از جزیره شگفتی های ایران دیدن کنید

هرمز یکی از زیباترین جزیره های ایران است که در خلیج فارس و در 8 کیلومتری بندر عباس واقع شده است. این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی و تجاری خاص خود کلید خلیج فارس نامیده می شود و ...
راهنمای مطالعه

هرمز یکی از زیباترین جزیره های ایران است که در خلیج فارس و در ۸ کیلومتری بندر عباس واقع شده است. این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی و تجاری خاص خود کلید خلیج فارس نامیده می شود و مساحت آن به حدود ۴۲ کیلومتر مربع می رسد. جزیره هرمز از گذشته های دور مورد توجه بازرگانان و پادشاهان بوده و تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سرگذاشته است.

جزیره هرمز، رنگین کمان اقوام

این تنگه به دلیل برخورداری از موقعیت استراتژیک ویژه، بارها و بارها مورد هجوم اقوام و کشور های مختلف مانند مغول ها، پرتغالی ها و انگلیسی ها قرار گرفته است. به همین جهت مردم این جزیره گاهی در صحبت های خود از کلمات انگلیسی، پرتغالی و عربی استفاده می کنند که یادگار دوران اشغال هرمز است. همچنین اقوام مختلفی از جمله بلوچ، عرب و فارس در این خطه زندگی می کنند که هریک آداب و رسوم منحصر به فرد خود را دارند. علاوه بر آن اهالی هرمز بسیار متدین هستند و از مذهب شیعه و سنی (شافعی) پیروی می کنند. آنها در میان گردشگران به خونگرمی و مهمان نوازی شهرت دارند و شغل اصلی آنها ماهیگیری است.

دیدنی های جزیره هرمز

هرمز، جزیره شگفتی ها

این جزیره به دلیل برخورداری از جاذبه های طبیعی استثنایی جزیره شگفتی ها نامیده می شود. هرمز یک شاهکار زمین شناسی محسوب می شود که قدمت آن به ۶ هزار سال می رسد. این مکان در واقع یک گنبد نمکی است که از گچ، سنگ های آتشفشانی و رسوبی تشکیل شده و متوسط طول ارتفاعات در آن به ۱۱۴ متر می رسد. علاوه بر آن این جزیره به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود که نیمه جنوبی تپه ای و ناهموار و نیمه شمالی آن دشتی و هموار است. به همین جهت در تنگه هرمز جاذبه های طبیعی متفاوتی به چشم می خورد که نباید دیدن آنها را از دست بدهید. ما در ادامه شما را با تعدادی از این جاذبه ها آشنا می کنیم. پس با تیک بان همراه باشید.

کوه برفی، زیباترین کوه نمک جهان

شاید با توجه به آب و هوای گرم و خشک تنگه هرمز، نام کوه برفی برای شما عجیب به نظر برسد. اما باید بدانید که این کوه فقط به دلیل پوشیده شدن با نمک، به این نام شهرت یافته است. کوه برفی در واقع شبیه بوم نقاشی خالی به نظر می رسد که سپیدی مطلق آن به شما حس آرامش بی نظیری می بخشد. اما برای بازدید از این جاذبه، نیز به وسایل کوهنوردی نیاز دارید و باید از توان بالایی بدنی برخوردار باشید.

دره سکوت، مقصد عاشقان یوگا

این دره آرام ترین منطقه جزیره هرمز به شمار می رود. به همین دلیل، هر ساله افراد زیادی برای مدیتیشن و انجام تمرینات یوگای دسته جمعی به دره سکوت می آیند. علاوه برآن، این دره به علت برخورداری از ذخایر نمک، توانایی خنثی کردن نیرو های منفی را دارد. صخره ای به نام الهه نمک نیز در انتهای دره دیده می شود که بازدید کنندگان را به شگفتی وا می دارد. زیرا این صخره هیبتی شبیه به یک زن دارد که در حال نگریستن به تماشاچیان است. ساختار دره سکوت نیز به گونه ایست که صدای شما در آن می پیچد. بنابراین در این دره می توانید صدای خود را به گوش جهانیان برسانید. البته برای رفتن به این مکان، باید تجهیزات صخره نوردی به همراه داشته باشید تا در حفره های سست دره سقوط نکنید.

دره سکوت هرمز

مشهورترین جاذبه طبیعی هرمز کجاست؟

دره رنگین کمان پرآوازه ترین جاذبه طبیعی این جزیره به شمار می رود که گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشد. علت نامگذاری این دره به خاطر کوه های رنگیست که آن را احاطه کرده اند. همچنین در دره رنگین کمان صخره ها، سنگ ها و خاک های رنگی دیده می شود که از دور مانند جعبه مداد رنگی به نطر می رسند. علاوه برآن خاک رنگی این مکان خاصیت دارویی دارد و زنان جزیره آن را به عنوان ادویه به غذا می افزایند. خاک خوراکی هرمز که گلک نام دارد معمولا برای طعم دار کردن ماهی جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد. البته با توجه به طعم خاص این خاک، ما به شما پیشنهاد می کنیم تنها به خرید شیشه های خاک رنگی تریینی برای عزیزان تان اکتفا کنید.

تنگه هرمز، بهشت دوستداران حیات وحش

این جزیره گونه های جانوری و تنوع زیستی بسیاری را در خود جای داده که در جهان کم نظیر است. شما با سفر به این منطقه، می توانید در دشت آهوان به تماشای مارال های ایرانی بنشینید. اگرچه غذا دادن به آهوها در این مکان منعی ندارد، اما باتوجه به حساسیت و خاص بودن رژیم غذایی این گونه حفاظت شده پیشنهاد می-کنیم تنها به نوازش آنها بپردازید.

لاک پشت های منقار عقابی یکی دیگر از گونه های در حال انقراض هستند که در این تنگه سکونت دارند. شما برای دیدن این گونه خاص،باید به ساحل لاک پشت ها بروید. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، ماه اسفند تا اواخر فروردین است. پس اگر می خواهید زندگی لاک پشت های جزیره را در نوروز ۱۴۰۲ از نزدیک ببینید، باید هر چه زودتر بلیط هواپیما تهران بندر عباس خود را رزرو کنید.

بزرگترین فرش خاکی جهان در جزیره هرمز

این فرش قطعا زیباترین و رنگارنگ ترین فرشیست که در عمر خود دیده اید. این فرش در بخش جنوبی جزیره هرمز واقع شده و در آن ازنمادها، نقش ها و طرح های ایرانی اصیل استفاده شده است. ابعاد فرش خاکی هرمز به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مترمربع می رسد و با خاک های رنگی این منطقه درست شده است. از آنجایی که خاک هرمز، وزن بالایی دارد به راحتی با باد جابه جا نمی شود و فرش تا مدتها بر روی ساحل باقی می ماند. دره مجسمه ها، قلعه پرتغالی ها و سواحل رنگی از دیگر جاذبه های طبیعی هستند که در نزدیکی فرش خاکی قرار دارند. بنابراین شما با رفتن به این منطقه، با یک تیر دو نشان خواهید زد. راستی اگر به دیدن فرش خاکی رفتید، به همراه بردن دوربین و ثبت عکس های خاطره انگیز را فراموش نکنید.

جاذبه های گردشگری جزیره هرمز تنها به جاذبه های طبیعی منحصر نیست. بلکه صنایع دستی این جزیره نیز از حیث زیبایی زبانزد گردشگران است و غذاهای محلی آن ارزش یکبار امتحان کردن را دارند. همچنین با توجه به جاذبه های فرهنگی این خطه، ما به شما پیشنهاد می کنیم که در سفر نوروزی به جزیره هرمز به جای هتل در اقامتگاه های بوم گردی بمانید. همچنین برای کاهش هزینه های خود، می توانید بلیط چارتر خود را با پایین ترین قیمت از سایت تیک بان تهیه کنید. ما نیز امیدواریم از گشت و گذار در جزیره شگفتی ها لذت ببرید.

راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *