لرستان - آبشار بیشه

آبشار بیشه، عروس آبشارهای لرستان

در صورتی که از عطر گلهای بهاری و دراز کشیدن بر روی علف های سرسبز و خیس لذت می برید، در اولین فصل سال به دیدار عروس آبشارهای لرستان بشتابید. هیچ آبشاری از حیث زیبایی به پای آبشار بیشه نمی رسد! این آبشار که از به هم پیوستن چند آبشار کوچک تر تشکیل شده، چهل و هشتمین اثر ملی ثبت شده کشورمان به شمار می رود...
راهنمای مطالعه

آبشارها یکی از بهترین مقاصد برای سفرهای تابستانی به شمار می روند. زیرا تنها با پناه گرفتن در آغوش آب زلال و خنک آنها می توان از گرمای آزار دهنده تابستان و آفتاب عالم سوز رهایی یافت. خوشبختانه در گوشه و کنار کشور چهار فصل ما، آبشارهای بسیاری به چشم می خورد ولی هیچ آبشاری از حیث زیبایی به پای آبشار بیشه نمی رسد! این آبشار که از به هم پیوستن چند آبشار کوچک تر تشکیل شده، چهل و هشتمین اثر ملی ثبت شده کشورمان به شمار می رود.

این جاذبه گردشگری که در سال ۱۳۸۷ به ثبت رسید، در سالهای اخیر به شدت مورد توجه طبیعت گردان قرار گرفته است. به همین دلیل قصد داریم شما را با این جاذبه گردشگری بی نظیر آشنا کنیم.

عروس آبشارهای لرستان

آبشار بیشه لرستان کجاست؟

این آبشار در استان لرستان، سرزمین آبشارهای ایران قرار دارد. این جاذبه گردشگری که در دل کوه های زاگرس و در روستای سپید دشت واقع شده، با نام آبشار دورود هم در میان گردشگران شناخته می شود. دهستان سپید دشت یکی از توابع شهر خرم آباد به حساب می آید که در فاصله ۶۶ کیلومتری این شهرستان و ۷۸ کیلومتری شهرستان درود قرار دارد.

اطراف آبشار بیشه با کوه های بلند، جنگل های بلوط و روستاهای سرسبز احاطه شده است و در این منطقه گونه های جانوری متنوعی زندگی می کنند.

آب و هوای آبشار بیشه لرستان

پیش از حرکت به سوی این مقصد گردشگری طبیعی، باید با آب و هوای آن آشنا شوید. با توجه به قرار گرفتن این آبشار در قلب جنگل های زاگرس، این منطقه دارای آب و هوای چهار فصل و معتدل است. به گونه ای که این منطقه در فصل بهار خنک و پر بارش، در فصل تابستان مطبوع و نسبتا خنک و در فصل پاییز و زمستان سرد و کوهستانی است. همچنین طول آبشار بیشه از تاج تا زمین به ۴۸ متر و عرض آن به ۲۰ متر می رسد و در نهایت مسیر آن به رود سزار ختم می شود.

هوای آبشار بیشه لرستان

تفریحات آبشار بیشه

تماشای آبشار خروشان و وقت گذرانی در طبیعت، خود به تنهایی لذتبخش ترین تفریح به حساب می آید و روح شما را پس از گذراندن یک دوره سخت و طولانی کاری یا تحصیلی، احیا می کند. با این حال اگر اهل تفریحات هیجانی هستید، باز هم آبشار بیشه بهترین مقصد برای شما خواهد بود. زیرا این تفریحات را در این مقصد گردشگری می توانید تجربه کنید.

اسب سواری در قلب جنگل های زاگرس

اسب سواری در میان انبوهی از درختان افرا، بلوط، زبان گنجشک، ارغوان، گلابی وحشی و ولیک هیجان انگیزترین تفریحاتی است که می توان آن را در منطقه روستای بیشه تجربه کرد. در واقع در این روستا افراد محلی به شما اسب کرایه می دهند تا در جنگلهای زاگرس گشت و گذار کنید. با این حال جهت رعایت حقوق حیوانات، به شما توصیه می کنیم که از سواری چند نفره بر روی یک راس اسب، شلاق زدن و کشیدن زین اسبها اکیدا خودداری نمایید.

پیک نیک در اطراف آبشار بیشه

پیک نیک یکی از محبوب ترین تفریحات خانوادگی در میان ایرانیان است که همه افراد خانواده از جوان تا پیر امکان لذت بردن از آن را دارند. حالا تصور کنید که به همراه عزیزانتان در کنار آبشار بیشه نشسته اید و در حال لذت بردن از آهنگ دلنشین قطرات آب و آواز پرندگان یک لیوان چای ذغالی می نوشید. قطعا پس از تجربه دور همی به پا کردن در این منطقه بهشتی دیگر پیک نیک در هر باغ و بوستانی روح شما را سیراب نخواهد کرد.

عکاسی

آیا به دنبال خلق بهترین عکسهای یادگاری یا هنری هستید؟ پس فرصت را مغتنم بشمارید و در کنار این آبشار دست به دوربین شوید. البته توجه داشته باشید که جهت ثبت حرکات آبشار و قطرات آب می بایست از لنزهای حرفه ای عکاسی در طبیعت بهره ببرید.

روستا گردی

روستاگردی بهترین راه برای تعامل با مردم محلی و آشنایی با آداب و رسوم آنهاست. روستای بیشه که در نزدیکی آبشار بیشه قرار دارد، در صدر لیست دیدنی ترین روستاهای لرستان قرار دارد. در کوچه باغهای این روستای سرسبز می توانید از قدم زدن زیر سایه درختان گردو، انار و چنار لذت ببرید. همچنین آب و هوای پاکیزه و مطبوع ،مهمان نوازی اهالی روستا و طعم غذاهای محلی لرستان می توانند خستگی زندگی شلوغ شهری را از جان و تن شما به در کنند. همچنین اقامتگاه های بومگردی و رستورانهای سنتی متنوعی در این منطقه به چشم می خورند که در تمام طول سال پذیرای شما هستند.

 

روستای بیشه

امکانات آبشار بیشه لرستان

از آنجایی که در اطراف آبشار بیشه، امکانات رفاهی متنوعی دیده می شود، امکان اقامت و شب مانی برای شما وجود دارد. این امکانات عبارتند از:

  • پلاژهای اقامتی: شما با اجاره این پلاژها از امکان اقامت شبانه و خانوادگی ایمن در این منطقه نسبتا بکر بهره مند خواهید شد. با توجه به اینکه بازه قیمتی اجاره این پلاژها نسبتا اقتصادی است، اکثر خانواده های ایرانی از لحاظ مالی امکان اقامت در این مکان را دارند.
  • رستوران های محلی: در این محل رستورانهای محلی بسیاری توسط اهالی دایر شده که از جمله معروف ترین آنها می بایست به رستوران زاگرس و رستوران آبشار بیشه اشاره کرد. دنده کباب، زیر برنجی، کباب کوبیده از بهترین غذاهای طبخ شده در این رستورانهای سنتی هستند که حتما باید آنها را نوش جان کنید.
  • بازارچه های بومی: با سر زدن به این بازارچه ها، علاوه بر خرید سوغات و صنایع دستی لرستان همچون کاک، عسل، روغن حیوانی، سمنو، برساق، گلونی (نوعی روسری محلی)، جاجیم و گلیم، فرصت گفتگو با لرهای مهمان نواز و کمک به توسعه اقتصاد محلی را خواهید داشت.
  • سکوی استراحت گردشگران: در این مکان توریستهای آبشار بیشه می توانند جهت کمپینگ چادر بر پا کنند. البته در ایام پر تردد این سکوها در همان ساعات اولیه روز پر می شوند. به همین دلیل اگر قصد کمپ زدن در این منطقه را دارید، حتما صبح زود خود را به آبشار برسانید.
  • پارکینگ: با توجه به اینکه اکثر مسافران با خودروی شخصی یا اتوبوس گردشگری به این محل می آیند، پارکینگ عمومی در منطقه توریستی بیشه دایر شده است.
  • خانه بهداشت روستایی: متاسفانه برخی از گردشگران به دلیل بی توجهی به نکات ایمنی هنگام بازدید از آبشار بیشه دچار سانحه می شوند. این مصدومان جهت دریافت خدمات پزشکی و انجام اقدامات اورژانسی به خانه بهداشت روستایی انتقال می یابند.
  • سرویس بهداشتی: در سالهای اخیر به دلیل استقبال گسترده گردشگران، چندین سرویس بهداشتی در منطقه گردشگری بیشه ساخته شده است. با این حال نبود سرویس فرنگی معظلات متعددی را برای توریستها و طبیعت گردان خارجی در این منطقه به همراه دارد.
  • فروشگاه مواد غذایی: اگرچه اهالی روستای بیشه به آب آشامیدنی شرب دسترسی دارند ولی برای کسب اطمینان خاطر می توان از بقالی های روستا آب معدنی بسته بندی شده تهیه نمود. همچنین انواع تنقلات، میوه و سبزیجات و مواد خوراکی در مغازه های سطح روستا به آسانی یافت می شود.
  • پاسگاه انتظامی: با وجود پاسگاه انتظامی دیگر ترسی از شب مانی در طبیعت نخواهید داشت. با این حال به شما توصیه می کنیم که در حین اقامت در اقامتگاه های بومی و پلاژها از وسایل قیمتی خود به دقت نگه داری کنید.

 

آبشار نوژیان

بهترین زمان برای بازدید از آبشار بیشه لرستان

اینکه چه فصلی را برای بازدید از این جاذبه طبیعی انتخاب می کنید، کاملا به خودتان بستگی دارد. چنانچه اهل عکاسی در فضای باز هستید، فصل پاییز را جهت بازدید از این منطقه انتخاب کنید. چون در خزان با جشنواره رنگهای طبیعت پاییزی در جنگل های زاگرس روبرو خواهید شد.
در صورتی که از عطر گلهای بهاری و دراز کشیدن بر روی علف های سرسبز و خیس لذت می برید، در اولین فصل سال به دیدار عروس آبشارهای لرستان بشتابید. اگر در فصل تابستان به دنبال یک کولر طبیعی می گردید، در گرم ترین فصل تابستان بار و بندیل تان را ببندید ولی در فصل زمستان ترجیحا از رفتن به این مکان خودداری فرمایید. زیرا اگرچه تماشای قندیلهای یخ زده و آیینه وار و جنگل به خواب رفته زاگرس در این فصل زیباست، ولی خطر سقوط بهمن و مسدود شدن مسیر به دلیل بارشهای سنگین همواره شما را تهدید می کند.

توصیه های ضروری جهت سفر به آبشار بیشه

طبیعت گردی اصول و نکات خاصی دارد که بی توجهی به آنها صدمات جبران ناپذیری را برای شما به دنبال خواهد داشت. این نکات شامل موارد زیر می شوند:

  1. برای صعود به آبشار بیشه از مسیر پاکوب شده استفاده کنید تا در زمان برگشت گم نشوید. همچنین چنانچه مسیر هنوز بکر و دست نخورده است، آن را به وسیله پرچم یا سایر وسایل نشانه گذاری کنید.
  2. به هیچ عنوان در حوضچه های این آبشار شنا نکنید. چون مواج بودن و عمق زیاد آن موجب غرق شدن شما خواهد شد.
  3. پیش از حرکت وضعیت فنی و سلامت خودرو را به دقت چک کنید. زیرا در مسیر ناهموار روستای بیشه احتمال بروز نقض فنی بسیار بالاست.
  4. در طول روز که هوا روشن است، به سمت آبشار بیشه حرکت کنید چرا که جاده ی منطقه گردشگری بیشه فاقد تجهیزات روشنایی مناسب و زیر ساخت های استاندارد برای رانندگی در شب می باشد.
  5. حتما تجهیزات مورد نیاز نظیر عینک آفتابی، کلاه، کفش ساحلی، کفش مخصوص کوهنوردی، لباس مناسب فصل، کیسه خواب، کبریت یا فندک، پتو و جعبه کمکهای اولیه را با خود به همراه ببرید.
  6. برای برپا کردن آتش از چیدن و جمع آوری شاخه های سبز و تر اکیدا خودداری نمایید و به جای ذغال دودزا از آتش زنه استفاده کنید.
  7. پیش از بازگشت حتما آتش را به طور کامل با آب خاموش و خاکسترها را پراکنده کنید تا جنگل دچار آتش سوزی نشود. همواره به یاد داشته باشید که جنگل های زاگرس ریه های تنفسی کشور ما هستند و نابودی آنها نه تنها زیست هزاران گونه جانوری و گیاهی، بلکه حیات ما را هم به خطر می اندازد.
  8. از ریختن زباله و شستن لباس در حوضچه های آبشار بیشه خودداری کنید و در حفظ محیط زیست، این نعمت و موهبت خدادای کوشا بکوشید.
  9. به آداب و رسوم، اعتقادات و هنجارهای مردم روستای بیشه پایبند باشید. فراموش نکنید که آنها در واقع میزبان شما هستند. قطعا شما هم به عنوان مهمان باید رفتار مناسبی داشته باشید تا این مردم مهمانواز دوباره پذیرای شما باشند.

 

مسیر ریلی آبشار بیشه

جاذبه های گردشگری آبشار بیشه

استان لرستان از جمله سرسبزترین و خوش آب هوا ترین مناطق کشورمان می باشد که جاذبه های طبیعی بی شماری را در خود جای داده است. در نزدیکی آبشار بیشه هم جاذبه های گردشگری بسیاری به چشم می خورند که در طی مدت حضورتان در این منطقه امکان بازدید از آنها برایتان وجود دارد. این جاذبه ها عبارتند از:

  • آبشار آبگرم
  • آبشار نوژیان
  • دریاچه گهر
  • دشت لاله های واژگون
  • تنگه لی لی
  • کوه نارون

مسیرهای دسترسی به آبشار بیشه لرستان

شما به دو طریق می توانید خود را به این جاذبه طبیعی بی نظیر برسانید. در روش اول می بایست با خرید بلیط هواپیما تهران خرم آباد از سایت تیک بان، برترین سامانه عرضه کننده بلیت سفر در ایران راهی خرم آباد شوید و به سمت جاده سپید دشت حرکت کنید. پس از ۶۶ کیلومتر رانندگی (۴۰ الی ۶۰ دقیقه)شما به مقصد خود خواهید رسید.

ولی ما به شما پیشنهاد می کنیم که با قطار به سوی این مقصد حرکت کنید. چون قطار منتهی به آبشار بیشه از دل کوهستانها و جنگل های زاگرس می گذرد و گویی از مسیر بهشت عبور می کنید. جهت انجام این کار می بایست بلیط قطار تهران دورود را از تیک بان تهیه نمایید و در ایستگاه روستای بیشه از قطار پیاده شوید. اگرچه طی کردن مسیر درود تا آبشار بیشه با خودرو نیز امکان پذیر می باشد اما بی شک مسیر طولانی ۹۰ کیلومتری و جاده سنگلاخ شما را آزار خواهد داد.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *