عجیب ترین آداب و رسوم ازدواج در ایران

اگرچه در شهرهای مدرن داماد به تنهایی دنبال عروس می رود، اما در لرستان پسران جوان و مجرد فامیل هنگام آوردن عروس داماد را همراهی می کنند. همچنین عروس در این خطه معمولا به آرایشگاه نمی رود و ...
راهنمای مطالعه

کشور پهناور ما، ایران اقوام گوناگونی را در خود جای داده که هریک از این اقوام آداب و رسوم منحصر به فرد خود را دارند. به گونه ای که در هر نقطه از ایران مراسم ازدواج، سال نو و عزاداری به شیوه خاصی برگزار می شود. در این میان آیین های ازدواج، به علت حال و هوای شادی که دارند از جذابیت بیشتری نسبت به سایر آیین ها برخوردارند. اگرچه امروزه با گسترش شهر نشینی بسیاری از این آیین ها به دست فراموشی سپرده شده اند، اما سنت های کهن ازدواج در بسیاری از شهرهای ایران همچنان پابرجا هستند. ما نیز برای احیای این سنت ها، در وبلاگ تیک بان تصمیم گرفتیم شما را با عجیب ترین سنت های ازدواج در ایران آشنا کنیم. پس با ما در این ایرانگردی شاد و جذاب همراه باشید.

عروس سوار بر اسب سفید

شاید اصصلاح (شاهزاده سوار بر اسب سفید) بارها و بارها به گوشتان خورده باشد. این اصصلاح برگرفته از داستانهای قدیمی است. در این قصه ها معمولا شاهزاده ای سوار بر اسب از دور دستها می آمد و دختر فقیر و ساده ای را به عنوان عروس بر می گزیند. این دختر پس از ازدواج خوشبخت ترین انسان جهان می شد و هرگز رنگ غم و غصه را در زندگی نمی دید. به همین دلیل شاهزاده سوار بر اسب به سمبل ایده آل ترین همسر دنیا برای دخترها تبدیل شد که آرزوی آن را در سر می پرورانند. اما در خرم آباد شاهزاده سوار بر اسب تنها یک افسانه نیست. چون داماد با مادیان سفید به در خانه ی عروس خانم می آید و او را با خود به سمت خانه بخت می برد. در طول مسیر، پسرهای محرم فامیل نیز بر اسبهای خود سوار می شوند و با شادی و هلهله این زوج را تا در خانه خود همراهی می کنند.

عروس سوار بر اسب سفید
رسم آرایشگاه ممنوع در لرستان

اگرچه در شهرهای مدرن داماد به تنهایی دنبال عروس می رود، اما در لرستان پسران جوان و مجرد فامیل هنگام آوردن عروس داماد را همراهی می کنند. همچنین عروس در این خطه معمولا به آرایشگاه نمی رود و با کمک خواهران و مادرش در خانه پدری خود آماده می شود. همچنین در شب عروسی، مردانی از فامیل داماد به پشت بام می روند و برای خبردار شدن اهالی محل از این پیوند مبارک، تیر هوایی شلیک می کنند. بعد از مراسم عروسی نیز داماد به همراه عروس برای خداحافظی به خانه پدری او می رود و برادر عروس شال قرمز رنگی را به دور کمر خواهرش می بندد. لرها معمولا در این شال، مبلغ قابل توجهی پول به عنوان شاباش می گذارند تا او روزی و برکت به خانه داماد ببرد.

خوزستان، جایی که عروس و داماد گوسفند را درسته می خورند

مردم خوزستان در میان ایرانیان به خونگرمی و مهمان نوازی شهرت دارند. بنابراین آنها با توجه به توان اقتصادی خود، همیشه سعی می کنند در مراسم ها از مهمان های خود به بهترین شکل ممکن پذیرایی کنند. مراسم عروسی نیز از این قاعده مستثنا نیست. آنها در شب عروسی غذای مخصوصی به نام (مفتح) برای مهمان هایشان می پزند که نوعی غذای اعیانی محسوب می شود. این غذا که از گوشت گوسفندی، برنج، لپه، کشمش و ادویه تشکیل شده بسیار مقوی و سنگین است.

همچنین قهوه خوری یکی از سنت های اصیل اهوازی ها به حساب می آید که در شب عروسی نیز آن را اجرا می کنند. البته صرف قهوه در این خطه مناسک مخصوص به خود دارد. به طور مثال بنا بر اعتقاد مردم این خطه، اگر مهمان ها فنجان قهوه را با دست چپ بردارند برای تازه عروس و داماد بد شگونی می آورند. علاوه برآن، در پایان مراسم جلوی پای عروس و داماد گوسفندی را قربانی می کنند که زوج جوان باید آن را به طور مشترک بخورند. قدیمی ترها فلسفه این کار را یکدل و یک زبان شدن عروس و داماد می دانند.

مراسم قهوه خوری خوزستان
طولانی ترین حنابندان ایران در کجا برگزار می شود

با توجه به پایبندی مردم خوزستان به سنت های اصیل خود، داماد معمولا در شب عروسی با لباس عربی (دشداشه) در میان مهمانان حاضر می شود. علاوه بر آن، عروس در مراسم حنابندان خود باید لباس محلی سبز رنگ بپوشد که به طلاکاری، ملیله کاری و سوزن دوزی مزین شده است. این مراسم در شهرهای استان خوزستان دو روز کامل به طول می انجامد که روز اول آن (حنا دزدی) و روز دوم آن (حنای فاش) نامیده می شود. در مراسم حنا دزدی بدون حضور هیچ مهمانی حنا بر کف پای عروس زده می شود. اما در روز دوم، اقوام عروس دور یکدیگر جمع می شوند و بانوان فامیل بر دستان خود نقش حنا می بندند. همچنین در این روز دختران مجرد به اندازه یک فندق از حنای روی سر عروس برمی دارند تا بختشان باز شود.

هفت شبانه روز عروسی در کردستان

مراسم عروسی در روستاهای کردستان معمولا هفت شبانه روز طول می کشد که از روز دوشنبه آغاز می شود. بدین شکل که زنان همسایه از دوشنبه تا چهارشنبه برای نان پختن به خانه داماد می روند. در روز چهارشنبه خانواده داماد یک دختر را به همراه چند بز و گوسفند به خانه عروس می فرستند تا فامیل عروس را به مراسم عروسی دعوت کنند. البته این دختر باید تا روز عروسی در خانه داماد بماند و عروس را آماده کند. چون مهیا کردن لباس عروس در کردستان مراحل بسیاری دارد که با مشارکت چندین نفر صورت می گیرد. لباس عروس کردی شامل پیراهن، زیر پیراهن و شلوار زنانه‌ی کردی (از جنس براق)، کلاه و تکبن(کمربند) است که باسکه،گل و اسکناس تزیین می شود.

همچنین در روز عروسی، در کفش عروس سکه می گذارند تا برکت را به خانه داماد ببرد. داماد نیز در این روز هنگام ورود عروس به خانه اش بالای پشت بام می رود و بر سر عروس سیب و انار پرتاب می کند. البته او باید این کار را با دقت زیادی انجام دهد تا خدای نکرده سر عروس نشکند. با توجه به اینکه آب و هوای این خطه سرد و کوهستانی است، بیشتر عروسی ها در استان کردستان در فصل بهار برگزار می شود. پس شما با خرید بلیط هواپیما تهران سنندج با ارزان ترین قیمت از سایت تیک بان و رزرو اقامتگاه های بومگردی در این منطقه شانس بازدید از مراسم عروسی کردها را خواهید داشت.

از آنجایی که کشور ما از تنوع فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است، بسیاری از آداب و رسوم ازدواج در ایران هنوز ناشناخته هستند. پس ما به شما پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی با این جاذبه های فرهنگی به سراسر ایران سفر کنید. چرا که شادی ها و شگفتی های بسیاری در انتظار شما خواهد بود.

دلارام حیدری

دلارام حیدری

نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...
راهنمای مطالعه
ما را در فضا مجازی دنبال کنید
دلارام حیدری
دلارام حیدری
نویسندگی بخشی از وجودم و سفر عشق من است تا روایتگر جای جای جهان باشم...

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
پینترست
لینکدین

جدیدترین مطالب

سفر به کره شمالی

سفر به کره شمالی، لذت یا اسارت؟!

کره شمالی یکی از جالب ترین کشورهاست که قطعا سفر به آن تجربه منحصر به فردی است. سفر به کره شمالی شبیه به هیچ کشور دیگری نیست؛ در ادامه درباره عجایب این کشور بیشتر صحبت خواهیم کرد. سوای از مباحث سیاسی کره شمالی، مردم این کشور در شرایط خاصی زندگی می کنند که ممکن است دانستن آن برایتان جالب باشد. اما…

محرم در اصفهان

آداب و رسوم محرم در اصفهان

اهالی نصف جهان هم از دوران صفویه تاکنون هر ساله در دهه اول محرم، شهر را سیاه پوش و بساط عزاداری مفصلی را بر پا می کنند. از همین رو آداب و رسوم محرم در اصفهان، جذابیت بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. در مجله تیک بان قصد داریم شما را با زیباترین مناسک حسینی در شهر گنبدهای فیروزه ای آشنا کنیم…

مراسم قالیشویان

مراسم قالیشویان مشهد اردهال

مراسم قالیشویان یکی از مشهورترین آیین های مذهبی در کشور می باشد که در سال ۲۰۱۲ توسط یونسکو به ثبت رسید. این مراسم تنها مناسب مذهبی تعیین شده بر اساس تقویم شمسی در ایران است که قدمت برگزاری آن به ۵۷ سال پس از هجرت پیامبر بازمی گردد….

جزایر جیمز باند

جزایر جیمز باند کجاست؟

جزایر جیمز باند یا همان خائو فینگ کان، مجمع الجزایری از جزایر کوچک هستند که در خلیج فانگ نگا در نزدیکی پوکت تایلند قرار دارند. این جزایر به دلیل طبیعت بی نظیر و چشم نوازشان بسیار مشهور هستند به طوری که هر ساله میلیونها گردشگر را…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *