طرقبه مشهد

همه چیز درباره طرقبه مشهد

اگر قصد طبیعت گردی و تماشای مناظر زیبای این منطقه را در آب و هوای مطبوع و لطیف دارید، فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که در این بازه زمانی در طرقبه با ازدحام گردشگران روبرو خواهید شد و مجالی برای لذت بردن از سکوت طبیعت برایتان باقی نخواهد ماند. در فصل پاییز با ....
راهنمای مطالعه

کلانشهر مشهد از گذشته های دور تاکنون مقصد زائرانی بوده که قصد پابوسی امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان را داشته اند. در حال حاضر نیز سالیانه ۲۵ ملییون مسافر به این مقصد زیارتی سفر می کنند که بخش قابل توجهی از آنها را خانواده ها تشکیل می دهند. با توجه به متفاوت بودن رده های سنی اعضای خانواده، برنامه سفر به مشهد باید به گونه ای باشد که کودکان و نسل جوان نیز نیز بر زیارت، به گشت و گذار و انجام تفریحات مورد علاقه خود بپردازند.

طرقبه یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری مشهد به حساب می آید که در سالهای اخیر با انواع امکانات تفریحی و گردشگری جهت جذب بیشتر گردشگران دایر شده است. اگر بلیط هواپیما مشهد را تهیه کرده اید و علاقه مند به جاذبه های گردشگری مشهد هستید، در ادامه با ما باشید تا شما را با بهترین جاهای دیدنی طرقبه از نگاه توریستها آشنا کنیم.

طبیعت طرقبه

طرقبه، بهترین مقصد برای طبیعت گردان

شهر طرقبه به دلیل واقع شدن در میان رشته کوه های بینالود و برخورداری از آب و هوای پاکیزه و مطبوع لقب (ریه های تنفسی مشهد) را به خود اختصاص داده است. از همین رو نه تنها گردشگران بلکه مشهدیها هم به محض خسته شدن از شلوغی، ترافیک و ازدحام جمعیت در این کلانشهر، به طبیعت بکر طرقبه پناه می برند. در واقع ییلاقات متعدد و روستاهای گردشگری بکر بهترین جاهای دیدنی طرقبه برای طبیعت گردان به حساب می آیند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

  • دره معشوق: این دره که سر تا سر آن با گل های ارغوان پوشیده شده، دره بنفش نیز نامیده می شود. ولی از آنجاییکه که هوشنگ ابتهاج، شاعر معروف گل ارغوان را نماد معشوق می دانست، عشاق در مشهد این جاذبه طبیعی را دره معشوق می نامند. البته درختچه های ارغوان در دره بنفش تنها در فصل بهار شکوفه می دهند و در سایرفصول به خواب عمیقی فرو می روند. با این حال این مکان در ماه اردیبهشت چنان زیباست که آراسته نبودنش در سایر ایام سال را جبران می کند.

 

دره معشوق

  • روستای گنگ، ماسوله مشهد: این روستا از لحاظ سبک معماری شباهتهای زیادی به روستای گردشگری ماسوله در گیلان دارد. در روستای گنگ خانه ها به سبک معماری پلکانی ساخته شده اند و سقف هر خانه حیاط خانه بالایی محسوب می شود. همین امر موجب شده که گردشگران پس از گشت و گذار در طرقبه به فکر اقامت در اقامتگاه های بومگردی این منطقه بیفتند و یک شب خاطره انگیز را به سبک روستاییان بگذارنند.
  • روستای رنگین کمانی مایان: هنگامی که پا به این روستا می گذارید، حس سر زندگی و نشاط در وجود شما بیدار می شود. زیرا شیروانی های رنگارنگ خانه های روستایی، درختان کهنسال ارس و باغات پر بار میوه طنین حیات را در گوش هر گردشگری زمزمه می کنند و کسالت های زندگی روزمره را از جان و تن او می شویند.

 

روستای رنگین کمانی مایان

  • سفر به قلب تاریخ در کوچه پس کوچه های روستای تاریخی ازغد: این روستا به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی طرقبه از دید علاقمندان به تاریخ، شناخته می شود. زیرا در آن بناهای بسیاری از دوران ایران باستان و پس از اسلام به چشم می خورد که از جمله شاخص ترین آنها می توان به کتیبه های عبری، سنگ نگاره های کنار رودخانه، امامزاده یاسر و ناصر و درختان پنج هزار ساله اشاره کرد.
  • رودخانه پنج دره، ییلاق مشهدیها: این رودخانه که ازمیان رشته کوه های بینالود سرچشمه گرفته، محل اصلی ییلاق اهالی مشهد در فصل گرما به شمار می رود. رودخانه پنج دره در طول مسیر خود از دره پر پیچ و خم ارغوان و روستای کلاته آهن (محل اصلی کشت محصولات) طرقبه عبور می کند و در نهایت به رودخانه بار می رسد. البته جهت رسیدن به این مقصد، باید حدود دو کیلومتر در طبیعت پیاده روی کنید و از زدن به دل کوه هراسی به دل خود راه ندهید.

 

رودخانه پنج دره

پارک های جنگلی متنوع، یکی از بهترین جاهای دیدنی طرقبه برای خانواده ها

اقامت و پیک نیک در پارکهای جنگلی طرقبه نیاز به توان جسمانی بالایی ندارد و همه افراد خانواده امکان انجام آن را دارند. پارکهای جنگلی طرقبه عبارتند از:

پارک جنگلی وکیل آباد، معروف ترین پارک جنگلی مشهد: این پارک جنگلی که ۲۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد، انواع امکانات جهت رفاه مسافران نظیر آلاچیق، رستوران، بوفه، سرویس بهداشتی و پاسگاه پلیس را در خود جای داده است.

پارک سنگی کمر مقبولا، به جای مانده از آشیانه سیمرغ: این پارک در واقع تنها پارک سنگی طبیعی ایران به حساب می آید که در آن انواع سنگها آتشفشانی با نقشها و حجاری های گوناگون به چشم می خورد. بنابر اعتقاد محلیها این مکان در زمانهای بسیار دور، خانه سیمرغی بوده که از خاکستر خود، سیمرغ جدیدی را به دنیا می آورد.

پارک پونه، مشهور ترین پارک طرقبه مشهد: این پارک که در دامنه ارتفاعات بینالود قرار دارد، به صورت پلکانی ساخته شده است. با توجه به اینکه این مکان در دره کوهستانی واقع شده، از آب وهوایی بسیار پاک و مطبوع برای کودکان و سالمندان برخوردار می باشد. در حقیقت درختان سر به فلک کشیده، پوشش گیاهی متنوع، آب نماهای زیبا و امکانات رفاهی مکفی پارک پونه را در لیست بهترین جاذبه های گردشگری طرقبه از نگاه گردشگران قرار داده است.

پارک پونه

شکم گردی در طرقبه، پیشنهادی ویژه به شکموها

مگر می توان به طرقبه رفت و به آسانی از غذاهای محلی آن همچون ششلیک، کباب کوبیده، دیزی و چلو ماهیچه گذشت؟ قطعا خیر. چون این کار به عبارتی قدر ناشناسی نسبت به نعمتهای الهی و زحمت سر آشپزان ماهر این منطقه به حساب می آید. پس در حین گشت و گذار در منطقه طرقبه به این رستوران ها سر بزنید و دلی از عزا در بیاورید.

رستوران گنجعلی خان: اگر اهل نوش جان کردن دیزی تنوری به همراه ترشی و سنگک هستید، بدون معطلی این رستوران را انتخاب کنید. چون رستوران گنجعلی خان به طبخ خوشمزه ترین دیزی های مشهد شهرت دارد.

رستوران چهار فصل عنبران، زیباترین رستوران طرقبه: چنانچه علاقمند به سرو غذا در یک محیط زیبا و دلپذیر هستید، به شما نوش جان نمودن غذا در رستوران چهار فصل عنبران در آلاچیق های چوبی را پیشنهاد می کنیم.

رستوران آبشار طرقبه با چاشنی ماهی گیری: در این رستوران انواع امکانات سرگرمی مانند سالن بلییارد، گیم نت و استخر ماهیگیری به چشم می خورد. بنابراین ماهی خوراک باقالی پلو با ماهی خود را می توانید با دستان خود شکار کنید.

رستوران آبشار طرقبه

رستوران قصر خورشید، مجلل ترین رستوران طرقبه: تنوع بالای منو و سرو غذاهای سنتی و فست فودی در کنار یکدیگر، این رستوران را به یکی از بهترین جاهای دیدنی طرقبه تبدیل کرده است. علاوه بر آن شما در رستوران قصر خورشید، فرصت نوش جان کردن خوشمزه ترین خوراک گردن گوسفندی در مشهد را خواهید داشت.
اگرچه در همه رستورانهای طرقبه کباب ششلیک سرو می شود، با این حال ششلیک هیچ رستورانی در ایران به پای رستورانهای شاندیز مشهد نمی رسد.

طرقبه، مجهزترین مکان تفریحی در مشهد

در این منطقه سر رفتن حوصله و کسالت کاملا بی معناست. چون در مجموعه های تفریحی آن تفریحات بسیار لذتبخش و متنوعی را می توان تجربه کرد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • سوارکاری، کلاسیک و محبوب: سوارکاری از جمله پرطرفدارترین تفریحات لوکسی است که امکان تجربه آن در منطقه توریستی طرقبه مشهد با پرداخت هزینه نسبتا پایین برای شما وجود دارد.
  • اتومبیل رانی، ترکیبی از لذت، جرات و سرعت: قطعا هیچ شهروند قانون مدار و متمدنی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در خیابانهای شهر رانندگی نخواهد کرد. اما شما در پیست اتومبیل رانی طرقبه اجازه زیر پا گذاشتن قوانین به صورت کاملا قانونی را خواهید داشت و حس شوماخر بودن را تجربه خواهید کرد.
  • اسکی، لوکس و زمستانی: قطعا پیست اسکی یکی از بهترین جاهای دیدنی طرقبه برای ورزشکاران محسوب می شود. البته این مکان تنها در فصل زمستان پذیرای مسافران و اسکی بازان عزیز می باشد.
  • مجموعه تفریحی چالیدره، ارزان ترین مجموعه تفریحی ایران: در این مجموعه می توانید با صرف کمترین هزینه، مدرن ترین و هیجان انگیزترین تفریحات روز دنیا را تجربه کنید. این تفریحات شامل زیپ لاین، بانجی جامپینگ، تله کابین سواری، ترن سواری، قایق سواری و گشت سافاری می شوند.

 

سوارکاری در طرقبه

بازارگردی با طعم زرشک و آلو بخارا

قطعا اگر از خانمها درباره بهترین جاهای دیدنی طرقبه سوال بپرسید، در پاسخ آنها نام بازار بین المللی بعثت چندین بار به گوش می خورد. زیرا در این بازار انواع تنقلات، خشکبار، صنایع دستی، زیور آلات و نقره جات، پوشاک چرمی و ظروف بلوری با نرخ رقابتی عرضه می شوند. مهمتر از آن در بازار بین المللی بعثت یک شهربازی کوچک، نمازخانه و چندین کافه و رستوران تعبیه شده تا بانوان بدون شنیدن غر و لند کودکان و آقایان از بازار گردی لذت مضاعف ببرند.

بازار بین المللی بعثت

مناسب ترین زمان برای بازدید از بهترین جاهای دیدنی طرقبه

اگر قصد طبیعت گردی و تماشای مناظر زیبای این منطقه را در آب و هوای مطبوع و لطیف دارید، فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که در این بازه زمانی در طرقبه با ازدحام گردشگران روبرو خواهید شد و مجالی برای لذت بردن از سکوت طبیعت برایتان باقی نخواهد ماند. در فصل پاییز با جشنواره ای از رنگها روبرو خواهید شد و زیباترین تصاویر را از سفرتان به مشهد ثبت خواهید کرد. چنانچه اهل تفریحات زمستانی (کوهنوردی و اسکی بر روی یخ) هستید، در فصل زمستان راهی شش های شهر مشهد شوید.

نحوه دسترسی به طرقبه

برای بازدید از بهترین جاهای دیدنی طرقبه، در اولین گام بلیط قطار یا هواپیما مشهد را از طریق سایت تیک بان، برترین عرضه کننده آنلاین بلیت سفر در کشور تهیه کنید. سپس بعد از رسیدن به مشهد و زیارت امام مهربانی ها، وارد بزرگراه وکیل آباد شوید و به سمت بلوار امام رضا بپیچید. در انتهای این بلوار به طرقبه، برترین منطقه گردشگری مشهد خواهید رسید.
با توجه به فاصله ۲۵ کیلومتری طرقبه تا مشهد، شما در صورت استفاده از خودروی شخصی، اتوبوس گردشگری و تاکسی تنها ۳۰ دقیقه در راه خواهید بود. خط متروی وکیل آباد مشهد هم شما را با صرف کمترین هزینه به این منطقه گردشگری جذاب می رساند تا علاوه بر زیارت، از سیاحت در این شهر هم حظ ببرید.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *