمع الجزایری از جزایر کوچک هستند که در خلیج فانگ نگا در نزدیکی پوکت تایلند قرار دارند. این جزایر به دلیل طبیعت بی نظیر و چشم نوازشان بسیار مشهور هستند به طوری که هر ساله میلیونها گردشگر را…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *