آلوده ترین قسمت های هواپیما

شاید برای خرید بلیط هواپیما هزینه زیادی را پرداخت کنید و انتظار داشته باشید که بسیار ایمن باشد. اما در طول سفر با این وسیله نقلیه باید نکاتی را رعایت کنید تا به حفظ سلامتی خود و دیگران کمک کرده باشید. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی...
راهنمای مطالعه

امروزه هواپیما اصلی ترین وسیله حمل ونقل برای سفر به مقاصد دور محسوب می شود. به همین دلیل اکثر ما، حداقل یکبار سفر با این وسیله نقلیه سریع را تجربه کرده ایم. اما باید بدانید که هواپیما یکی از آلوده ترین محیط های دنیا محسوب می شود. زیرا این وسیله در طول روز مسافران بسیاری را جابه جا می کند. به همین دلیل میکروب های بسیاری در این محیط زندگی می کنند که می توانند باعث ایجاد بیماری در بدن انسان شوند. به همین دلیل با توجه به افزایش بیماری های واگیردار نظیر کرونا، باید نکات بهداشتی را هنگام سفر رعایت کنید تا از شر این بیماریها در امان بمانید. ما نیز در وبلاگ تیک بان قصد داریم شما را با این نکات آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

کدام قسمت های هواپیما آلوده تر هستند؟

شاید برای خرید بلیط هواپیما هزینه زیادی را پرداخت کنید و انتظار داشته باشید که بسیار ایمن باشد. اما در طول سفر با این وسیله نقلیه باید نکاتی را رعایت کنید تا به حفظ سلامتی خود و دیگران کمک کرده باشید. یکی از آنها رعایت بهداشت است.

اگرچه تمام قسمت های هواپیما آلوده هستند، اما بخش های داخلی آن به دلیل تماس با بدن مسافران آلوده ترند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، هوای داخل هواپیما رطوبت کمتری از حد معمول دارد (رطوبت ۲۰ درصدی)، در حالیکه میزان رطوبت منازل در حدود ۳۰% برآورد می شود. در چنین شرایطی خشکی هوا باعث آسیب پذیری در برابر بیماری ها شده و مقاومت بدن انسان کاهش می یابد. به همین دلیل بسیاری از کشور ها قوانین سختگیرانه ای همچون به همراه داشتن کارت واکسن کرونا را برای استفاده مسافران از ایرلاین های خود وضع کردند. البته جای نگرانی زیادی وجود ندارد. زیرا تمامی سطوح هواپیما پس از تخلیه مسافران توسط ناوگان هوایی تمیز و ضدعفونی می شوند. اما شما سعی کنید که در طول سفر کمترین میزان برخورد با سطوح را داشته باشید و به کودکان خود دستکش بپوشانید.

آلوده ترین قسمت های هواپیما

کمربند های ایمنی و دریچه تهویه هوا

کمربند های ایمنی نیز از آلوده ترین قسمت های هواپیما هستند. زیرا بیشترین سطح تماس را با بدن مسافران دارد. دریچه تهویه هوا هم چون بالای سرمسافران قرار گرفته، یکی از کثیف ترین نقاط هواپیما محسوب می-شود. جالب است بدانید که این دریچه، بیشتر از دکمه سیفون توالت باکتری دارد.
کمربندهای ایمنی نیز می توانند به شدت بیماری زا باشند. زیرا مسافران هنگام پرواز و فرود باید از کمربند ایمنی استفاده کنند. یعنی در طول پرواز هر مسافری حداقل دوبار به این کمربندها دست می زند. همچنین کمربندها به ندرت تمیز می شوند و در طول پرواز بارها مورد استفاده قرار می گیرند. این حرف بدین معناست که در هر پرواز مسافران حداقل دوبار با کمربند ایمنی تماس پیدا می کنند. بنابراین بعد از دست زدن به کمربند ایمنی دست هایتان را ضد عفونی کنید. برای این کار تنها کافیست از مهماندار دستمال مرطوب یا ژل ضد عفونی درخواست کنید.

میز غذاخوری هواپیما

شاید باورش سخت باشد اما یکی از آلوده ترین نقاط هواپیما جایی است که غذای خود را روی آن قرار می دهید! میزهای تاشوی که محل قرار دادن مواد غذایی هستند، میکروب بیشتری نسبت به سایر نقاط دارند. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، نمونه هایی از قسمت های مختلف هواپیما مورد آزمایش قرار گرفت. همچنین براساس نتایج آزمایش های متعدد، میزهای غذاخوری ۸ برابر بیشتر از سیفون دستشویی میکروب و باکتری دارد.

البته حدس زده می شود علت آلودگی این میزهای کوچک اهمیت ندادن خدمه هواپیما به بهداشت آنهاست. زیرا بین دو پرواز وقت کافی برای تمیز کردن آنها وجود ندارد. این میزها یا به ندرت تمیز می شوند و یا به طور کامل تمیز نمی شوند. بنابراین همواره محل مناسبی برای تجمع انواع باکتری ها و ویروس ها به شمار می روند. به همین جهت بهتر است که قبل از قرار دادن غذا بر روی میزهای تاشو، آنها را با مواد ضدعفونی که در اختیار دارید پاک کنید. سپس یک دستمال پاکیزه را روی آن پهن کرده و بعد ظرف غذا را روی آن بگذارید.

میز غذاخوری هواپیما

سرویس های بهداشتی هواپیما

تنها قسمت هواپیما که همه از آلوده بودن آن اطمینان دارند، سرویس بهداشتی است. البته بر اساس آزمایشات آلودگی آنها کمتر از میز غذاخوری و کمربندهای ایمنی برآورد شده است زیرا سرویس های بهداشتی به طور مداوم تمیز و ضد عفونی می شوند. آمارها نشان می دهد در هر پرواز حداقل ۵۰% مسافران از سرویس های بهداشتی هواپیما استفاده می کنند. علاوه برآن هر مسافری ممکن است ناقل بیماری ها و میکروب های مختلف باشد. بنابراین سرویس بهداشتی یکی از آلوده ترین قسمت های هواپیما به حساب می آید.

قسمت هایی مانند در دستشویی، دکمه سیفون، دور سینک توالت بیشتر از بقیه نقاط دستشویی آلوده هستند. بسیاری ازافراد که حساسیت بیشتری در باره رعایت مسائل بهداشتی دارند، ترجیح می دهند در طول پرواز از دستشویی استفاده نکنند. اما به هرحال در پروازهای طولانی مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی خواهید شد. بنابراین بهتر است در استفاده از دستشویی مسائل بهداشتی را بیشتر رعایت کنید. خشکی هوای داخل کابین و ارتفاع هواپیما باعث می شود تا آب بیشتری بنوشید. بنابراین نیاز بیشتری به دستشویی خواهید داشت. پس هنگام سفر باهواپیما، به همراه خود دستمال ببرید.

بهترین راه برای جلوگیری از بیماری در هواپیما

باتوجه به حجم بالای میکروب ها در هواپیما باید به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنید. همچنین به همراه داشتن محلول ضدعفونی کننده را هنگام سفر فراموش نکنید. به ویژه اگر با کودک دلبندتان سفر می کنید باید بیشتر حواس خود را جمع کنید. زیرا کودکان عموما از روی کنجکاوی به تمام سطوح دست می زنند و سریعا باید دست آنها را ضدعفونی کنید. همچنین در طول پرواز با افراد مشکوک به بیماری هم صحبت نشوید و دست های خود را پیش از صرف غذا بشویید. راستی اگر قصد سفر هوایی دارید، تیک بان با ارائه بلیط هواپیما بامناسب ترین قیتها درخدمت شما خواهد بود.

راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *