غذاهای محلی لرستان

غذاهای محلی لرستان از کباب بروجردی تا دلمه سیرابی

از آنجایی که آب و هوای لرستان سرد و کوهستانی است، با فرا رسیدن فصل زمستان در این خطه مصرف انواع غذاهای گوشتی به ویژه انواع آبگوشت محلی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. آبگوشت دوگوله دوادور معروف ترین آبگوشت سنتی لرستان به شمار می رود که...
راهنمای مطالعه

استان لرستان که به سرزمین آبشارهای خروشان شهرت دارد، یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق کشورمان به حساب می آید. از آنجایی که این دیار دارای آب و هوای مدیترانه ای و چهار فصل می باشد، بهترین محصولات کشاورزی و دامی در آن کشت و پرورش داده می شوند. مردم خوش ذوق لرستان این مواد غذایی را با هنر و سلیقه خود در هم می آمیزند و شگفت انگیزترین طعم ها را در کنج مطبخ های خود خلق می کنند.

به همین دلیل این سرزمین همیشه سرسبز با توسعه پتانسیل های گردشگری، در سالهای اخیر به یکی از مقاصد برتر شکم گردی در ایران تبدیل شده است. به همین بهانه در ادامه قصد داریم شما را با غذاهای محلی لرستان آشنا کنیم.

زیر برنجی، معروف ترین غذای لرستان

زیر برنجی قدیمی ترین غذای سنتی لری محسوب می شود که در مراسمات غم و شادی اهالی این دیار حضور ثابت دارد. این غذا که آن را با نام (آش گوشت) نیز می شناسند، از گوشت گوسفندی، پیاز، چوب زردچوبه، زعفران، آبلیموی تازه و ادویه تشکیل شده است. زیر برنجی شباهت زیادی به چلو گوشت تهرانی دارد و معمولا آن را به همراه برنج سرو می کنند. با این تفاوت که لرها ابتدا آش گوشت را پس از طبخ بر کف سینی بزرگی به نام (معجمه) ریخته و سپس روی آن را با چندین کفگیر برنج می پوشانند. بنابراین خورشت گوشت حتی لحظاتی بعد از سرو گرما و طعم لذتبخش خود را حفظ می کند و مزه ی آن به خورد دانه های برنج می رود.

با توجه به حجم بالای زیر برنجی سرو شده، هر یک سینی برای پذیرایی از حداقل سه مهمان کفایت می کند. البته بنابر باور ریش سفیدان، سرو غذا به شکل دسته جمعی موجب تقویت و پایداری روابط میان قوم و خویشان می شود. پس برای گرم تر شدن روابطتان در حین سفر به لرستان به هیچ عنوان نوش جان نمودن زیر برنجی در معجمه های مسی را از قلم نیندازید.

زیر برنجی

آبگوشت دو گوله دودار، پر طرفدارترین غذاهای محلی لرستان

آبگوشت در صدر لیست محبوب ترین غذاهای ایرانی قرار دارد که در هر نقطه از کشور ما به شیوه ی خاصی طبخ می شود. از آنجایی که آب و هوای لرستان سرد و کوهستانی است، با فرا رسیدن فصل زمستان در این خطه مصرف انواع غذاهای گوشتی به ویژه انواع آبگوشت محلی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

آبگوشت دوگوله دوادور معروف ترین آبگوشت سنتی لرستان به شمار می رود که متشکل از گوشت گوسفندی، نخود و لوبیا سفید، کشک سنتی، زردچوبه، نعنا داغ، بادمجان و چغندر سفید می باشد. به همین دلیل محلی ها این غذا را آبگوشت کشک نیز می نامند و آن روی آن را در هنگام سرو با سیر و نعنا داغ تزیین می کنند.

همچنین در ایام محرم، صاحبان مجالس روضه و عزا با این غذا از عزاداران سیدالشهدا پذیرایی می کنند. بنابراین چنانچه در دهه اول محرم به این دیار سفر کنید، علاوه بر بازدید از مراسم گل مالی (معروف ترین مراسم عزاداری سید الشهدا در لرستان) فرصت نوش جان نمودن آبگوشت دوگوله دوار نذری و سایر انواع غذاهای محلی لرستان را خواهید داشت.

آبگوشت دو گوله دودار

دلمه سیراب شیردان، مقوی ترین غذای محلی لرستان

دلمه سیرابی که سغدو نیز نامیده می شود، یکی از لذیذترین غذاهای محلی لرستان می باشد. این دلمه همانطور که از نامش پیداست، از ترکیب سیرابی پاک شده (شکمبه گوسفند)، جعفری، برنج نیم دانه،گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی، ادویه، ماست و سیر تشکیل می شود. از آنجایی که مواد تشکیل دهنده این غذا باید به دقت درون شکمبه گوسفند پیچیده شوند، طبخ آن نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد. دلمه سیراب شیردان معمولا به همراه ترشی هفت بیجار، سیر ترشی و رب انار سرو می شود و در ماه مبارک رمضان بر سر سفره افطاری مردم لرستان حضور ثابت دارد.

دلمه سیراب شیردان

کباب بروجردی، لذیذترین غذای سنتی لرستان

کباب کوبیده بروجرد (یکی از شهرهای استان لرستان) در سراسر ایران شهرت دارد. اگرچه ظاهر این غذا تفاوت چندانی با کوبیده های معمولی ندارد ولی کیفیت و طعم آن بنابر گفته گردشگران بی نظیر و به یاد ماندنی است. دام های این منطقه در مراتع سرسبز پرورش داده می شوند و کیفیت گوشت آنها به هیچ عنوان با گوشتهای صنعتی قابل مقایسه نیست. شما در رستورانهای سراسر استان لرستان می توانید این غذای لذیذ را به همراه دوغ محلی و سبزیهای کوهی (پیاز تابستانی، مرزه و تره) نوش جان کنید.

کباب بروجردی

شامی کباب بروجردی، خواهر خوانده کباب کوبیده بروجردی

نوع دیگری از کباب تابه ای در این خطه طبخ می شود که شامی کباب بروجردی نام دارد. شامی کباب بروجردی هم از جمله خوشمزه ترین غذاهای محلی لرستان است که در نگاه اول بافت آن شبیه کتلت به نظر می رسد. اگرچه مواد تشکیل دهنده آن (تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، پیاز و ادویه)، با کتلت تا حدودی یکسان می باشد اما عطر و طعم شنبلیله و تره کوهی این غذا را متمایز می کند.

اهالی لرستان جهت طعم بخشیدن به شامی کباب بروجردی در هنگام طبخ روی آن را با گوجه می پوشانند و این غذا را به همراه برنج بر سر سفره شام سرو می کنند.

شامی کباب بروجردی

گوله ریزه، ساده ترین غذای سنتی لرستان

اگرچه گوله ریزه برای اولین بار در مناطق لر نشین ایران طبخ شد ولی در حال حاضر اکثر هموطنان ما در اقصی نقاط کشور با نحوه پخت آن آشنایی دارند. البته پس از رسیدن پای این غذا به تهران قدیم پایتخت نشینان نام آن را از گوله ریزه به خوراک کله گنجشکی تغییر دادند. خوشبختانه در این غذا خبری از سر بریده ی گنجشکهای بخت برگشته نیست بلکه این نامگذاری به علت کوچک بودن سایز کوفته ها در این غذاست. برای تهیه گوله ریزه به سبک لری از برنج خرد شده، آرد گندم، سیب‌زمینی، رب گوجه فرنگی، گوشت چرخ کرده استفاده می شود. اهالی لرستان این غذا را معمولا با چزنک نوش جان می کنند. چزنک نوعی نان محلیست که در لیست آثار فرهنگی نا ملموس یونسکو به ثبت رسیده است.

گوله ریزه
اکنون پس از آشنایی با غذاهای محلی لرستان، وقت آن رسیده که بار سفر خود را ببندید. برای رفتن به این مقصد شکم گردی تنها کافیست بلیط هواپیما تهران خرم آباد را از سایت تیک بان با پایین ترین نرخ خریداری نمایید.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *