جاذبه های گردشگری سوادکوه

جاذبه های گردشگری سوادکوه

شاید بتوان سوادکوه را یکی از بهشتی ترین نقاط کره زمین دانست. این منطقه رویایی شکوه طبیعت را با تمام وجود به نمایش گذاشته است؛ به طوری که با دیدن چشم اندازها و مناظر طبیعی آن هوش از سر بینندگان می برد.
راهنمای مطالعه

شاید بتوان سوادکوه را یکی از بهشتی ترین نقاط کره زمین دانست. این منطقه رویایی شکوه طبیعت را با تمام وجود به نمایش گذاشته است؛ به طوری که با دیدن چشم اندازها و مناظر طبیعی آن هوش از سر بینندگان می برد. سوادکوه از توابع استان مازندران است که زیبایی‌های طبیعی و بکرش سوژه بسیاری از فیلم ها و عکس هاست. در اینجا جنگل و کوهستان را کنار هم می بینید که می توانید از مزایای هر دو منطقه بهره ببرید.

در ادامه با مجله تیک بان همراه باشید تا بیشتر با جاذبه های گردشگری سوادکوه مازندران آشنا شویم.

سوادکوه کجاست؟

در شرق استان مازندران، در نقطه تلاقی سه استان تهران، مازندران و سمنان قرار گرفته است که برای سفر به آن می توانید از مبدا تهران با رانندگی در جاده فیروزکوه به سوادکوه برسید. فاصله سوادکوه تا فیروزکوه ۶۵ کیلومتر و تا قائمشهر ۵۵ کیلومتر است. بنابراین می توانید به راحتی با اتومبیل شخصی خود از تهران به سوادکوه بروید. در این فاصله باید حداقل ۳ ساعت رانندگی کنید. شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما ساری نیز خود را سریعتر از تهران به مازندران برسانید.

طبیعت سوادکوه

معروف ترین جاهای دیدنی سوادکوه

بعد از این که به سوادکوه رسیدید، باید یک برنامه ریزی دقیق برای بازدید از تمام مکان های بی نظیر این منطقه داشته باشید. در غیر این صورت برای دیدن این همه زیبایی وقت کم می آورید. در صورت سفر به سواد کوه باید از جاذبه هایی که در ادامه ذکر می شود، دیدن کنید.

پل ورسک، از معروف‌ترین جاذبه های سوادکوه

پل ورسک را می توان نماد جاذبه های سوادکوه دانست. شاید شهرت این منطقه به خاطر همین پل باشد که در سال۱۳۱۳ برای ساختش تصمیم گرفته شد و بعد از دو سال در اردیبهشت ۱۳۱۵ با ارتفاع ۶۱متری از سطح زمین افتتاح شد. نقش حیاتی این پل در جنگ جهانی دوم را نمی توان فراموش کرد به طوری که از عوامل مهم پیروزی سپاه متفقین در روسیه بود. به همین دلیل در کشورهای جبهه متفقین، این پل را «پل پیروزی» می نامند!

پل ورسک

قلعه کنگلو یا عقاب مازندران

دژ باستانی به نام قلعه کنگلو یا همان عقاب مازندران می تواند شما را به تاریخ کهن ایران زمین پیوند دهد. در این دژ که بر صخره‌ای بلند واقع شده، علائمی از آیین میتراییسم دیده می شود. تاریخ دقیقی از ساخت این قلعه در دست نمی باشد اما گمان می شود مربوط به دوران اولیه ظهور اسلام است.

راه‌آهن رویایی شیرگاه

راه‌آهن شیرگاه از جاذبه های دیدنی سوادکوه می باشد که علاقه مندان به عکاسی را به خود جذب می کند. شیرگاه با داشتن جنگل های رویایی، پل های زیبا و راه‌آهنی که از میان درختان سربه فلک کشیده عبور می کند، مکانی رویایی برای ثبت خاطرات به یادماندنی است.

راه‌آهن رویایی شیرگاه

کلیسای سرخ‌آباد یا کلیسای آلمان‌ها

کلیسای سرخ‌ آباد، کلیسایی کوچک در روستای سرخ‌ آباد است که بعد از پل ورسک قرار دارد. در میانه مسیر پل سفید می توانید به سمت روستای سرخ‌ آباد بروید. ماجرای ساخت این کلیسا این است که مهندسان ایتالیایی پل ورسک در هنگام ساخت پل، این کلیسا را برای عبادت بنا کردند.

دریاچه و جنگل لفور، از دیدنی‌ترین جاذبه های طبیعی سوادکوه

دریاچه لفور، در روستای لفور برروی تپه ای بلند قرار دارد که یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های طبیعی سوادکوه به شمار می رود. این منطقه دارای آب و هوای معتدل و پوشش گیاهی خاص است که از پیوستن سه رودخانه اسکلیم رود، آذر رود و کارسنگ رود پدید آمده است. بهترین زمان بازدید از دریاچه لفور اردیبهشت تا شهریور ماه است که آب و هوای مطبوع روحتان را تازه می کند. همچنین در مرکز دهستان لفور و شارقلت، جنگل لفور خودنمایی می کند که عاشقان جنگل نوردی را مبهوت و مجذوب خود می کند.

دریاچه لفور

آبشار گزو، آبشاری زیبا و مرتفع

آبشار گزو، یکی از آبشارهای مرتفع است که در منطقه جنگلی لفور قرار گرفته است. این آبشار با ارتفاع ۴۸ متری در میان جنگل های انبوه شکوه و هیبت خود را نشان می دهد. بهترین زمان بازدید از آبشار گزو فصل بهار و اوایل مهر و آبان است.در کنار این آبشار امامزده کوچکی قرار دارد که می توانید از آن زیارت کنید. برای دسترسی به این آبشار زیبا، می توانید مسیر لفور در پشت سد البرز که شامل ۲۳ کیلومتر جاده خاکی و جنگلی است را انتخاب کنید و یا می توانید مسیر جمشید آباد در ۵ کیلومتری زیرآب را انتخاب کنید.

غار زنگیان سوادکوه

غار زنگیان، در روستای زنگیان سوادکوه است که برای رسیدن به این غار اسرارآمیز باید از روستای آلاشت عبور کرد. این غار در زمان حکومت مغول‌ ها به عنوان زندان استفاده می شد. برای بازدید از غار زنگیان بعد از رسیدن به آلاشت یک دوراهی به طرف فرعی سمت چپ بپیچید و ۱۵ کیلومتر دیگر به راه خود ادامه دهید تا به روستای زنگیان برسید. برای پیمایش غار می‌توانید از دو مسیر بسیار زیبا که دارای سازه‌های آهکی هستند، استفاده کنید.

غار زنگیان

روستای آلاشت، از تماشایی‌ترین جاذبه های سوادکوه

روستای آلاشت، از تماشایی‌ترین جاذبه های سوادکوه است. این روستا حیات‌ و حش حفاظت‌ شده‌ای دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. طبیعت بی‌نظیر و آب و هوای خنک این منطقه مسافران زیادی را به آلاشت می‌کشاند. آلاشت به معنای «آشیانه عقاب» است که به دلیل وجود عقاب‌ های فراوان در کوه‌های مرتفع به این اسم نامیده شده است. اگر از تهران قصد سفر به آلاشت را داشته باشید، حدودا ۳ الی ۴ ساعت به مقصد می رسید.

دریاچه شورمست، نگینی در دل سبز طبیعت

دریاچه شورمست یکی دیگر از جاذبه های سوادکوه است که هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می کند. این دریاچه زیبا و تماشایی می تواند لحظات آرامبخشی را به شما هدیه دهد. در کنار دریاچه شورمست امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی وجود دارد و گردشگران این منطقه امکان استفاده از تفریحاتی مانند دوچرخه‌سواری و قایق سواری را خواهند داشت. دریاچه شورمست، نگینی فیروزه‌ای در دل سبز طبیعت است و گردشگران هنگام بازدید از آن می‌توانند از تماشای جنگل‌های انبوه توسکا هم لذت ببرند. این دریاچه زیبا در ارتفاع ۹۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به صورت شرقی و غربی گسترده شده است. همچنین طولانی‌ترین کناره شورمست ۳۰۰ متر و عرض آن ۷۰ متر است.

برای دسترسی به دریاچه زیبای شورمست باید از جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر حرکت کنید، بعد از رسیدن به پل سفید و حرکت در سمت راست جاده، به یک پمپ بنزین می‌رسید، پس از عبور از پمپ بنزین تابلوی شورمست را مشاهده خواهید کرد.

 

دریاچه شورمست

چگونه به سواد کوه برویم؟

اگر قصد سفر به سواد کوه را دارید، می توانید با خرید بلیط قطار به راحتی به مازندران سفر کنید. در حال حاضر هر روزه قطارهای تهران – گرگان و قطار تهران – ساری از مسر پل ورسک عبور می کنند. برای خرید بلیط قطار می توانید در سایت تیک بان اقدام کنید. برای این کار کافیست به صفحه بلیط قطار بروید و با وارد کردن مشخصات لازم بلیط مورد نظرتان را جستجو کنید. در صورت هر گونه مشکل می توانید با تیم پشتیبانی تیکبان تماس بگیرید.

پندار شایسته

پندار شایسته

دنیا مثل یک کتابه و اونایی که سفر نرفتن، تنها یک صفحه این کتاب رو خوندن. (سنت آگوستین) مجله تیک بان کمک می کنه تا شروع سفر باهوش را در کنار هم تجربه کنیم و لذت ببریم. انگیزه سفر، یکی از امیدوار کننده ترین نشانه های زندگی هست، پس امیدوار و مسافر باشید.
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
پندار شایسته
پندار شایسته
دنیا مثل یک کتابه و اونایی که سفر نرفتن، تنها یک صفحه این کتاب رو خوندن. (سنت آگوستین) مجله تیک بان کمک می کنه تا شروع سفر باهوش را در کنار هم تجربه کنیم و لذت ببریم. انگیزه سفر، یکی از امیدوار کننده ترین نشانه های زندگی هست، پس امیدوار و مسافر باشید.

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

بدمزه ترین غذاهای ایرانی

بدمزه ترین غذاهای ایرانی را بشناسید

بسیاری از غذاهای ایرانی از دیدگاه مردم در لیست خوشمزه ترین غذاهای جهان قرار گرفته اند. این امر به آن معنا نیست که همه ی غذاهای ایرانی خوشمزه و لذیذ هستند، بلکه برخی از این غذاها به حدی بد مزه و نا خوشایند می باشند که گرسنگی را به خوردن آنها ترجیح خواهید داد…

موزه لوور

چرا موزه لوور شهرت جهانی دارد؟

موزه لوور پر بازدید ترین موزه جهان به حساب می آید که مشهورترین آثار هنری جهان را در خود داده است. این مکان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فرانسه محسوب می شود که هر هنرمندی حداقل یکبار در طول عمرش باید از آن بازدید کند…

گران ترین بستنی های جهان

ویژگی گران ترین بستنی های جهان چیست؟

سرمایه داران کشورهای توسعه یافته اخیرا به فکر تولید گرانقیمت ترین بستنی جهان افتاده اند تا نظر توریستهای ثروتمند را به خود جلب کنند. حتما این سوال برایتان پیش آمده که این بستنی ها چه تفاوتی با بستنی های معمولی دارند. به همین دلیل در مجله تیک بان قصد داریم که شما را با گران ترین بستنی های جهان آشنا کنیم.

شیرینی های محلی گیلان

شیرینی های محلی گیلان، از رشته خشکار تا برنجک

هنگامی که صحبت از باقلوا به میان می آید، اکثر ایرانیان به یاد باقلوای قزوین و یزد می افتند. اما باقلوای یاس از جمله خوش طعم ترین شیرینی های محلی گیلان می باشد که در قنادی های این شهر طبخ می شود. این شیرینی از سالیان دور تا به کنون همواره بر سفره ی هفت سین و در مجالس شادی حضور دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *