بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم...
راهنمای مطالعه

اگر چه در حال حاضر مردم هر نقطه از ایران، آداب و رسوم نوروزی مختص به خود را دارند اما همه آنها در آستانه تحویل سال سفره هفت سین می چینند. معمولا خانم های خانه به زیبایی سفره هایشان اهمیت خاصی می دهند و آن را بیانگر سلیقه خود می دانند. آنها سعی می کنند که زیباترین وسایل را برای هفت سین خانه خود تهیه و آن را به بهترین شکل ممکن تزیین کنند. به همین دلیل در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم بازارچه های خاص نوروزی را به شما معرفی کنیم. پس اگر می خواهید سفره هفت سین امسال شما زیبا و منحصر به فردتر از سال های گذشته باشد، باماهمراه شوید.

تاریخچه سفره هفت سین

چیدن سفره هفت سین یکی از زیباترین سنت های ما ایرانیان است که ریشه در تاریخ کهن و اصیل کشورمان دارد. به گونه ای که هرساله با نزدیک شدن به سال نو مردم برای خریدن وسایل این سفره به تکاپو می افتند. این رسم برای اولین بار در دوره هخامنشیان شکل گرفت و تاکنون نیز ادامه دارد. البته وسایل هفت سین در دوران ایران باستان با الان کمی تفاوت داشت و شامل آب، سبزه، آتشدان، شیر، تخم مرغ، آیینه نماد، سنجد نماد، سیب، انار، سکه، ماهی، نارنج و گل بید مشک گل ویژه اسفند ماه می شد. همچنین در دوره ساسانیان چیدن هفت شین (متشکل از شمع، شراب، شیرینی، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات) رایج بود که پس از سلطه مسلمانان چیدن هفت سین امروزی جایگزین آن شد.

بازار پروانه، هنری ترین بازار چه نوروزی ایران

این بازار که (جمعه بازار پروانه) نیز نامیده می شود، هنری ترین بازار ایران محسوب می شود. زیرا در این بازار تنها وسایل آنتیک و صنایع دستی به فروش می رسد و خبری از کالا های معمولی در آن نیست. در واقع هنرمندان هر جمعه در این بازار تجمع می کنند و دست سازه های خود را در معرض دید عموم قرار می دهند.

بازار پروانه

جمعه بازار پروانه کجاست؟

این مکان که در باغ هنر عباس آباد تهران واقع شده هرجمعه ازساعت ۸ الی ۱۶ عصرفعالیت می کند و در آن انواع عتیقه جات، زیورآلات و لباس های سنتی، تابلو های نقاشی و صنایع دستی یافت می شود. علاوه بر آن در آخرین جمعه سال هنرمندان از سراسر ایران در این بازار حضور می یابند تا آثار خود را به نمایش بگذارند. بنابراین بازدید از بازار پروانه در این ایام فرصت خوبی برای آشنایی شما با فرهنگ، صنایع دستی و آداب و رسوم نوروزی نقاط مختلف ایران خواهد بود.

بازارچه نوروزی مشهد، پرحراج ترین نمایشگاه بهاره ایران

این بازارچه در واقع نوعی نمایشگاه سالیانه است که کسبه مشهد برای فروش اجناس نوروزی خود در آن حضور می یابند. در این نمایشگاه همه مایحتاج نوروزی مردم نظیر انواع آجیل، تنقلات و پوشاک با تخفیف ویژه عرضه می شود. در واقع اکثر فروشندگان در بازارچه نوروزی مشهد، فروش فوق العاده و حراج پایان فصل دارند که با نظارت اتاق اصناف این شهر انجام می شود. البته ارزان بودن کالاها در این مکان به معنای نازل و بی کیفیت بودن آن نیست، زیرا بسیاری از برندها نظیر نوین چرم و چرم مشهد نیز درآن حضور دارند. به همین دلیل شما با رفتن به نمایشگاه بهاره مشهد، می توانید اجناس باکیفیت را با قیمت پایین تر از برند های مورد نظر خود بخرید.

نمایشگاه بهاره مشهد کی برگزار می شود؟

این نمایشگاه از ۲۱ اسفند درشهرمقدس مشهد دایرمی شود و تا سیزدهم فروردین نیز ادامه دارد. پس شما با سفر نوروزی به این شهر می توانید از آن بازدید کنید. علاوه برآن چون نوروز۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان مصادف شده، مشهد با برخورداری از اماکن زیارتی و حال و هوای معنوی، یکی از بهترین مقاصد گردشگری داخلی برای شما به شمار می رود. علاوه بر آن، باتوجه به مقرون به صرفه بودن قیمت بلیط قطار تهران مشهد این سفر نوروزی برای شما اقتصادی و عقلانی خواهد بود.

نوروز بازار انزلی، شادترین بازار نوروزی ایران

بازارچه نوروزی انزلی حال و هوای کاملا متفاوتی با سایر بازار های ایران دارد. زیرا نه تنها در این بازار صنایع دستی وخوراکی به فروش می رسد، بلکه نمایش، رقص و موسیقی های محلی نیز در آن اجرا می شود. همچنین باتوجه به اینکه انزلی منطقه آزاد محسوب می شود، کلیه اجناس با قیمت های مناسب در این بازاریافت می-شوند. البته ما به شما پیشنهاد می کنیم در صورت سفر نوروزی به این شهر، در حین بازدید از بازارچه خوراکی-های محلی مانند آلوچه و زیتون پرورده را حتما امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید.

نوروز بازار انزلی

نوروز بازار انزلی کی دایر می شود؟

این بازار از تاریخ ۲۸ اسفند تاپایان فروردین درمنطقه آزاد انزلی دایرمی شود. البته باتوجه به فرا رسیدن بهار طبیعت ، بازدید از جاذبه های طبیعی این بندر مانند تالاب انزلی وپناهگاه حیات وحش سرخانکال را حتما در برنامه های سفرتان بگنجانید.

زیباترین بازارچه نوروزی ایران در نصف جهان

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که سفره هفت سین خود را به گل ها و گیاهان بهاری آراسته کنند تا عطر بهار در خانه هایشان بپیچد. بانوان خوش سلیقه اصفهانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. به همین دلیل هرساله به مناسبت فرا رسیدن نوروز بزرگترین نمایشگاه گل بهاره کشور در این شهر برگزار می شود. البته باید گفت در این مکان علاوه بر انواع گل وگیاه، اقلام نوروزی و وسایل سفره هفت سین نیز به فروش می رسد و شهروندان می توانند همه کالاهای مورد نیاز خود را در این بازارچه تهیه کنند.

آدرس بازارچه گل و گیاه اصفهان

این نمایشگاه بهاری هرسال از ۲۵ اسفند تا پایان ایام نوروز در بازارگل وگیاه بین المللی سپاهان (واقع در خیابان شب بو) اصفهان برگزارمی شود. البته جاذبه های نوروزی این شهر تنها به بازار گل وگیاه محدود نیست و آثار تاریخی نظیر سی وسه پل، عالی قاپو و میدان نقش جهان را نیز در برمی گیرد. تیک بان نیز با ارائه بلیط هواپیما اصفهان با مناسب ترین قیمت در کنار شماست تا در نوروز ۱۴۰۲ به نصف جهان سفر کنید.

اگرچه ما تنها به معرفی ۴ بازار نوروزی در ایران اکتفا کردیم، اما بازار های سنتی و زیبای بسیاری در ایران هستند که بازدید از آنها در ایام نوروز خالی از لطف نیست. ما نیز امیدواریم در سال جدید جیب تان پر پول باشد تا بتوانید از همه این بازار ها خرید کنید.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

تور سافاری دبی، یک روز پر از هیجان!

شما با خرید بلیط تور سافاری دبی تفریحات متنوعی را تجربه خواهید کرد. در حقیقت سرگرمی های این تور آنقدر جذاب و هیجان انگیز هستند که گذر زمان را در آن احساس نخواهید کرد. این سرگرمی ها شامل تفریحات رایگان و غیر رایگان می باشند که…

هتل صدف دبی تجربه اقامتی ارزان در شهری مدرن

هتل های بسیاری در دبی افتتاح شده اند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی همچون ارزش خدمات ارائه شده به مسافران، امکانات رفاهی و میزان تقاضا بازه قیمتی متفاوتی دارند. در این میان هتل صدف به عنوان ارزان ترین هتل دبی شناخته می شود که…

بهترین بازار نوروزی ایران کجاست؟

در واپسین روز های اسفند ماه بازارچه های نوروزی در سراسر کشور دایر می شوند که برخی از آنها به فروش کالاهای هنری خاص و آنتیک شهرت دارند. ما نیز به بهانه نزدیک شدن به نوروز، تصمیم گرفتیم…

مقاصد سفرهای یک روزه نوروزی

ایام نوروز بهترین زمان برای سفرها ی داخلی محسوب می شود. زیرا در این ایام آب وهوا در اکثر نقاط ایران معتدل و مطبوع است و زیبایی های طبیعت دو چندان می شود. اما با توجه به ازدحام مسافران در تعطیلات نوروز…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *