عجیب ترین درختان ایران را می شناسید؟

ایران سرزمین پهناوریست که شگفتی های بسیاری را در قلب خود جای داده است. شگفتی هایی که بسیاری از آنها را باید خودتان کشف کنید و تجربه ایران گردی متفاوتی را برای خود رقم بزنید. یکی از این شگفتی ها...
راهنمای مطالعه

روز پانزدهم اسفند در تقویم ایرانی روز درخت کاری نامیده می شود. زیرا در چنین روزی در سال ۱۸۵۴، جی استرلینگ مورتون و همسرش کارولین جوی فرانسوی که به سرزمین بایر نبراسکا مهاجرت کرده بودند، در این سرزمین شروع به درخت کاری کردند. آنها در این روز نزدیک به یک میلیون درخت کاشتند. به همین دلیل مردم آمریکا هفتم مارس را روز درخت کاری نامیدند. البته پس از مدتی وزارت کشاورزی یک هفته را در این کشور (۵ تا۱۲ مارس) هفته منابع طبیعی نامید تا نقش حیاتی درختان را به مردم یادآوری کند. در حال حاضر، این هفته در اکثر کشور های جهان گرامی داشته می شود.

سنت درخت کاری در ایران باستان

با این حال ما نباید درخت کاری را یک سنت غربی بدانیم. زیرا کاشتن گیاه و درخت از گذشته های دور در میان ایرانیان رایج بوده است. زرتشتیان رسم داشتند، هنگام تولد فرزند خود نهالی به نام او بکارند و تا زمان بزرگسالی وی از آن مراقبت کنند. همچنین در نگاره ها و آثار باستانی مانند حجاری های تخت جمشید نقش سرو، چنار و کاج نیز به چشم می خورد.

همچنین کوروش کبیر در زمان حکومت خود، دستور داده بود تا در سراسر ایران باغ هایی با نهر روان بسازند. این باغ ها که پردیس نام داشتند محل زندگی پرندگان کمیاب بودند. زیبایی پردیس های ایرانی به حدی بودند که اعراب پس از حمله به ایران، آنها را فردوس (بهشت) نامیدند. اما متاسفانه آنها در هنگام تصرف کاخ ها، بسیاری از باغ های ایرانی از جمله باغ پاسارگارد (پایتخت ایران در زمان کوروش هخامنشی) را تخریب کردند و بسیاری از گونه های گیاهی کمیاب را از بین بردند. هنوز هم درختان منحصر به فردی در ایران دیده می شوند که از شنیدن داستان آن قطعا شگفت زده خواهید شد. ما نیز در مجله تیک بان قصد داریم شما را با عجیب ترین درختان ایران آشنا کنیم. پس در این سفر شگفت انگیز با ماهمراه باشید.

سنت درختکاری
چنار خون بار الموت، عجیب ترین درخت ایران

در منطقه الموت شرقی از توابع استان قزوین چنار قدیمی و تنومندی به چشم می خورد که بنا بر عقیده اهالی منطقه، در شب عاشورا به یاد سید الشهدا خونریزی می کند. در واقع ماده قرمزی که از چنار خونبار ترشح می-شود، شیره درخت است. اما این شیره سرخ تنها در ظهر دهم محرم جاری می شود و پس از اذان مغرب خشک می شود. به اعتقاد اهالی روستا، در روز عاشورای سال ۶۱ هجری که امام حسین و یارانش به شهادت رسیدند، مرغی زخمی بر شاخه های این درخت نشست. این مرغ که از صحرای کربلا آمده بود، شاخه های چنار را به خون خود آغشته کرد. پس از این واقعه هرسال چنار خونبار صمغ سرخی تراوش می کند که اهالی روستا دستمال-های سفید خود را با آن رنگین می کنند. زیرا معتقدند شیره چنار خون بار مقدس و شفابخش است.

علاوه بر آن، عاشورای هر سال گردشگران بسیاری برای تماشای این پدیده حیرت انگیز به روستای زرآباد (واقع در منطقه کوهستانی الموت) سفر می کنند و برای دیدن این درخت سرودست می شکنند. اما جاذبه های روستای زرآباد تنها محدود به چنار خون بار نیست، بلکه یکی از باشکوه ترین مراسم های عزاداری محرم در ایران در امامزاده علی اصغر این منطقه برگزار می شود.

چنار خونبار الموت
سرو ابرکوه یزد، پیرترین درخت ایران

سرو ابرکوه یزد، با قدمت ۴۵۰۰ سال پیرترین درخت ایران محسوب می شود. مردم یزد درباره این درخت داستان ها و افسانه های زیادی نقل می کنند. عده ای از آنها معتقدند که نوح و پسرش سرو ابرکوه را کاشته اند. اما برخی کاشت آن را به حضرت زرتشت، پیامبر ایرانی منسوب می کنند. اما باتوجه به اهمیت سرو در ایران باستان، روایت دوم منطقی تر به نظر می رسد. چون ایرانیان باستان آن را نماد آزادگی و استقامت می-دانستند. البته پس از اسلام نیز این نماد به هنر های اسلامی نظیر تذهیب و نگارگری نیز راه یافت. به گونه ای که سرو را در آثار هنرمندان معروفی چون کمال الدین بهزاد می توان به وفور یافت. اما تاکنون کمتر نقاشی توانسته زیبایی سرو ابرکوه را به تصویر بکشد. این درخت که قطر تنه آن به حدود ۴ متر می رسد، تاکنون مورد توجه گردشگران بسیاری از جمله مارکوپولو قرار گرفته است.

سرو ابر کوه همانطور که از نامش پیداست، در منطقه ابرکوه یا ابرقو قرار دارد. این منطقه که در مثلث گردشگری ایران (شیراز، اصفهان و یزد) واقع شده است. علاوه بر سرو کهنسال جاذبه های طبیعی و تاریخی دارد. ارتفاع این سرو حدودا ۲۵ تا ۲۸ متر تخمین زده شده و شاخه های آن آسمان را در آغوش گرفته است. همچنین از آنجایی که هوای یزد درفصل بهار دلپذیر و معتدل است، ایام نوروز بهترین زمان برای سفر به این شهر محسوب می شود. پس اگر می خواهید در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ به دیدن پیرترین درخت جهان بروید، همین حالا بلیط تهران یزد را از سایت تیک بان رزرو کنید.

سرو ابرکوه یزد
درخت آرزوها در کیش

این درخت که با نام (لور) نیز شناخته می شود، قدمتی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال دارد. درخت لور در قلب شهر حریره کیش قرار دارد که یکی از شهرهای باستانی ایران محسوب می شود. مردم کیش افسانه های بسیاری درباره لور نقل می کنند و برای آن احترام بسیاری قائل اند. زیرا آنها معتقدند که بودا هزاران سال پیش در زیر این درخت به مراقبه پرداخته و بعد از ۴۰ روز به روشن بینی رسیده است. اما برخی نیز می گویند لور در زمان حکومت تیموریان به ایران آورده شده است. اما آنچه این درخت را از سایر گونه های گیاهی جزیره کیش متمایز کرده، چرخه زندگی و رشد غیر معمول آن است. زیرا پرندگان پس از خوردن میوه های آن، دانه های لور (انجیر )را درخاک می گذارند. در نتیجه دانه ها باعث جوانه زدن شاخه های جدید و تناور شدن ساقه لورمی شوند.

مردم بومی نیز که این درخت را مقدس می دانند، به خوبی از پرندگان انجیرخوار حفاظت می کنند.

درخت آرزوها کیش

همچنین آنها با گره زدن نخ وپارچه های رنگارنگ به شاخه های آن، حاجت های خود را از لور مقدس طلب می کنند. البته این آیین تنها محدود به بومیان منطقه نیست. بلکه گردشگران نیز امیدوارند درخت سبز آرزوهایشان را برآورده کند.به همین دلیل شهر حریره در تمام طول سال لبریز از گردشگرانیست که به استجابت دعای لور دل بسته اند. همچنین در این منطقه، کافی شاپ، رستورانها و استراحتگاه هایی نیز تعبیه شده تا توریستها در طول مسیر به استراحت بپردازند. بنابراین شما در سفر به شهر باستانی و شگفت انگیز حریره هرگز احساس خستگی نخواهید کرد. البته باتوجه به بالابودن هزینه های سفربه این منطقه ،با تهیه بلیط چارتری ارزان کیش از سایت تیک بان هزینه های سفر خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

ایران سرزمین پهناوریست که شگفتی های بسیاری را در قلب خود جای داده است. شگفتی هایی که بسیاری از آنها را باید خودتان کشف کنید و تجربه ایران گردی متفاوتی را برای خود رقم بزنید.

راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *