موزه امام حسین

موزه امام حسین، معنوی ترین موزه تاریخ

موزه امام حسین یکی از مشهورترین موزه های مذهبی در جهان محسوب می شود که همه شیعیان باید از آن بازدید کنند. این موزه در تاریخ 5 ژوئیه‌ی 2011 افتتاح شد. بنابر آمار رسمی تاکنون حدود 6 ملییون نفر از این مکان دیدن کرده اند که بخش قابل توجهی از آنها را زائران حرم سید الشهدا تشکیل می دهند. با این حال...
راهنمای مطالعه

موزه امام حسین یکی از مشهورترین موزه های مذهبی در جهان محسوب می شود که همه شیعیان باید از آن بازدید کنند. این موزه در تاریخ ۵ ژوئیه‌ی ۲۰۱۱ افتتاح شد. بنابر آمار رسمی تاکنون حدود ۶ ملییون نفر از این مکان دیدن کرده اند که بخش قابل توجهی از آنها را زائران حرم سید الشهدا تشکیل می دهند. با این حال با گسترش موج اسلام گرایی در سالهای اخیر در کشورهای غربی، مورخان و اسلام شناسان بسیاری به هدف بازدید از متفاوت ترین موزه¬ی اسلامی به شهر کربلا سفر می کنند.
ما نیز به بهانه نزدیک شدن به ایام اربعین قصد داریم شما را با این مکان منحصر به فرد آشنا کنیم.

موزه امام حسین کجاست؟

این موزه در طبقه دوم حرم امام حسین (ع) و در نزدیکی در باب القبله قرار دارد. این طبقه در سال ۱۲۷۹ هجری به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. از همین رو در این محل کاشی کاری ها، حجره ها، ایوانچه ها و مقرنس های کاریی به سبک قاجاری به چشم می خورد.

باب القبله هم قدیمی ترین در و دروازه ورود به صحن اصلی حرم به شمار می رود. بر روی این در نام امام حسین(ع) به شیوه هنرمندانه ای حک شده است. در قسمت ورودی موزه امام حسین (ع) نیز یک ستون سنگی مرمر سفید رنگ توجهتان را جلب می کند که حدود ۳ متر ارتفاع دارد. کل فضای موزه با چراغ های سبز رنگ نورپردازی شده و همه قفسه ها و دیوار سبز یا سفید رنگ هستند تا یاد آور معصومیت، پاکی و صلح طلبی ثارالله و یارانش باشد.

باب القبله

اشیای نگه داری شده در موزه امام حسین (ع)

در این مکان اشیای گرانبهایی نگه داری می شوند که بخشی از آنها را اشیای مربوط به تاریخ اسلام و بخش دیگر آن را هدایای تقدیمی پادشاهان و بزرگان به موزه کربلا تشکیل می دهند.

تارموی پیامبر اسلام: تار موی حضرت محمد (ص) قدیمی ترین وسیله ایست که در موزه کربلا نگهداری می شود. بنابر عقیده مورخان این تار مو، پس از رحلت ایشان از مدینه به قسطنطیه، مرکز امپراطوری عثمانی منتقل و تا مدتها در گنجینه عثمانی ها نگهداری شد تا اینکه داوود پاشا، والی حکومت وقت عثمانی پس از شیعه شدن، آن را به موزه امام حسین (ع) تقدیم نمود.

قرآن با دستخط امام علی (ع): این کتاب ارزشمندترین شی موجود در این محل به شمار می رود که بر روی پوست آهو کتابت شده است. قرآن دست نویس امام علی (ع) در سال ۱۰۰۹ هجری شمسی توسط شاه عباس صفوی به کتابخانه سیدالشهدا اهدا شد.

قرآن با دستخط امام علی (ع)

الماس ملک فیصل: فیصل بن عبد العزیز، پادشاه عربستان سعودی در سال ۱۹۲۱ الماس درخشانی را در طی سفر زیارتی به کربلا به موزه امام حسین هدیه نمود که در حال حاضر گران قیمت ترین شی موجود در این مکان محسوب می شود.

شاه چراغ ناصری: لوستر شمع دار یا شاه چراغ ناصری زیباترین وسیله ایست که در طول تاریخ اسلام به این موزه اهدا شده است. ناصرالدین شاه قاجار این لوستر را که به جای حباب چراغ شمعدان های شیشه ای دارد، حدود ۲۰۰ سال پیش به موزه کربلا هدیه کرد.

تفنگ های ارتش عثمانی: سلاطین نامدار عثمانی از جمله سلطان سلیمان و سلطان سلیم در دوران حکومتشان به نشانه ارادتمندی به شهدای کربلا، تفنگ های ۲ متری دوربرد و پر قدرت خود را به این محل وقف نمودند.

تفنگ های ارتش عثمانی

تبر طلایی: این تبر که بدنه¬ی آن از جنس طلای ۲۴ عیار می باشد، توسط پادشاه کشور اودی، یکی از کشورهای شیعه نشین شبه قاره هند به موزه امام حسین (ع )اهدا شد.

سپرهای ۸۰۰ ساله: سلطان احمد جلایر، ششمین پادشاه از خاندان ایلخانیان بود که بر منطقه آذربایجان و تبریز حکم می راند. وی در پایان دوران حکمرانی ۲۰ ساله خود برای توبه از گناهانش سپرهای سپاه خود را وقف موزه سیدالشهدا کرد.

ضریح قدیمی: باید بدانید که حرم امام حسین (ع) از زمان بنا شدن تاکنون، چندین بار مورد حمله دشمنان اسلام قرار گرفته است. حکومتهای ایرانی همواره در طول تاریخ نقش بسیار پر رنگی در بازسازی آن داشته اند. به گونه ای که سلاطین ایرانی این مکان را در دوران ایلخانیان، صفویان وقاجاریان بازسازی کردند.

آخرین بازسازی حرم امام حسین (ع) به دست شیخ عبدالحسین طهرانی، کارگزار ناصر الدین شاه انجام گرفت که در این عملیات ضریح و پوشش طلایی قدیمی گنبد بارگاه با طلای جدید تعویض شد.بنابراین ضریح قدیمی به موزه حرم امام حسین (ع) انتقال یافت.

ضریح قدیمی حرم امام حسین (ع)

زنجیرهای دوره عثمانی: در دوران حکومت عثمانیها، زنجیرهایی بر سر در حرم سیدالشهدا نصب شده بود تا از ورود سربازان با اسب به حرم و بی حرمتی به ساحت مقدس ایشان جلوگیری شود. این زنجیرها در حال حاضر در طبقه دوم حرم نگه داری می شوند.

تخته فرش سلطنتی: پس از تشکیل حکومت صفوی و رسمی شدن مذهب شیعه، پادشاهان صفوی به منظور گسترش قلمرو اسلام فعالیتهای عمرانی خود را در شهرهای سامرا، کربلا و نجف آغاز کردند. آنها در حین انجام این عملیات، رواقهای حرم امام حسین (ع) را با فرشهای گران بهای ایرانی پوشاندند و محیط داخلی حرم را به چلچراغ های شیشه ای و طلایی و آیینه کاری های ظریف مزین کردند. شاه اسماعیل صفوی هم گرانبهاترین فرش بته جقه ای که توسط هنرمندان دربار بافته شده بود را به موزه کربلا اهدا کرد.

تخته فرش سلطنتی

پرده ی توبه کعبه، معنوی ترین شی موزه: پرده کعبه یا باب التوبه نوعی پرده ابریشمی سیاه رنگ می باشد که در آن تارهای طلا و نقره با وزن بیش از ۱۰۰ مثقال به کار رفته است. این پرده در نخستین بازسازی کعبه در محرم سال ۲۳۷ هجری قمری به دستور متوکل عباسی تعویض و پرده قدیمی به این مکان اهدا شد.
علاوه بر این اشیا، چندین فقره سلاح، نسخ خطی ارزشمند، انواع قالیهای دستباف و نقره جات در این موزه به چشم می خورند که اهدا کننده آنها نامشخص است.

آدرس و ساعات بازدید از موزه امام حسین (ع)

با توجه به واقع شدن این موزه ارزشمند در حرم امام حسین (ع) شما می توانید پس از زیارت سیدالشهدا به بازدید آن بروید. این مکان در دو نوبت صبح (از ساعت ۹ الی ۱۱) و عصر (از ساعت ۱۳ الی ۱۶) پذیرای زائرین محترم می باشد. بنابراین اگر قصد بازدید از معنوی ترین موزه جهان را دارید، همین حالا بلیط هواپیما تهران نجف را از سایت تیک بان، برترین عرضه کننده آنلاین بلیت سفر در کشور تهیه کنید.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *