دریاچه سوها، بهشت اردبیل

جاذبه‌های گردشگری اردبیل منحصر به آثار تاریخی و باستانی نمی باشد، بلکه طبیعت بکر و زیبای اردبیل نیز می تواند سفری بی نظیر برای شما رقم بزند. دریاچه سوها در نزدیکی شهرستان نمین واقع شده که در زبان محلی به آن سوا می گویند. این دریاچه...
راهنمای مطالعه

اگر علاقه مند به اقامت در دل طبیعت هستید، حتما باید شبی را در کنار دریاچه سوها کمپ بزنید. اینجا محیطی ایده‌آل برای عاشقان طبیعت است تا لحظاتی را از طبیعت بی نظیر اردبیل لذت ببرند. با این که جاذبه های گردشگری اردبیل بسیار متنوع و دیدنی هستند اما دریاچه سها و طبیعت اطرافش می تواند خاطره ای ماندگار از سفر به اردبیل برای تان رقم بزند.

این دریاچه شگفت انگیز در شهرستان «نمین» و در ۳۵ کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد که همچون نگینی در دل کوهستان اردبیل می درخشد. جنگل هایی که در مجاورت دریاچه قرار دارد، طبیعت گردان را مسحور خود می کند.

دریاچه سوها در واقع آبگیر مصنوعی است که محل تامین آب روستای سوها می باشد که در چهار کیلومتری دریاچه واقع شده است. عمق دریاچه ۶ متر است که توسط جمع شدن آب پشت سد کوچکی که جهت بهره‌برداری از آب‌های جاری منطقه احداث شده است، شکل گرفته است. در اطراف دریاچه مناظر طبیعی بی نظیری وجود دارد که شما را مبهوت می کند.

دریاچه سوها کجاست؟

جاذبه‌های گردشگری اردبیل منحصر به آثار تاریخی و باستانی نمی باشد، بلکه طبیعت بکر و زیبای اردبیل نیز می تواند سفری بی نظیر برای شما رقم بزند. دریاچه سوها در نزدیکی شهرستان نمین واقع شده که در زبان محلی به آن سوا می گویند. این دریاچه آبگیر پست سد سوها می باشد که حدود ۵/۱ کیلومتر طول و نیم کیلومتر عرض دارد.

آب دریاچه راکد است و امکان شنا کردن ندارد اما قایقرانی و ماهیگیری و تفریحات آبی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. دریاچه سوها زیستگاه قزل آلای رنگین کمان است که اداره حفاظت از محیط زیست استان اردبیل، بر آن نظارت دارد. اگر در کنار دریاچه کمپ بزنید، از عطر گل های بابونه سرمست می شوید و از دیدن گله های اسب وحشی لذت ببرید. چشم انداز دریاچه سوا، جنگل های پوشیده از درختان سر به فلک کشیده است و سمت دیگر دریاچه تپه های سبز و مسیر آبشار لاتون قرار دارد. این آبشار بلندترین آبشار چهار فصل ایران است.

دریاچه سوها اردبیل
جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه سوها

در۵ کیلومتری دریاچه سوها روستایی به همین نام قرار دارد که اهالی روستا با تعبیه آلاچیق‌های زیبا و ارائه خوراکی های متنوع مانند آش دوغ، چای و قلیان و… لحظات دلنشینی را برای مسافران فراهم می کنند. این روستا دارای آب و هوای معتدل که از آغاز جنگل های گیلان را نوید می دهد. چشمه‌های آب فراوان روستا با نام سوها بسیار تماشایی و دیدنی هستند. جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه سوها عبارتند از:

آبشار لاتون

آبشار زیبای لاتون با ارتفاع ۱۰۵ متر از دامنه شرقی کوه اسپیناس، سرچشمه می‌گیرد. فاصله این دریاچه تا لاتون تقریبا ۱۶ کیلومتر می باشد که باید این مسیر را پیاده طی کنید. پس از رسیدن به روستای کوته کومه باید ۶ کیلومتر پیاده‌روی کنید تا به آبشار لاتون برسید. این آبشار بلندترین آبشار چهارفصل ایران است که تماشای آن در تمام فصول تماشایی است. پیاده روی که شامل ارتفاعات تالش می‌شود، بیش از ۱۰ ساعت طول می کشد تا به آبشار لاتون برسید. مسیر دریاچه سوها به لاتون پوشیده از جنگل‌های و تپه‌های سرسبز، چشمه‌های جوشان و دره های عمیق تشکیل شده است.

جنگل های فندقلو

در بازدید از دریاچه سوها حتما از جنگل های زیبای فندقلو در ۱۰ کیلومتری شهر دیدن کنید. این جنگل با ۱۶ هزار کیلومتر وسعت، پوشیده از درختان فندق است. شما می توانید علاوه بر درختان فندق از درختان دیگری مانند سیب وحشی، توت فرنگی، گوجه سبز، ازگیل، به و تمشک نیز دیدن کنید و منظره زیبای آنها را که در کنار هم رشد کرده اند، تماشا کنید. حیات وحشی که این جنگل را برای زندگی خود انتخاب کرده ند شامل گرگ، گراز و خرس می باشد.

توجه داشته باشید که در اطراف دریاچه امکانات رفاهی چندانی برای اقامت مسافران وجود ندارد و فقط آب شرب و سرویس بهداشتی فراهم است. توجه داشته باشید که در این منطقه موبایل آنتن نمی‌دهد. بنابراین هنگام رفتن به دریاچه تجهیزات کامل همراه خود ببرید. سعی کنید شبانه در اطراف دریاچه کمپ نزنید و برای اقامت به روستای سوها بروید.

روستای سوها در دهستان «ویلکیج» قرار دارد که بسیار خوش آب و هوا بوده و ۳۵۰ خانوار در آن زندگی می کنند. نام این روستا به‌‌معنی «آب‌ها» می باشد که به دلیل وجود دریاچه و چشمه های فراوان به این اسم نامیده می شود. این منطقه به قدری آب فراوا است که اگر محکم قدم بزنید، از جای پای شما چشمه‌ جاری می‌شود!
روستای سوها در فاصله ۶۲۵ کیلومتری تهران قرار دارد که با وجود جنگل های گیلان گویی تکه ای از بهشت است.

بهترین فصل سفر به دریاچه سوا چه زمانی است؟

اگر قصد دارید تا با سفر به این منطقه سفر به بهشت را تجربه کنید، حتما در فصل بهار و تابستان به این دریاچه بروید. تابستان ها در این منطقه مناظر مه آلود زیبایی دارد که بسیار شگفت انگیز است. آب و هوای دریاچه سوها بسیار مطبوع و جذاب است. در اطراف دریاچه دشتی از گل های بابونه شما را سرمست می کند که سوژه زیبای عکس های شما می باشد. برای تماشای این گلهای زیبا ماه‌های تیر و مرداد بهترین زمان برای سفر به دریاچه سوها می باشد. اما برای تماشای کوهستان و جنگل های پاییزی می توانید پاییز را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به دریاچه سوها
اقامت در سفر به دریاچه سوا

اقامتگاه دریاچه سوها، یک اقامتگاه بومی است که امکانات چندانی ندارد. برای اقامت می توانید هتل احسانی را که نزدیک‌ترین هتل به دریاچه سوا می باشد را رزرو نمایید. این هتل در نمین اردبیل قرار دارد که فاصله زیادی با دریاچه ندارد و با رزرو هتل احسانی به آسانی می‌توانید از جاذبه‌های اطراف دریاچه دیدن کنید. اگر در این منطقه هتل پر شده باشد می‌توانید با رزرو هتل‌ اردبیل اقامت راحتی را تجربه کنید. اردبیل نیز با دارا بودن جاذبه های فراوان می تواند سفر دلچسبی را برایتان رقم بزند.

دسترسی به دریاچه سوا چگونه است؟

برای دسترسی به دریاچه می توانید بلیط هواپیما اردبیل را از سایت تیک بان خریداری کنید، سپس بعد از رسیدن به این شهر، از اردبیل به سمت بریس بروید. پس از گذر از این جاده و رسیدن به نیارق، در طول مسیر با توجه به تابلوها خود را به روستای سوها واقع در شهرستان نمین برسانید.

پس از عبور از روستا یک مسیر ۴ کیلومتری را طی کنید تا به دریاچه سوها برسید. فاصله نمین تا دریاچه سوها را می‌توانید با اتومبیل طی کنید اما اگر اهل پیاده روی هستید، بهتر است از مناظر اطراف لذت ببرید و با پای پیاده خود را به دریاچه برسانید.
آدرس دریاچه سوها: استان اردبیل، ۳۶ کیلومتری شهر اردبیل، شهرستان نمین، ۴ کیلومتری شمال شرقی روستای سوها

راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *