بازار کاشان

بازار گردی در شهر گل و گلاب

بازار گردی یکی از جذاب ترین تفریحاتی است که در سفر می توان آن را تجربه کرد. گشت و گذار در بازارهای محلی، شما را با فرهنگ، سبک زندگی و صنایع دستی مقصدی که به آن سفر کرده اید،آشنا می کند. خوشبختانه در کشور ما بازارهای سنتی بسیاری به چشم می خورند که از جمله زیباترین آنها باید به بازار کاشان اشاره کرد. این بازار تاریخی...
راهنمای مطالعه

بازار گردی یکی از جذاب ترین تفریحاتی است که در سفر می توان آن را تجربه کرد. گشت و گذار در بازارهای محلی، شما را با فرهنگ، سبک زندگی و صنایع دستی مقصدی که به آن سفر کرده اید، آشنا می کند. خوشبختانه در کشور ما بازارهای سنتی بسیاری به چشم می خورند که از جمله زیباترین آنها باید به بازار کاشان اشاره کرد. این بازار تاریخی که در ۸ شهریور ۱۳۵۵ به ثبت ملی رسیده، در لیست برترین جاذبه های گردشگری کاشان قرار دارد. بنابراین بازدید از این مکان را حتما باید در برنامه سفر به کاشان بگنجانید. از همین رو در مجله تیک بان قصد داریم شما را به قلب تپنده بازار کاشان ببریم. پس با ما در این گشت و گذار جذاب همراه باشید.

تاریخچه بازار سنتی کاشان

قدمت این بازار به دوران سلجوقیان باز می گردد. در آن دوران تنها تاجران و بازرگانان ایرانی در این مکان به داد و ستد می پرداختند ولی در دوران شاه عباس اول صفوی، همزمان با رشد اقتصادی و توسعه تجارت خارجی بازار سنتی کاشان به اوج رونق و شکوفایی رسید. به گونه ای که جهانگردان برای خرید سوغاتی و فروش کالاهایشان به این محل می آمدند و روزانه معاملات زیادی در آن صورت می گرفت اما وقوع زلزله در سال ۱۱۹۲ و افول اقتصادی در دوران شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی موجب تخریب و رکود این بازار شد.

تاریخچه بازار سنتی کاشان

 

به همین دلیل فتحعلی شاه قاجار، تصمیم به بازسازی بازار کاشان گرفت. او بنای جدیدی را بر روی ویرانه های بازار قبلی ساخت و به دستور وی چندین تیمچه، کاروانسرا و حمام در این بازار احداث شد. در دوران پهلوی همزمان با اجرای طرح خیابان سازی شهری، بخشی از بافت تاریخی این بازار نابود شد و باقی آن در مسیر خیابان افضل قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۱۲۰ حجره جدید در بازار سنتی کاشان افتتاح شد. در سالهای اخیر با توسعه گردشگری و برگزاری تورهای کاشان، این جاذبه های گردشگری بیش از پیش مورد توجه توریستهای خارجی و داخلی قرار گرفته که این امر موجب رشد اقتصاد محلی این شهر شده است.

بازار سنتی کاشان کجاست ؟

این مکان دیدنی در تقاطع خیابان بابا افضل و میدان کمال الملک قرار دارد. در واقع این بازار از اواسط خیابان بابا افضل آغاز شده و تا دروازه دولت ادامه می یابد. با توجه به قرار گرفتن بازار کاشان در قلب بافت سنتی این شهر، شما با رفتن به آن شانس بازدید از محله های سنتی و لمس سبک زندگی مردم بومی این شهر از نزدیک را خواهید داشت. پیشنهاد می کنیم که حتما در این محله گشتی بزنید و از گپ زدن با کاسبها و مردم مهمانواز کاشان لذت ببرید.

سبک معماری بازار کاشان، تلفیقی از شکوه صفویان و هنر قاجاریان

شما با رفتن به این مکان در یک لحظه به دو دوره تاریخی متفاوت سفر خواهید کرد. زیرا بخشی از آن به دست معماران دربار صفوی و بخش دیگر آن به دست استاد کاران قاجاری ساخته شده است. در واقع چهارسوهای منقش به تزیینات و اشکال پیچیده هندسی که دو راسته اصلی بازار را به هم وصل می کنند، یادآور سبک معماری مجلل صفوی هستند. اما سراها (تجارتخانه های بزرگ که در آن محصولات به صورت عمده عرضه می شوند)، خانبارها (انبارهای کالا)، حجره ها و تیمچه های مقرنس کاری شده بیانگر هنر استادکاران قاجاری هستند.

عماری بازار کاشان

معرفی بخشهای مختلف بازار تاریخی کاشان

شما با بازدید از این بازار یک تیر و چندین نشان خواهید زد چون با آمدن به این مکان علاوه بر گشت و گذار در بازار و خرید سوغاتی های کاشان شانس بازدید از چندین جاذبه تاریخی مشهور را هم خواهید داشت. در فضای بازار کاشان بناهای تاریخی خیره کننده ای به چشم می خورند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

۱- مسجد مدرسه سلطانی: این بنا یکی از شاهکارهای معماری دوران قاجاریه به حساب می آید که اکنون با نام حوزه علمیه امام خمینی شناخته می شود. مدرسه مسجد سلطانی به دستور فتحعلی شاه قاجار و به سبک مدارس چهار باغ و صدر اصفهان و به همت استاد محمد شفیع و میرزا ابوالقاسم اصفهانی ساخته شده است. این مدرسه که دارای دو شبستان، آبنمای سه تکه، نمازخانه تابستانی و زمستانی و حیاط مشجر می باشد، همچون نگینی در دل بازار کاشان می درخشد.

مسجد مدرسه سلطانی

۲- امام زاده درب زنجیر: این بنای قاجاری متعلق به ابوحارث، فرزند امام موسی جعفر است که در سال ۶۹۶ هجری قمری در شهر کاشان فوت می کند. فضای داخلی این امامزاده شامل بقعه، رواق و صحن وسیعی می شود که با کاشیهای معرق و نفیس تزیین شده اند. البته به یاد داشته باشید که شما برای زیارت امام زاده حارث حتما می بایست با چادر وارد این مکان مقدس شوید.

۳- مسجد صفوی میر عماد: این مسجد متعلق به دوران سلجوقیان می باشد و تاکنون بارها بازسازی شده است. این بنای ارزشمند در دوران حمله مغولها ویران و توسط خواجه عماد الدین مرمت شد. آنچه مسجد میر عماد را از سایر مساجد کاشان متمایز می کند، سردر با شکوه و منقش آن است. کتیبه های روی دیوار هم که هر کدام در یک دوره تاریخی خاص حک شده اند، شما را با هنر معماری ایرانی به طور اجمالی آشنا می کند.

مسجد صفوی میر عماد

۴- رستوران حمام خان کاشان: این حمام که در دوران زندیه ساخته شده، در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ یه ثبت ملی رسید. البته در حال حاضر این مکان به رستوران سنتی تغییر کاربری داده و در آن با انواع غذاهای سنتی و شربتهای گوارای کاشان از مهمانها پذیرایی می شود.

۵- تیمچه امین الدوله، زیباترین بنای بازار کاشان: در این تیمچه می توان به وضوح شکوه معماری ایرانی را مشاهده کرد. سرای امین الدوله در سال ۱۲۸۰ به دستور امین الدوله و به همت استاد علی کاشانی ساخته شد. این بنای دو طبقه که سقف آن به مقرنس ها و کاشی های خوش رنگ و لعاب قاجاری مزین شده، با زیبایی خیره کننده اش گردشگران را به انداختن عکسهای یادگاری و هنری دعوت می کند.

تیمچه امین الدوله

از بازار کاشان چه سوغاتی بخریم؟

وقتی پا به بازار سنتی کاشان می گذارید، حجره ها با اجناس خوش رنگ و لعابشان به شما چشمک می زنند. در چنین شرایطی شما ممکن است در خرید سوغات سر در گم شوید. ما به شما پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی با صنایع دستی و سوغات کاشان از همه راسته ها و سراها دیدن کنید. بازار کفاشان، بازار مسگرها و بازار فرش فروشان معروف ترین راسته های بازار سنتی کاشان هستند که بازدید از آنها حس سر زندگی را در وجود شما بیدار می کند.

نحوه دسترسی به بازار کاشان

این بازار دو ورودی اصلی دارد که یکی از آنها در خیابان افضل و دیگری در دروازه دولت قرار دارد. این خیابان یکی از خیابانهای مرکزی و اصلی کاشان به شمار می رود که با استفاده از وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس و تاکسی به آن دسترسی خواهید داشت. دروازه دولت هم که در بافت سنتی این شهر واقع شده، به سادگی قابل دسترسی می باشد. همچنین در صورت پیدا نکردن دربهای اصلی بازار می توانید از کسبه و اهل محل درخواست راهنمایی کنید.

ساعات کاری بازار کاشان

این بازار در ساعت ۸ صبح باز و در ساعت ۸ شب بسته می شود. همچنین با توجه به متدین بودن اهالی کاشان و اعتقاد محکم آنها به دین مبین اسلام، این مکان در ایام سوگواری و اعیاد مذهبی تعطیل می باشد ولی ماه محرم از این قاعده مستثناست. در این ایام تمام سراهای بازار یکدست سیاه پوش می شوند و مراسم عزاداری با شکوه و بی نظیری در بازار سنتی کاشان برگزار می شود. پس چنانچه به این شهر کویری زیبا سفر کردید، بازدید از مناسکی مانند مراسم سوگواری سیدالشهدا، مراسم قالیشویان و آیین گلاب گیران را به هیچ عنوان از دست ندهید.

مس فروشی بازار کاشان

جاذبه های گردشگری نزدیک به بازار سنتی کاشان

پس از بازدید از این بازار می توانید از جاذبه های تاریخی نزدیک به آن دیدن کنید. البته امیدواریم که پس از بازگشت از بازار آنقدر دستتان پر و جیبتان خالی نباشد که چاره ای جز برگشتن به هتل نداشته باشید. این جاذبه های تاریخی عبارتند از:

  • مناره زین الدین
  • مسجد آقا بزرگ (با فاصله ۵۵۰ متر)
  • آرامگاه محتشم کاشانی (با فاصله ۶۰۰ متر)
  • خانه تاریخی عباسی ها (با فاصله ۷۵۰ متر)
  • خانه تاریخی بروجردی ها (با فاصله ۱.۵ کیلومتر)
  • خانه تاریخی طباطباییها (با فاصله ۱.۷ کیلومتر)

شکم گردی در اطراف بازار کاشان

احتمالا بعد از زیر پا گذاشتن راسته های بازار و بلند کردن بسته های سنگین سوغاتی حسابی کالری سوزانده اید و حسابی گرسنه شده اید. در این صورت شما مجبور به تحمل گرسنگی نیستید. بلکه می توانید با سر زدن به رستورانهای سنتی نزدیک بازار دلی از عزا در بیاورید. این رستورانها عبارتند از:

  • کافه رستوران هرنو
  • سفره خانه سنتی مادربزرگ
  • رستوران سنتی نگین
  • رستوران مرشدی

سفره خانه سنتی مادربزرگ

اقامتگاه های نزدیک به بازار کاشان

همچنین اقامتگاه های سنتی همچون هتل خانه مرشدی، هتل منوچهری و هتل خانه ایرانی که در نزدیکی بازار کاشان قرار دارند، دارای رستوران سنتی جهت پذیرایی از مسافران هستند. علاوه بر آن در صورت تمایل به اقامت در بافت سنتی کاشان و تجربه زندگی به سبک پیشینیان می توانید در این اقامتگاه های سنتی اتاق رزرو کنید ولی با توجه به بالا بودن هزینه اقامت و خدمات گردشگری در این هتل های معروف، حتما بلیط قطار تهران کاشان را با ارزان ترین نرخ از تیک بان، برترین مرجع آنلاین عرضه بلیت سفر تهیه کنید تا در هزینه های سفر شما صرفه جویی شود.

اطلاعات جاذبه گردشگری

  • آدرس: استان اصفهان – شهر کاشان – خیابان افضل – بازار کاشان
  • ساعات کاری: ۸ صبح الی ۱۳-۱۷ الی ۲۰
  • هزینه بازدید از جاذبه: رایگان
دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *