غذاهای خیابانی هند

معروف ترین غذاهای خیابانی هند

سمبوسه یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی هند به شمار می رود که از حیث خوشمزگی دست کمی از سمبوسه های اهواز و آبادان ندارند. این سمبوسه ها مانند سمبوسه های ایران، مثلثی شکل هستند اما مواد درون آنها با نسخه ایرانی آن از زمین تا آسمان تفاوت دارد...
راهنمای مطالعه

هند سرزمین شگفتیهاست! با سفر به این کشور علاوه بر بازدید از ابنیه تاریخی، با عجیب ترین آداب و رسوم و سبک زندگی در جهان آشنا خواهید شد و تند و تیزترین غذاهای دنیا را میل خواهید نمود. به همین دلیل سفر به هندوستان برای افرادی که به طعم های تند علاقه دارند، تجربه بسیار لذتبخشی خواهد بود.
البته فرهنگ غنی و اصیل آشپزی هندی صرفا به غذاهای تند و استفاده از ادویه های رنگارنگ محدود نمی شود. بلکه در جشن ها و مهمانی ها در سفره ی هندیها غذاهای ترش و شیرین هم به چشم می خورند. با توجه به محدود بودن اطلاعات گردشگران ایرانی درباره فرهنگ آشپزی هندی، در مجله تیک بان قصد داریم شما را با معروف ترین غذاهای خیابانی هند آشنا کنیم.

واداپوآ، یکی از ارزان ترین غذاهای خیابانی هند

اگرچه تور هند نسبت به تورهای داخلی قیمت بالاتری دارد ولی هزینه خورد و خوراک در آن چندان بالا نیست. در واقع پولی که در رستوران های این کشور بابت غذا می پردازید، تقریبا با هزینه غذا در رستورانهای ایران برابری می کند. البته در صورتی که وعده های غذایی خود را از دکه های اغذیه فروشی محلی هندی تهیه کنید، هزینه های شکم گردی شما به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

واداپوآ ارزان ترین غذای خیابانی هند محسوب می شود که بافتی شبیه همبرگر دارد. این غذا در واقع نوعی همبرگر گیاهی است که از پوره سیب زمینی، آرد نخود تشکیل شده و به همراه چاشنی های ترش و تمبر هندی در نان همبرگری سرو می شود.

واداپوآ

تاریخچه همبرگر هندی

در سال ۱۹۶۶ فردی به نام اشتوک وادیا که اهل شهر بمبئی بود، واداپوآ را برای اولین بار به تقلید از همبرگر آمریکایی تهیه نمود و آن را در دکه کوچک خود (واقع شده در نزدیکی ایستگاه قطار این شهر) به مسافران قطار فروخت. دیری نپایید که آوازه¬ی این همبرگر هندی در سراسر شهر پیچید و واداپوآ به یکی از نمادهای شهر بمبئی تبدیل شد. محبوبیت این غذای اقتصادی به گونه ای بود که پس از گذشت مدت کوتاهی دکه های سراسر کشور به فروش آن پرداختند و در سال ۱۹۸۰ روزنامه نگاران محلی درباره رمز و راز موفقیت واداپوآ با اشتوک وادیا مصاحبه کردند. اگرچه امروز این آشپز محلی در قید حیات نیست، ولی می توان با نوش جان نمودن واداپوآ یاد او را زنده نگهداشت.

روتی چاتای، از خوشمزه ترین غذاهای خیابانی هند

این نان سنتی علاوه بر هند در سایر کشورهای آسیای شرقی نظیر مالزی، اندونزی و سنگاپور نیز پخته می شود. روتی چاتای از آرد گندم، آب و نمک تشکیل شده و در ایالتهای مسلمان نشین، نانواها درون آن را با گوشت، مرغ و تخم مرغ پر می کنند. در ایالتهایی که گیاهخواری رواج دارد، این نان با انواع ادویه طعم دار می شود. هندیها روتی چاتای را در وعده صبحانه به همراه چای ماسالا و کره، مربا، شکر و عسل میل می کنند.

روتی چاتای

لواش هندی یا لواش ایرانی؟

بافت این نان شباهت زیادی به نان لواش ایرانی دارد. با این تفاوت که نان لواش در تنور و روتی چاتای در تابه پخته می شود. علاوه بر آن گاهی به مواد اولیه نان روتی چاتای شیر، شکر و کره حیوانی می افزایند تا انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز تامین کند. این نان در نانوایی های همه محله های هند یافت می گردد و شما با پرداخت یک تا دو روپیه امکان خرید و امتحان کردن طعم دلپذیر آن را خواهید داشت.

مرغ تندوری، کنتاکی هندی

کمتر کسی پیدا می شود که طعم مرغ سوخاری را نپسندد. چیکن تندوری نوعی کنتاکی هندی به حساب می آید که در کشورهای هند و پاکستان در تنور پخته می شود. راز خوشمزگی این غذا را می توان در ادویه های منحصر به فردی که برای طعم دار کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد، جستجو کرد. پودر کاری، فلفل سیاه و قرمز، زعفران و پودر کارامل سیاه از ادویه های سنتی هستند که به مرغ تندوری عطر و طعم بهشتی می بخشند.

چیکن تندوری که طعم تند و دودی دارد، نه تنها در دکه های اغذیه فروشی بلکه در رستورانهای سراسر هند نیز سرو می شود.

مرغ تندوری، کنتاکی هندی

سمبوسه هندی، از پرطرفدارترین غذاهای خیابانی هند

شاید باور این مساله که سمبوسه یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی هند به شمار می رود، برای شما سخت باشد. اما باید اذعان کنیم که سمبوسه های هندی از حیث خوشمزگی دست کمی از سمبوسه های اهواز و آبادان ندارند. این سمبوسه ها مانند سمبوسه های ایران، مثلثی شکل هستند.

اما مواد درون آنها با نسخه ایرانی آن از زمین تا آسمان تفاوت دارد. عدس، لپه، پیاز پخته شده و پوره سیب زمینی از مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا هستند و در آن هیچ ردپایی از گوشت چرخ کرده به چشم نمی خورد. با این حال در برخی از مناطق مسلمان نشین هند نظیر ایالت کشمیر، آشپزهای خیابانی به مواد اولیه سمبوسه مرغ چرخ کرده و گوشت گاو نیز می افزایند. اما به دلیل پایین بودن سطح بهداشت در این کشور و عدم اطمینان از رعایت بهداشت در کشتارگاه های آن ما به شما تنها تست کردن سمبوسه های گیاهی را توصیه می کنیم.

سمبوسه هندی

نکات طلایی شکم گردی در هند

قطعا پس از آشنایی با غذاهای خیابانی هند فیلتان حسابی یاد هندوستان کرده و قصد سفر به این دیار را دارید. ولی پیش از خرید بلیط هواپیما دهلی از تیک بان و شکم گردی در سرزمین عجایب باید این نکات را به خاطر بسپارید.

  1. برای امتحان کردن غذاهای خیابانی هند حتما به دکه ها و رستورانهای معتبر مراجعه کنید و از رعایت نسبی نکات بهداشتی توسط آشپز اطمینان حاصل نمایید.
  2. به هیچ عنوان سراغ امتحان کردن غذاهای دریایی نروید و جهت جلوگیری از مشکلات گوارشی و معده درد غذای خود را به همراه نوشابه گازدار میل کنید.
  3. در صورتی که مشکل گوارشی مزمن دارید، حتما قرص معده، سرم و انواع کنسرو منجمد با خود به همراه ببرید. چون در غیر این صورت با میل نمودن غذاهای تند و تیز هندی باقی سفرتان را در کما سپری خواهید کرد.
دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بزرگترین فستیوال رقص تانگو

بزرگترین فستیوال رقص تانگو در کجا برگزار می شود؟

این فستیوال که بزرگترین رویداد تانگوی جهان به حساب می آید، هر ساله از ۲۳ آگوست تا ۳ سپتامبر (از ۲ تا ۲۳ شهریور) در این شهر برگزار می شود. در این بازه زمانی هزاران رقصنده تانگو از سراسر جهان برای حضور در این جشنواره به بوینوس آیرس می آیند که…

روز ملی امارات

روز ملی امارات محبوب ترین فستیوال دبی

در این روز همه شهرها و خیابانهای امارات متحده عربی با پرچم های این کشور آذین بندی می شوند و ماشینها به رنگ های این پرچم (قرمز، سبز، سفید، سیاه)در می آیند. علاوه بر آن در زمان برگزاری فستیوال استقلال امارات در برج خلیفه دبی…

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

شاید شما هم این ضرب المثل (کاچی به از هیچی) را شنیده باشید اما کافیست به ترکیبات تشکیل دهنده این دسر خوشمزه نگاهی بیاندازید تا به اشتباه بودن این ضرب المثل پی ببرید. البته از منابع تاریخی اینگونه برمی آید که کاچی در زمانهای قدیم غذای فقرا بوده است. اما در حال حاضر…

ارزان ترین مراکز خرید همدان

ارزان ترین مراکز خرید همدان کجاست؟

در مراکز خرید ارزان همدان، سوغاتی و انواع اجناس را با مناسب ترین قیمت بیابید. به همین بهانه قصد داریم در مجله تیک بان شما را با بهترین مقاصد بازار گردی در شهر تاریخی هگمتانه و مراکز خرید ارزان همدان آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *