indian wedding

از آداب و رسوم ازدواج در هند چه می دانید؟

ما در این بلاگ قصد داریم پرده از واقعیت سنت ازدواج در هند برداریم. پس برای رفتن به مجلس عروسی هندی آماده شوید. تقریبا در همه جای جهان آقایان به خانمها پیشنهاد ازدواج می دهند ولی در این کشور دخترها به همراه خانواده به خانه آقای داماد می روند و پیشنهاد ازدواج را مطرح می کنند. البته...
راهنمای مطالعه

هند به سرزمین شگفتی ها شهرت دارد. زیرا در هر گوشه و کنار آن شما با جاذبه های گردشگری عجیب و متفاوتی روبرو خواهید شد. این کشور پهناور و پر جمعیت که حدود ۱۷ درصد جمعیت کل کره زمین را در خود جای داده، کشور ۷۲ ملت نیز نامیده می شود. در واقع بنابر قانون آزادی مذاهب در این سرزمین پیروان هزاران مذهب ابراهیمی و غیر ابراهیمی بدون هیچ گونه تضاد و تعارضی در کنار یکدیگر به زیست مسالمت آمیز می پردازند.

آداب و رسوم ازدواج در هند

برجسته ترین گروه جمعیتی این کشور را پیروان مذهب هندو تشکیل می دهند که از فرهنگ و آداب و رسوم منحصر به فردی برخوردارند. اگر چه در فیلمها و سریالهای هندی اکثر ازدواجها عاشقانه است، ولی در واقعیت آداب و رسوم ازدواج در هند با ساخته های بالیوود از زمین تا آسمان تفاوت دارد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم پرده از واقعیت سنت ازدواج در هند برداریم. پس برای رفتن به مجلس عروسی هندی آماده شوید.

آداب ازدواج در هند

خواستگاری عروس از خانواده داماد

تقریبا در همه جای جهان آقایان به خانمها پیشنهاد ازدواج می دهند ولی در این کشور دخترها به همراه خانواده به خانه آقای داماد می روند و پیشنهاد ازدواج را مطرح می کنند. البته در این میان تصمیم شخصی داماد در نتیجه نهایی تاثیر چندانی ندارد. بلکه این خانواده او هستند که تصمیم نهایی را می گیرند. سپس در صورتی که عروس مورد قبول آنها بود با لباس و ظروف نقره به خانه عروس می روند. این رسم یکی از مهم ترین آداب و رسوم ازدواج در هند به شمار می رود که سگاتی نامیده می شود. در این جلسه دو خانواده درباره موضوعاتی نظیر مهریه و شرایط مالی و زندگی زوج پس از ازدواج مذاکره می کنند.

دامادان مهریه بگیر هندی!

در هند بر خلاف کشور ما عروس موظف به پرداخت مهریه می باشد. این مهریه شامل طلا، ماشین، ملک یا زمین می شود که عروس به صورت عند المطالبه باید آن را به داماد هدیه کند. همچنین در این کشور عروسها علاوه بر پرداخت مهریه عروس می بایست جهیزیه سنگینی به خانه بخت ببرد. این جهیزیه تنها محدود به وسایل خانه نیست، بلکه شمش طلا، پول نقد، وسیله نقلیه و مسکن را هم در برمی گیرد. بنابراین در این مرحله خانواده عروس هر آنچه را که دارند، باید جهت رضایت طرف مقابل در طبق اخلاص بگذارند. به همین دلیل خانواده های هندی داشتن فرزند پسر را به دختر ترجیح می دهند تا سرمایه هایشان سر یک مجلس خواستگاری بر باد نرود.

مهندی، غذا خوردن ممنوع!

مهندی یکی از مهم ترین آداب و رسوم ازدواج در هند است که شباهت زیادی به حنابندان ایرانی دارد. در این مراسم که توسط خانواده عروس برگزار می شود، تنها بانوان اجازه حضور دارند. در حقیقت تنها مرد مجلس داماد است که دست در دست عروس وارد مراسم مهندی می شود. در این مراسم که یک شب مانده به عروسی برگزار می گردد، بر روی دست و پای عروس با حنا نقش و نگارهای زیبایی حک می کنند. البته نزدیکان عروس و داماد نیز می توانند در مهندی بر روی دست هایشان نقش حنا بزنند.

مراسم مهندی
در این مراسم با خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای هندی نظیر: بریانی، کباب، مومو، مرغ تندوری و دسر گلاب جونون، زولبیا و حلوای گاجار از مهمانان پذیرایی می شود. ولی عروس و داماد اجازه ندارند از این غذاها میل کنند. چون بر اساس تعالیم دین هندو عروس و داماد می بایست با شکم خالی و بدن پاکیزه در مراسم عقد حضور پیدا کنند.

مراسم هلدی با چاشنی زردچوبه

این مراسم در صبح روز عروسی برگزار می شود .در مراسم هلدی خانواده های دو طرف به محض رسیدن عروس و داماد با پاشیدن زردچوبه بر روی سر زوج جوان از آنها پذیرایی می کنند. زیرا هندی ها بر این باورند که مالیدن زردچوبه بر روی سر و صورت و بدن موجب خوشبختی، سلامتی و طول عمر می شود. شاید با خود فکر کنید که پوست عروس و داماد بر اثر ریختن زردچوبه رنگ زرد به خود می گیرد اما کاملا در اشتباهید. از آنجایی که تناژ پوست هندیها بسیار تیره می باشد، زردی زردچوبه بر روی پوست آنها هیچ تاثیری ندارد. ولی ما به هیچ عنوان انجام رسم هلدی را به شما توصیه نمی کنیم. چون ممکن است طرف مقابل پس از دیدن رخ زرد شما به یکباره زیر قول و قرار ازدواجتان بزند.

مراسم هلدی هند

طواف به دور آتش مقدس در روز عروسی

چرخیدن به دور آتش مقدس یکی از مهم ترین آداب و رسوم ازدواج در هند است که بدون انجام آن ازدواج زوجین هیچ گونه اعتبار شرعی و قانونی ندارد. در این مراسم که با حضور برهمن (روحانی هندوها) انجام می شود، عروس و داماد باید در حین زمزمه سوگند ازدواج در زیر زبان هفت دور به دور آتش مقدس بگردند؛ این کار دلایل متفاوتی دارد. برخی از هندوها معتقدند که با انجام این کار عروس و داماد در هفت عالم آسمانی و زمینی و هفت زندگی به یکدیگر وفادار خواهد ماند. اما بر اساس آموخته های وداها (کتاب مقدس هندوها) عروس و داماد با انجام این کار در هفت حوزه زندگی (سلامتی، بیماری، غم، شادی، فقر، ثروت و عبادت) با یکدیگر پیمان می بندند.

در این مراسم که معمولا بین سه تا شش ساعت طول می کشد، مهمانها در چادرهای سرپوشیده و رنگارنگ با انواع شربت و نوشیدنی پذیرایی می شوند.

حک کردن خال هندو بر پیشانی عروس

در پایان مراسم عروسی عاقد یک خال قرمز بر روی پیشانی عروس به نام تیلاک می زند که بیانگر متاهل شدن وی می باشد اما باید بدانید که تیلاک در هند تنها مختص به نوعروسان و زنان متاهل نیست. بلکه روحانیون در تمام مراسم های مذهبی بر روی پیشانی عبادت کنندگان با برنج تیلاک می زنند. زیرا آنها اعتقاد دارند که تیلاک موجب فعال شدن چشم سوم، بصیرت و روشن بینی می شود. این ماده از زردچوبه، پودر زاج سفید و کافور تهیه می گردد و در بازار هند امکان خرید آن برای گردشگران وجود دارد.

گردنبند به جای حلقه ازدواج

پس از چرخیدن به دور آتش مقدس، نوبت رقص و پایکوبی می رسد. در مراسم عروسی در ابتدا عروس و داماد در چادر رنگارنگی که منداپ نامیده می شود می نشینند. البته در این مرحله پیش از شروع رقص داماد گردنبندی به نام مانگالسوترا دور گردن عروس می اندازد که حکم حلقه ازدواج را دارد. این گردنبند از دو نگین و یک آویز طلا تشکیل شده که بنابر آداب و رسوم ازدواج در هند تا آخر عمر باید بر روی گردن عروس بماند.

گردنبند ازدواج هندی

عروس قرمز پوش در هند

همچنین بنابر رسوم هندیها عروس در روز عروسی باید به جای لباس سفید لباس قرمز بپوشد و مهمانها باید ساری های نگین کاری شده بپوشند. داماد و مردان اقوام نزدیک عروس هم حتما باید با لونگی (نوعی لباس مردانه ابریشمی متشکل از شلوار و پیراهن بلند) در مجلس عروسی حاضر شوند. در این مجلس پدر عروس دست دخترش را به دست داماد می دهد و عروس و داماد حلقه گل گردن یکدیگر می اندازند.

این حلقه از گل سوسن، میخک، ارکیده، یاس، آفتابگردان و گل همیشه بهار تهیه می شود که گلهای بومی مناطق استوایی و شبه قاره هند به حساب می آیند. علاوه بر آن منداپ (جایگاه نشستن عروس و داماد)با انواع گل، تور و پارچه های رنگارنگ آراسته می شود. خانواده های ثروتمند و اشرافی هند که متعلق به کاست مهاراجه (طبقات اجتماعی بالای جامعه) هستند. معمولا عروسی را در خانه خود و با تشریفات و آب و تاب بسیاری برگزار می کنند. در حالیکه خانواده های فقیر مراسم کوچکی در معبد برگزار می نمایند و با ساده ترین غذاها از مهمان های خود پذیرایی می کنند.

رقص هندی، یکی از جذاب ترین آداب و رسوم ازدواج در هند

هندی ها در زمینه رقص و آواز در سطح جهان مشهورند. به گونه ای که این مردمان عجیب حتی در مراسم عبادت خدایانشان به رقص و آواز می پردازند. بنابراین عروسی ها در هند معمولا به صحنه رقابت و مسابقه رقص میان خانواده داماد و عروس تبدیل می شود.

رقص هندی
لازم به ذکر است که اهالی هریک از مناطق هند سبک رقص مخصوص به خود را دارند. بارانتانیام و بانگرا دو سبک متداول رقص در هند به شمار می روند که در عروسی ها و مراسمات سنتی هندوها به وفور می توان آن را مشاهده کرد.

شما هم دعوتید!

از آنجایی که هندوها بسیار مهمان نوازند، شما با خرید بلیط هواپیما دهلی شانس شرکت در عروسی های هندی را خواهید داشت. با توجه به اینکه هندی ها معمولا در فصول معتدل سال مراسم های عروسی خود را برگزار می کنند، شما با سفر به این سرزمین در ماه های نوامبر تا آوریل (آبان تا اردیبهشت) شانس تماشای آداب و رسوم ازدواج در هند را از نزدیک خواهید داشت.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

سفر به کره شمالی

سفر به کره شمالی، لذت یا اسارت؟!

کره شمالی یکی از جالب ترین کشورهاست که قطعا سفر به آن تجربه منحصر به فردی است. سفر به کره شمالی شبیه به هیچ کشور دیگری نیست؛ در ادامه درباره عجایب این کشور بیشتر صحبت خواهیم کرد. سوای از مباحث سیاسی کره شمالی، مردم این کشور در شرایط خاصی زندگی می کنند که ممکن است دانستن آن برایتان جالب باشد. اما…

محرم در اصفهان

آداب و رسوم محرم در اصفهان

اهالی نصف جهان هم از دوران صفویه تاکنون هر ساله در دهه اول محرم، شهر را سیاه پوش و بساط عزاداری مفصلی را بر پا می کنند. از همین رو آداب و رسوم محرم در اصفهان، جذابیت بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. در مجله تیک بان قصد داریم شما را با زیباترین مناسک حسینی در شهر گنبدهای فیروزه ای آشنا کنیم…

مراسم قالیشویان

مراسم قالیشویان مشهد اردهال

مراسم قالیشویان یکی از مشهورترین آیین های مذهبی در کشور می باشد که در سال ۲۰۱۲ توسط یونسکو به ثبت رسید. این مراسم تنها مناسب مذهبی تعیین شده بر اساس تقویم شمسی در ایران است که قدمت برگزاری آن به ۵۷ سال پس از هجرت پیامبر بازمی گردد….

جزایر جیمز باند

جزایر جیمز باند کجاست؟

جزایر جیمز باند یا همان خائو فینگ کان، مجمع الجزایری از جزایر کوچک هستند که در خلیج فانگ نگا در نزدیکی پوکت تایلند قرار دارند. این جزایر به دلیل طبیعت بی نظیر و چشم نوازشان بسیار مشهور هستند به طوری که هر ساله میلیونها گردشگر را…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *