جشن آب ارمنستان

شما هم به جشن آب ارمنستان، واداوار دعوتید!

با توجه به اهمیت انکار ناپذیر جشن واردوار در میان ارمنی ها، این فستیوال با شکوه و جلال تمام در اقصی نقاط کشور ارمنستان برگزار می شود. از همین رو در مجله تیک بان شما را به طور اجمالی با جشن آب ارمنستان آشنا می کنیم تا در تابستان پیش رو در این جشن حضور یابید...
راهنمای مطالعه

هر ساله با فرا رسیدن فصل تابستان و شروع موج سفرهای تابستانی، در سراسر جهان فستیوال های گوناگونی برگزار می شود. یکی از معروف ترین جشنواره های تابستانی دنیا جشن آب است که توریستهای بسیاری را در گرم ترین فصل سال به سوی این مقصد می کشاند. ایرانیها هم از متقاضیان پر و پا قرص خرید بلیط هواپیما ایروان هستند که به دلیل خوش آب و هوا بودن و پایین بودن هزینه خدمات گردشگری در ارمنستان نسبت به سایر کشورهای خارجی همسایه به آن سفر می کنند.

از همین رو در مجله تیک بان شما را به طور اجمالی با جشن آب ارمنستان آشنا می کنیم تا در تابستان پیش رو در این جشن حضور یابید.

تاریخچه جشن آب ارمنستان

مردم ارمنستان روایتهای متفاوتی درباره تاریخچه شکل گیری این جشن که فستیوال واردوار نیز نامیده می شود، نقل می کنند. اما در باور بسیاری از آنها قدمت آن به زمان پیامبری حضرت نوح و هزاران سال پیش بازمی گردد. کلمه ی واردوار از دو جز تشکیل شده که کلمه وارد به معنای گل سرخ و کلمه وار به معنای برخاستن است. در واقع در دوران بت پرستی اهالی سرزمین اوروتو (ارمنستان کنونی) در روز اول تیر ماه به الهه آستلیک، ایزدبانوی آب و باروری گل سرخ و گلاب تقدیم می کردند. آنها در چنین روزی به یکدیگر آب می پاشیدند تا وجود خود را از شر اهریمن ها، ناپاکی ها و نا خالصی ها پاک کنند.

البته عده ای ایزد بانو آستلیک را دختر حضرت نوح می دانند و سایرین او را تنها یک الهه اساطیری می دانند.

تاریخچه جشن آب ارمنستان
با این حال حتی اگر الهه آب صرفا یک شخصیت اسطوره ای باشد، ارمنی ها در این روز خود را موظف به قدر دانی از او می دانند. زیرا قهر ایزدبانوی آب موجب بروز خشکسالی و نفرت در این سرزمین می شود ولی در صورت قدردانی و گرامیداشت این الهه، وی در حین برگزاری جشن آب حیات را بر روی شرکت کنندگان می پاشد و به آنها عشق ابدی و قدرت باروری می بخشد. پس اگر به تازگی ازدواج کرده اید، حتما در فستیوال واردوار ارمنستان شرکت کنید.

نحوه برگزاری جشن آب ارمنستان

در این جشن برنامه های متنوعی برگزار می شود که برای گردشگران بسیار سرگرم کننده و تماشایی است. در صبح روز پیش از جشن مردم ارمنستان در مراسم تجلی عیسی مسیح شرکت می کنند. عید تجلی بر اساس آیات کتاب عهد قدیم روزیست که حضرت عیسی ماهیت آسمانی خود را بر سه نفر از حواریون خود (پیتر، یعقوب و یوحنا) آشکار کرد.

جشن عید تجلی

در این روز مسیحیان جهان به یاد غسل دادن عیسی مسیح در رودخانه اردن غسل تعمید می کنند و روزه می گیرند. در عید تجلی به کودکان از سوی کلیسا عیدی تقدیم می شود و پس از انجام غسل تعمید، میوه های درختان به ویژه سیب را با آب تقدیس شده برکت می بخشند. همچنین بسیاری از ارمنی ها در این مناسبت از خوردن شراب، گوشت قرمز و انگور صرف نظر می کنند و تنها با ماهی، آب و کمی سبزیجات افطار می کنند.

رقص و پایکوبی در جشن آب ارمنستان

روز اصلی جشن حال و هوای دیگری دارد و دیگر از ممنوعیت، روزه داری، مناجات و محدودیت خبری نیست. بلکه مردم این کشور در این روز بر روی یکدیگر با سطل، تفنگ آب پاش و شلنگ آب می پاشند و از صبح تا غروب در خیابانهای اصلی شهر می رقصند.

پایکوبی در جشن آب ارمنستان

رقص شولاخو، کوچاری، تامزارا و رقص برد از مشهورترین سبک های رقص گروهی و سنتی ارمنی هستند که در این مراسم فرصت آشنایی با آنها را خواهید داشت. این رقصها به همراه آوازهای محلی به نام عاشوق خوانی و کومیتوس وارداپت (سرودهای محلی مسیحی) برگزار می گردد که با سازهای فلوت، کمانچه، دودک و پکو اجرا می شوند.
البته با توجه به استقبال گردشگران در سالهای اخیر موسیقی های پاپ نیز در این مراسم به گوش می خورند و معروف ترین خوانندگان و رقصندگان ارمنی در این مراسم جهت اجرای برنامه حضور پیدا می کنند.

شکم گردی در فستیوال آب ارمنستان

شاید شما از دسته افرادی هستید که علاقه چندانی به رقص و آواز ندارند. با این حال باز هم پیشنهاد می کنیم که حتما در جشن آب ارمنستان شرکت کنید. چون در این جشن می توانید به صورت کاملا رایگان دلی از عزا در بیاورید. در این مناسبت خاص ارمنی ها با انواع غذاها و شیرینی های دلچسب محلی از توریستها پذیرایی می کنند.
به گونه ای که در حین آب بازی ناگهان عطر وسوسه کننده دلمه،کوفته، خوروواتس، لاهماجون و لولا کباب در مشامتان می پیچد. از سوی دیگر خانمهای خوش سلیقه ارمنی با سینی های پر از شیرینی های محلی نظیر نازوک، غاپاما، سوجوک و گاتا (معروف ترین شیرینی ارمنی)به استقبال شما می آیند. راستی در صورتی که به این فستیوال رفتید، با آب معدنی گازدار تگری و نوشیدنی تستا (نوعی اسموتی محلی) در آب و هوای گرم و تابستانی ایروان از خود پذیرایی کنید.

شکم گردی در فستیوال آب ارمنستان
آزاد کردن کبوتر ها به نشانه صلح

بعد از عیش ونوش در هنگام غروب نوبت انجام مراسم های آیینی و مذهبی می رسد. این مراسم آیینی شامل دعای دسته جمعی به منظور در امان ماندن از سیل و بلایای طبیعی و آزاد کردن کبوتران به نیت صلح جهانی می شود.
بنابراین در بخش پایانی مراسم کشیش ها و کارگزاران کلیسا حضور فعال دارند. کبوتران کلیسا معمولا سفید رنگ و جفت (نر و ماده) هستند. چون بنابر اعتقاد کلیسای ارمنی حضرت نوح در چنین روزی بعد از پایان سیل یک جفت کبوتر نر و ماده را در آسمان رها کرد تا حیات در زمین ادامه یابد ولی امروزه با گسترش جنگ و خونریزی در سطح جهان مسیحیان این حرکت نمادین را به امید برقراری صلح ودوستی در سراسر دنیا انجام می دهند.

جشن آب ارمنستان در چه تاریخی برگزار می شود؟

این جشن معمولا ۱۴ هفته بعد از عید پاک مسیحیان برگزار می شود. عید پاک بنابر باور مسیحیان روزیست که عیسی مسیح بعد از به صلیب کشیده شدن دوباره زنده شد. این روز که عید رستاخیز (۲۱ مارس) نیز نامیده می شود، مهم ترین تعطیلی مذهبی مسیحیان به شمار می رود. عید تجلی دومین مناسبت مذهبی با اهمیت آنهاست که در ارمنستان با برگزاری فستیول واردوار گره خورده است. در واقع تاریخ دقیق برگزاری جشن آب ارمنستان مصادف با ۷ جولای (۱۷ تیر ) می باشد ولی از آنجایی که روز عید پاک در هر سال تغییر می کند، امکان تغییر تاریخ برگزاری این جشن نیز وجود دارد.

برگزاری جشن آب ارمنستان

محل برگزاری فستیوال آب ارمنستان

با توجه به اهمیت انکار ناپذیر جشن واردوار در میان ارمنی ها، این فستیوال با شکوه و جلال تمام در اقصی نقاط کشور ارمنستان برگزار می شود!

به همین دلیل اینکه در این روز در کدام شهر این کشور باشید، تفاوتی از لحاظ نحوه برگزاری مراسم ندارد ولی به شما توصیه می کنیم برای شرکت در جشن آب ارمنستان به ایروان و سپس میدان جمهوریت بروید. زیرا این شهر در سالهای اخیر با استقبال گسترده مسافران به قطب اصلی فستیوال های تابستانی تبدیل شده است. علاوه بر آن در این روز مهم شما بر خلاف سایر روزهای سال اجازه شنا کردن و آب بازی در دریاچه قو (واقع در میدان آزادی) ایروان را خواهید داشت و از اجرای خوانندگان معروف ارمنی از جمله گریگوری اسایان، آرمن چیک و ایوتا موکوچان لذت خواهید برد.

نکات مهم برای شرکت در جشن آب ارمنستان

شرکت در هر فستیوال و مراسمی قوانین خاص خودش را دارد که برای حضور در آن باید به این مقررات پایبند باشید. فستیوال واردوار هم از این قاعده مستثنا نیست. پس بایدها و نبایدهای زیر را جهت حضور در این فستیوال جدی بگیرید.

  • ارمنی ها در عین نداشتن حجاب بسیار معتقد و سنتی هستند. از همین رو از پوشیدن لباسهای تنگ، کوتاه و چسبان در جشن آب خودداری نمایید و به دیدگاه آنها احترام بگذارید.
  • پیش از رفتن به جشن آب، وسایل برقی و گرانقیمت خود را در گاو صندوق هتل بگذارید و لباس اضافه با خود به همراه ببرید. زیرا با پا گذاشتن به خیابان در چنین روزی قطعا با سطل های آب از شما پذیرایی خواهد شد.
  • شرکت در این جشن کاملا رایگان است و شما نیاز به خرید بلیط یا پرداخت هزینه ندارید. شما با رزرو تور جشن آب ارمنستان از خدمات ویژه ای همچون بیمه مسافرتی، لیدر فارسی زبان، گشت شهری، بلیط رفت و برگشت وی آی پی، ترانسفر فرودگاهی و اقامت در بهترین هتل های ایروان بهره مند خواهید شد.
دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *