آبشار پای طوف

آبشار پای طوف کجاست؟

آبشار پای طوف یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های آبی کشورمان به حساب می آید که شاید تا کنون حتی نام آن را نشنیده باشید. این جاذبه گردشگری در واقع یک آبشار پلکانی 4 طبقه است که در حوضچه های آن می توان در روزهای گرم تابستان شنا کرد!
راهنمای مطالعه

فصل تابستان بهترین زمان برای آب تنی و تجربه تفریحات آبی است؛ به همین دلیل توریستها در این فصل به گردشگری دریایی روی می آورند و به خلیج ها، بنادر و جزیره ها سفر می کنند. بنابراین در روزهای گرم تابستان این مناطق لبریز از گردشگر می شود و دیگر مجالی برای کسب آرامش و فراغت از شلوغی های زندگی شهری باقی نمی ماند. با این حال هنوز هم در گوشه و کنار کشورمان آبشارها آبشارها و چشمه های بکر بسیاری وجود دارند که با رفتن به آنها شانس شنا کردن در خلوت و سکوت مطلق را خواهید داشت.

آبشار پای طوف یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های آبی کشورمان به حساب می آید که شاید تا کنون حتی نام آن را نشنیده باشید. این جاذبه گردشگری در واقع یک آبشار پلکانی ۴ طبقه است که در حوضچه های آن می توان در روزهای گرم تابستان شنا کرد! شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما تهران شیراز از سایت تیک بان به استان فارس سفر کنید و بعد از ورود به شهر ممسنی از آبشار زیبای پای طوف دیدن کنید. در ادامه قصد داریم شما را با این استخر طبیعی جذاب آشنا کنیم.

آبشار پای طوف در پاییز

آبشار پای طوف کجاست؟

این آبشار زیبا در شهرستان رستم و روستای سراب سیاه (بخش سورنا) قرار دارد که از توابع شهرستان ممسنی به حساب می آید. ممسنی از لحاظ جغرافیایی در منطقه شمال غربی شیراز واقع شده و ۱۵۰ کیلومتر با این کلانشهر فاصله دارد. این منطقه بر خلاف سایر مناطق فارس در اکثر ایام سال سرد و معتدل می باشد و در آن چشمه ها، آبشارها، تنگه ها، کوهستانها و پوشش گیاهی متنوع وغنی به چشم می خورد. بخش سورنا بر اساس تقسیمات شهری بزرگترین بخش شهرستان رستم به حساب می آید که نام آن برگرفته از سردار معروف و خوشنام اشکانی، پهلوان سورناست. بنابراین شما برای رسیدن به آبشار پای طوف در ابتدا باید به این شهرستان بروید و سپس در جاده روستای سالاری به مسیر خود ادامه دهید.

بعد از طی کردن ۳۰ دقیقه به ۴۵ کیلومتری بخش کوپن و این آبشار خواهید رسید.

تاریخچه آبشار پای طوف

هرگز نمی توان تاریخ ایجاد یک پدیده طبیعی را به طور دقیق تعیین کرد ولی بر اساس منابع تاریخی و روایتهای محلی قدمت این آبشار به دوران پیش از اسلام باز می گردد. همچنین وجود آثار تاریخی بسیار و اقلام کشف شده در این منطقه بیانگر سکونت انسانها از دوران پارینه سنگی در کنار آبشار پای طوف هستند. در واقع این طور به نظر می رسد که از زمان شروع یکجا نشینی و آشنایی انسان با کشاورزی و دامداری تا به کنون، اقوام گوناگونی در این دیار زیسته اند. در حال حاضر با توجه به قرار گرفتن آبشار پای طوف در منطقه محافظت شده، عشایر و بومیان در روستاهای اطراف این آبشار سکنا گزیده اند.

آبشار پای طوف ممسنی

داستان نام گذاری آبشار پای طوف

اهالی شهرستان ممسنی حکایت های زیادی را درباره علت نامگذاری این جاذبه طبیعی نقل می کنند. عشایر لر بر این باورند که نام این آبشار از کلمه لری طوف به معنای آبشار نشات گرفته است. اما فارس های منطقه می گویند که واژه طوف برگرفته از کلمه فارسی طوفان و کلمه پای هم به معنای پایداری و استقامت می باشد. آنها معتقدند که صدای این آبشار در گذشته های دور و در زمان جنگ بین ایران و اعراب، به حالت طوفان در می آمد و دشمنان را از این منطقه دور می کرد. به همین جهت آنها در حال حاضر آبشار پای طوف را یک میراث طبیعی برمی شمارند که حفظ آن منجر به آبادانی و شکوفایی زیستگاهشان می شود.

چرا باید از آبشار پای طوف بازدید کنیم؟

قطعا با نگاهی کوتاه به تصاویر آبشار پای طوف، هزار و یک دلیل برای رفتن به آن خواهید یافت ولی اگر هنوز هم در این مورد تردید دارید، ما ۵ دلیل قانع کننده دیگر را جهت انجام این کار برایتان شرح خواهیم داد.

  1. این آبشار یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران به حساب می آید که ارتفاع آن به ۷۵ متر می رسد.
  2. آبشار پای طوف از معدود آبشارهاییست که می توان در حوضچه های آن با خیال آسوده در فصل تابستان آب تنی کرد.
  3. در این منطقه گونه های گیاهی و دارویی خاصی نظیر لاله واژگون، گل بنفشه، گیاه بو مادران و آویشن می رویند که خاصیت درمانی دارند.
  4. گونه های جانوری منطقه محافظت شده پای طوف از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. برای اثبات این ادعا گشت کوتاهی در پیرامون آبشار بزنید تا با نگاه به آسمان عقاب طلایی، شاهین، کبک، بلبل،سار و در روی زمین قوچ، میش، کل و بز، روباه و خرگوشها را از نزدیک مشاهده کنید.
  5. با سفر به این مقصد می شود به صورت همزمان جنگل نوردی و شنا در آبشار را تجربه کرد. زیرا اطراف آبشار پای طوف با درختان بلند بلوط، ارغوان، زرشک، تمشک و انجیر وحشی پوشیده شده که این درختان یک جنگل انبوه را تشکیل داده اند.

شنا در آبشار پای طوف
فعالیت های تفریحی

اگر اهل طبیعت گردی باشید، در این مکان اصلا گذر زمان را حس نخواهید کرد. البته داشتن تجربه طبیعت گردی شرط الزامی برای رفتن به آبشار پای طوف نیست. بلکه شما با داشتن پایین ترین سطح از آمادگی بدنی می توانید در فضای زیبا و آب و هوای دلنشین دامنه های زاگرس به همراه همه اعضای خانواده پیاده روی کنید.

ولی برای رسیدن به پلکان های بالایی آبشار باید دست به دامن ورزشهای کوهنوردی و صخره نوردی شوید و چالش های بسیاری را پشت سر بگذارید. راستی وقتی به پلکان چهارم صعود کردید، عکاسی و ثبت این لحظه به یاد ماندنی را به هیچ عنوان فراموش نکنید. کمپینگ و آب تنی هم از فعالیتهای گروهیست که اکثر افراد قادر به انجام آن هستند. با این حال ما به شما پیشنهاد می کنیم که با رزرو تور گروهی آبشار پای طوف سفر حرفه ای تری را در کنار تور لیدر و همسفرانتان تجربه کنید.

امکانات رفاهی آبشار پای طوف

با توجه به اینکه این آبشار در منطقه حفاظت شده قرار دارد، اداره محیط زیست نور آباد ممسنی اجازه احداث امکانات رفاهی گسترده را در این مکان صادر نکرده است. از همین رو امکاتات این منطقه تنها محدود به سرویس بهداشتی، دکه خرید اقلام خوراکی و چندین غذاخوری کوچک می شود. غذاخوری مریم تنها رستوران نزدیک به این جاذبه گردشگریست که غذای آن از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. همچنین هیچگونه اقامتگاهی در نزدیکی آبشار پای طوف به چشم نمی خورد و شما برای اقامت باید سری به اقامتگاه های بومگردی روستای مجاور (روستای سراب سیاه) بزنید.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار پای طوف

اینکه چه فصلی را جهت بازدید از این جاذبه گردشگری انتخاب می کنید، کاملا به خودتان بستگی دارد. در صورتیکه از رایحه گلها و تماشای طبیعت بهاری لذت می برید، در فصل بهار در این مکان به همراه دوستانتان چادر بزنید. چنانچه اهل شنا و آب تنی هستید، فقط در فصل تابستان راهی این مقصد شوید. برای انداختن بهترین عکسها و ژست گرفتن در میان برگها و طبیعت هزار رنگ زاگرس هم در اوایل پاییز به منطقه پای طوف سر بزنید اما فصل زمستان تنها وقتیست که باید بی خیال رفتن به این منطقه شوید.

چون ممکن است در جاده های منتهی به این مقصد با یخ زدگی معابر و خطر سقوط بهمن مواجه خواهید شد.

طبیعت اطراف آبشار پای طوف
نکات طلایی بازدید از آبشار پای طوف

در هنگام بازدید از این آبشار می بایست به برخی از نکات توجه کنید. زیرا در غیر این صورت با مشکلات غیر قابل پیش بینی مانند گم شدن در جنگل، هجوم حیوانات وحشی و سقوط از ارتفاعات مواجه خواهید شد. این نکات عبارتند از:

  1. جهت رفتن به این منطقه از پوشش مناسب فصل و کفش مناسب کوهنوردی یا پیاده روی استفاده کنید. همچنین برای شنا در حوضچه های آبشار کفش ساحلی (کفش مخصوص شنا) بپوشید تا پاهایتان به خزه هاو سنگ ها اصابت نکند.
  2. به دلیل نبود امکانات رفاهی کافی و فاصله زیاد با شهر ،به نفع شماست که غذا و آب کافی با خود به همراه ببرید.
  3. جهت شب مانی و کمپینگ در طبیعت، به همراه بردن کیسه خواب، چراغ قوه، چادر، گاز مسافرتی و سایر تجهیزات اقامتی را به هیچ عنوان فراموش نکنید.
  4. جعبه کمکهای اولیه یکی از ضروری ترین تجهیزات ایمنیست که در لحظات حساس به کار شما خواهد آمد. البته به شرطی که پیش از سفر به آبشار پای طوف با مهارتهای پزشکی و اصول کمکهای اولیه به خوبی آشنا شده باشید.
  5. از روشن کردن آتش، ریختن زباله و ایجاد سر وصدا در این مکان اکیدا خودداری نمایید و نقاشی زیبای خداوند را با اقدامات نا بخردانه تخریب نکنید.
  6. با توجه به صعب العبور بودن مسیر دسترسی به آبشار پای طوف ترجیحا با خودروهای آفرود یا موتور سیکلت به این منطقه بروید. سپس هنگامی که مسیر مسطح شد، پیاده به راه خود ادامه بدهید. زیرا ورود وسایل نقلیه پر سر وصدا می تواند امنیت ساکنان اصلی آن یعنی گونه های جانوری ارزشمند را به خطر بیندازد.

اطلاعات آبشار پای طوف

  • موقعیت جغرافیایی: ستان فارس، شهرستان رستم، روستای سراب سیاه
  • ارتفاع آبشار: ۷۰ کیلومتر
  • ارتفاع از سطح دریا: حدود ۱۵۰۰ متر
  • فاصله نسبی تا شیراز : ۲۲۷ کیلومتر
  • فاصله آبشار پای طوف تا تهران:۸۶۷ کیلومتر
  • هزینه بازدید از جاذبه گردشگری: رایگان
  • ساعات بازدید: شبانه روزی (۲۴ ساعت)
  • جاذبه های گردشگری اطراف آبشار پای طوف: آبشار تنگ نامرادی – چشمه شاهنشین – چشمه انجیری – پل کناره به نوگک – قشلاق تنگ حرا – سراب سیاه منصور آباد
دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بزرگترین فستیوال رقص تانگو

بزرگترین فستیوال رقص تانگو در کجا برگزار می شود؟

این فستیوال که بزرگترین رویداد تانگوی جهان به حساب می آید، هر ساله از ۲۳ آگوست تا ۳ سپتامبر (از ۲ تا ۲۳ شهریور) در این شهر برگزار می شود. در این بازه زمانی هزاران رقصنده تانگو از سراسر جهان برای حضور در این جشنواره به بوینوس آیرس می آیند که…

روز ملی امارات

روز ملی امارات محبوب ترین فستیوال دبی

در این روز همه شهرها و خیابانهای امارات متحده عربی با پرچم های این کشور آذین بندی می شوند و ماشینها به رنگ های این پرچم (قرمز، سبز، سفید، سیاه)در می آیند. علاوه بر آن در زمان برگزاری فستیوال استقلال امارات در برج خلیفه دبی…

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

خوشمزه ترین دسرهای ایرانی

شاید شما هم این ضرب المثل (کاچی به از هیچی) را شنیده باشید اما کافیست به ترکیبات تشکیل دهنده این دسر خوشمزه نگاهی بیاندازید تا به اشتباه بودن این ضرب المثل پی ببرید. البته از منابع تاریخی اینگونه برمی آید که کاچی در زمانهای قدیم غذای فقرا بوده است. اما در حال حاضر…

ارزان ترین مراکز خرید همدان

ارزان ترین مراکز خرید همدان کجاست؟

در مراکز خرید ارزان همدان، سوغاتی و انواع اجناس را با مناسب ترین قیمت بیابید. به همین بهانه قصد داریم در مجله تیک بان شما را با بهترین مقاصد بازار گردی در شهر تاریخی هگمتانه و مراکز خرید ارزان همدان آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *